• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Advies: IPA mix maken voor verwijderen polijstresidu

NickM5

Detailing addict
12 aug 2019
33
50
Zoals in mijn voorsteltopic aangegeven ga ik binnenkort beginnen met het polijsten. De spulletjes zijn bijna in huis maar ik mis nog een IPA. Ik heb nog een halve fles prep staan, maar ik wil niet dat ik halverwege de klus geen reinigmiddel meer heb. Mijn vraag is: hoe meng ik een goede IPA?

Ik zie online zo snel twee versies op de onderstaande website. 70% & 99,9%. Verder begrijp ik dat 1:1 mengen met gedemineraliseerd water een beetje de norm is - klopt dat? En zo ja, is het dan slim om dit te mengen op basis van 70% ipa of 99,9%?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Wat ik mij kan herinneren toen ik zelf mijn 99% IPA ging mengen is dat 1:10 voldoende is. Sterker maken zou de lak schraal maken of in ieder geval kans op.
 
Ik verbaasde me al over die 1:1 verhouding. Ik ga maar gewoon met 1:10 beginnen en dan kijken of meer nodig is. Bedankt voor je reactie!
 
  • Leuk
Reactions: Quantoxx
Bij 1:10 zag ik al dat de alcohol verdampt zoals je bijv. bij de Prep of EX ziet, maar dan stukken sneller. Bij 1:1 zal dit waarschijnlijk helemaal snel gaan. :D (+ dat de lak inderdaad droog/schraal aan gaat voelen)
 
  • Leuk
Reactions: NickM5
Pak je de gulden middenweg : 1:5. Heb nu zelf eerst 1:1 gedaan (poetst t toch snel weg voor het kan verdampen) en werk nu met 1:5 wat ook prima werkt.

Greetz Emiel
 
IPA is IsoPropylAlcohol, ook bekend als Isopropanol of 2-propylalcohol (of het is een biersoort en dan staat het voor India Pale Ale). Een IPA meng je dus helemaal niet, alleen door chemische/technische beperkingen is IPA nooit zuiverder dan 98-99%.

Persoonlijk ga ik voor 'pure' IPA en dan minimaal 90% zuiver. Als je voor 70% gaat en dat ook nog gaat mengen in een verhouding van 1:1 heb je uiteindelijk maar 1/3 IPA en 2/3 'rommel' wat droogvlekken kan geven.
 
  • Leuk
Reactions: MeganeRS en m@rio
Hmm... Ik kan mij herinneren dat er een topic over was. :(

Anyways... Probeer het eerst 1:10. Dit deed voor mij voldoende en was niet te vluchtig.
Mocht je het sterker willen gaan proberen, onthoud dan dat je nooit het mengsel meteen op de lak spuit, maar eerst op een doek en dan met de doek gaan afnemen. ;)
 
Voor 22.00 uur een nieuwe fles Prep bestellen en laten bezorgen op een PostNL punt waar ze ook postbussen hebben.
Mijn ervaring is dat de chauffeur daar (bij mij althans) om 7.50 de pakketjes komt afgeven. Om 14.00 uur komen ze de tweede ronde doen.
Lijkt me a) minder gedoe en b) net zo snel (tenzij je de alco al in de kast hebt staan).