• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

advies nieuw gespoten auto

bobby

Detailing rookie
28 mrt 2010
1
0
hallo ik zal mij even voorstellen
ik ben bobby en in het bezit van een pontiac trans am van 1979.
de auto is sinds kort volledig opnieuw gespoten de kleur is zwart.
tijdens het monteren van de auto lag er hier en daar stof op de auto doordat ik er toch langskwam met me mouw zitten er hier en daar wat lichte vegen (krasjes)

wat is nu jullie advies hoe en waarmee ik de auto moet gaan poetsen?

eerst een lichte polish??? en welke wax kan ik het beste nemen? waarvoor is een sealant??? is dit nodig??
welke stappen moet ik volgen?

alvast bedankt groeten bobby
 
Er zijn al meerdere topics geweest met de vraag of je net gespoten lak wel mag behandelen, of dat je een aantal maanden moet wachten tot deze volledig is uitgehard. Gebruik even de zoekfunctie om te kijken wat jouw situatie is en of de tijd al rijp is om iets met de lak te doen.

Als de lak 'klaar' is voor behandeling, dan heb je een polijstmiddel en een pad nodig om de krasjes proberen weg te werken. Welke combinatie je nodig hebt is niet op voorhand te zeggen: elke lak is anders qua hardheid. Afhankelijk van de diepte van de krasjes en de hardheid van je lak zul je óf handmatig óf machinaal moeten werken, dat is op voorhand dus helaas niet te zeggen.

Mijn advies: als je geld genoeg hebt en ook andere auto's in de toekomst gaat polijsten: Koop een DAP en van alle kleur pads het liefst 2 of meer stuks, en de raffini polijst set en alle andere dingen die je nodig hebt (klei, mf doeken, etc). Als je geld wilt besparen: Ga langs Carclean, daar kunnen ze testen wat je nodig hebt en de specifieke spullen aan je verkopen.


Over waxen en sealants en de stappen is ook echt al zoveel geschreven: Gebruik de zoekfunctie of lees de stickies op het forum, het is echt basisinformatie die eenvoudig te vinden is.
 
De zoekfunctie al gebruikt? :D

https://forum.Carclean.com/cc_postst5927/Verse-lak----en-dan.aspx

Een lichte polish moet genoeg zijn, monello finale op een zwarte pad zou dat soort micro krasjes al moeten laten verdwijnen.

Een sealant is niets meer of minder dan een synthetische wax die langer houdt (in theorie) een wax heeft natuurlijke ingredienten, vaak carnauba wax
 
Hoi Bobby,

Ik wil hier wel aan toevoegen dat sommige sealants een dermate afsluitende werking hebben dat deze het uitharden van de lak kunnen vertragen. Dit daar ze de laklaag afluiten van zuurstof en daarme het uitharden van de lak vertragen of het uitwasemen van het oplosmiddel voorkomen. Het is dus belangrijk erop te letten dat de lak heeft kunnen uitharden.

Meguiars waarschuwt hiervoor bij een aantal van hun sythetische sealants.

Dus wellicht in eerste instantie kiezen voor een wax op carnaubabasis, deze schijnen wel "te ademen".

Verder is er voldoende info op dit forum beschikbaar dus ik laat het hierbij.

Groeten GdV