• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Advies over aan te schaffen pads ten behoeve van eerste polijstbeurt

Kuip

Detailing chief
7 okt 2019
114
88
58
Uithoorn
Beste glansexperts,

Vorig jaar hebben wij een Volvo V70 aangeschaft van het bouwjaar 2011 (modeljaar 2012).
Héle lekkere auto, met een lage kilometerstand, technisch gezien in een voortreffelijke staat van onderhoud, en in de kleur Caspian Blue met aluminium- en chroomkleurige accenten, gepolijste Saga velgen en een lederen interieur een sjieke verschijning.

047.jpg


Helaas zit de auto wel onder de wasstraatkrassen (vooral motorkap en voorbumper boven de grill) en swirls, en waren de aluminiumkleurige trims rond de zijruiten aangetast door (vermoedelijk) agressieve wasstraat-shampoo's. Niet ernstig genoeg om de auto daarvoor niet aan te schaffen, maar zeker jullie moeten begrijpen dat ik mij er toch wel aan stoor....

Die aluminium trims heb ik met de nodige "elbow-grease" al weer erg netjes gekregen, maar de lak zelf bleek met handmatig polijsten (met de good-old gele Commandant :D) geen haalbare kaart. Op onderstaande foto's was de auto net in de Black Hole en de Collinite 845 gezet, maar zelfs daarmee zijn die swirls niet te maskeren.

045.jpg


041.jpg


Als jullie denken "hé, die auto heb ik toch al een keer voorbij zien komen in de "Show off" sectie?", dan kan dat maar klopt het toch net niet helemaal. @Marcel1973 heeft namelijk een look-a-like van mij auto onderhanden gehad die er zo te zien net zo erg aan toe was, en die auto is door het polijsten enorm opgeknapt. Zijn artikel heeft mij er toe overgehaald om de DAP EVO 8mm D/A 1000 Watt - First Edition Pre-Order Kit aan te schaffen, gelukkig met een mooie pre-order korting.
Deze kit is onder meer geleverd met een complete set polijstpads van Monello, te weten:
5,5 inch: 1x Ultra Thin Foamed Wool Cutting Pad
1x Raffini Foam Cutting Pad Yellow
1x Raffini Foam Light Cutting Pad Orange
1x Raffini Foam Polishing Pad White
4 inch: 1x Raffini Foam Cutting Pad Yellow
1x Raffini Foam Light Cutting Pad Orange
1x Raffini Foam Polishing Pad White

In afwachting van het mooiere (voorjaars)weer ben ik mij nu volop aan het inlezen en heb al tientallen (en wellicht zelfs honderden) topics doorgelezen.
Maken van testspots en uittesten van verschillende combinaties pads en polijstmiddelen lijkt het devies, maar hopelijk begrijpen jullie dat het mij een beetje ver gaat om een complete collectie pads en polijstmiddelen aan te schaffen voordat ik überhaupt iets kan gaan beginnen.

Op grond van het doorlezen van al die topics, en ervaringen van enkele detailende leden van het VolvoV70forum, heb ik nu besloten dat ik ga voor de polijstmiddelen van Scholl, namelijk de S3 en de S30. Deze twee lijken mij prima voor de eerste polijstbeurt, voor regulier onderhoud daarna is de S3 wellicht wat overkill en zou de S17+ verstandiger kunnen zijn, maar dat zien we dan wel weer.

Maar dan de pads. Bovenstaande pads zijn dus al aanwezig, maar het lijkt mij wel raadzaam om van de meest gebruikte pads een 2e exemplaar te hebben. En dan is het ook handig om daar een ander merk voor te hebben, want dan kan je gelijk een vergelijking maken, en mogelijk zijn er bij andere merken pads voorhanden die meer correctiekracht bieden. Ook hier lijkt dan mijn voorkeur uit te gaan naar Scholl, al zijn die er volgens mij niet in de juiste maat voor de bij de DAP behorende kleine backing plate.

Wat ik zo lees is de kans groot dat de Volvo redelijk harde lak heeft. Ik weet het, alleen na een testspot weet je het zeker, maar dan moet je toch eerst middelen hebben om die testspot te maken....
Van een ervaren detailer op het VolvoV70forum met een zwarte V70 van 2011 begrijp ik dat zijn V70 behoorlijk harde lak heeft, waar hij met zijn Rupes een behoorlijke kluif aan heeft gehad. Uit het artikel van @Marcel1973 begrijp ik dat het met de lak van die 2012 het volgens hem wel enigzins mee viel.

Om niet dagenlang bezig te zijn met alleen al dak en motorkap (een V70 is een beste lap plaatwerk....) denk ik voor de eerste hits toch pads nodig te hebben met een flinke correctiekracht, en daarom zit ik te denken aan de Scholl Navy Blue Spiderpad of de Scholl Purple Spiderpad i.c.m. de S3.
Welke van die 2 zouden jullie mij aanraden? Of zijn die spiderpads sowieso niet raadzaam voor een beginner en kan ik beter voor de "normale" (niet spider) versie gaan? Ik lees namelijk ook dat ze nogal "zoekerig" kunnen zijn.
Dan lees ik ook nog dat pads te hard kunnen zijn voor de rondingen in het plaatwerk. Moet ik daar ook nog rekening mee houden, of zijn die rondingen bij een V70 niet iets om rekening mee te moeten houden...?

Bij de S30 dan de Scholl Orange pad?
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Reactions: Marcel1973
Algemeen:
Jouw lat zal waarschijnlijk hoger liggen, dan de opdracht die ik meekreeg (polijstbanen eruit halen).
Wat ik hiervoor met mijn auto deed (de XC60 bijv.) was dat ik de tijd nam en het niet in een keer van erbarmelijke staat, naar nieuwstaat hoefde. Of te wel, pas na de tweede dan wel derde keer was de auto helemaal naar tevredenheid. Als tip geef ik je dan ook mee, wees tevreden met eerst een ca. 90% correctie. De laatste tien à twintig procent kost verhoudingsgewijs nl. veel tijd. Rome is ook niet in een dag gebouwd he ;)

Je vraag:
Het verhaal lezend, kwam als eerste in mij op:
Monello geel met Scholl S3 en Scholl S30 met Monello wit. Na deze twee stappen word je al heel blij.
Lukt het niet om met Monello geel te corrigeren (mits techniek goed is) dan zou ik pas de purple spiderpad pakken van Scholl. Ik heb er indertijd twee besteld (zie mijn collectie welke het zijn), maar vaak gebruik ik ze niet. Vaak is herhaling de kracht die je nodig hebt. Ik zou eerst starten met de Monello serie. Van daaruit kun je uitbouwen, is ook vriendelijker voor je portemonnee.
Als tip zou ik tenminste drie of vier grote gele en witte pads scoren van Monello. De kleine variant heb je aan twee van elk voldoende. Kun je wisselen en kunnen de pads drogen na tussendoor schoonmaken en kun jij door. Een spiderpad lijkt me eerst voldoende, want je hoeft echt de hele auto (in elk geval niet de eerste keer) met de spiderpad te doen.
Later kun je je Monello pads weer vervangen voor de blauwe of paarse Scholl-pads bijv. als je dat fijner vindt.

Daarna als de grotere defecten eruit zijn (met monello geel en scholl s3) en je afgewerkt hebt met Monello wit en S30 laat je het eerst lekker zo.Je bent al tien stappen vooruit, en het blijft ook leuk.
Volgende keer als je weer tijd en zin hebt, kun je door, omdat de grote defecten eruit zijn. Dan kun je bijv. Scholl S40, Rupes Geel, Gyeon primer etc. pakken als laatste stap.

Ik heb die andere V70 overigens grotendeels met Rupes geel gedaan en Monello groen (voor net iets meer bite dan wit). Denk dat die binnenkort weer terugkomt voor de voorjaarsprep.
En dat het een hele lap is, dat klopt. Omdat jij meer defecten in de lak hebt, ben je al gauw twee dagen bezig, houdt daar rekening mee. Haast is zelden goed, zo ook hier. Neem dan ook de tijd.

Ps. wel jammer trouwen dat de Monello kortingsdag net geweest is...
 
Bedankt voor je reactie en tips Marcel!

Over de hoogte van mijn lat; ik ben voorlopig al blij als ik zover kan komen als jij bij die v70.....
En mijn techniek zal ook niet in 1 keer optimaal zijn natuurlijk; erover lezen en ook daadwerkelijk in praktijk doen zijn 2 verschillende dingen.

Ik ging er al niet van uit dat ik met een weekendje polijsten klaar zou zijn, dus dat ik er meerdere weekenden mee bezig zal zijn besef ik mij ook al goed. Zolang er verbetering in zit vind ik dat ook geen bezwaar, maar ik ben er toch bang voor dat ik straks een hele middag sta te polijsten en dan nog nauwelijks resultaat zie. En dan is de lol er snel af natuurlijk. Vandaar dat ik (ook) pads achter de hand wil hebben met wat meer correctiekracht.
 
+1 voor Marcel. :)

Je hebt de DAP + foampads al in huis. Mijn persoonlijke voorkeur zou dan ook uitgaan naar de 2-3 Scholl Concepts polijstmiddelen.

Ikzelf heb met de DAP en Monello foampads lange tijd veel auto's gedaan. Zelfs hardere VAG-lakken ging prima, maar vroeg wel om meerdere hits per paneel (2-3)

Zelf wilde ik altijd een strak resultaat waarbij ik de S3 goed doorwerkte (Gele pad) zodat je al een mooie finish overhoud en deze optimaliseert middels de S30 op een zachtere pad. (Witte pad)
Echter als het budget/tijd/zin je hierin beperkt, dan zou ik dus de S3 bij je laatste hit iets gulziger gebruiken, deze lekker doorwerken en het daar bij laten. ;)


Mijn vermoeden is dat je binnen een paar uur wel redelijk wat kan doen, ondanks de hardheid.


Extra pads is sowieso makkelijk/handig voor je werktempo. Na 2 hits je pad moeten gaan wassen onder de kraan en weer verder, dat is simpelweg vervelend.


"S17 bij onderhoud" zal niet opgaan als je een harde lak blijkt te hebben. De grofheid van je polijstmiddel + pad heeft niet zozeer te maken met de mate van defecten, maar meer met welke grofheid er nodig is om überhaupt een laagje van je lak af te kunnen slijpen. ;)
 
  • Leuk
Reactions: Marcel1973 en Kuip
De monello pads zijn inderdaad prima, maar ik kan me voorstellen dat je ook graag wat anders probeert. Gewoon bestellen wat je goed lijkt. Ik maak zelden mee bij een eerste polijstbeurt van een krassenbak dat ik denk: “goh, ik moet echt een mildere combinatie pad/polijstmiddel gebruiken, want de krassen gaan er nu te snel uit.”

Kan dus echt geen kwaad om een zwaardere combi achter de hand te hebben. Als het in het begin nog niet goed gaat,(Waarschijnlijk door polijst-techniek) dan zul je het zelf snel zoeken in materiaal dus kan je in elk geval wat anders proberen.
(Om erachter te komen dat dit ook niet werkt, dus techniek aanpassen)

Van de witte pads/finishing pads heb je er minder nodig dan de cutting pads. 2 is eerst voldoende, daarna gewoon uitwassen. Bij het finishen raakt een pad veel minder snel vol of begint te stoffen. Daarnaast slijten deze bij mij ook nauwelijks.
 
  • Leuk
Reactions: Kuip