• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Advies Peugeot 304 Cabrio + Update 22/06/2018

Om er achter te komen of er een blanke lak-laag op de kleurlak ligt zul je moeten polijsten: krijgt de pad alleen de kleur van het polijstmiddel: blanke lak.
Wordt de pad net zo als de kleur-lak: geen blanke lak er op.
Qua behandeling zal er geen verschil zijn denk ik, aangezien je niet gaat polijsten.......ik heb echter geen ervaring met de AF Tripple.

Op de foto's heeft de 304 een hardtop, is de soft-top ook nog aanwezig?
 
Is het niet zo dat een metallic kleur van Europese wagens altijd afgewerkt werd met blanke lak, ook in die tijd al? Deze auto lijkt mij geen uni kleur te zijn. Ik kijk ook uit naar het resultaat!
 
Juist, metallic kan niet zonder blanke lak
Het gaat er juist om dat de reflecterende deeltjes een beetje rechtop staan
Dat maakt een metallic lak in de basis wat ruw en dof
De egale glans komt van een blanke lak of een blanke lak met een beetje kleur
 
Op de foto's heeft de 304 een hardtop, is de soft-top ook nog aanwezig?
Ja, de softtop is nog aanwezig.

@David: ik zal als ik thuis ben een close-up foto nemen van de lak.
EDIT: IMG_20160131_200234.jpg
 
Laatst bewerkt:
Na wat onderzoek heb ik gevonden wat de lak is, namelijk Metallic Beige, code 1333. Ook bekend onder de 'Goud' kleur.
Dus dan vermoed ik dat hier een blanke lak over zit zoals jullie al zeiden.
 
Zal ik zeker doen en bedankt!

Even iets anders, ik heb nog wat zitten rondkijken naar andere producten voor de lak terug 'glanzend' te krijgen en ben (terug) op de Meguiars UC gebotst. Buiten dat de AF Tripple behalve een polish ook een glaze en wax is, vraag ik mij nu af welke van de twee het meest effect zou hebben op de lak? (zowel langdurig als KT)

Heb bij de reviews vooral positieve reactie's gezien en bij de (oude) post van nicknameless over UC zijn de foto's niet meer beschikbaar voor vergelijking tov de AIO. (https://forum.Carclean.com/threads/review-meguiars-ultimate-compound.1946/)

Iemand ideeën?
 
Een Paint Cleaner (met toevoegingen) versus een polijstmiddel is eigenlijk geen eerlijke strijd. Uiteraard ligt het aan de staat een lak, maar met een polijstmiddel zul je meer resultaat behalen dan net een Cleaner.

Wat ik begrijp van de UC is dat deze een vaste korrel heeft en je dus moet stoppen met polijsten wanneer het resultaat naar wens is. Dit in tegenstelling tot een compound met afbrekende korrel die voor een mooiere finish zal zorgen.

"Zowel langdurig als KT"...???

Polijsten versus Cleaner+Glaze+Wax;

Tja, wat kan je dan als 'meeste effect' verstaan? Bij de Triple reinig je de lak, probeer je defecten te verdoezelen en de lak te voeden (transparantie) met een glaze en deze voorgaande stappen te beschermen met een wax.

Met polijsten heb je dingen als cleaner en glaze niet nodig omdat je de verweerde/beschadigde lak verwijderd en strakke lak overhoud. Dit bescherm dan weer met een wax.

Zijn in mijn ogen dus verschillende niveau's van kwaliteit.


Greetz
 
Laatst bewerkt:
De UC is zeker een goed product. Heb deze ook lange tijd in mijn collectie gehad. Dit is dan ook een polijstmiddel en werk vrij krachtig met de hand.

De AF is echter ook met een korrel en polijst wel degelijk, alleen heeft deze alles in 1 stap.

Jou vraag welke het meeste effect zal hebben, ik denk dat ze vrij wel gelijk aan elkaar liggen hoor. Echter heb ik natuurlijk nooit met een 50/50 getest. Kortom beide producten zullen effect op jou oudere lak hebben.
 
@Quantoxx: dank u voor uw antwoord, ik besef nu ook dat het niet echt een eerlijke strijd is. Ik vroeg me gewoon af of het een groot verschil zou zijn :)

@tembaco: Ik heb van de UC al redelijk veel resultaten gezien en zie dat de meeste mensen hier wel tevreden over zijn.

De AF is echter ook met een korrel en polijst wel degelijk, alleen heeft deze alles in 1 stap..
Is mijn vermoeden/samenvatting correct als ik denk dat de korrel die in de Tripple zit kleiner is dan de UC, maar dit dan wel deels wordt verholpen door de verbergende capaciteiten van de AIO?
 
Als ik daar op mag antwoorden;

Ik denk dat je conclusie wel juist is. Met de Triple zal je minder goed kunnen polijsten, denk ik, maar door de glaze verdoezel je ook weer dingen.


Greetz
 
@Quantoxx: Dank u, dat mag u zeker!
Is de korrel in de Tripple een afbrekende of zoals bij de UC een 'SMART' korrel? (doorgaan tot het gewenste resultaat, denk ik)
 
Oh, uuuuhh... Daar durf ik niks over te zeggen! Mijn eerste vermoeden is dat dit een vaste korrel is, maar kan ook maar zo een diminishing korrel zijn.

Mijn ervaringen met een glaze, alleen de Lime Prime Lite, is dat de oliën behoorlijk snel intrekken en je lak dus donkerder word. Lang op dezelfde plek zit je dus niet, om daadwerkelijk de korrel te bewerken.

Persoonlijk zou ik met een glaze + korrel niet gaan polijsten, of in ieder geval niet een dusdanig product pakken als mijn intentie ''polijsten'' is. Immers wil ik defecten verwijderen en met de oliën die er in zitten, verdoezel ik ze juist en weet ik niet zeker of ik ze nou weggehaald heb, of niet...


Maar, zoals ik eigenlijk in mijn eerdere posts niet bij had nagedacht, is dat het over specifiek JOUW lak gaat. Dacht dat het in de algemene zin was. Ik neem aan dat je de Triple al in huis hebt?


Greetz
 
Heb even gekeken op de site van AF zelf, had ik eerder moeten doen, excuses daarvoor, en deze gaat als volgt over de korrel:
"A personal favourite of ours at the Auto Finesse HQ is Tripple all in one Polish. Tripple removes stubborn oxidation and contamination using deep cleansing solvents, while gently refining the finish to a high gloss with fast-acting diminishing abrasives."

Hierbij breekt de korrel zichzelf dus af als ik het goed begrijp?

Maar, zoals ik eigenlijk in mijn eerdere posts niet bij had nagedacht, is dat het over specifiek JOUW lak gaat. Dacht dat het in de algemene zin was. Ik neem aan dat je de Triple al in huis hebt?
Neen, nog niet. Ik wil mezelf eerst grondig informeren over verschillende producten om zo, handmatig, het beste resultaat te verkrijgen (heb al ettelijke uren/dagen posts zitten lezen op het forum).

Voor het moment ben ik dus aan het twijfelen dus Megs UC en AF Tripple, totaal verschillende producten wel (zoals jullie zeggen).
 
@Adrien304 , andere optie zou zijn Af Rejuvinate (cleaner welke glaze olien achterlaat) en dan een wax naar keuze. Af Tough prep paint preparator (cleaner maar laat geen glaze olien achter) zou een andere hele goede optie zijn. Ik heb dat spul gebruikt en is echt super. Wax kun je nu aftoppen naar keuze.
 
Laatst bewerkt:
fast-acting diminishing abrasives

Een afbrekende korrel, inderdaad.
Wanneer ik zelf even snel Google, vind ik ook; ''ultra-fine abrasives'' die in de Triple zitten.

Hoe dan ook, je zult gewoon wat moeten proberen en om het wat simpeler te maken;

(1) Je gebruikt een Paint Cleaner handmatig met eventuele korrel voor nét wat meer power + beschemen met wax.
(2) Je gebruikt een polijstmiddel handmatig en boent je misschien wel een ongeluk + beschermen met wax.

Persoonlijk zou ik voor optie (1) gaan en simpelweg proberen. Kijken wat het voor jouw lak kan betekenen. Ik zou persoonlijk dan een Cleaner nemen zonder wax en zelf en goede wax aanschaffen die simpelweg beter is qua eigenschappen die een All-in-One product niet kan leveren.

Alle opties, of je nou gaat voor een All-in-One product die naar mijn mening niet alle stappen zo goed kan doen als standalone producten, de losse stappen in de vorm van een Paint Cleaner + Glaze + Wax of gaat polijsten, kosten de wereld niet.


Greetz
 
Ik heb ooit een vaal roze (voltooid verleden tijd van rood) Honda aangepakt met Meguiars Ultimate Compound. Die was echt 10 tinten roder na 2 dagen als een gek boenen. Het is te doen, maar het is echt een zwaar klusje.
Nu weet ik natuurlijk niet hoe die oude lakken zich laten bewerken. Waarschijnlijk zijn die nog op oplosmiddelbasis. Dat is misschien je voordeel. In tegenstelling tot wat ik altijd dacht is een moderne watergedragen lak vaak veel harder dan een ouderwetse oplosmiddel lak. Tevens werd de lak toen nog wat dikker aangebracht dan nu. Je hebt dus waarschijnlijk ook nog redelijk wat op de auto zitten mocht je wel ooit machinaal aan de gang willen. Wel een heel leuk project! Ik hou wel van die "van wrak tot glans bak" projecten. Succes!
 
@Adrien304 , - Af Rejuvinate (cleaner welke glaze olien achterlaat). Af Tough prep paint preparator (cleaner maar laat geen glaze olien achter)
Dank u, hier was ik nog niet op gekomen.
Doen de verbergende capaciteiten van een glaze icm een paintcleaner veel of is het eerder een kleine bonus erbovenop?


@Quantoxx: Ik ga ook voor optie 1 gaan :) Ik dacht eerst te polijsten, maar door jullie raad toch maar besloten uit te kijken voor een paintcleaner achtig middel.

@EJ2NH503P: Respect ;)
Over laksoorten weet ik helaas niets. Maar ik onthoud dat er, waarschijnlijk, genoeg lak op zit voor moest het machinaal poetsen eraan komen.


Ik hou wel van die "van wrak tot glans bak" projecten. Succes!
Ik ook, vond het tijd geworden er eens iets aan te doen en er terug een mooie verschijning van te maken zoals oorspronkelijk!
 
@Adrien304 ,Ik heb tripple weleens gebruikt en dat werkt goed maar bv Af tough prep paint preparator verwerkt makkelijker (ook net wat makkelijker dan PB prof polish alhoewel dat ook wereldspul is).
Kijk met alle respect maar die 304 kan wel wat liefde gebruiken en zou ik het reinigende component van bv Rejuvinate echt belangrijker vinden dan de glaze olien dus zie het als een leuke bonus maar verwacht geen wonderen als het gaat om het verhullende effect.