• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Advies voor beginner

Nas

Detailing trainee
17 apr 2020
20
45
Ik ben net begonnen met me te verdiepen in het schoonmaken en mooi maken van de auto.
Heb al zo de nodige topics bezocht dus ik heb al enige kennis.

Ik ben over de 30, bezit sinds kort een Škoda Octavia station uit 2013 (zie avatar). Daarvoor in het bezit geweest van een zwarte Peugeot 308 (hatchback) uit 2008.
De Peugeot heb ik nooit zelf gewassen, altijd door de wasstraat gehaald. Helaas op het einde duidelijke swirls te zien, nooit de moeite genomen om de auto te (laten) polijsten.
Ik had en heb een lichtgekleurd interieur, in combinatie met een panoramadak. Geeft een ruimtelijk gevoel van binnen en dat spreekt me erg aan.
Voorheen een stoffen interieur gehad, nu deels alcantara en deels leer (zit/ruggedeelte alcantara, zijvlakken leer). In de Peugeot het interieur tweemaal laten stoomreinigen (achteraf had ik het ook moeten laten impregneren).

Op zich spreekt het me aan om de auto strak te hebben/houden met een mooi (showroom)glans. Ik ben zeker tevreden met het uiterlijk van de Škoda, dit wil ik graag zo houden, evenals de staat van de velgen. De (lichtmetalen) velgen van de Peugeot kreeg ik op het einde niet meer goed schoon in de wasstraat en vertoonden bobbels. Ik kan behoorlijk een pietje precies zijn (zeker in schoonmaken), wat een goed resultaat kan opleveren, maar ook een risico is m.b.t. tijd die er in alles gestoken kan worden.

Wat wil ik gaan doen?
De eerste keer wassen, kleien, polijsten, glazen, waxen, de velgen poetsen en coaten (schoonmaken/beschermen). Daarna periodiek vooral bijhouden. Interieur eigenlijk idem: schoonmaken/beschermen, zo ook de (onbespoten) kunststof delen aan buitenzijde. Ik vind een mooie auto belangrijk, maar wil eigenlijk normaal niet meer dan 1 tot 1,5 uur per week kwijt zijn eraan (los van volledige, incidentele behandelingen zoals polijsten e.d.).

Meeste wat ik nu heb, is op basis van het "Volledig exterieur stappenplan handmatig ... " topic van Dibbuz (écht geweldig voor een beginner).

Wat hoop ik van jullie? Tips met betrekking tot de gekozen materialen. Tips met betrekking tot gekozen werkwijze en of het realistisch is of ik de auto redelijk mooi kan houden met 1~1,5 uur per week aan poetsen.

(ik zal op een later moment nog wat foto's toevoegen en hierover specifieke vragen stellen).

Voordat ik begin met de Škoda, wil ik me eerst uitleven op de auto van mijn vriendin (zilveren Chevrolet Matiz, bouwjaar 2006). Deze zou wel gebaat zijn met een flinke poetsbeurt :). Ik denk ook een volledige beurt geven (wassen, kleien, polijsten, glazen, waxen) om ervaring en handigheid te krijgen voordat ik mijn Octavia onder handen neem.

1 - Wassen/drogen
Gekocht: MOTHERS WAX California Gold Car Wash - 946ml
GYEON Q²M Smoothie Wash Mitt (lakwerk/bovenzijde)
Gekocht: Microfiber Madness Incredimitt Wash Mitt (lakwerk/bovenzijde) (tip van LAWRENCIO_XD)
Gekocht: Monello Thick mitt (onderzijde/zanddelen)
Gekocht: Gyeon Q²M Silk Dryer XL - 70x90cm
Shampoo wegens goedkoop en goed, de twee mitts op aanraden van Dibuzz, voor boven en onderzijde
En een mooie droogdoek.
Ook een (semi-transparant) 2-emmer systeem, incl. gritguard.

2 - Kleien
Gekocht: Monello Dolce Verde Klei Set (+ 100 gram extra clay)
(of los Monello Dolce Verde klei)
Evt. later: (gekocht) Dodo Juice Born Slippy clay lube - Spray 500ml (tip van LAWRENCIO_XD)
Goede keus volgens Dibuzz.

3 - Polijsten (eventueel in de toekomst)
Nanolex EX - Pre-Coat Spray - 750ml (+2 doeken)
POLISHING POWER DAP EVO Monello Raffini Evolution Pack (incl extra pads)
COLAD Aqua Dynamic Maskeertape - 50mm breed
Dual action voor mij als beginner, plus Monello omdat dit voor mij als beginner waarschijnlijk goed/fijn werkt. Ik verwacht een harde duitse lak op de VAG Octavia, er zijn swirls, maar alleen als je met de zon er op kijkt. En lekker brede tape erbij.


4 - Glazen
Gekocht: Poorboys World White Diamond - 473ml
Gekocht: MONELLO Easy Detailing Finishing Hand Pad - Black
Gekocht: MONELLO Peluche Verde - 45x45cm
Gekocht: Monello Peluche Verde Trio - 45x45cm (tip van Kees-sw)

5 - Waxen
Gekocht: COLLINITE Liquid Insulator Wax No. 845 - 473ml
MONELLO Peluche Verde - 45x45cm
Gekocht: Monello Disco Duo applicator pads (tip van Kees-sw)
Gekocht: Monello Peluche Verde Trio - 45x45cm (tip van Kees-sw)

6 - Velgen
Gekocht: MONELLO Non-Ferro Velgenbundel
Gekocht: GYEON Gyeon Q² Rim Protection Kit

7 - Kunststof exterieur (onbespoten)
Gekocht: MOTHERS WAX Back to Black Heavy Duty Trim Cleaner Kit
Gekocht: Gyeon Q² Trim - 30ml kit

8 - Interieur (leer/alcantara/kunststof)
Gekocht: Dr Leather - Leather Care Kit
Om het alcantara schoon te krijgen James Water, verkrijgbaar bij mij in de buurt (om schoon te maken: deppen, voorzichtig zijn om pillen te voorkomen).
Iets van sealing/coating/impregneren/beschermen zou mooi zijn, maar weet niet of daar speciaal iets voor bestaat voor alcantara.
Gekocht: DODO JUICE Clearly Menthol Glass Cleaner Spray - 500ml
INVISIBLE GLASS Reach & Clean Glass Cleaning Tool (heb nu een hekel aan het reiken om overal bij te kunnen)
Gekocht: Dodo Juice Mint Merkin - Microfibre Window Cloth (tip Kees-sw)
Gyeon Q²M Preserve - 250ml (tip van LAWRENCIO_XD)

9 - Overig
Wat kan ik nog gebruiken voor kunststof delen in het interieur? Is er ook iets wat antistatisch werkt en kleur zo veel mogelijk behoudt? En is er iets waarmee lichte krassen zijn te herstellen/verminderen?

Volgens mij is dit het wel. Vragen die ik nog zal gaan stellen (maar die ook nog plaatjes behoeven), zijn:
1. verschillende mate van verkleuringen kunststof delen exterieur: het gedeelte van de achterruitenwisser wat draait, is lichter uitgeslagen dan het deel wat heen en weer wist. Gaan de oplossingen voor kunststof exterieur (sectie 7) dit verminderen/oplossen?
2. op de bovenzijde van de achterbumper zitten lange dunne barsten. Ik neem aan dat dit niet reparabel/maskeerbaar is? Een optie is om daar een aparte plakrand (origineel onderdeel) overheen te zetten.
3. De (ik denk kunststof) "zilveren" randen rondom de ruiten en de (ik denk kunststof) "zilveren" dakrails zijn niet meer mooi egaal, maar gevlekt. Is dit op te lossen? --> paintcleaner/polijstmiddel finale.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Reactions: PA27506
Allereerst, welkom op het forum @Nas.

1. Wat betreft de shampoo kun je niet echt heel erg verkeerd kiezen. Kies vooral gewoon een pH-neutrale shampoo, zonder wax toevoegingen (voor het gewone wassen (voordelige keuze en mijn persoonlijke voorkeur is de Born to be Mild van Dodo Juice). De Gyeon Smootie zal ik vervangen voor een Microfiber Madness Incredimitt, dit is volgens velen op het forum de beste keuze. De Thick Mitt van Monello is een prima keuze voor de lagere delen. Ik ben zelf niet zo heel erg fan van de Gyeon Silk Dryer, vooral vanwege het dunne karakter van de doek. Kies bijvoorbeeld voor de Microfiber Madness Dry Me Crazy of een Monello Senza Acqua.

2. Kleiset is prima! Later kun je altijd nog kiezen om extra clay-lube aan te schaffen bij je klei. Kies dan voor de Born Slippy van Dodo Juice. Werkt goed en is erg voordelig doordat het een concentraat is.

3. Polijstset is gewoon goed, daar kun je voorlopig mee vooruit. Echter, je kan er voor kiezen om extra polijstpads aan te schaffen. Je kan met 1 per soort (Geel/Oranje/Wit) een hele auto doen, maar dat werkt niet efficiënt omdat je steeds naar de kraan moet lopen om ze te wassen (men raadt aan om na 2 of 3 hits van pad te wisselen of de pad te wassen).

4. Een glaze bevat fillers die lichte krasjes verdoezelen. Als je gaat polijsten, dan is in theorie je lak in topstaat (zonder krasjes) waardoor je dus geen glaze nodig zou hebben. Deze is dus eigenlijk niet echt nodig, maar als je een auto alleen wil glazen zou je ervoor kunnen kiezen. Als je een glaze aanbrengt kan dat echter gevolgen hebben voor je waxlaag (zie punt 5).

5. Collinite 845 is een uitstekende, no-nonsense wax, waarmee je prima standtijd haalt en een mooie glasachtige glans. Je zou ook kunnen kijken naar een paste-wax als je daar voorkeur voor hebt. Gezien de kleur van de Skoda (mooie kleur btw!) kan je ook kiezen voor de 915 van Collinite, die aangeraden wordt bij donkere kleuren. (Even terug naar punt 4, glaze). Als je een glaze aanbrengt, zal dat de standtijd van je wax beïnvloeden. Immers, de wax hecht aan hetgeen eronder, in dit geval dus de glaze. Als de glaze een standtijd heeft van een maand of 2, dan zal dat dus ook gelden voor de wax. Jouw keuze!

6. Geen opmerkingen, lijkt me prima!

7. De Gyeon Trim is perfect voor zwarte (ongespoten) trim-delen en het houdt kunststof ongeveer een jaar tot twee jaar mooi origineel zwart. je kan de Mother's Back to Black achterwege laten, maar voor andere auto's (waar je de Gyeon Trim niet op wil gebruiken) wel aanschaffen.

8. Voor het leer ben ik zelf wel onder de indruk van de Gyeon lijn en de Mother's lijn producten. De Dr Leather ken ik niet helaas, maar het lijkt me wel een mooie kit omdat je er ook doeken en een borstel bij hebt.

9. Voor het kunststof in het interieur kun je gebruiken: Poorboy's World Natural Look of Gyeon Preserve. Deze producten gebruik ik al een tijdje en zijn wel mijn favoriet voor deze klusjes.

Verder wil ik je aanbevelen om meerdere doeken aan te schaffen, zeker omdat je wil polijsten en waxen. De Monello doeken zijn uitstekend en houden het jaren uit (mits er goed voor gezorgd wordt). Monello Peluche Verde 3-pack en Peluche Bianco 3-pack zou misschien handig zijn. Voor de andere vragen, stuur inderdaad even wat foto's. Voor de zilveren lijsten kun je Mother's Mag & Aluminium Polish kopen, ook mooi voor je uitlaten (als je die hebt) :p Ik hoop dat je hier wat mee kan! Succes!
 
Hoi,

Bedankt voor je (uitgebreide) reactie! Ik heb mijn startpost hierop aangepast. Heb wat dingen weggehaald en toegevoegd (met je naam erachter, zodat ik zelf ook kan terugzien wie welke tip geeft, ik weet niet of je dat storend vindt, anders haal ik het weg).
Op basis van Dibbuz' lange handleiding zou ik juist denken dat glazen het waxen aanvult. Glaze om de poriën te vullen, waxen ter behoud. Ik was in de veronderstelling dat ik een lichte lak heb op de Škoda, maar jij zou het eerder als donker bestempelen. Kan ook aan de lichtval liggen, dat doet veel. Is er een vuistregel of is het te meten?
Daarnaast voor het ongespoten zwarte kunststof voor het exterieur: ik vind het kunststof van de achterruitenwisser duidelijk verbleekt, is de Trim dan voldoende?

Dr Leather was volgen Dibbuz de top, aangezien het gedeelte bij de bestuurdersstoel redelijk veel te lijden heeft met in/uitstappen en ik verder niet veel leer heb, omdat de stoelen deels leer zijn, houdt ik bij drleather.

Voor doeken zal ik inderdaad voldoende zorgen, altijd handig. Zie ook dat er wel wat doeken zijn die lang blijven afgeven in de was, dus misschien zoek ik even verder.
 
Glaze is inderdaad om poriën te vullen en lichte krasjes te verdoezelen, maar heeft alleen echt effect als je niet gaat polijsten. Als je hierover heen een wax smeert dan is dat inderdaad voldoende, alleen doet wel af aan de standtijd van de waxlaag.

Er is geen vuistregel voor lichte of donkere lak, jouw auto lijkt me een soort metallic bruin (?), wat in mijn ogen een donkere kleur is :p

De Trim heb ik ook weleens gebruikt voor kunststof ruitenwisserarmen. Let wel op een goede reiniging/voorbereiding voor optimale effectiviteit van de coating. Kan je hele mooi resultaten mee halen!

Ik zou gewoon gaan voor de Dr Leather, lijkt me prima! En wat betreft de doeken, alle doeken van Monello zijn uitstekend, alleen wel even wassen voor gebruik! (Max 40 graden, niet te hoge toeren, geen wasverzachter!)
 
Welkom, Nas.

- Ten 1e: HO STOP! Begin bij het begin: 2-emmer-systeem wassen: een was-emmer met daarin je shampoo, en een spoel-emmer met Gridguard met daarin schoon water waarin je de washmitt schoon spoelt voordat je wederom je mitt in de was-emmer dompelt neemt.
- Ten 2e: de Monello Senza Acqua die je wil gaan gebruiken voor stap 4 en 5 zijn droogdoeken, en dus niet geschikt om uit te poetsen! Alternatief: Monello Peluche Verde.
- Ten 3e: stap 5: waarmee ga je de wax aanbrengen? Hiervoor heb je dus een handpad nodig. Advies: Monello Disco Duo.
-Ten 4e: stap 8: Dodo Juice Clearly Methol glass cleaner: hiervoor wordt normaliter een glas-doek (Wafel-doek). Advies: Dodo Mint Merkin.

Mijn persoonlijke advies: begin bij de basis: het op de juiste manier handmatig wassen: de rest komt later wel en zo spreidt je de kosten van aanschaf van allerlei producten ook nog een beetje, in plaats van meteen giga te investeren......
 
Je bent er lekker diep in gedoken! Mijns inziens té diep in het pierenbadje.

Ik heb om 11.00 uur een motor-detail en las jouw post, dus ik ben maar eens achter de computer gedoken om te reageren en deze dag volgas detail-themed te beginnen! :p

(Onderaan mijn berichten staat een link naar een beginners-pakket. bekijk die ook eens)

Zoals @Kees-sw al aangaf; Begin bij het begin. Je kan de auto helemaal volblaffen met spulletjes of polijsten tot je een ons weegt, maar als je verkeerd wast en onderhoudt, dan ben je weer terug bij af. ;)
Meteen veel stappen willen zetten is optimistisch, maar ook ook valkuil.

Ik zal het ''kort'' houden of in ieder geval overzichtelijk proberen te houden;

1 - Wassen/drogen
MOTHERS WAX California Gold Car Wash - 946ml
GYEON Q²M Smoothie Wash Mitt (lakwerk/bovenzijde)
Microfiber Madness Incredimitt Wash Mitt (lakwerk/bovenzijde) (tip van LAWRENCIO_XD)
Monello Thick mitt (onderzijde/zanddelen)
Gyeon Q²M Silk Dryer XL - 70x90cm
Shampoo wegens goedkoop en goed, de twee mitts op aanraden van Dibuzz, voor boven en onderzijde
En een mooie droogdoek
- Shampoo zal prima zijn. Na 20-25 wasbeurten is hij wel op en zou je wat anders kunnen proberen.
- 2x de Incredimitt - Deze is er in twee kleuren, dus je kan onderscheid maken. Dikker, meer wateropname, veiliger, etc.
- Silk Dryer/Senza Aqua/etc. is prima.
...
Begin met een goed was-arsenaal. ;)
- Voorwas
- Grote emmers + grit guard(s)


Aangezien je al met twee auto's wilt starten, kan ik je vertellen dat je waarschijnlijk bij de eerste auto al door je glijmiddel heen bent. (Perfetto uit de set) Als je de losse Dolce Verde klei neemt + Born Slippy CONCENTRATE, dan heb je voor minder geld, méér. €8,00 voor 2,5L glijmiddel. (Die ene doek valt dan weg, maar je hebt toch meerdere van elk nodig en deze kan je in een voordeel-bundeltje kopen; Trio)


3 - Polijsten
POLISHING POWER DAP EVO Monello Raffini Evolution Pack (incl extra pads)
COLAD Aqua Dynamic Maskeertape - 50mm breed
Dual action voor mij als beginner, plus Monello omdat dit voor mij als beginner waarschijnlijk goed/fijn werkt. Ik verwacht een harde duitse lak op de VAG Octavia, er zijn swirls, maar alleen als je met de zon er op kijkt. En lekker brede tape erbij.
Een reden waarom ik wat in je lange/dure lijstje wil snijden/besparen is omdat je beter kan investeren in andere zaken, zoals inderdaad extra pads én pads voor je kleine backingplate.
Maar ook een ontvetter zoals bijv. Nanolex - EX om je werk tussendoor te controleren en nadien brandschoon achter te laten.


Mijn persoonlijke mening is dat je bij niet-polijsten of handmatig-polijsten een glaze gebruikt. Je zal bij deze manieren niet het resultaat behalen zoals je bij machinaal-polijsten kan behalen, dus dan gebruik je de glaze om dingen tijdelijk wat te verdoezelen. Je hebt nu een machine, dus dan ga je dit niet nodig hebben en kan je het budget beter anders spenderen.
En ja, de doeken zijn droogdoeken. :p Ik zou eerder denken aan de Peluche Verde's en Peluche Bianco's.


- Prima wax.
- Wederom even de andere doeken nemen.
- Ik mis nog een applicator om de wax mee aan te brengen, zoals bijv. de Disco Nero / Disco Rosso / Doppio.

Het is natuurlijk jouw eigen keuze om meteen met coatings te beginnen, maar ik zou dit nog even laten voor wat het is. Smeer eerst eens een waxje/sealant of een spray-bescherming zoals een spraywax, wetcoat, o.i.d.
Niet alleen vraagt het aanbrengen van een coating meer kennis en voorbereiding, je zal bijv. ook de wielen bij voorkeur van de auto moeten halen.


Ook bij deze coating is goede/juiste reiniging nodig én ontvetting. Een dressing aanbrengen zou een ''mildere'' optie kunnen zijn.


8 - Interieur (leer/alcantara/kunststof)
Dr Leather - Leather Care Kit
Om het alcantara schoon te krijgen James Water, verkrijgbaar in de buurt.
Iets van sealing/coating/impregneren/beschermen zou mooi zijn, maar weet niet of daar speciaal iets voor bestaat voor alcantara.
DODO JUICE Clearly Menthol Glass Cleaner Spray - 500ml
INVISIBLE GLASS Reach & Clean Glass Cleaning Tool (heb nu een hekel aan het reiken om overal bij te kunnen)
Gyeon Q²M Preserve - 250ml (tip van LAWRENCIO_XD)
- Ik weet niet waarom het nog niet aangehaald is, maar laat het alcantara met rust totdat je erin verdiept hebt.. ;) Zeker niet behandelen met één-of-ander vlekkenspul zonder hier alles van te weten. Het naastliggende leder behandelen dus ook voorzichtig doen.
- Ook de Clearly Menthol is er in concentraat.
- Ik gebruik zelf graag de Poorboys World - Natural Look. Preserve kan mij niet bekoren en ruikt niet zo verslavend lekker als Natural Look. :p
- Ik mis ook hier applicators/pads. Bijv. de Disco Duo's om de ramen met te boenen, een wafeldoek om de ramen na te wrijven en wederom Disco Nero / Rosso om de dressing mee aan te brengen.


9 - Overig
Wat kan ik nog gebruiken voor kunststof delen in het interieur? Is er ook iets wat antistatisch werkt en kleur zo veel mogelijk behoudt? En is er iets waarmee lichte krassen zijn te herstellen/verminderen?
Volgens mij is dit het wel. Vragen die ik nog zal gaan stellen (maar die ook nog plaatjes behoeven), zijn:
1. verschillende mate van verkleuringen kunststof delen exterieur: het gedeelte van de achterruitenwisser wat draait, is lichter uitgeslagen dan het deel wat heen en weer wist. Gaan de oplossingen voor kunststof exterieur (sectie 7) dit verminderen/oplossen?
2. op de bovenzijde van de achterbumper zitten lange dunne barsten. Ik neem aan dat dit niet reparabel/maskeerbaar is? Een optie is om daar een aparte plakrand (origineel onderdeel) overheen te zetten.
3. De (ik denk kunststof) "zilveren" randen rondom de ruiten en de (ik denk kunststof) "zilveren" dakrails zijn niet meer mooi egaal, maar gevlekt. Is dit op te lossen?

- Dressings heb je al opties voor.
- Krassen in kunststof/rubbers/plastic zijn lastig. Verwijderen betekent schuren of vullen (no-go), tenzij hetgeen een blanke lak heeft. Over het algemeen is dus weinig aan te doen.

1) Dof kunststof vraag om reiniging en voeding. Trim is voor het voeden en beschermen bedoeld.
2) Gebarsten lak is game over. Dat valt niet te polijsten o.i.d.
3) Deze ''chromen'' trims kan je met een paint cleaner en een padje/doekje even reinigen. Je kan ook het fijne polijstmiddel pakken, Finale, en met beleid de strips aanpakken.
 
  • Leuk
Reactions: AlfaLex
@Kees-sw, @Quantoxx:

Dank jullie. Misschien is het inderdaad wat te veel voor nu, ik zou eventueel het polijsten nu achterwege kunnen laten, ik denk dat dit me ook veel tijd (en kosten) zal schelen (ga ik over nadenken en nog een keuze in maken). Twee-emmer systeem was me inderdaad al bekend, semitransparante emmers daarvoor haal ik denk ik bij de Hornbach (of ergens anders als ik volledig transparante vind). Droog/wrijfdoeken had ik geen verschil in gemaakt, ik zal voordat ik bestel alles nalopen wat ik aan doeken nodig heb: inwrijfdoeken (evt. meerdere en droog/uitwrijfdoeken, evt. meerdere als nodig).

Voor de velgen: goed punt. Maar ik denk dat ik geen fan ga zijn van velgenwerk, dus investeren om daarna lang erna minder er aan te hoeven doen zou fijn zijn. Ik heb een krik, dus banden er af halen is geen punt. Dan kan ik de banden ook op mijn gemak in de garage behandelen, één voor één.
Ik bedenk me ook: ik heb een garage, maar ik kan er de auto niet in kwijt (hooguit deels). De oprit/voortuin liggen op het noorden, dus ik kan redelijk in de schaduw werken. Zou dat een risico/probleem kunnen zijn nog?
 
Semi-transparante emmers van de Hornbach? Ik ken deze niet, maar dit zullen "gewone" emmers zijn, denk ik?
Ik zou in dat geval de emmers in de Carclean-shop aanschaffen. Steviger, kunnen deksels op, dikke handvaten, kleur-onderscheid en het belangrijkste; Er kan veel water in en dus blijft het langer schoon i.c.m. Grit Guard(s).

In de schaduw werken is wat velen moeten doen. Dit kan prima, maar let op de temperatuur. Er zijn maar weinig producten die je volgas in de zon kan gebruiken en het dan prima vinden. ;)
 
Even een update. Allereerst bedankt voor de tips. Ik heb voor nu afgezien van polijsten. Ik weet niet in hoeverre ik het nu waard vind om de Octavia te polijsten, dus ik hou het nu bij glazen/waxen. Hieronder de lijst met alles wat ik heb gekocht, met huidige ervaringen.
Ik heb nu alles wat ik heb getest, getest op de auto van mijn vriendin (Chevrolet Matiz, grijs, bj 2006)

1 - Wassen/drogen
MOTHERS WAX California Gold Car Wash - 946ml
Werkt prima, niks op aan te merken.
Microfiber Madness Incredimitt Wash Mitt (lakwerk/bovenzijde)
Werkt fijn. Na afspuiten auto en beginnen met poetsen met de mitt zag ik dat er nog heel fijn zand/stof op de auto zat (erg leuk: binnen 2 dagen ligt er bij ons op de auto altijd een nieuw laagje ... :(). Wist niet of ik dat er af zou krijgen met de tuinslang, dus ben doorgegaan met poetsen met de mitt (als zijnde dat die het zand meeneemt/opneemt en niet de lak schuurt ermee). Achteraf zag ik er niks van terug, dus het leek me ok ...
Monello Thick mitt (onderzijde/zanddelen)
Werkt prima, niks op aan te merken.
Gyeon Q²M Silk Dryer XL - 70x90cm
Werkt geweldig, droogt heerlijk.
Ook een (semi-transparant) 2-emmer systeem, incl. gritguard.
Twee emmers meebesteld, inclusief één gekleurde gritguard, zodat de emmers bij schoon water beter te onderscheiden zijn.

2 - Kleien
Monello Dolce Verde Klei Set (+ 100 gram extra clay)
Kleien kostte behoorlijk wat tijd, ik geloof ~2 uur, maar denk ik ook omdat er veel zooi van de auto af kwam. De klei was flink verkleurd, om een idee te krijgen van hoeveel klei ik heb gebruikt: 1~1,5 het volume van een waxinelichtje, schat ik. Ik heb getwijfeld om na al het kleien opnieuw alles te behandelen, maar dan met een schoon stuk klei om te zien of/hoeveel er nog van af komt. Niet gedaan (want auto van vriendin, plus benieuwd hoeveel er valt te halen zonder dat te doen). Het bijgeleverde flesje detailspray is inderdaad praktisch op gegaan.
Dodo Juice Born Slippy clay lube - Spray 500ml
Nog niet gebruikt.


4 - Glazen
Poorboys World White Diamond - 473ml
Werkt prima, niks op aan te merken.
MONELLO Easy Detailing Finishing Hand Pad - Black
Werkt prima, niks op aan te merken.
Monello Peluche Verde Trio - 45x45cm
Op aanraden van wat er zoal te lezen was bij de ervaringen, eerst de set peluche verde twee keer apart gewassen, de derde keer gemixt met andere doeken en een kleurenvanger (maar die nam bijna niks meer op).

5 - Waxen
COLLINITE Liquid Insulator Wax No. 845 - 473ml
Werkt goed. Misschien een relatief lange standtijd t.o.v. de glaze, wat niet praktisch is, maar aangezien deze relatief goedkoop en fijn in gebruik is (klopt, vind ik), toch deze gekozen.
Monello Disco Duo applicator pads
Werkt op zich prima, maar ik zou liever iets hebben wat je echt vast kan pakken. De schijf kun je niet echt pakken, maar duw je aan met je hand tijdens het wrijven, wat minder fijn werkt.
Monello Peluche Verde Trio - 45x45cm
Al genoemd.

6 - Velgen
MONELLO Non-Ferro Velgenbundel
Nog niet gebruikt. Vriendins auto heeft geen lichtmetalen velgen, dus die kan ik niet uitproberen.
GYEON Gyeon Q² Rim Protection Kit
Idem: nog niet gebruikt. Vriendins auto heeft geen lichtmetalen velgen, dus die kan ik niet uitproberen.

7 - Kunststof exterieur (onbespoten)
MOTHERS WAX Back to Black Heavy Duty Trim Cleaner Kit
Fijn om te verwerken, maar werkt niet zo goed als de Q2 trim.
Het kunststof onder de voorruit werd niet mooi egaal zwart en lijkt alweer behoorlijk lichter te zijn geworden. Ik zou het eerder gebruiken om vlug een beetje op te peppen. Twijfel of ik daar de Gyeon nog op probeer, maar het is een flink stuk kunststof ...
Gyeon Q² Trim - 30ml kit
Werkt goed. Heb de vier deurgrepen op de Matiz behandeld, twee met alleen Mothers, eentje alleen Gyeon en eentje beide (Mothers eerst).
Op alle plekken is het resultaat ok, op de plek waar ik Gyeon over Mothers heb gedaan lijken spetters/plekjes te zitten. Misschien doordat er later wat lichte regen op is gevallen.

8 - Interieur (leer/alcantara/kunststof)
Dr Leather - Leather Care Kit
Nog niet gebruikt.
DODO JUICE Clearly Menthol Glass Cleaner Spray - 500ml
Nog niet gebruikt.
Dodo Juice Mint Merkin - Microfibre Window Cloth
Nog niet gebruikt.

Naast dat ook nog bezig geweest met een setje koplamp-oppeppers van Turtle, die ik nog had liggen. Beide koplampen waren flink dof, je zag de verwering zitten. Na behandeling een stuk beter, maar echt nog niet tevreden. Uiteindelijk commandant gebruikt, dat leek nog wel wat te doen. Uiteindelijk ok-ish en het spul afgeschermd met de meegeleverde applicator bij het Turtle-setje. Vandaag gekeken maar ben nog niet volledig tevreden. Aangezien ik het Gyeon spul nu toch heb, ga ik ouderwets nat schuren, korrel 600-1000-1200 ... t/m 3000 en dan de Gyeon er over. Als dit werkt heb ik een relatief goedkope formule (elk stuk schuurpapier dat ik nu heb gekocht, kost ~€1 tot ~€1,5.

Al met al ben ik met het poetsen wel tevreden. De Matiz ziet er weer ok uit, al zou ik denken dat er wat meer te halen is qua glans. Ik weet niet of polijsten daar nog (veel) verandering in zal brengen. Bij het kleien zag ik op meerdere punten dat de lak beschadigd was (doffe plek, ik denk vogelpoep en kleine putjes). Het wassen/kleien/glazen/waxen is wel een dagtaakje, ik vraag me af of het kleien sneller zal gaan als de auto al relatief schoon is. Ook vraag ik me af hoeveel (meer) tijd polijsten zou kosten (omdat dat dan in de plaats van glazen zou komen).
 
Lekker bezig geweest! Twee uur kleien is wat veel, maar weet de staat van de auto natuurlijk niet... Een voor en een na foto is altijd leuk!
 
White Diamond is niet de glaze die je bij jouw lakkleur kiest (ik ben even de naam kwijt, maar zo te zien de lakkleur die met zon op de lak een paarse gloed geeft), jouw lakkleur hoort echt bij de donkere kleuren, dus zou Black Hole een ietsje pietsje beter passen.

Anderhalf uur per week kun je een auto behoorlijk netjes houden, maar dit is ook afhankelijk van het gebruik. Een auto die netjes beschermd is met een sealant, wax of coating, was je veel sneller en makkelijk dan een auto die niet bijgehouden wordt en netjes is beschermd. Mijn Fabia III combi is dan wel iets kleiner dan jouw Octavia III pre-facelift, maar als het moet kan ik hem binnen een uur wassen, en gemiddeld doe ik dat eens in de 2-3 weken. Het interieur hou ik tijdens gebruik gewoon netjes, dus een paar keer per jaar uitzuigen en wat kleine zaken schoonmaken is voldoende.

Ik zou je adviseren om te beginnen om eerst eens te wassen en te kleien en een beschermlaagje (wax of sealant) aanbrengen, en niet gelijk de eerste keer ook te gaan polijsten. Als je gaat polijsten neem de tijd, en probeer niet de hele auto in 1 dag in nieuwstaat te krijgen, en doe per keer steeds maar een deel van de auto polijsten en beschermen.
 
Ik heb getwijfeld om na al het kleien opnieuw alles te behandelen, maar dan met een schoon stuk klei om te zien of/hoeveel er nog van af komt

Heb je de klei wel steeds omgevouwen tijdens gebruik? Uit deze opmerking lees ik dat je dat niet hebt gedaan, maar dat is wel belangrijk.
 
Lekker bezig geweest en leuke 'review'. :)

+1 voor de eerdere opmerkingen.

De klei was flink verkleurd, om een idee te krijgen van hoeveel klei ik heb gebruikt: 1~1,5 het volume van een waxinelichtje, schat ik.
Het bijgeleverde flesje detailspray is inderdaad praktisch op gegaan.
Lijkt mij wat weinig klei én glijmiddel, aangezien je 2 uur bezig was met het kleien. :)
Zoals @Jansen al aangaf: Pannenkoekje van gemaakt en vuil naar binnen gevouwen?

Ik gebruik zelf ook graag de DodoJuice - Born Slippy. Prima lubricatie, maar voornamelijk de lage prijs wanneer je het concentraat ervan neemt.


+1 voor @Cordoba en de uitleg over de glaze; White Diamond en Black Hole bevatten beide een lading oliën en zijn dus te gebruiken op elke kleur, maar doen nét iets beter hun ding op donkere of lichte lakken.
Op jouw kleur zou ik dus Black Hole pakken, op de Matiz White Diamond als dit een lichte kleur grijs is.


Monello Disco Duo applicator pads
Werkt op zich prima, maar ik zou liever iets hebben wat je echt vast kan pakken. De schijf kun je niet echt pakken, maar duw je aan met je hand tijdens het wrijven, wat minder fijn werkt.
Ik snap wat je bedoeld. ;) Om deze reden heb ik de grotere broer van de Disco Rosso in gebruik; Doppio. Dit is twee van de Disco Rosso's op elkaar als een puck, zeg maar.


MONELLO Non-Ferro Velgenbundel
Nog niet gebruikt. Vriendins auto heeft geen lichtmetalen velgen, dus die kan ik niet uitproberen.
Huh..? Non-Ferro gebruik je om ijzerdeeltjes te verwijderen. Dit kan zich op van alles nestelen, zoals velgen/lak/wieldoppen/etc. ;) Non-Ferro is een ijzerverwijderaar met als bonus een goede reinigende functie.


7 - Kunststof exterieur (onbespoten)
MOTHERS WAX Back to Black Heavy Duty Trim Cleaner Kit
Fijn om te verwerken, maar werkt niet zo goed als de Q2 trim.
Het kunststof onder de voorruit werd niet mooi egaal zwart en lijkt alweer behoorlijk lichter te zijn geworden. Ik zou het eerder gebruiken om vlug een beetje op te peppen. Twijfel of ik daar de Gyeon nog op probeer, maar het is een flink stuk kunststof ...
Gyeon Q² Trim - 30ml kit
Werkt goed. Heb de vier deurgrepen op de Matiz behandeld, twee met alleen Mothers, eentje alleen Gyeon en eentje beide (Mothers eerst).
Op alle plekken is het resultaat ok, op de plek waar ik Gyeon over Mothers heb gedaan lijken spetters/plekjes te zitten. Misschien doordat er later wat lichte regen op is gevallen.
Het ene product is een cleaner-kit welke adviseert om na het reinigen een dressing aan te brengen en het andere product is een coating. Dit is ook niet te vergelijken. ;)

Ik ken dit product van Mothers niet uit eigen ervaring, maar laat de cleaner ook een dressing-achtige werking achter? (Donkerder kunststof) Zo ja, dan zou ik hier geen Trim overheen smeren omdat dit dan niet lekker kan hechten. Niet goed hechten = niet goed werken.


De Matiz ziet er weer ok uit, al zou ik denken dat er wat meer te halen is qua glans. Ik weet niet of polijsten daar nog (veel) verandering in zal brengen.
Dat denk ik wel. ;)

Het wassen/kleien/glazen/waxen is wel een dagtaakje, ik vraag me af of het kleien sneller zal gaan als de auto al relatief schoon is. Ook vraag ik me af hoeveel (meer) tijd polijsten zou kosten (omdat dat dan in de plaats van glazen zou komen).
Het duurde nu allemaal lang omdat je er de handigheid nog niet in hebt. ;) Zodra je het polijsten ook gaat doen, zal je nog veel langer bezig zijn, maar dit hoeft natuurlijk niet allemaal in één dag.
 
Ik heb eigenlijk geen echte voor en na foto's ... behalve van de koplampen, maar die heb ik niet gedaan met iets wat ik in de webshop heb gekocht :no_mouth:. Ik zal morgen het eindresultaat van de koplampen fotograferen en hier plaatsen.
Over die koplampen: was niet tevreden genoeg met het resultaat. Dofheid was grotendeels weg, maar lokaal nog steeds wel verweerde plekken. Op basis van info elders de keuze gemaakt om met (nat) schuurpapier te polijsten. Daar werd geadviseerd tot korrel 2000 te gaan, ik ben naar korrel 3000 gegaan.
Begonnen met korrel 600, maar direct duidelijk dat dat echt krassen gaf, dus gelijk naar 1000, 1500 en 2000 gegaan en door naar 3000. Resultaat was doffer dan voor het polijsten :mad:. Uiteindelijk weer nageboend met commandant, dat gaf wel een redelijk goed resultaat. Uiteindelijke beide koplampen naar tevredenheid gepoetst (van dichtbij zie je echt wel vlekjes en het kunststof is niet 100% glashelder, maar wel echt helder) en afgewerkt met de Gyeon trim ter bescherming. Na redelijk wat zonneschijn ging het weer regenen ... :mad:, dus wat ik kon lichtjes drooggedept en afgedekt met zeil. Ook het gedeelte onderde voorruit behandeld met de Gyeon trim (en nu dus afgedekt). Dat gaf duidelijk beter resultaat dan Mothers. Morgen kijken wat de regen en het deppen uiteindelijk voor effect heeft gehad op de lamp.

Wat klei betreft: daar heb een pannenkoek van gemaakt en steeds omgevouwen, om weer een schoon stuk te hebben. Als ik de Octavia ga doen, zal ik eerst gronding kleien met een iets groter stuk, daarna met een kleiner stuk om te kijken wat er nog af komt en eventueel een derde ronde.

Wat de non-ferro betreft: de Matiz heeft (verkleurde) wieldoppen, die worden vervangen als de auto ooit verkocht gaat worden. Misschien de moeite waard op op die (stalen) velg eens te testen. Tussen het aanbrengen van de mothers en de Gyeon trim heb ik wel een dag gewacht en daarna weer gepoetst (met de prepare vloeistof die bij de Gyeon is meegeleverd).

Ik zal de black hole eens gaan bestellen denk ik, evenals een andere poetsdisc en ook iets van een APC, om wat kleine plekjes in de hemelbekleding aan te pakken (hemelbekleding moet voorzichtig, plan is om eerst lichtjes nat te sprayen, APC te sprayen en dan zachtjes deppen en als dat niet helpt, met een zachte borstel zachtjes te wrijven).
 
Dofheid was grotendeels weg, maar lokaal nog steeds wel verweerde plekken.

Op basis van info elders de keuze gemaakt om met (nat) schuurpapier te polijsten. Daar werd geadviseerd tot korrel 2000 te gaan, ik ben naar korrel 3000 gegaan.
Begonnen met korrel 600, maar direct duidelijk dat dat echt krassen gaf, dus gelijk naar 1000, 1500 en 2000 gegaan en door naar 3000. Resultaat was doffer dan voor het polijsten :mad:

Tja, koplampen opknappen stelt niet veel voor, zolang je maar wat regeltjes volgt: (In mijn ervaring)

* Polijsten kan wat aan je UV-filter/blanke lak opknappen, maar als de dofheid/schade dieper zit, dan zal je deze laag moeten verwijderen + de laag kunststof eronder die aangetast is.
... Vaak, zeker als je nog niet zo bekend bent met schuren, schuur je te weinig weg en ga je afschalen naar fijner schuurpapier en polijsten. Dan zie je ineens dat je nog schuurkrassen hebt en niet al het aangetaste hebt verwijderd. (Kun je dus weer opnieuw beginnen)

* Netjes schuren scheelt je enorm veel tijd bij de vervolgstappen. Een mooi schuurbeeld bij elke gradatie is erg belangrijk. Schuur dus met de gradatie in één richting tot het schuurbeeld netjes is en met de volgende gradatie schuur je haaks op deze richting.

Dat Commandant meer opleverde is wel logisch; Dit is dan ook een zéér grof polijstmiddel. ;) Maar, moet ook worden nabewerkt om dezelfde redenen als hierboven.


Wat klei betreft: daar heb een pannenkoek van gemaakt en steeds omgevouwen, om weer een schoon stuk te hebben. Als ik de Octavia ga doen, zal ik eerst gronding kleien met een iets groter stuk, daarna met een kleiner stuk om te kijken wat er nog af komt en eventueel een derde ronde.
Ah, dus vuil heb je wel steeds ingekapseld. Da's maar goed ook, anders had je na zoveel vervuiling de lak flink toegetakeld. :p
Zolang je met een pannenkoekje steeds een schoon stuk gebruikt, zal een nieuw (kleiner) stuk niks veranderen.


Wat de non-ferro betreft: de Matiz heeft (verkleurde) wieldoppen, die worden vervangen als de auto ooit verkocht gaat worden. Misschien de moeite waard op op die (stalen) velg eens te testen.
Hier zal een vracht remstof op zitten en daar is Non-Ferro voor bedoeld. ;) Ook kan je hiermee de wieldoppen reinigen.


een APC, om wat kleine plekjes in de hemelbekleding aan te pakken (hemelbekleding moet voorzichtig, plan is om eerst lichtjes nat te sprayen, APC te sprayen en dan zachtjes deppen en als dat niet helpt, met een zachte borstel zachtjes te wrijven).
Op hemelbekleding zou ik het anders aanpakken om zo min mogelijk de verlijming aan te tasten:

1) Lichtelijk nevelen met APC.
2) Met beleid wrijven met een MF-doek.
3) Nawrijven met een schone, droge doek.

Natsprayen met water en dan nog APC, dat zorgt voor vrij veel nattigheid. (En de APC verdun je nog meer)
Borstelen kan, met met nóg meer beleid en een hele zachte borstel.
 
Begonnen met korrel 600, maar direct duidelijk dat dat echt krassen gaf, dus gelijk naar 1000, 1500 en 2000 gegaan en door naar 3000. Resultaat was doffer dan voor het polijsten
Dat is omdat je na het schuren ook nog moet polijsten (en dat heb je nu dus gedaan met Commandant).
 
Wat klei betreft: daar heb een pannenkoek van gemaakt en steeds omgevouwen, om weer een schoon stuk te hebben. Als ik de Octavia ga doen, zal ik eerst gronding kleien met een iets groter stuk, daarna met een kleiner stuk om te kijken wat er nog af komt en eventueel een derde ronde.

In principe kun je gewoon wel voelen of je ter plaatse klaar bent met kleien. Op de meeste plaatsen zul je in het begin wel voelen dat je ofwel wat blijft haken of blijft plakken en op een gegeven moment voel je dat de klei soepel over de lak glijdt en dat de klei dus geen vervuiling meer oppakt. Het lijkt me niet nodig om daarna nog een tweede of zelfs een derde ronde te doen (tenzij je het heel leuk vindt om te doen natuurlijk). ;)
 
Ok, dan toch een voor en na foto. Vandaag de laatste slag met de koplampen gemaakt. De Gyeon Q2 trim die ik gisteren heb aangebracht, was aangetast door de paar spatjes regen/deppen/zeil(wat ik als redmiddel nog spande). Vandaag een polijstpad voor op de boormachine gehaald en nog een stap fijnere Commandant (M5 en M7 heb ik nu).
Begonnen met M5, daarna 2x M7 om het af te werken. Uiteindelijk weer behandeld met Gyeon Q2 trim (het blijft nu droog volgens het weerbericht) en het resultaat is als hieronder. Het resultaat zou denk ik wel beter kunnen, maar dan is het om op <50cm geen krasjes meer te zien en dat hoeft niet voor de auto.

IMG_20200429_143756652.jpg

IMG_20200502_175212781.jpg


Hieronder het resultaat van de Matiz na enkele dagen en een regenbui. De lak spiegelt weer enigszins en druppels en vuil zijn er makkelijk af te krijgen.

IMG_20200501_204009960.jpg


Ik vroeg me nog af: tijdens het kleien ontkom je er bijna niet aan dat je met de klei een stukje raamomlijsting raakt met als gevolg een zwarte streep op je klei. Dat moet toch, behalve de kleur, geen probleem zijn? Je neemt namelijk niet echt materiaal op wat weer kan krassen, lijkt me.
 
  • Leuk
Reactions: LAWRENCIO_XD