• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Advies VW Golf 7 Variant

bighead

Detailing chief
27 dec 2008
152
103
Jaren geleden heb ik me aangemeld hier op het forum, toen al een paar keer er over na gedacht om te beginnen met machinaal polijsten, maar dat is er nooit van gekomen. Nu heb ik sinds kort een Pacific blauwe Volkswagen Golf 7 Variant uit 2014, en de polijstmachine moet er nu toch echt maar komen. Vind dat deze auto er altijd netjes bij moet staan.

Wassen doe ik altijd zelf in een wasbox vlakbij huis. Was altijd volgens het 2-emmer systeem (nu nog zonder grit guard). Vorige auto's heb ik altijd wel gekleid en in de wax gezet. Op mijn werk hebben we een Flex roterende polijstmachine met 3M producten, hier heb ik wel eens mee gewerkt, maar echt veel ervaring met polijsten heb ik nog niet. Daarom de keus voor een DAP900, een veilige machine om mee te beginnen.
Na veel gelezen te hebben kwam ik uit bij de producten van Scholl omdat mijn auto een harde lak zou moeten hebben , alleen de achterbumper is een keer overgespoten, voor de rest is al het lakwerk nog origineel.

Ik heb onderstaande lijst samengesteld:

Wassen:
Monello Lavare 500ml*
Nanolex Insect Remover 1000ml*
Monello Non Ferro 500ml*
Incredimitt Wash Mitt (auto)*
Monello Wash Mitt (velgen)*
Incredibrush Flat*
Monello Senza Aqua*
Gyeon Q2M Silk Dryer XL
2x Emmer 19L - Semi-transparant - geschikt voor Grit Guard
Grit Guard Safe Seal Rood
Grit Guard Safe Seal Blauw
Grit Guard Rood
Grit Guard Washboard Rood
Grit Guard Snappy grip Rood
Grit Guard Snappy grip Blauw
Dodo Juice RINSE sticker voor emmer
Dodo Juice WASH sticker voor emmer

Kleien:
Monello Dolce Verde klei*
PB Spray & Wipe 946ml*

Polijsten:
DAP900 V3 SSS 2018 Kit
Scholl Concepts S3+ 250 gram*
Scholl Concepts S17+ Paint Restorer 250 gram
Scholl Concepts S30+ 250 gram*
2x Scholl Concepts Sandwich Spider Foam Polishing Pad 135mm
2x Lake Country HDO Blue Cutting Orbital Pad 5,5”
2x Lake Country HDO Orange Polishing Orbital Pad 5,5”
Scholl Concepts Sandwich Spider Foam Polishing Pad 85mm
Lake Country HDO Blue Cutting Orbital Pad 3,5”
Lake Country HDO Orange Polishing Orbital Pad 3,5”
Flexipads Dual Action Soft Backing Plate 74mm
Gyeon Q2M Prep 500ml

Wax:
2x Dodo Juice Super Natural Finger Mitt*
PB Natty’s Paste Wax Blue 235ml*
Waxaddict Vitreo Limited Edition SSS Kit
Monello Disco Rosso Foam Applicator

Ruiten:
Turtle Wax Clearvue Rain Kleer 300ml
Nanolex Cotton Applicators
Monello Cristallino SSS Kit
Monello Disco Duo applicator pads

Velgen:
Gyeon Q2 Rim Protection Kit
Gyeon Suede 10x10cm 10-pack

Banden:
Gyeon Q2 Tire 400ml
Carclean.com Dressing Applicator (blauw) – Rond - 10cm

Interieur:
PB Black Hole* (voor hoogglans zwarte interieurdelen)
PB Professional Polish Sample 120ml
Monello Easy Detailing Polishing Hand Pad – White
Gliptone Liquid Leather Intensive Cleaner 250ml*
Gliptone Liquid Leather Conditioner 250ml*
Interieurborstel – Paardenhaar*
2x Lake Country Badstof Applicator – 100% katoen 10x15cm*
Nanolex Interior Cleaner Concentrate 750ml
Valet Pro Interieurkwast 19mm

Doeken:
1x PB Mesh Microfiber Bug Towel – 39x39cm*
1x Monello Piccolo Nero 35x35cm*
1x Monello Peluche Bianco 45x65cm*
1x Monello Peluche Verde 45x45cm*
1x Monello Senza Bordi 45x45cm*

Deze doeken had ik in gedachten om erbij aan te schaffen:
Kleien: 3x Monello Peluche Bianco 45x65cm
Polijsten: 9x Peluche Verde 45x45cm
Prep: 3x Gyeon Q2M Polish Wipe 40x40cm
Wax: 3x Monello Senza Bordi Edgeless Towels 45x45cm
Ruiten: 1x Monello Vetro Bianco 45x45cm

APC:
Autosmart G101 5L*
Valet Pro velgenkwast 25mm

Overige:
Autosmart Trim Ultra Exterior Trim Dressing 5L*
3x Monello Lege fles met maatverdeling en sprayer 250ml*
1x Autosmart 600ml lege fles met sprayer*
Monello Faro + accu
Colad Aqua Dynamic Maskeertape 3-pack 19-25-38mm
PB Typhoon Microfibre Cleaner 473ml
PB Tornado Pad Cleaner 473ml

Producten waar een * achter staat heb ik al in bezit

Heeft er iemand misschien nog tips/ opmerkingen?
 
Laatst bewerkt:
Hier wat tips / opmerkingen:

Ruiten:
Ik vind het om te beginnen apart dat je wel een product voor waterafstotendheid op je zijruiten aan wil brengen en niet op je voorruit. Al begrijp ik dat je geen wax of sealant-achtig product op je voorruit wil omdat dit waarschijnlijk strepen zal geven met de ruitenwissers. Maar ook voor de zijruiten vind ik een sealant of wax geen product voor op de ramen. Mijn advies is om meteen een "ruitencoating" zoals een Turtle Wax Clearvue, Rain-X of Nanolex Glass Sealant te nemen.

Verder mis ik hier een ruitenreiniger.

Velgen:
Bij de keuze wax of coating speelt een aantal zaken mee: Kan en wil je de wielen van de auto halen? Dat lijkt me haast een vereiste om goed een velgencoating aan te brengen. En kunnen de wielen (eventueel een voor een} lang genoeg van de auto af blijven om de coating uit te laten harden? Verder is het natuurlijk een afweging tussen meer werk ineens en lang schoonmaakgemak of wat vaker maar wat simpeler aanbrengen.

Interieur:
Aparte keuze om Black Hole in het interieur te gebruiken. Dat ben ik nog niet eerder tegengekomen (maar misschien heeft iemand hier er ervaring mee) en misschien is het wel een geniaal idee. ;) Persoonlijk zou ik hier eerder bijvoorbeeld de EX voor kiezen als je die toch al hebt staan. Black Hole biedt op zich niet echt bescherming en in mijn beleving kan je dat dus altijd gewoon eraf blijven vegen. Als er sprake is van lichte krasjes op de hoogglans delen dan zou ik die denk ik liever eens licht met de hand polijsten met een fijn polijstmiddel (je hebt Pro Polish) en een MF doek en daarna de boel beschermen.

Verder mis ik ook een interieurreiniger, al zou je hier een milde APC-verdunning voor kunnen gebruiken. Een kleine Valet Pro detailkwast is daarbij ook handig. In het geval van de APC zou ik wel nog een interieurdressing kiezen zoals bijv. PBW Natural Look. Met een Nanolex Interior Cleaner is in principe geen aparte dressing nodig.

Doeken:
Ik vind de Piccolo Nero's niet echt een ruitendoek. Misschien had je deze met name voor de Pro Polish en EX op het oog - dat zou kunnen. Maar voor bijv. een ruitenreiniger vind ik een 'dedicated' (wafel) ruitendoek zoals bijv. de Microfiber Madness Cloudbuster of Monello Vetro Bianco veel fijner voor de ramen. Eigenlijk het liefst 2: eentje voor gebruik met ruitenreiniger en eentje om droog na te wrijven.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Reactions: Brad
@bighead ,
-Scholl Concepts Sandwich Spider Foam Polishing Pad 85mm (past deze?
Eigenlijk te klein voor de backingplate maar omdat de pad vrij hard is is het wel te doen behalve op echt krappe delen waar je het risico loopt een ander paneel te raken met je BP . Er is ook een kleinere BP los te koop, wellicht bied ali expres ook wel een goedkope optie.
Verder zou ik naast de “normale” sandwich spiderpads ook voor onderstaande pads kijken;
https://www.carclean.com/nl/hdo-blue-cutting-orbital-pad-5-5.html
https://www.carclean.com/nl/hdo-orange-polishing-orbital-pad-5-5.html
 
Hier wat tips / opmerkingen:

Ruiten:
Hier: https://forum.carclean.com/threads/welke-middeltje-en-doek-voor-streeploze-ruitjes.20808/ had ik gelezen dat Aficior dat gebruikt voor de ruiten. Ruiten streep-/vlekloos schoon krijgen is iets wat ik lastig vind, daarom leek me de Professional Polish en EXP een handige keuze.

Velgen:
De velgen zouden wel van de auto af kunnen, over een paar maanden komen de winterwielen er op, dus lang van de auto is geen probleem. De wielen heb ik afgelopen weekend schoongemaakt na ik denk wel een 2 maanden niet schoonmaken, dit ging met Non-Ferro eigenlijk zonder problemen. Opspuiten, paar minuten laten inwerken, met de washandschoen de hele velgen gedaan, en ze waren weer schoon. Dit ging dan om de voorkant + tussen de spaken, veldbed heb ik niet schoongemaakt toen.

Interieur:
Blackhole had ik nog staan, de hoogglans interieurdeeltjes bevatten inderdaad krasjes. Heb ik afgelopen weekend er is op gesmeerd, en de meeste krasjes zijn gemaskeerd. Met de hand licht polijsten met Pro Polish is dan wel iets om te proberen. Als interieurcleaner lijkt me de Nanolex Interior Cleaner wel wat, die aan het lijstje toegevoegd samen met de Valet Pro interieurkwast.

Doeken:
De Piccolo Nero had ik inderdaad icm met de Pro Polish en EXP in gedachten.
 
@bighead ,
-Scholl Concepts Sandwich Spider Foam Polishing Pad 85mm (past deze?
Eigenlijk te klein voor de backingplate maar omdat de pad vrij hard is is het wel te doen behalve op echt krappe delen waar je het risico loopt een ander paneel te raken met je BP . Er is ook een kleinere BP los te koop, wellicht bied ali expres ook wel een goedkope optie.
Verder zou ik naast de “normale” sandwich spiderpads ook voor onderstaande pads kijken;
https://www.carclean.com/nl/hdo-blue-cutting-orbital-pad-5-5.html
https://www.carclean.com/nl/hdo-orange-polishing-orbital-pad-5-5.html


Ik zal de auto is bekijken of er echt krappe delen zijn, kleinere BP is ook niet zo gek duur zag ik 74mm voor 13,99
Die pads waar je naar linkt, die er bij of ipv een andere pad van mijn lijstje?
 
@bighead , ik ben zelf niet zo’n fan van Monello geel dus die zou ik skippen.
Monello wit is op zich een prettige pad echter is die Lake country oranje vergelijkbaar qua cut en imho nog prettiger werken dus in dat opzicht kun je ook zonder Monello wit.
 
@Ric325i
De Monello pads zitten al bij de DAP900 starterskit. Dan bestel ik die gele er niet extra bij. Dan 2x Lake Lake Country HDO Blue Cutting Orbital Pad en nog wel 1 Monello Wit ipv de Lake Country oranje omdat die al 1x in de set zit, 2 dezelfde pads werken dan iets fijner denk ik?

Zou het dan zo kloppen?
S3 + Scholl Concepts Sandwich Spider Foam Polishing Pad (en evt nog de Monello gele pad uit de starterskit)
S17 + Lake Country HDO Blue Cutting Orbital Pad
S30 + Monello Wit

EDIT: Als ik alles los bestel tijdens de SSS, dan ben ik met de Lake Country pads maar een paar euro duurder uit dan de DAP900 startersset, denk dat ik het dan helemaal ga aanpassen:

S3 + Scholl Concepts Sandwich Spider Foam Polishing Pad
S17 + Lake Country HDO Blue Cutting Orbital Pad
S30 + Lake Country HDO Orange Polishing Oribital Pad

De kleine pads (wit en geel) wel van Monello houden of ook van Lake Country? Kwa prijs scheelt dat nog best wat aangezien er dan ook een kleinere backingplate bij moet. 37,97 vs 16,98 euro
 
Laatst bewerkt:
@bighead ,je moet zelf even kijken hoe je voordelig uitkomt ,tijdens de SSS komen er ook DAP setjes in de actie. Wellicht moet je gewoon voor zoiets gaan ongeacht wat voor pads erbij zitten als die set goedkoop uitkomt.
Monello pads zijn niet slecht alleen als je extra pads wil aanvullen zou ik voor bv de LC pads kijken
Onderstaande pad vond ik indertijd ook prettig werken op mijn DAP flinke cut en volgt de contouren van de lak goed bovendien ook verkrijgbaar in 4”.
https://www.carclean.com/nl/orange-microfiber-cutting-pad-4.html
 
@m@rio Was de velgen met een washandschoen, velgenborstel is dan handig voor het veldbed? Wat zou je anders kiezen? :)

@M3fan Bij de DAP SSS-kit zitten er ook 3, totaal komt dan op 7, is dat nog te weinig?
 
7 doeken is een goed begin, hoor. ;) Maar als je meerdere stappen gaat doen en/of meerstaps gaat polijsten, dan word het krappies. Ik zou bij de DAP-set nog 2-3 Trio packs doen van bijv. Monello - Peluche Verde.

En een velgenborstel gebruik je inderdaad om het velgbed te doen. Je kan met je handschoen tussen de spaken door proberen te komen, maar dan heb je kans dat je handschoen snel vuil is en het is gewoon niet handig. Een Wheel Woolie is bijv. ideaal om dit te doen en dan de voorkant van de velg met een kwast/handschoen.