• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Adviesje gevraagd

DRuw

Detailing trainee
13 aug 2018
89
30
Beste glimmers,
Ik heb me gisteren voorgesteld in het daarvoor bestemde topic en ik ben me aan het inlezen en mijn setje aan het selecteren.
Ik heb een BMW F31 325D in het metallic zilver (Glacier Silber).
Enkele details heb ik in hoogglans zwart uitgevoerd met bestickering en raamtrim etc. (zie foto).
Uiterlijk is nu bijna klaar en het is bijna tijd om de boel te sealen:)
Nu ben ik van plan om het polijsten te laten doen bij mij in de buurt en zelf de coating aan te brengen.
Dit door gebrek aan apparatuur en ervaring met beide maar er zit toch een stuk meer risico in polijsten dan bij het aanbrengen van een coating...
Qua coating ben ik er nog niet helemaal uit.
Het is metallic zilver en ik ben op zoek naar een product die een diepe glans creeert.
De Nanoflex Si3D wekt (uiteraard) mijn interesse maar is het dan verstandig om eerst de BC erop te zetten? Ik heb het idee dat dit meer voor de donkere kleuren is om die te verdiepen en het voor een lichte kleur weinig zin heeft kan dat?
Eventueel de MOHS van Gyeon lijkt me nog interessant en probeer een vergelijk te maken tussen die 2 maar dat vind ik nog best lastig....
Iemand met adviezen hiervoor?
Kan ik de coating ook over de bestickering en trim doen? Zou mooi zijn om dit in 1x mee te sealen.
Alvast dank!!!
 

Bijlagen

  • ideetje2.jpg
    ideetje2.jpg
    251,6 KB · Weergaven: 304
Hey DRuw :)

Middels polijsten kan je behalen wat er te behalen valt. Een wax, sealant of coating gaat daarna niet overduidelijk veel doen voor je. Zie dit meer als de kers op de taart. ;) In mijn ervaring met enkele verschillende coatings vond ik niet dat er een specifieke coating was die keer voor donkere of lichtere kleuren deed. Een coating geeft veelal een glasachtige glans aan het goede polijstwerk.
Welke coating je kiest hangt af van je budget en eigenschappen van de coating. Maar, de coatings van Nanolex en Gyeon zijn allemaal wel goed te noemen en menig lid van dit forum hebben deze gebruikt of zelfs momenteel op hun auto.

Ik weet niet hoeveel ervaring je hebt met het aanbrengen van coatings, maar zowel het polijsten van de auto als het aanbrengen van een coating brengt de nodige risico's met zich mee.
Zo besteed jij het polijsten uit, maar word dit door een poetsbedrijf of detailer gedaan? (Meerstaps polijsten, hologramvrij, etc)
Als de auto strak gemaakt is en je rijd van dat bedrijf naar jouw garage, dan heb je kans op defecten.
Ook zal je de auto goed moeten wassen en/of ontvetten omdat je de lak brandschoon wilt hebben voor de coating die je gaat aanbrengen. Dit alles kan ook voor defecten zorgen die je zelf niet kan verwijderen en zeker niet onder je coating wilt hebben. ;)
Ook zal je bij eventuele foutjes in het aanbrengen van de coating deze moeten verwijderen middels polijsten.

Misschien is het een idee om de coating dan eveneens door het bedrijf te laten aanbrengen?
 
  • Leuk
Reactions: Rémon
+1 voor Quantoxx. De nanolex Si3d is een goede keuze. Deze kun je op alle lakken aanbrengen, dit geldt ook voor de BC. De BC is puur alleen voor een langere standtijd van de coating en hardheid. Deze zorgt voor hardheid niet voor glans, deze is ook niet water afstotend. Je zult de BC dus altijd moeten toppen met bv Si3d, of een andere coating. Ik heb de BC zelf gebruikt op verschillende kleuren lak, deze is voornamelijk handig/raadzaam op zachtere lakken. Dit omdat het een beetje meer hardheid toevoegd aan de lak.

Zoals Quantoxx al zegt, het aanbrengen moet wel secuur gebeuren. Met geduld en verstand moet dit wel lukken voor de eerste keer, zolang de ondergrond maar brandschoon is en je dit altijd in een goede geventileerde ruimte moet doen.
Glans krijg je door goed polijstwerk, coating breng je dan aan om dit te beschermen.
Wax geeft dan meer een wetlook en donkere glans en een coating geeft een glas glans. Het is wat je mooier vindt, coating heeft dan wel een voordeel dat deze een langere standtijd heeft en meer vuilstotend is.

De si3d kan over stickers dit is geen probleem, voor trims zou ik Gyeon Trim aanraden of een andere coating speciaal voor trims.

Mohs tegen Si3d, ik denk dat beide goed te verwerken zijn. Alleen de standtijd en hardheid van MOHS zal wat beter zijn,
 
  • Leuk
Reactions: Quantoxx
Coatings voor verschillende materialen werken beter op hun specifieke doeleinde. Zo werken de genoemde coatings bijv. het beste op materiaal met een clear coat erop. (Lakwerk, stickers, gespoten kunststof, etc) Gyeon - Trim zal beter zijn ding doen op ongespoten kunststof.

Si3D zal bijv. ook wel wat doen op glas, maar de hechting is niet optimaal en dus zal het weinig zin hebben. ;) Een glascoating is dan uiteraard handiger.
 
Een "diepe" glans zal ook niet snel lukken op een lichte kleur, een mooie reflectie en zoveel mogelijk helderheid van de lak zal het hoogst haalbare moeten zijn.
Een zilveren of witte auto zal nooit die "diepe glans" look krijgen van een diep metallic rode, zwarte of paarse auto.

Verder helemaal eens met bovenstaande, de coating aanbrengen bij de gene die polijst om evt. defecten na het ontvetten weer te corrigeren voor de coating erop gaat.
 
Tja, daar zit wel wat in...
Ik wilde de boel laten polijsten door Jero Cardesign in Hoofddorp (https://jerocardesign.nl/).
Ik ben daar afgelopen vrijdag even langsgeweest en komt heel goed over op me.
Met als enige dat zij dus die Waxguard doen van Cartec en ik daar al genoeg verhalen over heb gelezen.
Vandaar dat ik de coating an sich wel zelf zou willen doen.
Ik heb een afgeschermde garage waarin dit kan en ik dacht zelf dat als ik hem nogmaals was voor de coating en dan goed laat drogen ik kan gaan ontvetten en coaten in de garage.
Ik denk niet dat in de afstand tussen de polijsttoko en mijn huis (4 km) er opnieuw gepolijst moet worden;)
vwb coating herstel dmv polijsten is dat wel een punt inderdaad....
Mijn trim is gewoon gespoten aluminum (zwarte hoogglans "shadowline" trim) dus dit zou dan ook moeten lukken met de coating.
Mee eens vwb de kleur ook. "diep" silver wordt lastig inderdaad haha maar een glas-glans net als mijn ramen en hooggglans trim is wel erg fraai:)

Ik zou het graag zelf doen met hulp van een kenner, maar heb daar gewoonweg de spullen niet voor. Ik vind het geen probleem om de coating aan te schaffen en heb daar ook wel een budget voor over hoor maar om een polijstmachine en verfdiktemeter enzo aan te schaffen vind ik het (nu) niet waard (ook goedkoop is duurkoop...).

Ik heb zelf overigens het idee dat mijn lak op mijn BMW idioot hard is. Zeer weinig krassen of dergelijke erop die mij anders doen vermoeden itt mijn vorige Mazda 6 waarop ik steenslag had tot op de achterpanelen...
 
In de garage moet het goed te doen zijn, wie weet is er iemand in je buurt die je wilt begeleiden in het coaten. ( weet even je locatie niet )
Coating kan vlekken geven of grijs uitslaan en dan moet het weer gepolijst worden.

BMW staat bekend om zijn hardere lak, heb er zelf meerdere gedaan en dit was vaak als beton :D
 
Hoofddorp city:)
Ik zit overigens naar detailers te kijken die pakketten aan bieden van 1000+ euro. Dat doen we dus niet:)
Ik zit er wel aan te denken om met polijsten enzo te beginnen maar om het alleen te doen zonder een ervaren persoon (met een mooie auto) durf ik gewoonweg niet aan... das mijn probleem.
Liefst zou ik het inderdaad samen met iemand doen. Maakt me niet uit of het iemand is uit een vriendenkring/forum/liefhebber of bedrijf is als ik er maar vertrouwen in heb. Het nadeel is dat er in mijn buurt genoeg bedrijven zitten die een dergelijke dienst aanbieden... tegelijk met 7 dagen parkeren voor schiphol.... en dan haak ik dus al af.
 
Hoofddorp city ligt helaas een beetje te ver voor mij :D ( ik zit in limboland ), maar er is mss vast iemand van het forum die zich eventueel geroepen voelt om te helpen.
Voorbereiden op de coating is het hele werk, je bent er gemiddeld wel een paar uurtjes aan kwijt als je het goed secuur wilt doen.
 
Niks ten nadele van het bedrijf wat je noemt en ik ken ze niet uit eigen ervaring dus het volgende is puur gebaseerd op de geboden website:
Dit is een poetsbedrijf, geen detailers. Om een genoemde coating aan te brengen is een zeer goede ondergrond nodig welke optimaal helder gepolijst is zonder hologrammen en andere defecten welke pas na een tijdje zichtbaar zijn als ze je auto teruggeven.

De 1000,- euro optie begrijp ik ook dat je dat niet wil doen.
Maar voor ongeveer 300,- heb je een mooie dap met bijbehorende pads, doeken en polijstmiddel zodat je dit nog wel 10x kunt doen, en een dap is zo ongeveer risicoloos in de handen van een normaal mens met een gezond verstand.

Nogmaals, niemand kan beslissen voor je maar ik zou de "poetsbedrijven" laten doen wat ze ze doen, poetsen...en dus bij mijn voertuigen uit de buurt blijven.
 
Welke effecten bedoel je die je na een tijdje ziet na het teruggeven?


Ik heb op mijn terugrit van mijn werk even met ze gebeld en ik moet zeggen dat ze heel goed overkomen.
Geen verkoopverhaal maar een gesprek met een liefhebber die er zijn werk van heeft gemaakt zegmaar.
Ik ben er absoluut niet mee verbonden op welke manier dan ook dus zie dit niet als reclame voor ze ofzo maar hij had gewoon een erg goed en duidelijk adviesverhaal.
Het kwam erop neer dat hij ook de glascoatings deed maar dan van de merken waar hij de conta(r)acten mee heeft en dat die spullen niet voor consumenten gekocht kunnen worden. Daarbij hangen ook het een en ander aan voorwaarden aan zijn ruimte bijvoorbeeld om zo de dealerspullen exclusief te houden zegmaar.
Hij gaf ook aan dat het spul wat hij had ook langer mee ging omdat het iets harder was dan het spul voor consumenten omdat dit ook iets makkelijker verwerkbaar is gemaakt zodat de omstandigheden minder ideaal zijn bij de gemiddelde consument. En hij gaf gewoon zelf aan dat je daarvoor betaalde (hij doet een enkele auto ook met 3 man tegelijk waarbij er 2 ook echt alleen maar bezig zijn met die auto en de rest van de bedrijfswerkzaamheden door een collega worden overgenomen).
Het spul van Gyeon kende hij ook en raadde die ook absoluut aan voor de consument door de specialisatie van het bedrijf op detailing gebied.
Hij gaf aan dat hijzelf overigens wel detailer was maar de term niet algemeen bekend is waardoor hij zich niet als zodanig adverteert.
Hij heeft een wat grotere ruimte en dus kosten en kan zich niet beperken met 1 a 2 autos in de week door zich in alleen op een nicemarkt te zetten.
Bij hem de auto compleet te laten doen (met Cartec of een ander merk wat ik niet herkende) kostte ook een 800 - 900 euro alleen exterieur.
Als hij mijn auto wast, kleit en 3-voudig polijst kost me dat net geen 200,- en dat vind ik an sich best redelijk voor het feit dat ik dat aan een bedrijf uitbesteed incl de risico' s.
Als ik de rest zelf oppak gaf uiteraard wel aan dat er risicos aan zitten bijvoorbeeld qua omgeving (hij heeft laatst ook een afspraak afgezegd omdat het te warm was en je er dan gewoon niet aan moet beginnen) en dat als er iets niet helemaal jottem gaat je opnieuw mag polijsten (en dat ik dus weer bij hem voor de deur zo staan daarvoor).
Hij wilde me echter erg graag helpen en gaf aan dat ik altijd terecht kon voor vragen en advies:)
Ook zo snel mogelijk de auto verder behandelen na de polijstbeurt was key gezien de verf op dat moment helemaal open staat voor de omgeving danwel een vervolgmiddel wat dan goed kan hechten.
Vanaf die locatie ben ik in 5 minuten thuis ongeveer dus dat zou goed moeten gaan en ook adviseerde hij mij de ruimte zoveel mogelijk stofvrij te maken of af te plakken om vervuiling/insluitingen te voorkomen.
Verdere adviezen als "echt niet besparen op een ontvetter" en dat soort dingen gaven voor mij echt wel aan dat hij geen verkooppraatje aan het houden was maar echt wel met mij mee dacht en me wilde helpen.

Korte conclusie: tenzij ik hem met behulp van een mede-forummer zelf ga doen zal ik het polijsten zeer waarschijnlijk door hun laten doen.
 
Waarom wil iedereen toch vanaf de eerste keer voor een coating gaan? Wat is er verkeerd met een kwalitatief goede wax? :) Al eens nagedacht hoe je die coating het best gaat aanbrengen? Wat je nodig hebt van materiaal om dit te doen? Hoe ga je de coating onderhouden, met welke produkten? Wat ga je doen indien het mis gaat? Afwerken en dan terug naar "Jero cardesign" om bepaalde spots opnieuw te laten polijsten? Dan die spots zelf weer opnieuw coaten?

Ik snap hier je gedachtengang niet goed. Je bent bang om te polijsten maar je gaat wel zelf de coating aanbrengen.. :rolleyes:
Je hebt een ruimte en je hebt de tijd. Nieuwsbrief gekregen over de SSS? Op 1 september heb je zelf een polijstmachine voor minder dan 200 euro.
Een BMW Touring 3 staps polijsten (inclusief wassen en kleien) voor minder dan 200 euro? Dan wil ik zijn techniek wel eens zien. BMW heeft harde lak en 3 stappen polijsten doe je niet in 1 dag. Zeker als je die mate van correctie wilt om te verzegelen met een coating.

Overweeg om het zelf te doen is mijn advies. Lees je eens goed in hoe en wat je nodig hebt en hoe je het beste aanpakt. Zelf doen is beter gedaan! Neem het maar aan van een mede 3 Touring rijder ;)
 
Ja hoor:)
Ik wax momenteel met Meguiars spul en dat bevalt an sich prima. Ik zou alleen graag nu een goedje erop hebben wat mooier blijft tussen de wasbeurten door en wat ik ook makkelijker kan reinigen.
Mijn auto heeft best een stukje show-gehalte vind ik en ik moet hem nu vaker waxen dan waar ik tijd voor heb (heb een dochter van 2...).
Vandaar de keus voor een coating.
Materiaal nodig voor het aanbrengen moet ik aanschaffen en het is mijn bedoeling om dmv (eenvoudigere) wasbeurten de coating bij te houden.
Als het mis gaat, tja dan zou ik inderdaad (per paneel) de boel afmaken en de delen die niet goed zijn gegaan opnieuw laten polijsten en dan her-coaten.
Met polijsten kun je de originele lak verklooien, en met de coating hooguit iets erop verpesten wat er weer afgehaald kan worden..
Nee, geen nieuwsbrief gekregen (die had ik in het verleden uitgezet...) maar ik kijk er nu naar en is wel een goed idee om in de gaten te houden (eerst een lijstje samenstellen wat ik dan zou willen en kijken of die tussen de aanbiedingen staan).
Ik kan je niet vertellen hoe ze aan de 200 euro komen, wel dat ik hem 1 a anderhalve dag kwijt ben en het ook de basis is van hun pakket waarbij ze een glascoating wel aanbrengen. Ze doen dit normaal niet heb ik begrepen maar hij heeft mijn auto ook gezien en wellicht is hij in een betere staat dan andere waardoor het wellicht minder werk is? (geen idee hoor maar ik kan je weinig vertellen over zijn prijsopbouw...)
Nogmaals, ik zou het zeker wel overwegen met hulp van een ervaren persoon om de risicos te vermijden...

Wel gek overigens.. Mijn remmen heb ik ook zelf gedaan, dakrailing zelf gespoten etc etc en ik zie hier een stuk minder risico in dan het polijsten van mijn auto... ik zit wat raar in elkaar wellicht;)
 
Snap ergens wel dat je voorzichtig bent... Enerzijds zou ik dan júist daarom denken;
Zoek een goede detailer en laat hen de coating aanbrengen. Er lijkt me niets zo verschrikkelijk om mijn auto, een kostbaar bezit zeker voor de echte liefhebbers zoals op dit forum, weg te brengen, hem te laten polijsten en er vervolgens achter te komen dat;
A. Polijstwerk niet perfect of nagenoeg perfect uitgevoerd is waardoor defecten toch nog opgesloten zitten onder de coating.
B. Ik zelf de coating heb aangebracht terwijl de lak, zelfs na maar 4 km, toch niet helemaal kraakhelder/ schoon/ vetvrij was en vervolgens te moeten constateren dat ik zelf dus de coating heb verprutst.

Makkelijk lullen heb ik overigens wel... tenslotte inmiddels alweer wat jaren terug gestart met een DAP500. Angst kun je met een excentrisch polijstapparaat snel opzij zetten hoor. Redelijk foolproof. En er is niets zo leuk als zelf doen! Geen idee of je überhaupt iets met mijn reactie kunt. Ik wens je in ieder geval veel wijsheid!
 
  • Leuk
Reactions: Cordoba
toch apart. Ik snap best dat je er niet idioot veel afhaalt met dappen maar toch om 2x per jaar je lak te polijsten klinkt mij best veel.
Ik hoop het 1x goed te doen en dan een coating erop te doen zodat ik er minder werk aan heb tussendoor en tijdens wasbeurten erna.
Tevens hoop ik ermee ook een "mooiere" auto te hebben om mee rond te rijden:)
Ok, ik neig nu wel richting het zelf doen (ja puntje A en B zaten erg diep in mijn hoofd verborgen maar ben ook een perfectionist inderdaad...) inderdaad maar wel met hulp... Ik ga eens wat zoeken en berichtjes sturen om te zien of iemand me kan/wil helpen evt.

Mocht ik dit avontuur zelf aanwillen, wie wil me helpen met een boodschappenlijstje?
 
Bij hem de auto compleet te laten doen (met Cartec of een ander merk wat ik niet herkende) kostte ook een 800 - 900 euro alleen exterieur.
Ik hoop met iets anders als Cartec. :p Voor deze prijs heb je een redelijk aandachts-behoevende (woord?) auto netjes gepolijst + coating en dan misschien nog wel wat extra werk erbij. (Gemiddeld gezien)


Als hij mijn auto wast, kleit en 3-voudig polijst kost me dat net geen 200,- en dat vind ik an sich best redelijk voor het feit dat ik dat aan een bedrijf uitbesteed incl de risico' s.
Ik kan je niet vertellen hoe ze aan de 200 euro komen, wel dat ik hem 1 a anderhalve dag kwijt ben en het ook de basis is van hun pakket waarbij ze een glascoating wel aanbrengen. Ze doen dit normaal niet heb ik begrepen maar hij heeft mijn auto ook gezien en wellicht is hij in een betere staat dan andere waardoor het wellicht minder werk is? (geen idee hoor maar ik kan je weinig vertellen over zijn prijsopbouw...)
Jouw auto is waarschijnlijk nog in goede staat en die €200,- is wat een poetsbedrijf meestal vraagt voor een station-formaat auto. 3-stap polijsten moet ik nog zien gebeuren bij een poetsert en heb het zelf in mijn poetsbedrijf-tijd ook nog nooit gedaan. :p Mijn grootste angst zou zijn dat er flink wat hologrammen zouden ontstaan en jij dit niet onder je coating wilt. ;)


Mijn auto heeft best een stukje show-gehalte vind ik en ik moet hem nu vaker waxen dan waar ik tijd voor heb (heb een dochter van 2...) Vandaar de keus voor een coating.
Wanneer je zelf de nodige stappen doorloopt, zoals wassen en kleien, dan kun je een degelijke wax aanbrengen en dit zal sowieso een tijd bescherming bieden. Als je na het aanbrengen van de wax bij de wasbeurten goed wast en een product gebruikt dat de waxlaag wat ondersteund, kan je LANG plezier hebben van je werk. ;)


Met polijsten kun je de originele lak verklooien, en met de coating hooguit iets erop verpesten wat er weer afgehaald kan worden..
Toch apart. Ik snap best dat je er niet idioot veel afhaalt met dappen maar toch om 2x per jaar je lak te polijsten klinkt mij best veel.
Wanneer je vrij fijn polijst verwijder je bijna een onmeetbare waarde. Zelfs wanneer je vrij grof polijst is de hoeveelheid blanke lak die je verwijderd minimaal. :p



Ik snap je uitgangspunt, maar er zitten ook wat tegenstrijdigheden in. :D Zoals de andere al vermelden zou ook mijn advies zijn om een goede detailer op te zoeken en daar de lak te laten voorbereiden op een coating. Vervolgens om deze dan ook door hen te laten aanbrengen, met garanties en dergelijke erbij. :D
Daarna kan je genieten van je coating en elke wasbeurt de boel lekker ondersteunen met producten die je coating goed doen. ;)

Maar... Mocht je toch gewoon zelf lekker aan de gang willen, dan kunnen we inderdaad kijken naar een boodschappenlijstje. :p