• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Aflopers op lak na gebruik APC+D in 1 op 15 als pre-wash. Wel alleen zichtbaar bij dauw.

Morpheus02007

Detailing guru
6 sep 2021
551
125
Welle, Oost-Vlaanderen, Belgium
Ik had laatst onze 2de auto gewassen en op plaatsen die echt zeer vuil waren snel wat Poorboy's APC+D opgespoten in 1 op 15. Ik heb de auto dan snel met HD afgespoten en dan gewassen met Poorboy's SS&S en nadien Sonax BSD. Nu zie ik 's avonds overal aflopers van de APC door de dauw....Overdag zie je niets. Hoe zou ik dit het beste aanpakken? Kleien en met de Dap Evo en Mezzo/Finale overgaan? Of zijn er andere opties. Ik heb ook nog Autoglym SRP, Autoglym ultra deep shine, Monello Veloce,.... Of zou ik best een ander product kopen. Ik zou Poorboy's Professional Polish gekocht hebben, maar is al een tijdje niet meer in voorraad.

Ik heb wel weer wat geleerd...geen APC rechtstreeks op lak gebruiken....ik dacht nochtans dat 1 op 15 geen sterke concentratie was.
 
Dat klinkt mij wel raar in de oren. Ik zie toch veel detailers een APC gebruiken (met of zonder een snowfoam) als prewash. Je zou zeggen, vooral bij 1 op 15, dat dit geen probleem zou moeten opleveren. Helaas zelf te weinig ervaring om je hierbij verder te helpen.
 
Ik vond het ook raar, vooral dat ik het niet lang heb laten inwerken.
 

Bijlagen

  • IMG_20220128_004415.jpg
    IMG_20220128_004415.jpg
    172,3 KB · Weergaven: 163
  • IMG_20220128_004428.jpg
    IMG_20220128_004428.jpg
    115,3 KB · Weergaven: 151
  • IMG_20220128_004421.jpg
    IMG_20220128_004421.jpg
    227,4 KB · Weergaven: 151
  • Verbluft
Reactions: AndyVR
Ik gebruik wel eens APC op naden of om plastic/rubber schoon te maken en in principe kan er dan ook wat op de lak terecht komen maar zelf heb ik dit nog niet meegemaakt.
Als ik probeer mee te denken:
Wie weet heeft het vrij lang op de lak gezeten?
Staat de auto in de wax? Wie weet zie je een reactie van de APC op de bestaande bescherming?
-Proberen de auto nog een keer te wassen met heet water/shampoo en wordt de reactie dan minder zichtbaar?
Mocht het op cleaner/polijsten aankomt denk ik dat een finishing polijstmiddel al genoeg zou moeten.
 
Zo dat ziet er uit hey! Ik gebruik een andere APC (Surfex) in concentraties hoger dan 1:15, zonder problemen op de lak. Het zijn ook wel strakke banen zeg...

Ik denk, net al hierboven, dat het eerder een reactie op de bescherming is dan op de lak. Of je hebt hem nu zo goed schoongemaakt dat je de werkelijke staat hebt bloot gelegd, maar dan moet je alsnog polijsten.

Ben benieuwd!
 
  • Leuk
Reactions: Morpheus02007
Eerste gedachte is toch dat het de bescherming heeft aangetast en dat je dat ziet
Opnieuw een laagje bescherming aanbrengen ?
 
Zo dat ziet er uit hey! Ik gebruik een andere APC (Surfex) in concentraties hoger dan 1:15, zonder problemen op de lak. Het zijn ook wel strakke banen zeg...

Ik denk, net al hierboven, dat het eerder een reactie op de bescherming is dan op de lak. Of je hebt hem nu zo goed schoongemaakt dat je de werkelijke staat hebt bloot gelegd, maar dan moet je alsnog polijsten.

Ben benieuwd!

Ik heb de Surfex-HD in 5l ook. Maar ik gebruik juist de Poorboy's APC omdat ik dacht dat die toch wat minder agressief was. De Surfex-HD is wel bijzonder zo in 5l. Ik vraag me af wanneer dit ooit leeg zal zijn.

Anyway...ik was wel geschrokken. Een 6 maanden geleden heb ik er Meguiars Hybrid Ceramic Wax op aangebracht, dan een paar keer gewassen met Gyeon Bathe+....Nu gewoon met Super Slick and Suds en Sonax BSD als bescherming. De auto staat mooi als het droog is, maar dat er iets mis is duidelijk.
 
  • Leuk
Reactions: RoCo
Het kan best dat deze sporen er al waren en ze nu na wat reinigen en wassen pas opvallen. Of de lak is vervuild en daar waar de zakkers zichtbaar zijn niet meer. Kleien en Polijsten is een optie om de boel weer strak te krijgen.

Met vochtig weer zie je trouwens altijd banen/slierten/kringen van de vers aangebracht sproei wax of wax laag.
 
De lak is niet in goede staat, is mijn vader zaliger zijn auto die enkel gebruikt wordt om boodschappen te doen. Daardoor is hij meer in de Car-Wash gewassen. De eerste wasbeurten waren verschrikkelijk. Veel groen onder de rubbers en in hoekjes, rubbers lelijk, panoramisch dak verwaarloosd....Ik heb hem maar onder mijn hoede genomen en je ziet hem beter worden na iedere wasbeurt. Behalve nu die afdruipers...Bij beter weer ga ik hem deironizen, kleien en polijsten.

Ik ben gewoon wat geschrokken door wat ik nu ervaren heb. Ik ben nochtans voorzichtig om geen producten te lang laten inwerken. Ik heb ook op mijn parelmoerwitte lak al APC+D gebruikt zonder problemen...en aangezien niemand hier dezelfde problemen al gehad heeft met APC, is het me een echt raadsel.
 
Ik denk dat de oude lak poreus is, waardoor een deel van de APC in de poreuze lak is getrokken. Ik denk dat je bij zo'n poreuze lak heel voorzichtig moet zijn met elk chemisch middel. Mijn inschatting is dat kleien en een paint cleaner een heel groot deel van je probleem op moeten lossen, maar mogelijk dat een lichte polijstbeurt ook nodig is.
 
  • Leuk
Reactions: Morpheus02007
Misschien een rare opmerking maar het lijkt wel alsof de stukken tussen de druipers gewoon nog steeds vuil zijn. De APC lijkt niet goed verdeeld geweest te zijn.
Als mij dit zou overkomen zou ik de BSD te verwijderen met een stuk klei en/of wat IPA en daarna met een met APC ingespoten doek over de plek wrijven om te zien of er dan nog weer wat meer van af komt.
 
  • Leuk
Reactions: AndyVR
Het lijkt idd precies op niet goed gewassen, maar als de auto gewoon droog is, dan zie je niets. Ik heb hem trouwens goed gewassen met Poorboy's Super Slick and Suds en met een Gyeon Smoothie mitt. Het lijkt gewoon precies in de lak te zitten waardoor het anders reageert op vocht.

Ik had gedacht om hem nog eens te wassen en om hem daarna snel te kleien met de kleihandschoen(niet ideaal...maar gaat wel veel sneller) en dan met de Super Resin Polish er eens over te gaan tot het beter weer wordt.
 
  • Leuk
Reactions: RoCo en Timm