• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Afschalen

Boomvalkje

Detailing addict
16 mrt 2017
66
60
Hallo,

Op het forum kom ik vaak tegen dat mensen aangeven hoe zij afschalen bij een bepaalde detail die zij hebben uitgevoerd.

Wat mij opvalt is dat sommige mensen enorme stappen maken met afschalen (en dus ook slijpgraad). Zij gaan bijvoorbeeld van Veloce + geel naar Finale + wit. Ik heb onderstaand overzicht op het forum gevonden waarbij uitdrukkelijk staat dat je altijd met 2 of maximaal 3 stappen moet afschalen.

Mijn vraag: waarom worden er zulke enorme stappen gemaakt? Is het om tijd te winnen of voegt het weinig toe om bijvoorbeeld Mezzo + oranje tussen Veloce + geel en Finale + wit te doen?

Het is voor mij een beetje onduidelijk (zeker door onderstaand overzicht).

Groet, Bas

polijsttabel-monello-jpg.84306.jpg
 
Ik weet niet waar het vandaan komt dat je met maximaal 3 'stappen' af 'mag' schalen. Na Veloce+geel gebruik ik zelf ook altijd Finale+wit en zie ik de toegevoegde waarde niet van een tussenstap. De 'schade' die Veloce+geel achterlaat kan je mijns inziens weghalen met finale+wit. Als je wolletje gebruikt kan je daarne beter wel nog een tussenstap doen heb ik me laten vertellen, maar daar heb ik zelf niet zoveel ervaring mee.
 
Dit schema komt van mij af op info van internet, Carclean en andere bronnen. Er zijn 2 maar's aan dit schema.
Maar 1 : Het is bedoeld voor amateurs, proffesionials en mensen die geen idee hebben wat ze doen.
Maar 2 : De meeste polijstmiddelen hebben een afbrekende korrel. Dat wil zeggen, hoe langer je het product gebruikt, hoe fijner de afwerking.

Iemand die weet wat ie doet kan van S3 / Veloce overstappen naar Finale / S40. Iemand die onbekender is doet er beter aan om Veloce, Mezzo en Finale of S3, S20 & S40 te pakken in mijn optiek.
 
Ik haal meestal de mooiste resultaten door 3 staps te polijsten tot nu toe, maar als 2 staps jouw ding is lekker doen.

Er is geen goed of slecht. Er is alleen een in jouw ogen acceptabel resultaat of niet.
 
  • Leuk
Reactions: Jansen en Jeroen
@Boomvalkje ,
Scholl S3 vind ik persoonlijk een stuk fijner verwerken dan bv Veloce bovendien is de finish van S3 al dusdanig goed dat je em gelijk kunt finishen met S30/Monello finale. Mijn eigen auto krijgt hierna altijd nog een extra finish met Rupes wit pad/polijstmiddel combi omdat ik dat zelf meerwaarde vind hebben.
Deze polijstvolgorde is 9 van de 10 keer super op een Audi of BMW uiteraard afhankelijk van de aanwezige defecten.

Als ik Veloce zou gebruiken dan zou ik zelf wel de Mezzo tussenstap doen alvorens te finishen.
 
Ik ga van Scholl S3 (cutting compound) direct over naar Scholl S40 (finishing polish).
Dit kan wat mij betreft gewoon want Scholl gebruikt afbreekbare aluminium-oxide korrels.
Die zoals @Istnogferarie en @Ric325i zegt, zorgen voor een goede correctie, maar naarmate je langer doorwerkt meer gaan verfijnen.
Zo kan je met een goede compound al dicht bij het resultaat van een medium/finishing polish komen.

Correct me if I'm wrong.
 
Bedankt allemaal voor jullie reacties.

@Istnogferarie: Als ik het goed begrijp is het dus niet zo dat je 1 op 1 van zo'n schema moet uitgaan, maar dat bij iedere stap beoordeeld moet worden welke combinatie daarna gebruikt kan worden om tot een acceptabel resultaat te komen.

@Ric325i @Ferdy: Als ik het zo lees werken jullie beide met Scholl S3? Zijn 2 hits (S3 en S30/S40) dan over het algemeen voldoende om de gewenste correctie te krijgen (ook sommige Audi of BMW lakken)? Ik heb laatst namelijk 2 hits met Wol+Veloce, 1 hit Mezzo+oranje en 1 hit Finale+wit nodig gehad om een Golf 7 weer netjes te krijgen. Als met Scholl S3 dit met 2 (of 3) hits kan komt deze zeker op mijn verlanglijst te staan.
 
@Boomvalkje ,wat heb jij voor machines? Gebruik jij ook een rotary bv?
Ondertussen heb ik zat Duitse auto's gedaan en om te corrigeren pak ik standaard S3 icm met de Scholl sandwich spiderpadhttps://www.carclean.com/nl/product/Scholl_Concepts/Sandwich_Spider_Foam_Polishing_Pad_135mm_102858?o=pbMTAwMDk3 . Als de auto nog vol swirls en dergelijke zit doe ik daar de hele auto mee. Eenmaal overall een goed resultaat pak ik de overgebleven locale diepere krasjes aan met de zelfde combi alleen dan op de mini.
Hoeveel hits er nodig zijn is lak afhankelijk natuurlijk.
Hierna finish ik gelijk met Finale ,Rupes geel of S30. Is er tijd over dan ook nog een rondje Rupes wit of S40 op een finishing pad.
Mijn auto heeft in principe geen/weinig defecten en ik hou em dus bij met S20 (medium stap) om vervolgens te finishen. Net voor de winter finish ik alleen.
 
Toen ik nog alleen de DAP had, toen kwam ik op harde lakken tot een prima resultaat met Veloce --> Geel. Echter duurde dit vaak wat langer en moest ik soms 2-3 hits geven om tot een heel strak resultaat te komen. De laatste hit zorgde ik er voor dat ik deze nawerkte op stand 4 omdat de korrel dan al dusdanig afgebroken was en ik hiermee al richting een finish ging.

Na deze stap ging ik ook eigenlijk naar Finale --> Wit. (Er staat ergens een testje oo het forum waarbij ik alleen een compound gebruikte en dan per stap extra afschalen. Met het blote oog was het verschil amper zichtbaar)

Sinds ik S3 + S30 gebruik, merk ik dat de finish van S3 heel strak is bij doorwerken. De korrel word niet alleen kleiner, hij breekt ook op in meerdere kleine korrels en dat resulteert uiteraard in een fijnere finish.
Na S3 wil ik stiekem nog wel eens niets meer doen, maar dat komt omdat ik hem momenteel gebruik met de Rupes 21 en deze corrigeert en finisht nóg strakker.
 
Ik gebruik zelf Scholl S3 op paarse pad en daarna S17 op oranje polishing pad. 9 van de 10 keer zijn deze 2 stappen voldoende om de lak strak te krijgen waar ik vrede mee heb.

Hieronder het resultaat van S3 op paarse pad, verwerkt op de D/A.
De finish van S3 is al dermate strak, dat je eigenlijk er niet meer aan zou hoeven doen.
Echter als je er een lichtbron opzet, zie je nog een licht waasje, veroorzaakt door S3/paarse pad (Dit is best een straffe combi....).

Het lichte waasje is prima na te behandelen met S17 en oranje polishing pad.

Picframe.jpg
 
  • Leuk
Reactions: Emi
Bedankt allemaal voor jullie reacties.

@Istnogferarie: Als ik het goed begrijp is het dus niet zo dat je 1 op 1 van zo'n schema moet uitgaan, maar dat bij iedere stap beoordeeld moet worden welke combinatie daarna gebruikt kan worden om tot een acceptabel resultaat te komen.

@Ric325i @Ferdy: Als ik het zo lees werken jullie beide met Scholl S3? Zijn 2 hits (S3 en S30/S40) dan over het algemeen voldoende om de gewenste correctie te krijgen (ook sommige Audi of BMW lakken)? Ik heb laatst namelijk 2 hits met Wol+Veloce, 1 hit Mezzo+oranje en 1 hit Finale+wit nodig gehad om een Golf 7 weer netjes te krijgen. Als met Scholl S3 dit met 2 (of 3) hits kan komt deze zeker op mijn verlanglijst te staan.

Helemaal goed! Bij elke auto, persoon, machine of draaiing van de aarde is het stappenplan anders. Doe testspots, maak ervaring en je wordt er steeds beter in.
 
@Ric325i : Ik heb enkel een DAP900 V2 in bezit. Een rotary durf ik nog niet aan gezien mijn ervaring. Daarnaast kost het ook weer een behoorlijke zak met geld en weet ik niet of ik er verstandiger aan doe om eerst een betere D/A te kopen of een rotary.


@Quantoxx : Dat klinkt herkenbaar van de meerdere hits, maar het langer doorwerken op stand 4 heb ik nog nooit geprobeerd. Tot hiervoor was ik niet echt bekend met het afbreken van de korrel en de werking daarvan (beginner). Ik zal het eens proberen en het testje van je ook eens opzoeken die je op het forum hebt geplaatst.

@nicknameless : Dat ziet er strak uit! Gebruik je dan de paarse pad van Scholl of een paarse Woolpad van Monello? En op deze foto heb je nog niet met S17 gefinished? Dan is S3 wel een heel mooi polijstmiddel lijkt mij zo.

Als ik al jullie berichten zo lees gebeurd het dus regelmatig dat er na S3/Veloce direct met S30/S40/Finale wordt gewerkt. Dit dan alleen als de S3/Veloce goed wordt doorgewerkt zodat de korrel goed afbreekt waardoor je al een relatief mooie finish hebt. Veloce vindt ik zelf nog wel wat tekort schieten op de harde lakken waardoor ik uit moet wijken naar een woolpad. Misschien toch maar een keer S3 bestellen voordat mijn Veloce leeg is:)
 
S3 is een compound, dus een vrij grof spulletje. Op zachte lakken zal je dus snel correctie hebben, wat dan wel lekker is, maar je haalt waarschijnlijk meer lak weg als nodig is. Je hebt het dan niet over centimeters teveel, bij wijze van spreken, maar als de lak al dun is kan het wel teveel zijn.

S3 slijpt in eerste instantie flink. Vervolgens begint de korrel af te breken en werk je al richting een finish. Echter, voordat de korrel begint af te breken heb je waarschijnlijk al lang genoeg gecorrigeerd en haal je al goede lak weg voordat je zelfs nog moet doorwerken en/of afschalen.

Dit geld natuurlijk voor elke merk polijstmiddel: Niet grover als nodig.


Greeetz
 
kan je de S3 op elke lak gebruiken ook op zachte lak?

Zeker, maar de vraag is of je het wilt. Regel 1 in detailen is voor mij nog altijd dat je de minst aggressieve methode gebruikt om je doel te bereiken. Als de krasjes 2 micrometer diep zijn dan wil je het ideale geval exact 2 micrometer weghalen en geen 10 micrometer. Daarom is het handig om verschillende polijstmiddelen te hebben, zodat je je kan aanpassen aan de situatie.
 
kan je de S3 op elke lak gebruiken ook op zachte lak?
Hoe zacht is zacht?
In eerste instantie zou ik zeker niet naar S3 grijpen.
Een betere optie zou S20 kunnen zijn op een medium pad om hierna nog een keer te finishen met S30/Finale.
 
@Quantoxx : bedankt voor de uitleg. Uiteraard maak ik altijd eerst een testspot voordat ik met bv Veloce aan de gang ga.

@nicknameless : duidelijk. Heb jij betere ervaringen met de paarse pad van Scholl dan de gele pad van Monello of heb je ze niet allebei gehad?