Zo, de laatste klus geklaard voor dit jaar!
En wat een klus.....
Ik werd benaderd door [MENTION=3205]NvdV[/MENTION] met de vraag of ik nog tijd had voor zijn Passat Variant, kleur zwart.
Tja... Mijzelf voorgenomen om het detailen voor gezien te houden vwb 2013, maar ik kon het toch niet laten
Het betreft een in- en exterieur behandeling.
Aangezien ik onlangs precies hetzelfde model onderhanden heb genomen (alleen dan donker blauw) kon ik er donder op zeggen dat waarschijnlijk de lak knetterhard is, en veel plaatwerk.
Uit voorzorg een extra MF pad ingekocht met een fles FG400.
Normaal begin ik een show off met kenmerken van de auto, echter deze TDI is voorzien van een chip, dus dit keer overgeslagen
Graag neem ik jullie mee op reis, door mijn uitgebreide reportage......
Veel leesplezier!
De Passat bij aankomst:
Exterieur
Interieur (niet schokkend)
1ste indruk: voor die leeftijd een zeer net exemplaar!
Mooi halfleren/alcantara interieur en een sportieve uitstraling.
Evt lakschades komen straks aan bod...
Wassen:
Mr pink
Incredimitt
3 emmer systeem
Voor de velgen de Meguiars washmitt incl emmer
Hier een aktie foto:
Vervolgens de Passat gedroogd met 2 Delerium towels.
Hierna de Iron X erop los gelaten...
Het resultaat was niet een rood/paarse Passat, maar dat is alleen maar goed
De auto goed afgespoeld en nogmaals afgedroogd.
Kleien:
De klei die ik gekozen heb is de DJ medium icm Btbs, dit aangezien er geen reden was om een zwaardere klei erbij te pakken.
En zoals verwacht was de vervuiling niet noemenswaardig.
Nu kwam ik er wel weer achter dat kleien helemaal niet leuk is op een grote auto
Hier nog een foto van de bescherming van de lak na het kleien
Wat kwam er onder het vuil vandaan?
- elk paneel zat vol met swirls
- op sommige plekken toch best flinke krassen
Hier alvast een teaser
Hoe en wat kom ik later op terug.....
Voordat ik naar het polijsten ging, was mij gevraagd om de emblemen aan de achterzijde te verwijderen.
Hier een indruk:
Dit heb ik gedaan met mijn trouwe handfohn en een geplastificeerd kaartje. Dit beschadigd niet en is erg dun.
Het overgebleven foam weer verhit en eraf getrokken.
Vervolgens met een merkloze stickerverwijderaar de restanten weggepoetst.
Polijsten:
Aangezien ik al ervaring had met de harde lak, heb ik meteen de rotary erbij gepakt.
Testspot wees onderstaande uit:
2 lange passes met de Rotary + oranje hex icm menzerna FG400
Vervolgens afbouwen met groene hex icm IP 2100
Dap icm hex blauw icm SF4000
Hier elk paneel mee behandeld, aangezien elk paneel voorzien was van swirls en/of krassen.
Een paar krassen kon ik er uithalen met de Krauss 900 icm CG MF en FG400.
Hier wat indrukken (voor/na's):
Motorkap
Deze kras er niet helemaal uitgekregen, maar wel aanzienlijk verminderd
Achterlichten (door de bouwlamp een iets wat vertekend beeld)
Verder nog wat puntjes op de "i" gezet
Toen was het al gauw erg laat geworden en dus besloten om de lichten te doven en morgen bij daglicht de auto te inspecteren en evt te verbeteren...
De volgende ochtend met frisse moed naar buiten gereden, met een bak koffie in de hand alles weer even klaargezet, en wachten tot het goed licht was.
Na toch nog een paar correcties uitgevoerd te hebben, is de auto goed afgespoeld zodat er geen krassen bijkwamen door enige vorm van polijstrestanten.
Weer goed afgedroogd met de deleriums (nachtwasbeurt en droger)
Zo zag de Passat er toen uit:
Het zonnetje kwam er inmiddels bij en gaf mij de motivatie om alle naden/scharnieren enz te behandelen met poorboy's bio APC.
Kwasten erbij gepakt en hoppa...
Vervolgens alles weer keurig schoongemaakt en begonnen aan het interieur:
Dit was keurig bijgehouden...
Stofzuiger erbij, kwasten en Dash Away van SCG.
Plastic delen voorzien van Smartdressing.
Leer voorzichtig gereinigd en SCG leather rejuvinator aangebracht, wat het leer voed en een matte look achterlaat.
Tevens het alcantara voorzien van de fabric guard van Smartwax.
Motorcompartiment:
Meguiars SD (1/10)
Autoglym vinyl & rubber care
Actie shot:
Resultaat
Uiteraard zijn alle sponningen en onderkant motorkap netjes meegenomen en glimmen weer voor zover mogelijk.
Ook de achterklep werd niet vergeten:
De dorpels zelf heb ik nog even behandeld met de dap en SRP op een blauwe hex.
Toen weer gauw naar het koetswerk.......
Glaze:
Aangezien ik tot een haalbare correctie van globaal 85% ben gekomen, heb ik gekozen voor de Black Hole van Poorboy's.
Tevens kwam dit de glans ten goede...
Aangebracht:
Na het uitbuffen:
Dit wordt wel wat
Vervolgens het geheel geseald met de M21 van Meguiars.
Waxkeuze:
Aangezien de eigenaar een goeie wax erop wilde hebben, heb ik gekozen voor de "good old" M16
Deze heeft zijn sporen wel verdiend sinds hij uitgebracht is. En geeft bovendien een heerlijk wetlook als toetje
Banden:
Deze zijn gereinigd en geborsteld en voorzien van Autofinesse satin tyre.
Chroomwerk:
Dit was nog in een zeer mooie staat en dus voldeed de Smartwax Blue B gone prima.
Ramen: gereinigd met DJ clearly menthol
Al met al een fijne wagen om op los te gaan...
Hier dan als afsluiter het eindresultaat... Helaas werd het alweer vochtig en kwam er al een lichte waas over het koetswerk.
Thats all folks.....
En wat een klus.....
Ik werd benaderd door [MENTION=3205]NvdV[/MENTION] met de vraag of ik nog tijd had voor zijn Passat Variant, kleur zwart.
Tja... Mijzelf voorgenomen om het detailen voor gezien te houden vwb 2013, maar ik kon het toch niet laten
Het betreft een in- en exterieur behandeling.
Aangezien ik onlangs precies hetzelfde model onderhanden heb genomen (alleen dan donker blauw) kon ik er donder op zeggen dat waarschijnlijk de lak knetterhard is, en veel plaatwerk.
Uit voorzorg een extra MF pad ingekocht met een fles FG400.
Normaal begin ik een show off met kenmerken van de auto, echter deze TDI is voorzien van een chip, dus dit keer overgeslagen
Graag neem ik jullie mee op reis, door mijn uitgebreide reportage......
Veel leesplezier!
De Passat bij aankomst:
Exterieur
Interieur (niet schokkend)
1ste indruk: voor die leeftijd een zeer net exemplaar!
Mooi halfleren/alcantara interieur en een sportieve uitstraling.
Evt lakschades komen straks aan bod...
Wassen:
Mr pink
Incredimitt
3 emmer systeem
Voor de velgen de Meguiars washmitt incl emmer
Hier een aktie foto:
Vervolgens de Passat gedroogd met 2 Delerium towels.
Hierna de Iron X erop los gelaten...
Het resultaat was niet een rood/paarse Passat, maar dat is alleen maar goed
De auto goed afgespoeld en nogmaals afgedroogd.
Kleien:
De klei die ik gekozen heb is de DJ medium icm Btbs, dit aangezien er geen reden was om een zwaardere klei erbij te pakken.
En zoals verwacht was de vervuiling niet noemenswaardig.
Nu kwam ik er wel weer achter dat kleien helemaal niet leuk is op een grote auto
Hier nog een foto van de bescherming van de lak na het kleien
Wat kwam er onder het vuil vandaan?
- elk paneel zat vol met swirls
- op sommige plekken toch best flinke krassen
Hier alvast een teaser
Hoe en wat kom ik later op terug.....
Voordat ik naar het polijsten ging, was mij gevraagd om de emblemen aan de achterzijde te verwijderen.
Hier een indruk:
Dit heb ik gedaan met mijn trouwe handfohn en een geplastificeerd kaartje. Dit beschadigd niet en is erg dun.
Het overgebleven foam weer verhit en eraf getrokken.
Vervolgens met een merkloze stickerverwijderaar de restanten weggepoetst.
Polijsten:
Aangezien ik al ervaring had met de harde lak, heb ik meteen de rotary erbij gepakt.
Testspot wees onderstaande uit:
2 lange passes met de Rotary + oranje hex icm menzerna FG400
Vervolgens afbouwen met groene hex icm IP 2100
Dap icm hex blauw icm SF4000
Hier elk paneel mee behandeld, aangezien elk paneel voorzien was van swirls en/of krassen.
Een paar krassen kon ik er uithalen met de Krauss 900 icm CG MF en FG400.
Hier wat indrukken (voor/na's):
Motorkap
Deze kras er niet helemaal uitgekregen, maar wel aanzienlijk verminderd
Achterlichten (door de bouwlamp een iets wat vertekend beeld)
Verder nog wat puntjes op de "i" gezet
Toen was het al gauw erg laat geworden en dus besloten om de lichten te doven en morgen bij daglicht de auto te inspecteren en evt te verbeteren...
De volgende ochtend met frisse moed naar buiten gereden, met een bak koffie in de hand alles weer even klaargezet, en wachten tot het goed licht was.
Na toch nog een paar correcties uitgevoerd te hebben, is de auto goed afgespoeld zodat er geen krassen bijkwamen door enige vorm van polijstrestanten.
Weer goed afgedroogd met de deleriums (nachtwasbeurt en droger)
Zo zag de Passat er toen uit:
Het zonnetje kwam er inmiddels bij en gaf mij de motivatie om alle naden/scharnieren enz te behandelen met poorboy's bio APC.
Kwasten erbij gepakt en hoppa...
Vervolgens alles weer keurig schoongemaakt en begonnen aan het interieur:
Dit was keurig bijgehouden...
Stofzuiger erbij, kwasten en Dash Away van SCG.
Plastic delen voorzien van Smartdressing.
Leer voorzichtig gereinigd en SCG leather rejuvinator aangebracht, wat het leer voed en een matte look achterlaat.
Tevens het alcantara voorzien van de fabric guard van Smartwax.
Motorcompartiment:
Meguiars SD (1/10)
Autoglym vinyl & rubber care
Actie shot:
Resultaat
Uiteraard zijn alle sponningen en onderkant motorkap netjes meegenomen en glimmen weer voor zover mogelijk.
Ook de achterklep werd niet vergeten:
De dorpels zelf heb ik nog even behandeld met de dap en SRP op een blauwe hex.
Toen weer gauw naar het koetswerk.......
Glaze:
Aangezien ik tot een haalbare correctie van globaal 85% ben gekomen, heb ik gekozen voor de Black Hole van Poorboy's.
Tevens kwam dit de glans ten goede...
Aangebracht:
Na het uitbuffen:
Dit wordt wel wat
Vervolgens het geheel geseald met de M21 van Meguiars.
Waxkeuze:
Aangezien de eigenaar een goeie wax erop wilde hebben, heb ik gekozen voor de "good old" M16
Deze heeft zijn sporen wel verdiend sinds hij uitgebracht is. En geeft bovendien een heerlijk wetlook als toetje
Banden:
Deze zijn gereinigd en geborsteld en voorzien van Autofinesse satin tyre.
Chroomwerk:
Dit was nog in een zeer mooie staat en dus voldeed de Smartwax Blue B gone prima.
Ramen: gereinigd met DJ clearly menthol
Al met al een fijne wagen om op los te gaan...
Hier dan als afsluiter het eindresultaat... Helaas werd het alweer vochtig en kwam er al een lichte waas over het koetswerk.
Thats all folks.....