• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Al bundy - VW Passat Variant bwj 2005

Al-bundy

Detailing guru
31 aug 2013
477
150
Friesland
Zo, de laatste klus geklaard voor dit jaar!
En wat een klus.....
Ik werd benaderd door [MENTION=3205]NvdV[/MENTION] met de vraag of ik nog tijd had voor zijn Passat Variant, kleur zwart.
Tja... Mijzelf voorgenomen om het detailen voor gezien te houden vwb 2013, maar ik kon het toch niet laten ;-)
Het betreft een in- en exterieur behandeling.
Aangezien ik onlangs precies hetzelfde model onderhanden heb genomen (alleen dan donker blauw) kon ik er donder op zeggen dat waarschijnlijk de lak knetterhard is, en veel plaatwerk.
Uit voorzorg een extra MF pad ingekocht met een fles FG400.

Normaal begin ik een show off met kenmerken van de auto, echter deze TDI is voorzien van een chip, dus dit keer overgeslagen ;-)

Graag neem ik jullie mee op reis, door mijn uitgebreide reportage......
Veel leesplezier!

De Passat bij aankomst:
Exterieur
F80C72B5-606C-4BB4-BB51-7BF7E1895014_zpsovueee0d.webp

B3B74139-148A-4A2C-90CE-45B4371F3FE1_zpsadehblbq.webp

5D54C368-B392-4C74-9BCA-424E4286B4FB_zpsshgheuzo.webp


Interieur (niet schokkend)
9D672AD3-C124-4ACC-A095-ED354C08B5CD_zpsneexuzfc.webp

E86870AE-FB4A-4472-B00E-097936472ACF_zpszszyau6v.webp


1ste indruk: voor die leeftijd een zeer net exemplaar!
Mooi halfleren/alcantara interieur en een sportieve uitstraling.
Evt lakschades komen straks aan bod...

Wassen:
Mr pink
Incredimitt
3 emmer systeem
Voor de velgen de Meguiars washmitt incl emmer

Hier een aktie foto:
A1791920-896F-4FAD-98E0-2F5E08730A1D_zpsqluq2eub.webp


Vervolgens de Passat gedroogd met 2 Delerium towels.
ACBD2607-44B9-45B9-B643-5D9709F668ED_zps3lsw8im7.webp


Hierna de Iron X erop los gelaten...
0F0DDD6B-6CA9-47E0-9C71-E778F8EB6937_zpsoczlznwb.webp


Het resultaat was niet een rood/paarse Passat, maar dat is alleen maar goed ;-)
De auto goed afgespoeld en nogmaals afgedroogd.

Kleien:
De klei die ik gekozen heb is de DJ medium icm Btbs, dit aangezien er geen reden was om een zwaardere klei erbij te pakken.
En zoals verwacht was de vervuiling niet noemenswaardig.
Nu kwam ik er wel weer achter dat kleien helemaal niet leuk is op een grote auto ;-)
Hier nog een foto van de bescherming van de lak na het kleien
B3B2F658-7F64-4425-8DA3-8AAA4DF60482_zpstxa6qbl0.webp


Wat kwam er onder het vuil vandaan?
- elk paneel zat vol met swirls
- op sommige plekken toch best flinke krassen

Hier alvast een teaser
99278893-F2C4-4FB8-8929-8D0ED288688A_zpsbbnre77z.webp


Hoe en wat kom ik later op terug.....
Voordat ik naar het polijsten ging, was mij gevraagd om de emblemen aan de achterzijde te verwijderen.
Hier een indruk:
DC8FA44F-881B-4A65-ABDE-787B22DBCA75_zpsm3donb2h.webp


Dit heb ik gedaan met mijn trouwe handfohn en een geplastificeerd kaartje. Dit beschadigd niet en is erg dun.
Het overgebleven foam weer verhit en eraf getrokken.
Vervolgens met een merkloze stickerverwijderaar de restanten weggepoetst.


Polijsten:
Aangezien ik al ervaring had met de harde lak, heb ik meteen de rotary erbij gepakt.
Testspot wees onderstaande uit:
2 lange passes met de Rotary + oranje hex icm menzerna FG400
Vervolgens afbouwen met groene hex icm IP 2100
Dap icm hex blauw icm SF4000

Hier elk paneel mee behandeld, aangezien elk paneel voorzien was van swirls en/of krassen.
Een paar krassen kon ik er uithalen met de Krauss 900 icm CG MF en FG400.
Hier wat indrukken (voor/na's):
19E7F3F4-71F5-4D93-A9A9-71533313B7FE_zpsulivfrjf.webp


1CE23A40-648B-464D-8257-D7C6C8033890_zpsmk2am5ct.webp


DEEE72E8-B637-413A-B3ED-B6D235696BD8_zpsdrf1i7xc.webp


Motorkap
5809BB51-2C20-4459-BB80-3A4850F8BD31_zps91hvrzst.webp


Deze kras er niet helemaal uitgekregen, maar wel aanzienlijk verminderd
B94213AF-02F7-41FA-8328-88F7D013EBEA_zpsmc9p7hwp.webp


Achterlichten (door de bouwlamp een iets wat vertekend beeld)
740CB13F-5CF1-49AA-86CF-7770691D0CDB_zpsc35qmmud.webp



Verder nog wat puntjes op de "i" gezet
446762AF-BB25-49C5-BF2B-72287BA80468_zpsbmmvacw9.webp


Toen was het al gauw erg laat geworden en dus besloten om de lichten te doven en morgen bij daglicht de auto te inspecteren en evt te verbeteren...
De volgende ochtend met frisse moed naar buiten gereden, met een bak koffie in de hand alles weer even klaargezet, en wachten tot het goed licht was.
Na toch nog een paar correcties uitgevoerd te hebben, is de auto goed afgespoeld zodat er geen krassen bijkwamen door enige vorm van polijstrestanten.
Weer goed afgedroogd met de deleriums (nachtwasbeurt en droger)
Zo zag de Passat er toen uit:
6C3ECAA2-2AF4-4A79-896E-76C0C47CFC37_zps4hxuiudi.webp

2132849A-5D2E-4E37-9A94-DF57C622616B_zps0byltzqh.webp


Het zonnetje kwam er inmiddels bij en gaf mij de motivatie om alle naden/scharnieren enz te behandelen met poorboy's bio APC.
Kwasten erbij gepakt en hoppa...
042918E6-6434-4AB7-90A8-4C3FA4DB566A_zpsaep7x58q.webp


Vervolgens alles weer keurig schoongemaakt en begonnen aan het interieur:
Dit was keurig bijgehouden...
Stofzuiger erbij, kwasten en Dash Away van SCG.
Plastic delen voorzien van Smartdressing.
Leer voorzichtig gereinigd en SCG leather rejuvinator aangebracht, wat het leer voed en een matte look achterlaat.
17E6BF7B-88FB-4B1F-8099-0C768ED78F7C_zpsdtsnzdkf.webp

5EE4F7C9-FBD5-4365-8DAE-85ACBD5664D6_zpsasebtyze.webp


Tevens het alcantara voorzien van de fabric guard van Smartwax.

Motorcompartiment:
Meguiars SD (1/10)
Autoglym vinyl & rubber care

Actie shot:
0752CAA2-D913-4AE4-A445-5D9A5AD596A2_zpsh4lpzafs.webp


Resultaat
FD085093-CBEF-4CFD-A6BE-99EDCC1A9C75_zpsnffoycp5.webp


Uiteraard zijn alle sponningen en onderkant motorkap netjes meegenomen en glimmen weer voor zover mogelijk.
Ook de achterklep werd niet vergeten:
E1928921-2085-463C-AADA-FD76B106466E_zpso45a87ib.webp


De dorpels zelf heb ik nog even behandeld met de dap en SRP op een blauwe hex.

Toen weer gauw naar het koetswerk.......

Glaze:
Aangezien ik tot een haalbare correctie van globaal 85% ben gekomen, heb ik gekozen voor de Black Hole van Poorboy's.
Tevens kwam dit de glans ten goede...
Aangebracht:
586B1965-4F52-42D3-A90E-AC8425BB1430_zpsatxduqyj.webp


Na het uitbuffen:
4C694586-6386-4A00-AE27-24CCABD2EAB6_zpsoulpstru.webp


Dit wordt wel wat ;-)

Vervolgens het geheel geseald met de M21 van Meguiars.

Waxkeuze:
Aangezien de eigenaar een goeie wax erop wilde hebben, heb ik gekozen voor de "good old" M16
Deze heeft zijn sporen wel verdiend sinds hij uitgebracht is. En geeft bovendien een heerlijk wetlook als toetje ;-)

Banden:
Deze zijn gereinigd en geborsteld en voorzien van Autofinesse satin tyre.

Chroomwerk:
Dit was nog in een zeer mooie staat en dus voldeed de Smartwax Blue B gone prima.

Ramen: gereinigd met DJ clearly menthol


Al met al een fijne wagen om op los te gaan...
Hier dan als afsluiter het eindresultaat... Helaas werd het alweer vochtig en kwam er al een lichte waas over het koetswerk.

58112886-2F2A-4FFE-9594-5178EB1D189B_zpsbxw9glly.webp

879C99D0-4A92-42FD-BA4A-EEF48BEFC387_zpsvhowuusu.webp

6D3A952D-29AB-4E73-A081-44B7790F4EC2_zpsl9wvbtgy.webp

B8173A7F-DFE8-48AC-A66B-04C042E241A3_zpsqwji9kdf.webp

49F33384-B770-40E1-A765-FCC3B2DCBA7B_zpspwzmjzjg.webp



Thats all folks.....
 
Al-bundy;348444 zei:
Aangezien ik onlangs precies hetzelfde model onderhanden heb genomen (alleen dan donker blauw) wist ik dat de lak knetterhard is
.....

Mooi gedaan ! :-)^ kan ie weer lekker de winter in.

Staat veel mooier zonder al die plakrommel :-d
 
hoe kun je "al ervaring hebben met de harde lak" terwijl je de polijstmachine er nog niet op hebt gehad....
Ik heb menig VAG auto gedaan en al vaak genoeg voor verrassingen gestaan.
 
Ik moet eerlijk zeggen dat de verrassing dan wel in de zachte lak zit. 90% van de VW's met metallic hebben een harde lak.

Maar ben met je eens, dat je er niet vanuit moet gaan, hooguit om in te schatten hoeveel tijd je gaat nodig hebben.
 
Ik heb een aanname gedaan dat het een harde lak betrof, en terecht! VAG lak is vaak hard... Dit is gewoon een feit.
Dat ik er niet altijd vlekkeloos vanuit ga is natuurlijk logisch want niet elke VW heeft een harde lak. Zo moet je het ook niet interpreteren...
Maar ter voorbereiding "worst case scenario" er wel vanuit gegaan, en dus wat extra spul ingeslagen.
Uiteraard na een testspot weet je het pas ;-) en die is ook keurig gedaan....
Voor het geval mensen dit ook zo lezen/interpreteren heb ik de tekst aangepast ;-)
 
McShine;348472 zei:
Ik moet eerlijk zeggen dat de verrassing dan wel in de zachte lak zit. 90% van de VW's met metallic hebben een harde lak.

Maar ben met je eens, dat je er niet vanuit moet gaan, hooguit om in te schatten hoeveel tijd je gaat nodig hebben.

Eens, maar ik bedoelde eigenlijk meer te zeggen dat ik vaak met een medium combi (roterend) beter resultaat kreeg dan met wol en flinke compounds ;)
Uiteraard via testspot te achterhalen, maar toch
 
Al Bundy heeft hier weer een knaller van een poetsbeurt neer gezet.
Het is uiteindelijk het resultaat dat telt...
En hier is niks op aan te merken.
Pracht resultaat:-)^
Mooie versie ook trouwens