• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

alcantra stoelen

ThaBird

Detailing rookie
21 feb 2009
1.124
0
Beste mede leden,

Ik heb recent een nieuwe auto aangekocht en deze gaat onderhanden genomen worden.
Nu ben ik redelijk op de hoogte kwa detailen, echter met alcantra heb ik nog geen ervaring.
De zetels in mijn auto zijn uitgevoerd in half leder en half alcantra.
Nu mijn vraag.

Hoe reinig je deze zetel?
Kan dit gewoon met de george dieptereiniger en apc plus van meg's?
Let wel zijn elektrische verstelbare stoelen.
 
Oke dus met apc plus zit ik alvast goed, Vraag is alleen of je ook lekker kan diepte reinigen gezien de stoelen gaatjes hebben met meuk in
conv_578.jpg
 
Volg modus aan, heb nu ook half leder/half alcantara ;)
Ben nl ook wel benieuwd hoe je het best alcantara een diepte reiniging kan geven.
 
Hey Ivo,

Sonax-saga geeft geen hit op zoek funktie.
Maar jij raad extractor af op alcantra.
Waar baseer je dit op? slechte ervaring in het verleden?
 
https://forum.Carclean.com/threads/de-sonax-saga-de-dood-van-een-alcantara-interieur.344/ 17 pagina's ellende :no .

Een extractor lijkt mij ook geen goed idee met alcantara omdat je het eigenlijk zo droog mogelijk moet houden. In mijn eigen zoektocht ben ik er achtergekomen dat de enige echt veilige manier om alanctara schoon te maken met een lauwe vochtige doek is. Zoals in de Sonax saga te lezen is, zijn zelfs speciale alcantara reinigers niet altijd te vertrouwen, en verder ben ik geen andere manier tegen gekomen.
 
There's your answer ;) Alcantara is geen stof he, zou jij een extractor op je lederen interieur gebruiken? Ik niet... Dus ook niet op alcantara...
 
Goed dat verhaal gaat duidelijk over iets anders, echter de strekking achter het verhaal is duidelijk.
Zullen het er maar niet op wagen :p
Wel jammer dat het sonax verhaal geen einde heeft, is de beste man nu nog uitgekeerd?
Carclean heeft nog steeds sonax in het assortiment.
 
Ik heb recent een Golf 6 alcantara interieur gereinigd met een extractor, geen enkel probleem.

Op de site van alcantara zelf staat notabene dat je het in de wasmachine mag gooien dus ik snap al die opmerkingen niet dat het niet te nat mag worden. Als iemand met een zeiknatte jas van de regen instapt wordt het toch ook aardig nat.

Ik zou het alleen niet zwaar gaan borstelen. Ik heb het met APC+ 1:4 ingesprayt en licht geborsteld met een paardenhaarborstel en daarna met de extractor eroverheen (waar ook een scheut APC+ in zat). Was bij die auto in ieder geval geen enkel probleem.

Op de site van alcantara staat een pdf met onderhoudsinstructies.

Het stukje onder "Jaarlijkse reiniging" is wel interessant:
Indien het gaat om een met hoes beklede meubel gaat, raden we u aan
de hoes in de wasmachine volgens de hierna beschreven procedure te wassen
(algemene wasvoorschriften).
Indien de bekleding geen afneembare hoes is, kunt u voor de reiniging
van Alcantara® de specifieke, op de website www.alcantara.com aangegeven
producten gebruiken.
Houd u, bij gebrek aan de vermelde producten, aan de volgende aanwijzingen:
stof het materiaal zorgvuldig af, maak een zachte witte doek of spons in schoon
water vochtig, wring deze goed uit en neem al het Alcantara® materiaal af,
waarbij u er goed op let dat u het niet te nat maakt; neem nogmaals met de
in schoon water bevochtigde witte doek af en laat goed drogen (de hele nacht).
Borstel, nadat het droog is, voorzichtig met een borstel met zachte haren om
de kleur te verlevendigen.
Het lijkt een beetje tegenstrijdig, als het een afneembare hoes is mag het in de wasmachine, zo niet dan mag je het niet te nat maken. Mij ontgaat de logica een beetje, zou het te maken hebben met de droogtijd?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Om eerlijk te zijn zie ik het nut van een extractor behandeling op alcantara ook niet helemaal. Op stof gebruik je het om in combinatie met APC diepere vlekken te verwijderen, maar ik zou het zelf niet aandurven met APC op alcantara bezig te gaan en zonder APC heeft een extractor behandeling weinig nut. Ik weet niet wat voor vlekken je hebt, maar ik zou toch proberen om het eerst met een vochtige doek proberen, zonder teveel te "boenen".
 
Ik had eerst zonder een extractor de alcantara bekleding schoongemaakt met APC, hierbij is de bekleding behoorlijk nat geworden. Het duurde toen met open ramen ca. 48 uur voordat alles droog was. Dit gaf echter geen problemen. Toen ik een extractor had heb ik de stoelen gedemonteerd en met de extractor gedaan en daarna in de zon laten drogen, toen was het binnen twee uur al droog. Niet alle extractor bekleding zal van dezelfde soort en kwaliteit zijn en er blijft altijd een risico, maar mijn ervaring is dat het aardig wat kan hebben.