• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Alcoa Dura-Bright velgen aangetast

Rico1337

Detailing rookie
4 nov 2020
3
15
Goedenavond,

Een maat van mij zit met een probleem m.b.t. zijn velgen op zijn Scania vrachtwagen.
Hij heeft circa 2-3 jaar geleden een nieuwe vrachtwagen aangeschaft en daarbij gekozen voor Alcoa Dura-Bright velgen. Voordeel van deze velgen zijn dat ze goed glimmen en niet heel veel onderhoud nodig hebben. Nadeel is dat je erg voorzichtig moet zijn met reinigingsmiddelen die de velgen kunnen aantasten.
Dit laatste is helaas in een moment van onoplettendheid gebeurd met ''schade'' aan de velgen tot gevolg. Het lijkt erop dat de bovenste laag (coating) voor gedeeltes zijn weggevreten door de shampoo die is gebruikt. Zie foto's.

Is dit nog te repareren? En zoja, iemand wellicht een idee hoe of kent iemand toevallig iemand die dat zou kunnen? Ik weet ook niet goed of een ''lokale'' autopoetsbedrijf hier iets mee zou kunnen aangezien het specifiek om velgen gaat?

Alvast bedankt!
Met vriendelijke groet,
Rico
 

Bijlagen

  • IMG-20201025-WA0028.jpg
    IMG-20201025-WA0028.jpg
    108,6 KB · Weergaven: 683
  • IMG-20201025-WA0029.jpg
    IMG-20201025-WA0029.jpg
    176,6 KB · Weergaven: 883
  • Leuk
Reactions: ArnoutdB
Je zou het kunnen proberen met een poets voor metaal. Bij de poetsende chauffeurs zijn spullen van o.a. Great Lion wel bekend.

Werk zelf in een truckwash en bij verweerde velgen wil zuren juist wel eens de oplossing zijn om ze daarna te beschermen. (Dit gaat natuurlijk in goed overleg!) Maar het idee achter de Alcoa Dura-Bright velg is dan wel weg. Eenmaal aangetast betekend blijven poetsen of een manier vinden om ze goed te beschermen.
 
  • Verdrietig
Reactions: RedCat
Je zou het kunnen proberen met een poets voor metaal. Bij de poetsende chauffeurs zijn spullen van o.a. Great Lion wel bekend.

Werk zelf in een truckwash en bij verweerde velgen wil zuren juist wel eens de oplossing zijn om ze daarna te beschermen. (Dit gaat natuurlijk in goed overleg!) Maar het idee achter de Alcoa Dura-Bright velg is dan wel weg. Eenmaal aangetast betekend blijven poetsen of een manier vinden om ze goed te beschermen.
Bedankt voor je snelle reactie!

Maar als ik het dan goed begrijp, haal je zo de gehele coating(?) laag weg? Het idee was eigenlijk om juist de mogelijkheden te bekijken om deze laag te herstellen c.q. opnieuw aan te brengen o.i.d. ;)
 
Herstellen is lastig ben ik bang. De paar gevallen die ik mee heb gemaakt waren een kwestie van zuren per velg, direct afspuiten. Dan heb je een schone basis en van daaruit poetsen en bijhouden. Naar mijn idee valt een aangetaste Alcoa Dura-Bright niet meer 100% te krijgen. Zou je moeten informeren bij het merk zelf. Of Great Lion contacten. Die hebben daar zeker verstand van.

Maar misschien dat er anderen zijn hier die meer ervaring hebben met poetsen op metaal of specifiek deze velgen.
 
Herstellen door polijsten of poetsen gaat in dit geval weinig of geen succes boeken, daar is de schade te ernstig voor.

Dit wordt een herstelling waarbij waarschijnlijk de gehele velg moet geschuurd worden en er een laagje vernis over de velgen zou moeten gespoten worden, ter bescherming.
 
  • Leuk
Reactions: Cordoba
Die Alcoa Dura Bright velgen zullen in elk geval van een legering gemaakt zijn, als je dan met zuur aan de gang gaat, tast je sommige legeringselementen fors aan, andere niet, waardoor je op de lange duur alleen maar meer schade krijgt, doordat de legering poreus wordt door aantasting van het zuur en er altijd een restant van het zuur in de velg achterblijft (en dus later voor diepere schade zorgt).

Ik weet niet of deze Alcoa Dura Bright velgen normaal tegen oxidatie beschermt worden door een dichte oxidehuid (zoals 100% zuiver aluminium) of doordat er een blanke lak op zit, die het onderliggende materiaal beschermt, dat maakt wel uit van hoe je dit aan moet pakken. Als het een (natuurlijke) dichte oxidehuid is, kun je de boel netjes polijsten, dan ontstaat er vanzelf een nieuwe oxidehuid en is het beschermd. Als de bescherming van een laklaag komt, zul je alles netjes moeten schuren/polijsten en vervolgens een nieuwe beschermende laag aanbrengen.
 
Zo te zien is het onderhoud al langer wat matig geweest
Zuur is geen oplossing als je niet weet wat je behandelt
Je zal duidelijkheid moeten hebben over de laagbehandeling
Dus volg het advies van @Cordoba
 
  • Leuk
Reactions: bros
Allen bedankt voor jullie reacties!
Ik was er al een beetje bang voor dat er geen simpele oplossing voor te vinden was. En dan zit er inderdaad niets anders op dan de velgen opnieuw te schuren, polijsten en een nieuwe laag aanbrengen, vervelend foutje geweest :sweat:

Wellicht iemand bekend met een bedrijf of wellicht hier iemand op 't forum die hier iets mee zou kunnen? Durf het zelf niet aan...bang dat ik alleen meer schade maak:D
 
Linkje werkt nu wel, lijkt er haast op alsof die site down was gisteravond, want ook hun homepage was niet bereikbaar.

Materiaal is dus geen zuiver aluminium zoals in de tekst wordt gesuggereerd(maar uit de claims, kon je halen dat dit geen zuiver alu kon zijn), maar 6061, een legering waar vooral magnesium en silicium aan toe is gevoegd. Overigens is al tientallen jaren bekend dat sommige aluminium-silicium legeringen gevoelig zijn voor verpoederen. In WOII zijn er veel jachtvliegtuigen zoals de P51 Mustang gemaakt waar veel aluminium-magnesium legeringen zijn gebruikt. Ver na de oorlog bleek dat die vliegtuigen een wit poeder lieten vallen als ze een poosje in een hangar stonden. Dat poeder was magnesiumoxide, en kwam uit die onderdelen van aluminiummagnesium. Gevolg was dat onderdelen langzaam steeds lichter en poreuzer werden, en dat de onderdelen sterkte verloren. Nu was in WOII de snelheid om een vliegtuig te bouwen belangrijker dan de levensduur (kwaliteit), maar het geeft wel het gevaar aan van deze legeringen. De historische vliegtuigen die gebouwd zijn met die verpoederende legeringen, zijn gerepareerd met onderdelen van een legering die dat probleem niet meer heeft. Zelfs vliegtuigen van dit materiaal die al decennia in een museum of iets dergelijks stonden waren in de jaren 70 en 80 zo verzwakt, dat in de vorige eeuw die toestellen allemaal óf gerepareerd zijn (met goed materiaal) of gedemonteerd voor (andere) onderdelen voor nog vliegwaardige exemplaren.

Belangrijk stuk uit de manual (hoofdstuk 7b) :
De Dura-Bright® oppervlaktebehandeling is ontworpen voor een makkelijk onderhoud. Meestal volstaat het om af te wassen met water. Als vervuiling op het oppervlak er met koud water niet afgaat, probeer dan met warm water en wrijf met een zachte doek of zeemvel. Als de vervuiling nog blijft zitten, gebruik dan warm water en een mild schoonmaakmiddel (met behulp van een hogedrukreiniger indien voorhanden). Verdun het schoonmaakproduct altijd volgens de aan-bevelingen van de fabrikant; gebruik nooit onverdund schoonmaakproduct. Gemengd en verdund moet de zuur-/basisgraad van het schoonmaakproduct een pH tussen 5 en 9 hebben. Gebruik geen schoonmaakproducten die zoutzuur, zwavelzuur, salpeter-zuur of fluorwaterstofzuur bevatten. Fluorwaterstof-zuur wordt vaak gebruikt in wielshampoos bij car- en truckwashes, maar mag nooit worden gebruikt op wielen met Dura-Bright® behandeling.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Reactions: ArnoutdB