• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Alfa 156 SW Nero - Eerste DA detail

EJ2NH503P

Detailing guru
14 jan 2016
671
148
35
Afgelopen maandag ben ik afgereisd naar Berkel en Rodenrijs en heb mijzelf (en een hoop gelukkigen die mij als poets-slaaf mogen misbruiken) getrakteerd op een royale aanvulling van mijn detail spulletjes. Ik zal de gebruikte middelen later nog even toelichten, maar de belangrijkste aanschaf bij CarClean waren toch wel de 2 Rupes kits, een Bigfoot 15 (LHR15 ES) en een Bigfoot mini (LHR 75 E).

Vriend W. vernam van deze aankoop en stelde voor dat we op Zaterdag een poging konden doen om zijn (ook recent aangeschafte) kilometervreter wat te verfraaien. De auto in kwestie betreft een zwarte Alfa 156 Sportwagon. Deze stond er sinds de aankoop niet echt fraai bij en dat mag een redelijk understatement genoemd worden. Bakken met swirls, lak die qua ruwheid korrel 100 schuurpapier aardig imiteerde etc.
Wat versta ik hieronder? Nou dit:

1_zpskqbskqvt.jpg


Ik had uiteraard best zin om dit aan te pakken, maar het zou voor mij de eerste keer zijn dat ik een polijstapparaat in handen heb. Dit vormde voor W. geen enkel probleem. Kennelijk heeft hij nogal vertrouwen in mij of hij is gewoon knettergek... Dit uiteraard van te voren wel even duidelijk doorgesproken.

Zaterdag dus vroeg opgestaan en tussen 2 buien door de Italiaanse schone gewassen met Meguiar's NXT Tech Wash en 2 emmertjes. Vervolgens de Monello klei uit de doos getrokken en begonnen om wat aan die korrel 100 te doen. Toen de Alfa schoon en gekleid erbij stond viel mij op dat er nogal weinig metallic in het door W. als metallic zwart beschreven laklaagje zat... Het bleek dus een uni zwarte 156 te zijn! Dit veroorzaakte lichte paniek. Ik ken uni zwart als een kleur waar je alles op ziet, waar je met elke poetsbeurt een berg swirls in trekt en die nogal weerbarstig is als je hem strak wilt finishen.

Dit was echter nog niet het ergste. Nu de lak goed schoon was viel mij op dat er naast de swirls en krasjes nog wat met de lak aan de hand was. De randjes van de voorschermen toonde dat er ooit een poging gedaan was om de lak te polijsten, daar was namelijk iemand door de lak gegaan. Alsof dit nog niet erg genoeg was viel mij dit op:

3_zpswsjvowld.jpg


De meeste zullen dit wel herkennen: er was aan de 156 gewetsand... Het dak, beide flanken en de voorschermen zaten onder de doffe plekjes waar ooit een poging was gedaan om de lak vlak te schuren.

Alsof dit nog niet erg genoeg was zaten er nog wat van dit soort plekken in:

4_zpskzi6kbis.jpg


Iemand heeft het zo te zien ooit een briljant idee gevonden om wat plekken met een schuursponsje te poetsen.

Dit allemaal samen zorgde voor nogal wat ongerustheid. Uni zwart (wel met blanke lak overigens), al een keer gepolijst tot op de primer, wetsandsporen, schuurkrassen etc. Het leek mij dus een goed plan om vriend W. te informeren dat het misschien verstandig was om niet nog een poging te doen om lak dunner te maken. Zeker niet zonder een lakdikte meter, hoewel die je ook niet echt helpt als je niet weet hoeveel al van de toplaag af gehaald is. Je zou dan een waarde kunnen krijgen, maar dat kan dan net zo goed 99% kleur en 1% blanke lak zijn...

Al mijn goedbedoelde advies ten spijt was de reactie: probeer het maar gewoon! Nu ziet het ook niet uit en als je door de lak heen gaat is het jammer... Ideale eerste klus dus. Voor mijn gevoel was dit ongeveer even hoopgevend als de aandeelkoers van Volkswagen na sjoemelgate.

Toch maar begonnen aan een teststukje. De BF15 erbij gepakt, gele pad erop (fine) met bijbehorende compound en proberen maar. Gelukkig niet direct blank staal zichtbaar, maar de defecten gingen er ook nog niet heel lekker uit. Stapje grover dan maar, medium padje erop en ook een medium compound. Na 2 hits was het testgebied zowaar strak! Okee, er zat wat dofheid in, maar daar maakte ik me niet druk om, dat gaat er met een finish-stap nog wel uit.

Met deze combi dus de hele auto rond gegaan. Ondanks de dofheid (daar is vast een mooie detail term voor...) zag de auto er echt al 100x beter uit. De kleine stukjes met de BF mini gedaan met een gele pad en medium compound. Ik was al verbaasd wat de grote Rupes eruit kreeg, maar eigenlijk stond ik nog meer te kijken toen het kleintje ook prima in staat bleek om de lak strak te trekken.

Vervolgens van pad en compound gewisseld (ultrafine op een witte pad) en de hele auto nog 2 hits gegeven. De pro's zullen vast een nog veel mooier resultaat uit deze machine krijgen op dezelfde auto, maar ik was echt enorm happy met het resultaat wat ik bereikt had! De lak glanst, heeft een prachtige diepte, scherpe reflecties en op een hand vol echte diepere krassen na zijn alle defecten eruit! Die diepere krassen durfde ik echt niet aan. Misschien was het mogelijk om ze eruit te krijgen (waren niet door en door), maar met de twijfelachtige lakdikte in gedachte leek het mij verstandig om het hierbij te laten. Er staat echt weer een fraaie auto en zowel vriend W. als zijn poetsploeg hadden niet durven dromen dat de auto zo mooi kon worden zonder hulp van een spuiter.

Om het af te maken de laklaag nog afgetopt met een laagje Collinite 845, even langs de trims en banden gegaan met wat MEG's spul en toen het resultaat bekeken.

De foto's zijn helaas niet geweldig. Door het slechte weer waren we gedwongen binnen te werken. Dat is opzich geen probleem, maar het komt je beeldmateriaal niet echt ten goede als je in een 6x3 garage foto's moet knippen zonder je groothoek bij je te hebben.

5_zpsdguaxkt0.jpg


Plek op het dak waar met een schuursponsje geklust was na een dagje werk:
8_zps5s2xrhz0.jpg


Dakplaat vrij van wetsand ellende:
7_zpslyu9vcmn.jpg


En ook de flanken hadden weer glans:
6_zpsxyzv7u1n.jpg


Al met al wel een uurtje of 14 bezig geweest (met twee pauzes voor wat eten en een voor een bakje koffie), maar de tijd vloog voorbij. Ik vind dit echt heel erg leuk om te doen! Uiteraard zal dit met wat ervaring een stuk sneller kunnen, maar ik wou vooral niks verpesten en netjes en precies werken.

Ik heb uiteraard geen vergelijkingsmateriaal, maar de Rupes machines werken echt heerlijk. Heel lang leek polijsten mij hogere wiskunde en dat is het tot op zekere hoogte ook wel, maar ik denk dat de machines een schoederklopje verdienen voor dit resultaat. Ik weet zeker dat er pro's zijn die nog iets veel mooiers neer weten te zetten, maar voor de eerste poging van een noob op een toch best wel lastige auto is dit echt 10x mooier dan ik had durven hopen.

Tips, meningen en (opbouwende) kritieken zijn uiteraard van harte welkom!
 
Die is opgeknapt!
Voor een volgende keer zou ik na de groene combo toch eerst met geel finishen (slijpgraad vergelijkbaar met Monello Finale) en dan de witte combo.
Zeker op een zwarte auto heeft Rupes wit (lage slijpgraad) wel echt meerwaarde vind ik.
Nice job!
 
Laatst bewerkt:
Goed gedaan! Die ziet er weer toonbaar uit.

Heb je misschien nog een foto zoals de eerste, maar dan van na het polijsten?
 
Die is opgeknapt!
Voor een volgende keer zou ik na de groene combo toch eerst met geel finishen (slijpgraad vergelijkbaar met Monello Finale) en dan de witte combo.

Wordt de finish mooier als je echt stap voor stap werkt of warom zou je die gele ook doen?

Goed gedaan! Die ziet er weer toonbaar uit.

Heb je misschien nog een foto zoals de eerste, maar dan van na het polijsten?

Helaas niet. LED lampje had er na 12 uur speuren naar defecten wel genoeg van. Is overigens wel echt een onmisbaar ding. Paar keer gehad dat ik dacht: dat is mooi afgewerkt. Dan zet je er een LED lampje op en zie je toch nog wel wat dingetjes.

Vond trouwens de finishing compound wel lastig af te nemen. Is dit normaal? Kreeg eerder al een tip om Prep(?) te gebruiken. Die moet ik dan misschien maar eens aanschaffen, want zelfs na een wasbeurtje zat er nog een hele lichte waas op de auto.

Daarnaast nog wat pads bij bestellen. Dat tussendoor schoonmaken vind ik maar onhandig (zeker de grovere pad raakt best snel verzadigd). Was ik liever na het poetsen gewoon een stapel pads uit.

Laatste dingetje voor op de wishlist is toch wel een lakdikte meter. Kan die op de CC site niet vinden. Iemand een idee waar je zo'n ding krijgt?
 
Over lakdiktemeters zijn hier pagina's vol geschreven. Ik denk dat je genoeg kan vinden als je even zoekt op het forum.

Polijstmiddel zou in principe zonder hulpmiddelen af te nemen moeten zijn. Soms is het wat lastiger en dan gebruik ik wel eens Spray&Wipe of Prep. Het allermakkelijkste is warm water, want dan lost het zo op. Na een wasbeurt, met warm water en shampoo, zou ik denken dat de waas wel weg moet zijn.

Weet je zeker dat het een waas van product was en niet van hele fijne krasjes?
 
Ja ik weet zeker dat het product was, want je kon de waas wel een beetje "rondvegen" en als je met je vinger wreef trok je ook een schoon streepje zeg maar. Ik denk dat ik al weet waar het probleem zit: ik heb met koud water gewassen... Volgende keer warm water proberen.
 
  • Leuk
Reactions: Jansen
Mooi werk! :) zwart blijft toch een van de meest dankbare kleuren om op te detailen vind ik.
 
Wordt de finish mooier als je echt stap voor stap werkt of warom zou je die gele ook doen?

Vond trouwens de finishing compound wel lastig af te nemen. Is dit normaal? Kreeg eerder al een tip om Prep(?) te gebruiken. Die moet ik dan misschien maar eens aanschaffen, want zelfs na een wasbeurtje zat er nog een hele lichte waas op de auto.

Daarnaast nog wat pads bij bestellen. Dat tussendoor schoonmaken vind ik maar onhandig (zeker de grovere pad raakt best snel verzadigd). Was ik liever na het poetsen gewoon een stapel pads uit.

Laatste dingetje voor op de wishlist is toch wel een lakdikte meter. Kan die op de CC site niet vinden. Iemand een idee waar je zo'n ding krijgt?
-Dat kun je pas bepalen als je naast de auto staat maar ik denk het wel. 1 extra ronde met Rupes Wit combo na S30 op mijn eigen auto vonden wij wel echt een verschil maken.
-Waarschijnlijk heb je teveel polijstmiddel gebruikt of bv de pad was te verzadigd of zoiets ,ik heb zelf geen moeite met het afnemen van het polijstmiddel. Na het polijsten neem ik af (evt met PB spray&wipe) en daarna ontvet ik de lak met Gyeon Prep
-extra pads zijn altijd fijn om te hebben!
-lakdiktemeter is evt te krijgen bij Trotec. Weet dat je echt niet zo snel door de lak heen zit hoor met een excentrische machine.
 
-Ik ga binnenkort wat op een van de auto's hier thuis experimenteren (waarschijnlijk mijn eigen, gezien dat die toch gespoten moet is het geen probleem als het mis gaat). Voordeel is dat die niet binnen een dag klaar hoeven te zijn. Kan dus een hele dag op 1 paneel werken desnoods. Dan kan ik mooi proberen wat de verschillende compounds voor resultaat geven en ook wat experimenteren met snelheden van de machine.
-Gebruik je van de finish minder dan van de grovere compounds? Ik heb nu de witte pad eerst "gemarineerd" door er een drupje of 10 in te masseren en daarna voor elk volgend paneel 3 drupjes extra. Halverwege schoon gemaakt en dit process herhaald. Ik lees links en rechts wat over doorwerken tot de compound afgebroken is. Geldt dit ook voor de finish en zo ja, hoe zie/merk je dat de compound afgebroken is?
-Tevens een mooie gelegenheid om wat te experimenteren. Wil sowieso eens proberen wat MF pads doen.
-Normaal zou ik ook niet zo bang zijn om er doorheen te gaan. Een DA zonder geforceerde rotatie is wat dat betreft natuurlijk tamelijk idiot proof. Bij de Alfa 156 werd ik echter een beetje zenuwachtig door de sporen van eerder wetsanden en polijsten. Je weet natuurlijk niet hoeveel ze hiermee weggehaald hebben. Voor hetzelfde geld hebben ze dat ding al 4x strak proberen te krijgen en zit je op het randje van de lak.

Hoe lang doen jullie trouwens over een dergelijke detail? Wassen, kleien, in 2 stappen polijsten, afwassen en waxen. Na aftrek van pauzes zal ik een uurtje of 11 a 12 bezig geweest zijn. Opzich geen probleem en dat zal vast nog wat sneller gaan als je meer handigheid in je werk krijgt, maar ik zie hier verslagen van mensen die in tig stappen polijsten, glazen, sealen, waxen, trims, ramen, motorblokken, interieurs en wat niet allemaal meer doen in ongeveer de tijd die ik nodig heb om een kop koffie leeg te drinken. Ik vraag me momenteel echt af of ik het ooit zo snel zal kunnen. Mij maakt het niet uit hoeveel tijd erin gaat zitten, als er maar resultaat is, maar het is wel lastig met auto's van anderen waar je vaak maar een dag de tijd hebt.
 
Ik doe meestal een uur of 15 over de hele riedel. Hangt ook een beetje af van de auto natuurlijk. Als mensen de auto maar een dag kwijt willen zijn dan leg ik uit dat het resultaat minder zal zijn omdat ik dan maar één keer kan polijsten.
 
Ikzelf "marineer" mijn pads niet en ik gebruik (afhankelijk van de pad size) op een 5" pad 3 max 4 druppeltjes ter grote van een erwt.
Je stelt halverwege de werkzaamheden de pads te hebben schoongemaakt (als ik dat goed begrijp). Ik doe bv een motorkap of dak en maak dan de pad schoon of pak een nieuwe.
Hoe merk je dat de korrel in het polijstmiddel is afgebroken? Tja dat merk je eigenlijk tijdens het polijsten/polijstmiddel wordt eerst een soort doorzichtig, dan niet gelijk stoppen maar ook weer niet te lang doorgaan want dan gaat het stoffen/wordt het te droog. Beetje op gevoel werken temperatuur/weer heeft bv ook invloed.
Mf pads zijn prima om lak mee te corrigeren maar voor het finishen gebruik ik liever foam pads.
Scholl spiderpads zijn ook goed om lak te corrigeren vind ik.
 
De groene pad heb ik na elke 2 plaatwerkdelen uitgewassen en na elk paneel even tegen een mf doek laten lopen. De finish leek wat minder snel vol te zitten dus die heb ik na elke 2 delen tegen een mf doek gehouden en halverwege uitgewassen.

Is dat marineren (Kevin Brown verhaaltje) verkeerd trouwens? Had gelezen dat dat minder spetters zou opleveren en dat je pads minder snel verzadigen met "afgeschuurde lak".
 
De groene pad heb ik na elke 2 plaatwerkdelen uitgewassen en na elk paneel even tegen een mf doek laten lopen. De finish leek wat minder snel vol te zitten dus die heb ik na elke 2 delen tegen een mf doek gehouden en halverwege uitgewassen.

Is dat marineren (Kevin Brown verhaaltje) verkeerd trouwens? Had gelezen dat dat minder spetters zou opleveren en dat je pads minder snel verzadigen met "afgeschuurde lak".
Verkeerd weet ik niet en dat zal ook wel niet want Brown zal het heus wel weten.
Ikzelf ben niet zo van het marineren.
 
Ik prime mijn foam pads ook niet. Ik heb dan het idee dat de pad al meteen vol zit met polijstmiddel en misschien de werking minder wordt. Ook heb ik niet het idee dat mijn pads verzadigd worden door verwijderde lak, maar eerder het polijstmiddel dat zich mengt met deze lak en steeds meer de pad verzadigt.


Greetz
 
Ik heb een tijdje mijn pads geprimed, maar ik zag het verschil niet. Het enige verschil was dat ik 1000 euro aan polijstmiddel kwijt was.