• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Alfa Romeo 159 la Mechanica

SpecialVeloce

Detailing addict
2 nov 2018
33
50
Nou daar gaan we dan,

In middels is er bijna 2 maanden voor bij nadat de auto vakkundig is gespoten door Spuiterij Zaal in bodegraven,

een klein voorproefje van hoe de auto was. via het voorstel topic
Voorstel topic.

Maar hier even een plaatje (zo was ze en is nu nog een tikkeltje mooier :D )

MG-3061.jpg


Wat zijn mijn plannen.

De structuur van de blanke lak (grotendeels) verwijderen. Dus is ga met wat schuurpapier aan de slag.
Poetsen nu had ik al wat poets middelen maar ik ben toch van plan om hier wat nieuws voor aan te schaffen.
Coaten Met een Glascoating - hier twijfel ik nog over, Gyeon Synchro vindt ik mooi maar ook ben ik gecharmeerd van een andere coating die CC helaas niet verkoopt deze is een stuk goedkoper.Wellicht hebben jullie optie's ?
Steenslag folie op de bumper.

Nu had ik zelf Farecla G3 Coarse en G10 finish. met een Witte Gmop foam pad en Zwarte finish pad op de Rotary.
-een twee stap.
Nu heb ik even wat hiermee getest op de speedshape die ik nog had liggen en daar mee heb ik alleen met de hand wat gepoetst en getest.
Met wat gemengde resultaten. Ok heb was met de hand maar als ik echt goed ga kijken zie ik nog wat krasjes zitten (maar dan moet je echt heel goed kijken met een lamp)

Het is wat lastig te zien op de foto (ik ga een betere maken) maar ik had eigenlijk wel verwacht die miniscule krasjes weg te krijgen.
Of lukt dat met jullie ervaring alleen machinaal omdat mijn elleboog vet wellicht wat op raakte met de hand ?

Links (de paarse kringel)gepoetst met Meg. Ultimate Compound Rechts (groene) G3 Coarse en G10 Fine
Schuurstappen heel licht 2000 2500 3000 en 4000 er is minimaal matriaal afgegaan.
De structuur is wel weg.

De lak is van het Merk Standox en de blanke lak van het type k9550 2k Het is een 3 lagen systeem welke afgetopt wordt door een 4e laag met niet gekleurde blankelak.
Deze zit niet over de speedshape heen. (Deze was om de kleur en effect te bepalen)

20200623-234859.jpg

20200702-154008.jpg


Hebben jullie wat tips voor mij.

De geplande componenten om te polijsten en vooraf de coating zijn.

Korrosol vliegroestverwijderaar
Heavy Cut Compound 400
Medium Cut Polish 2200
Super Finish Plus 3800

Ik heb een grove foam pad en finish. wellicht dat ik nog een medium pad erbij neem.

Groetjes Arthur
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Reactions: DetaiLeo
Je link werkt niet. ;) Deze wél --> https://forum.carclean.com/threads/alfa-romeo-rosso-competizione.23088/

Heeft er iemand Ervaring met het polijsten van Standox PU
Dit is toch gewoon een 2k clear coat?

Als eerste was ik van plan om na die 2 weken PPF op de voorbumper de skirts instap en de wielkasten achter te plakken.
Nu is het de vraag. Zal ik nu de auto daar als polijsten omdat er wel een beetje structuur of sinasappel op zit? En ik zou het liefst wel een glaze liquid look willen hebben.
Als de lak strak is, dan is dat voor je hechting goed en uiteraard ook de looks. Glad plastic op gladde lak is natuurlijk wel strak.

Nu zat ik te denken aan glass coating maar daar zie ik toch maar vanaf omdat ik toch graag aan het waxen ben.
Ben je al zeker of je gaat coaten of niet? :p

De structuur van de blanke lak (grotendeels) verwijderen. Dus is ga met wat schuurpapier aan de slag.
Heb je hier ervaring mee? Krijg namelijk niet dit idee. ;) Je kan ook kijken naar denim-pads om de orange peel aan te pakken.

Poetsen nu had ik al wat poets middelen maar ik ben toch van plan om hier wat nieuws voor aan te schaffen.
10 jaar oud... Ik zou voor dit project nieuwe pads en polijstmiddelen halen, in meerdere gradaties.

Coaten Met een Glascoating - hier twijfel ik nog over, Gyeon Synchro vindt ik mooi maar ook ben ik gecharmeerd van een andere coating die CC helaas niet verkoopt deze is een stuk goedkoper.Wellicht hebben jullie optie's ?
Je moet kijken naar de eigenschappen van een coating en niet perse de prijs. ;) Toevoeging van hardheid, standtijden, eigenschappen en meer.

Het is wat lastig te zien op de foto (ik ga een betere maken) maar ik had eigenlijk wel verwacht die miniscule krasjes weg te krijgen.
Of lukt dat met jullie ervaring alleen machinaal omdat mijn elleboog vet wellicht wat op raakte met de hand ?
Ik zie twee dikke wazen in de lak met daaromheen krasjes.

De lak is van het Merk Standox in een 3 lagen systeem de 4e laag de niet gekleurde blankelak zit hier niet overheen.
Een 3-lagen systeem met de vierde laag blanke lak die er niet overheen zit? ... Wat? :p
 
@DetaiLeo
Yes een mond vol. Het is een 159 SW TI TBI

@Quantoxx
Bedankt voor je antwoord.
Het is idd. Gewoon een PU ik heb het even voor de duidelijkheid aangepast.

Ze is nu in de kleur AR134/b gespoten.
De constructie is echt madness :imp:

Ze is helemaal kaal geweest.
Etching primer
Sealer
1 laag fijn zilver voor de dekking (had anders gekunt of niet gehoeven, maar dit is iets veiliger voor de spuiter denk ik)
3 lagen grof zilver
4 lagen rode base metallic.
3 lage rode aangekleurde blanke lak
2 dunne lagen blanke lak.

Voor het mooie :p had ie na het spuiten afgeschuurd mogen worden en weer 2 lagen blankelak mogen krijgen. Maar ja ergens stopt het.

Ik ben er uit. Dat ik haar wil gaan coaten. Omdat: ik heb 2 kids en daar heb je toch altijd een ditje op een datje langs de lak. En zo zit er toch een kleine bescherming op.

Over de hoeveelheid ervaring met (wet)sanden en polijsten heb ik niet zo heel erg veel meestal bleef het bij de grove pasta of ultimate compound op de rotary en daar heb ik al wel een aantal auto's in hele shiny staal mee gekregen.

Denim pads is mij wat onbekend en ben ik wat huiverig voor.

Ja die oude compounds doen het nog wel maar wilde gewoon de basis errors uitsluiten voor de klus. Iets wat ik uiterst voorzichtig wil doen.

Over de coating en kosten. Er zijn zoveel dingen die ik wil doen. En dan zijn kosten wel een issue. Helaas. Maar zou je het redden om een hele tuut met maar 30ml te doen?
 
Als de auto voor zoveel geld is overgeblazen, zou ik niet besparen op coating. ;) Ik denk dat als je een meerlaags coating kiest, je aan 50ml sowieso genoeg hebt.

Denimpads ben je huiverig mee, maar wilt wel zonder ervaring gaan wetsanden? Dat klinkt tegenstrijdig. ;) Wel je polijstmiddelen vervangen die het nog doen... Beetje zoals een schilder hele dure kwasten wilt omdat dit goed is, maar op zijn verf beknibbeld.
 
Qua coating zou ik Cancoat nemen. Heel makkelijk aan te brengen en je hebt genoeg voor meerdere auto's. Mocht 1 van je kinderen langa de auto schaven dan kan je zonder problemen dat stukje weer bijwerken en opnieuw coaten.
 
Vorige week heb ik mijn polijst spulletjes van CC binnen gekregen.

Ik heb dit eerst even geprobeerd op de oude slet van de familie het is een oude w202 uit '97 die heeft bijzonder weinig swirls (van het niet wassen eigenlijk)
maar de blanke lak was wel aardig verweerd.

wat heb ik gedaan.

ik heb enkel 1 deur gepolijst.
te beginnen met
Korrosol ijzer verwijderaar. (deze lijkt wel een kauwgomballen luchtje te hebben)
gereinigd met een APC
Vervolgens gedroogd
Een deel nat geschuurd met korrel 2000 en daarna met Trizact P3000
en een deel enkel met P3000

Na het wet sanden heb ik de stappen met verschillende pads uitgeprobeerd.

Menzerna HCC400 , 2200 en 3800 ik was best content over het resultaat. Echter als je met P2000 bezig bent duurt het heel lang voor je uberhaubt met p3000 P2000 hebt weg gewerkt.

20200708-183208.jpg


Oud

20200708-201125.jpg

20200709-131908.jpg

En gepolijst

20200708-201209.jpg

20200709-131916.jpg


Na deze stap ben ik afgelopen zaterdag aan de slag gegaan met de Alfa Romeo.

Grondig gewassen

20200711-135001.jpg


Na heel voorzichtig te werk te gaan ben ik begonnen aan de rechterkant van de auto.

Eerst de C-style aan de achterklep achterierportier voordeur spatscherm en motorkap.

20200711-174813.jpg


ik heb elke keer deel voor deel aangepakt. Op de motorkap kan je behoorlijk goed de orangepeel zien.


20200711-203819.jpg


Mijn bedoeling is niet om het helemaal weg te halen maar om het te verminderen. zodat er in de toekomst nog wat poetsen valt.
Maar de Standox PU is zo keihard. er is bijna geen doorkomen aan als je voorzichtig blijft werken. ik ben ongeveer 12 uur bezig geweest.

Wellicht is een Microvezel pad beter of een Denim pad. Het resultaat is wel goed maar echt nog minimaal zelf na het wetsanden (hoewel ik dit uiterst voorzichtig heb gedaan)

Hebben jullie hier voor mij tips?
 
  • Leuk
Reactions: Rednose en Brad
Wow, zijn de laatste foto's van een paneel met veel/nat polijstmiddel of is dit van het schuren???

Als dit van het schuren is, dan heb je een bizar slecht schuurbeeld. Dan kan ik wel begrijpen dat het resultaat niet naar wens is. Dan verklaar ook waarom je schuurkrassen van de vorige gradatie niet goed weg krijgt en het lang duurt.
 
  • Leuk
Reactions: Timo84
@Quantoxx
het is wel van het schuren op de motorkap en deur. Het is gewoon een tussentijdse foto van het werk.
Vanzelf sprekend dat het volledige vlak natuurlijk mooi effen moet zijn.

ik was continue aan het checken hoever ik zat hier, ik moet wel zeggen dat met korrel 3000 het heel lastig te zien is of je 2000 al heb weg gekregen.
Ik zit net te denken of dat met control coat makkelijker zou gaan.
 
Laatst bewerkt:
Misschien dat je toch ook eens met denimpads kan werken. Dan zie je heel snel of het resultaat naar je zin is en je hoeft niet zoveel na te bewerken.
 
  • Leuk
Reactions: SpecialVeloce
Het lijkt erop dat je willekeurig in het rond aan het schuren bent geweest en niet in één richting. (En dan dus de volgende gradatie haaks hierop)

Dus dan snap ik ook wel dat het lastig te zien is. ;)

Zoals @Jansen al aangaf; Ik denk dat je het advies van de denims beter had kunnen opvolgen i.p.v. wetsanden op deze manier.

Al doende leert men, natuurlijk. Dus wel een idee om de denims te proberen, toch?
 
  • Leuk
Reactions: SpecialVeloce
Ik heb ook machinaal geschuurd, met de p2000 ben ik heel licht te werk gegaan zodat ik niet te veel druk erop zou leggen. Vandaar hier en daar wat lichte plekken zijn die ik na geschuurd heb. Vervolgens met die p3000 eroverheen

Maar ik ga een stuk of 6 Denim pads bestellen. ik heb nog een ruim een halve auto te doen.

@Timobijnen84 dat is natuurlijk niet gebeurd. ;)
 
Laatst bewerkt:
Het is niet altijd goed om eigenwijs te zijn.

Ik ben met de denim pads aan de slag gegaan.

De tijd die ik hieraan kwijt was voor 4 elementen was ongeveer 4 uur. Dus dat is een significant verschil tov. wet sanden.

Ik heb de Sensa Pads gebruikt met HCC 400 van Menzerna. Ik heb wel gemerkt dat je moet oppassen met de druk die je uit oefent en niet te droog te werken anders laten de Denim pads ook een kringel achter. (met name als er teveel residu op de pad zit) Om te beginnen vondt ik het ietwat eng, maar eenmaal ermee aan de slag raakte ik er al snel mee vertouwd.

Ik begreep dat je zo'n pad snel verslijt. Ik heb gemerkt dat je de pad ook kan schoonmaken van het oude residu. Als je dit schoon wast en schoonblaast werkt ie weer met het zelfde effect.

De stappen waren.

2 Hits met de Demin pad met HCC400
1 hit Medium cutting pad met Menzerna 2200
Als alles klaar is dan finish ik alles af met Super Finish Plus 3800

even een paar plaatjes

Portier voor

20200720-190224.jpg


Portier na

20200720-202809.jpg
 
Dat is echt een hele flinke verbetering zeg. Nu heb je ook 'verse' lak met een flinke hoeveelheid Orange peel, maar dit zijn mooie resultaten.

Twee hits extra kon niet? Het is erg verleidelijk gezien de correctie die je al behaalt hebt met 2 hits. Lijkt erop alsof je de lijnen recht gaat krijgen dan.

Maaaaaaaar de lakdikte moet het wel toestaan natuurlijk!
 
  • Leuk
Reactions: SpecialVeloce
Ik denk dat de lakdikte dat zeker wel toestaat.
Ik vindt zo'n glass finish echt fantastisch. Alleen ik heb wel zo iets ik wil naar de toekomst nog wat extra vlees op de blanke lak overhouden.

Er zit standaard veel meer op dan af fabriek.
Lak dikte meter is hier alleen inficatief denk ik omdat er al 13 lagen op zitten. Waarvan 4 gekleurd blanke lak en 2 normaal blank.

Ik snap alleen niet waarom de spuiter nu met zo'n orange peel heeft gefinished.

Het is echt een Job waar je 0,0 fouten mag maken. (Ander kan je als spuiter van vooraf beginnen) Dus ik begrijp het wel dat je hem niet full wet met hogere druk doet de laatse coat op de staande delen.

Maar die lak is zo snoei hard voor een pannekoek als ik kan er al bijna niets mis gaan. o_O