• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Exterior Detail Alfa Romeo Giulia '70

Jansen

Detailing guru
Tester of Bling
13 apr 2015
4.378
193
Utrecht
Dag allen,

Afgelopen weekend ben ik bezig geweest met dit auberginekleurige autootje. De auto is technisch in prima staat en de eigenaar is zelf ook niet vies van het schoonmaken en poetsen van zijn auto's, maar het leek hem toch de moeite waard om hem eens grondig aan te laten pakken.

De auto komt een paar keer per jaar buiten en alleen met goed weer, dus het was niet verwonderlijk dat de auto niet heel vies was. Ik heb de auto afgenomen met detailspray en doeken, omdat het niet echt mogelijk was om met water aan de gang te gaan. Vervolgens gekleid en de lakdikte gemeten. De klei werd af en toe paars van de plekjes waar met een lakstift de lak was bijwerkt en het was ook goed te zien dat de Alfa niet meer in zijn originele lak stond.

20200725_084457.jpg 20200725_084501.jpg 20200725_084509.jpg 20200725_091348.jpg 20200725_101341.jpg 20200725_101659.jpg

Ik was al een keer eerder langsgeweest, waarbij ik al een testspot had gemaakt. De lak is niet erg hard en doordat het een unilak is zie je de kleinste defecten. Ondaks dat de lak niet zo hard was ben ik toch flink aan het compounden geweest, want er zaten flink wat hele diepe krassen in de lak. Niet alles is eruit gegaan, maar het is al een heel stuk beter! De waas van het compounden was ook goed te zien. De meeste delen heb ik 2 a 3 keer gepolijst, maar de liggende delen waren er op sommige plekken dusdanig aan toe dat ik die plaatstelijk 4 of 5 keer heb gedaan.

Verschillende voor- en na-foto's (alleen na het compounden)

20200725_110931.jpg
20200725_122208.jpg 20200725_122405.jpg
20200725_122525.jpg 20200725_131928.jpg
20200725_145452.jpg 20200725_145505.jpg
20200725_154540.jpg 20200725_160106.jpg

20200726_083609.jpg 20200726_084305.jpg

Ik heb gewerkt met de XFE en PXE op accu en die waren weer fantastisch! Echt een genot om mee te werken. De XFE met 150 mm bp waar het kan en de PXE met 80 of 30 mm bp waar het moet.

20200726_094941.jpg

Ook zat er nog wat spuitnevel op de rechter dorpel. Die is zo goed als weg.

20200726_155815.jpg 20200726_160242.jpg

De auto is nog niet af, dus ik ga volgend week terug om de klus af te maken. De motorkap, rechter voorscherm, bestuurdersportier en het dak zijn helemaal klaar.

Afschalen met een finishing combi was geen overbodige luxe:

20200726_164426.jpg 20200726_164700.jpg

En nog wat foto's van het (voorlopige) resultaat:

20200726_172936.jpg 20200726_194035.jpg 20200726_194049.jpg 20200726_194101.jpg 20200726_194109.jpg

Groet,
Jan
 

Bijlagen

  • 20200725_105427.jpg
    20200725_105427.jpg
    205,4 KB · Weergaven: 0
Forse verbetering zeg! Ondanks dat er dus goed voor gezorgd wordt, was die er flink aan toe.

Hebben jullie het nog gehad over de "Orange peel"? De lak geeft namelijk veel reflectie en dus valt ook de peel op. Of zou een te gladde reflectie afbreuk doen aan de klassieke uitstraling?

Hoe dan ook, flink gewerkt al en ben benieuwd naar de zonnige foto's straks!
 
  • Leuk
Reactions: Jansen
Prachtige auto en dankbaar werk. Waarom niet de diepere krassen licht schuren en dan één keer compounden en finishen? En wat voor pads / polijstmiddel heb je gebruikt?
Ik kijk uit naar het eindresultaat!
 
Hebben jullie het nog gehad over de "Orange peel"? De lak geeft namelijk veel reflectie en dus valt ook de peel op. Of zou een te gladde reflectie afbreuk doen aan de klassieke uitstraling?

Hebben we het nog niet over gehad, maar daar heb ik zelf uiteraard al wel aan gedacht ;) Zal het wel noemen, maar ik denk dat het wel goed is zo. Orange peel behandelen kost ook (nog veel meer) meer tijd natuurlijk.

Hoe ga je de krassen tussen/ achter de badge aanpakken?

Nog geen plan voor gemaakt. Er zit daar ook jaren van vervuiling, dus mooiste zou zijn om ze er even af te halen en er weer op te plakken, als dat kan.

Waarom niet de diepere krassen licht schuren en dan één keer compounden en finishen?
Omdat in dit geval de diepe krassen eigenlijk overal zaten, dus dan was het er praktisch op neergekomen om de hele auto te schuren en daar heb ik de materialen en de ervaring niet voor in huis.

En wat voor pads / polijstmiddel heb je gebruikt?

Rupes Coarse wool polishing pad voor DA icm Compound+ en de gele pad van Rupes icm Sonax Perfect Finish
 
  • Leuk
Reactions: RoCo
Ik heb een nanopolisher die ik op de rotary aan kan sluiten, maar ik denk dat dat nog niet klein genoeg is.
 
Fijne pads zijn dat beiden. Als je echt zoveel moet compounden zijn er nog wel combinaties met meer cut denkbaar maar daar zal je wel over na hebben gedacht.
Logo verwijderen en weer opplakken is mij enorm mee gevallen. Met een stukje flosdraad en een beetje warmte eenvoudig verwijderd en met Finixia logo tape zo weer opgeplakt. Het scheelt dat het logo uit 1 deel bestaat, losse letters netjes terugplakken zou lastig zijn geweest.
 
Aan welke combinaties voor meer cut zat jij te denken? Want voor een DA is dit toch wel zo grof als ik het heb. De rotary zou natuurlijk nog harder gaan, maar omdat dat altijd een beetje spettert leek me dat hier niet handig, omdat dan ook de andere auto's onder zouden zitten.
 
De Meguiars Microfiber cutting of evt zelfs de extreme cutting pad en als polish Scholl S2 Orange / black of shock to cut en C P Clearcut. Ik denk dat iig de megs MF cutting pads een welkome aanvulling zijn op je collectie. Vind ik heel prettig werken en op hardere lakken icm verschillende polishes heel breed inzetbaar.
 
  • Leuk
Reactions: Jansen
Heb je die producten wel eens getest tegen wat ik gebruikt heb? Ik ben wel benieuwd, maar ik betwijfel ook of het nóg veel grover kan dan de door mij gebruikte combi.
 
Ja. Ik heb zowel de Rupes whool pads en de Meg cutting pads gebruikt en dat maakt zeker verschil. Rupes geeft zelf ook aan dat de MF pads (maar dan uit hun eigen lijn) iets meer cut hebben dan wol (maar iets minder finishen, daar heb ik bij de Megs eigenlijk geen last van gehad). De extreme cutting staat nog op mijn lijstje maar daar heb ik nog geen noodzaak voor gehad, alleen gebruikt zien worden door Ammo. Shock to cut en Clearcut hebben beiden zeker meer bite als Rupes Coarse. Clearcut finisht wat minder, daar is het ook echt niet voor bedoeld.
Zoals ik al schreef, als je nog geen MF pads hebt dan zou ik die zeker toevoegen, dan kan je zelf je oordeel vellen.
 
Vandaag het werk aan de Alfa afgerond. Allereerst de eigenaar een klein onderhoudspakketje gegeven zodat de auto zo lang mogelijk mooi blijft. Vervolgens de rest van de auto gefinisht en bescherming aangebracht. Verder is allles al gezegd denk ik, dus alleen nog wat foto's

20200801_122603.jpg

De hologrammen van vorige week op de B-stijlen verwijderd:

20200801_140148.jpg 20200801_140758.jpg

De velgen zijn volgens mij nieuw, dus die zien er nog top uit!
20200801_122613.jpg

Leuk detail op de spiegel. Dit zie je op nieuwere auto's niet meer
20200801_150329.jpg

20200801_150316.jpg 20200801_150345.jpg 20200801_150350.jpg 20200801_150359.jpg 20200801_151559.jpg

Ook kwam een iets jongere Giulia nog even buurten. Ook een leuk kleurtje!

20200801_141908.jpg 20200801_141912.jpg
 
@Jansen Blijft de Giulia zonder bumpers rondrijden, of waren de chromen bumpers speciaal voor de detail verwijderd?

En natuurlijk een mooie verbetering behaald. Wat vond de eigenaar zelf van het resultaat?
 
  • Leuk
Reactions: Jansen