• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

All about....lakwerk kleien

The Joy Of Detailing

Abraham of Bling
8 jul 2016
3.571
193
54
Someren (Noord-Brabant)
Mooi werk, ik snap alleen de klei stap niet helemaal terwijl er een coating op staat.
Klei bevat een polijstkorrel, waardoor je een mechanische bewerking uitvoert op de coatinglaag.
Je kunt hierdoor schade aan de coating aanbrengen of deze deels verwijderen.

Ik heb tot nu toe overal geleerd dat klei geen polijstkorrel bevat.
Ik voel me als redelijke nieuwkomer op dit forum en in de detail-wereld niet zo gauw geroepen om iets bij te dragen, maar ik verbaas me er hier toch wel even over dat hier zoiets geplaatst wordt. Dit is niet waar. Ik had het ook gisteravond al gelezen en dacht dat er wel wat detailing guru's het zouden corrigeren maar ik zie dat dit niet gebeurd is en dat er zelfs mensen nu aannemen dat het klopt. Vandaar dat ik er toch even op reageer.
Klei heeft op zichzelf geen polijstkorrel en kan ook geen lakdefecten corrigeren. Wel kan klei marring veroorzaken, maar dat is wat anders. Marring zal veroorzaakt worden door verwijderde contaminatie - bijv. door te lang doorkleien met vervuilde klei, te weinig of verkeerd glijmiddel gebruiken, te hard drukken of een combinatie hiervan.
 
  • Leuk
Reactions: Blade
@The Joy Of Detailing
Ik heb juist altijd geleerd dat de samenstelling van detail klei o.a. uit polijstkorrels/schurende middelen bestaat, ik weet niet hoe jij erbij komt dat dat niet zo is?

Yes, detailing clay contains abrasives.
It is mechanically abrading the contaminants, not chemically breaking them down.

During manufacturing, the abrasive grits are mixed in with the plastic resin base, along with some proprietary ingredients (some type of detergent according to the patents)

https://www.autogeekonline.net/forum/auto-detailing-101/67001-true-clay-bar-3.html

Many claim that clay bars are not abrasive but that is incorrect. They are all abrasive to a degree, some
add more abrasives than others and these are usually identified as being “hot” bars. I actually removed
the clear from a cars lower panel once using a “hot” bar, so be cautious!

http://www.fltool.com/CLAYBARS.html
 
Nu heb ik geen idee of klei korrels bevat of niet en eigenlijk twijfel ik een beetje of de zachte klei dan alleen maar plakkerige shit is en de zwaardere klei misschien wel korrels bevat. Je verhaal klinkt aannemelijk Frans maar op die laatste website staat ook het onderstaand stukje wat ik dan weer heel erg bijzonder klinken vind. Als er een normale blanke laklaag opzit van 20 of 30 of meer mu dan klei je daar lijkt mij niet zomaar doorheen.

Many claim that clay bars are not abrasive but that is incorrect. They are all abrasive to a degree, some
add more abrasives than others and these are usually identified as being “hot” bars. I actually removed
the clear from a cars lower panel once using a “hot” bar, so be cautious!
 
@Istnogferarie
Dat betreft gewoonweg hele grove klei.
Ik heb zelf nog oude rode Megs klei (ook behoorlijk grof) liggen en die laat marring op elke lak na.
Daar grijp ik alleen naar als elke andere klei faalt of te langzaam werkt en ik toch moet polijsten.
In alle gevallen ga je een mechanische interactie aan met de laag die je kleit, of de klei nu veel of weinig schurende middelen bevat en wat voor een korrel deze dan ook hebben.
Het was voor mij tevens voor het eerst dat ik iemand "zag" kleien op een glascoating, vandaar dat ik me genoodzaakt voelde te reageren en hiervoor te waarschuwen.
 
  • Leuk
Reactions: Istnogferarie
Kan ik nu beter voornemen om niet meer te kleien op een coating als erna niet meer opnieuw gecoat wordt? Dit voor de toekomstige autos die gaan komen en daar niet dezelfde problemen ga krijgen
 
Ik zou sowieso nooit kleien op een coating omdat je simpelweg de coating kan beschadigen door bv marring.

Was mij ook nooit bekend dat er een schuurkorrel in klei kan zitten. Nu zit er een logica in waarom grove klei soms erge marring kan veroorzaken. Maar of er een korrel in zit...? Ik denk dat simpelweg de structuur anders/ grover is, en dat de marring veroorzaakt.
 
  • Leuk
Reactions: Blade
Bedankt voor het uploaden van dit artikel @Frans dit verheldert weer iets wat niet voor iedereen duidelijk was.
In mijn beleving was het zo dat kleien in principe geen slijpfactor zou moeten hebben maar wel lichte beschadiging teweeg kan brengen bij "onjuist" gebruik. Blijkbaar wel een schuurkorrel dus.
Daar hebben we dit forum toch voor
 
Uiteraard graag gedaan @The Joy Of Detailing
Heel kort door de bocht, kun je stellen; klei schaaft de verontreiniging weg en neemt hem mee in de klei.
Dat schaven gebeurt door de schurende componenten in de klei.
Je voelt ook herhaaldelijk dat schaven, als je tijdens het kleien een groter vuildeeltje tegenkomt, net zolang tot het deeltje volledig verdwenen is.
De hoeveelheid aan schurende componenten en/of de korrel ervan is bepalend of je met een milde, medium of grove klei te maken hebt.
De hard- of stugheid van een klei hoeft per definitie niet aan te geven met wat voor een gradatie klei je te maken hebt (dit kan wel bij een bepaald merk zo zijn).
De eerder aangehaalde rode Megs klei is bijvoorbeeld heel zacht, maar is wel een klei die tot de grove soorten behoort en behoorlijke marring veroorzaakt. Verder zie je totaal niet aan de structuur dat hij grof is.
 
  • Leuk
Reactions: Istnogferarie
Mooi werk Michel!

Interessant die klei-praat hier. Eens met @Frans dat je maar beter het zekere voor het onzekere kan nemen, en bij coatings vooral met chemische middelen werken. Maar hoe doe je dat dan bij een wax? Want ik weet dat je de wax met kleien maar een gedeelte weghaalt, nooit helemaal. Ik doe elke 6 weken Non-Ferro op de auto sprayen en elke 2-3 maanden een wax. Maar soms heb je toch wat vervuiling van bijvoorbeeld teer. Als ik met een teerverwijderaar op de wax ga, dan haal ik hem weg toch? Achja, wax kun je van de andere kant ook weer zo opbrengen. Voors en tegens aan zo'n coating, en aan een wax
 
  • Leuk
Reactions: Michel Kuijpers
@Michel Kuijpers Heel mooi werk gedaan.
Het was ook heerlijk weer om aan de slag te gaan.

Mooi dat je weer wat geleerd hebt, ik wist zelf ook niet dat kleien niet echt gezond is voor een coating.

Als ik me in de discussie mag mengen lijkt het me niet dat het helemaal onmogelijk is om te kleien op een coating.
Met een hele lichte klei (4 en 5) zou je moeten kunnen werken zonder marring te veroorzaken in de coating.
Dan quote ik deze regels uit het artikel dat @Frans gedeeld heeft;

upload_2017-4-10_7-53-38.png
 
  • Leuk
Reactions: Michel Kuijpers
@Dreier-Reihe het voordeel van een wax is inderdaad dat je eenvoudiger wat "touch ups" kunt uitvoeren en het gedeelte opnieuw in de wax kunt zetten.
Bij een tussendoorbeurt klei ik de wagen in zijn geheel en volg die stap altijd tenminste met een pre-waxcleaner met korrel, gevolgd door een wax.

@Ferdy weliswaar heb je daarmee de minste kans op marring, de kans op beschadiging van de coating is echter nooit helemaal uit te sluiten.
Er zullen altijd delen zijn waar de coating iets dunner is (bijv. de aanzetpunten), die gevoeliger zijn voor schade.
Verder kunnen deeltjes (waaronder metaaldeeltjes) aan de oppervlakte van de klei voor beschadiging van de coating zorgen.
Ik zou dus zelf nooit een coating kleien, simpelweg omdat je de kans op beschadiging van de coating niet kunt uitsluiten.
 
  • Leuk
Reactions: Dreier-Reihe
@Frans, Oke duidelijk.
Maar wat nou als je vervuiling op de coating hebt, die je niet chemisch kunt verwijderen.
Dan lijkt mij de meest veilige manier om te starten met een hele lichte klei.
 
  • Leuk
Reactions: Blade
@Ferdy @Blade (je schijnt ook voorstander te zijn van het kleien van een coating, gezien je stemgedrag).

Dit schrijft een ander bekend glascoating merk erover in hun FAQ.

Can I clay my car?

No, you should not clay your vehicle. Now that it is coated, regular washing will remove contaminants easily and bonded contaminants will become rare. In the case that bonded contaminants do collect, our Iron remover will easily dissolve them without hurting your coating.

Echt veel kan ik niet meer aan deze discussie toevoegen, om mensen te overtuigen het niet te doen.
Indien het fout gaat, dan is er geen weg meer terug en is er ook geen eenvoudige touch-up mogelijk.
Het artikel wat ik heb geplaatst is afkomstig van een alom hoog gewaardeerde bron en de quote van een bekend coating merk.
Wil je het ondanks de negatieve adviezen toch doen, dan lijkt het me verstandig dit te beperken tot je eigen wagen.
 
  • Leuk
Reactions: Blade
@Frans, Ik ben overtuigd, je begrijpt me verkeerd.

Heb zelf nog nooit een coating aangebracht, alleen een Gyeon clinic gehad.
Ik vroeg mij gewoon af wat je dan als alternatief zou moeten doen als de coating aangekoekt is door vuil, zonder de coating opnieuw aan te brengen. Wat je dus niet met een chemische reiniger kunt verwijderen. Blijkt dus uit je laatste bericht dat dat dus eigenlijk nooit voor zou moeten komen.
 
  • Leuk
Reactions: Blade en Frans
Je slaat de spijker op zn kop @Ferdy

Hoewel ik nog nooit een coating heb aangebracht, wil ik dit in de toekomst wel héél graag gaan doen. En uiteraard dan eerst op eigen auto's @Frans

Wat ik dan niet helemaal snap, en wellicht kan je dat toelichten @Frans er word beweerd dat sommige coatings krastbestendig(er) zijn dan de conventionele waxen, hoe zit dat dan? Lijkt mij dat een zachte klei icm met goede glijmiddel ook weinig schade kan aanbrengen? Sorry, ik ben soms stront eigenwijs.

Overigens waardeer ik het heel erg dat iemand (op een normale) manier zijn verhaal doet, en kennis deelt, vooral blijven doen dus.
 
  • Leuk
Reactions: Ferdy
Ooh, ik heb dit niet helemaal meegekregen, het hele klei-verhaal. :D Las even terug en las ook in de TS zijn post dat er inderdaad over een coating word gekleid. Dit vond ik ook opmerkelijk en zou niet in mijn hoofd opkomen om te gaan doen.

Ik vroeg mij gewoon af wat je dan als alternatief zou moeten doen als de coating aangekoekt is door vuil, zonder de coating opnieuw aan te brengen. Wat je dus niet met een chemische reiniger kunt verwijderen.
In mijn beetje ervaring met coating, in mijn geval alleen de Mohs en Si3D, is een groot voordeel van een SiO2-coating dat de pH-tolerantie veelal het merendeel van de schaal bedekt. (Denk aan 2-11) Hierdoor is het juist mogelijk om met iets agressievere middelen de coating te lijf te gaan en dat terwijl er al minder kan hechten op de coating als op de lak.
Mochten deze middelen ook niet werken, dan ben je aardig de klos. Als in, je zal middel een mechanische handeling iets moeten gaan doen met als gevolg dat de coating zelf aangetast word en op zijn beurt wéér de gevolgen van dien.

Wat ik dan niet helemaal snap, en wellicht kan je dat toelichten @Frans er word beweerd dat sommige coatings krastbestendig(er) zijn dan de conventionele waxen, hoe zit dat dan? Lijkt mij dat een zachte klei icm met goede glijmiddel ook weinig schade kan aanbrengen? Sorry, ik ben soms stront eigenwijs.
Een coating zoals bijv. Mohs is een Si02-coating die een behoorlijk harde laag vormt. In mijn simpele manier van denken wil dit zeggen dat de coating zelf flink hard is en dus het nodige kan weerstaan, maar hij zal nooit VEEL harder zijn als de harde clearcoat waar hij op ligt. Dus, mijn idee is dat net zoals simpelweg de clearcoat kleien en er defecten kunnen ontstaan, dit ook op de coating kan gebeuren. Op de ''kale'' clearcoat kan je dit nog simpel herstellen middels de bekende wegen, maar op een coating word het natuurlijk een lastiger verhaal.

Ik denk dat er niet moet worden gekeken naar; ''Kan een klei voor defecten zorgen'', maar naar ''waarom zou je het risico lopen''.

Bij de Mohs-detail op een Audi S4 zitten inmiddels behoorlijk wat defecten. Flinke krassen her-en-der. Hiervan denk ik dan; ''Het is maar goed dat de Mohs over de lak ligt. Deze zal toch een deel van de kras opgevangen hebben of misschien wel alles. Lag er niks over de lak ter bescherming, had je nu een flinke jaap in je daadwerkelijke lakwerk gehad.''

Ik zie een coating zoals Mohs, maar ook in mindere mate de Si3D, als een extra flinterdunne clearcoat met als bonus alle bijkomende eigenschappen van een Si02-coating. De coating zelf is uiteraard niet zo hard én dik als de clearcoat, maar het is nét wat extra.
 
  • Leuk
Reactions: Frans en Ferdy