• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Alternatief voor HubiKote HubiTrim

StijnV

Detailing guru
Tester of Bling
29 jul 2014
866
183
35
Dilsen-Stokkem
Mijn X1 heeft nogal wat ongespoten kunststof.
In het verleden gebruikte ik HubiKote HubiTrim naar tevredenheid,
maar dit merk zit niet meer in het Carclean assortiment.

Gyeon Trim wordt veel aangeraden, maar is toch wel fors duurder en ik mis toch ook nog een beetje kennis/ervaring om dit met vertrouwen op te kunnen brengen.

Gebruiken jullie misschien nog wat anders?
 
Ik gebruik op het kleine beetje kunststof van Truus en het beestje meestal Fantastic Plastic van Dodo Juice, Tire van Gyeon of Feeder van Waxaddict. De eerste blinkt uit in gemak (geen vooraf ontvetting nodig) maar Tire geeft mij de meeste voldoening.
 
  • Leuk
Reactions: StijnV
Is de standtijd van bv. Gyeon Tire op kunststof langer dan op banden, of is dit ongeveer hetzelfde?

Op kunststof is de standtijd wel wat langer omdat dit veel minder 'beweegt'
Maar iedere dressing heeft een kortere standtijd, wil je voor de lange standtijd gaan dan is Trim de oplossing.
 
  • Leuk
Reactions: StijnV
@StijnV , op hard plastic exterieur delen zou ik voor Gyeon Trim gaan. Opbrengen en zo goed als gelijk weer afnemen.
De zachte bmw (raam)rubber delen zou ik Solution Finish aanbevelen of anders Autofinesse Revive (standtijd wel iets korter).
 
  • Leuk
Reactions: StijnV
Ik gebruik Auto Finesse Revive Trim Dressing en ik moet eerlijk zeggen dat als ik eens per (half)jaar een rondje doe op de XC, ik tevreden ben hoe het er al die tijd uit ziet. Ooit gekocht op aanraden van CC.
De eventuele vlekjes van polijstresidu behandel ik meestal eerst met Pre-WOW Pre-Cleaner en daarna gaat de Revive er weer overheen.

Beide producten erg zuinig in gebruik. De Revive 250ml heb ik nu inmiddels meer dan een jaar in bezit en als ik halverwege het flesje ben...
Ben dan ook meer dan tevreden met beide producten.
 
  • Leuk
Reactions: StijnV
Het gaat voornamelijk om het harde plastic.

@Quantoxx bandendressing op kunststof heb ik al wel vaker gedaan (toen ik nog met de Volvo V40 reed), standtijd was vrij kort maar ik reed toen ook véél meer kilometers als nu

Met Auto Finesse Revive haalde ik toen ook vrij korte standtijden, Hubikote HubiTrim ging 2-3x zo lang mee (een sealant denk ik, weet niet of het echt een coating is).

Iemand een idee of de Nanolex Trim Rejuvenator een coating is zoals Gyeon Trim?
Ik vind niet erg veel over dit product terug, ben op zich wel tevreden van enkele andere Nanolex producten, maar dat zegt niet zoveel natuurlijk.

Shortlist:
  • Makkelijk/goedkoop/kortere standtijd:
  • Auto Finesse Revive
  • Gyeon Tire
  • Duurder/langere standtijd:
  • Gyeon Trim

Nanolex Trim Rejuvenator en Black WOW Pro Interior/Exterior Plastic Trim Restorer zijn nog vraagtekens (maar ik probeer ook wel eens graag iets nieuws).
 
Laatst bewerkt:
Gyeon Trim vind ik ook heel goed. Ik heb het in september overigens ook op mijn raamrubbers gesmeerd en dat ziet er nog steeds heel goed uit.
 
  • Leuk
Reactions: StijnV
En ook voor en na foto's.

Voor:
20171015_111046.jpg


Na:
20171015_121504.jpg


Al het rubber en kunststof aan de zijkanten en achterkant heb ik gecoat en het ziet er nu nog steeds zo uit als op deze foto van vlak na het aanbrengen.
 
Trim vind ik, nogmaals, erg goed spul. Echter vind ik het materiaal waar je het op gebruikt erg belangrijk. De dichtheid van het kunststof maakt best wat verschil. :)

Op de stootstrippen van mijn auto zit het al onnozel lang. (Héél fijn/glad kunststof) Op grover kunststof zoals bijv. de bumpers/spiegelkappen-adapters van een Transit/Scudo/Golf 3/etc. was de werking vele malen korter.
 
Ik sluit me overigens ook aan bij @Quantoxx over het feit dat het niet op elk materiaal even goed werkt. Op onze Saab zit het op sommige delen nu al meerdere jaren (al wordt het nu wel zichtbaar minder) en op andere delen was het na enkele maanden al verdwenen, terwijl alles dezelfde voorbehandeling heeft gekregen.
 
Zonder het topic te willen kapen, haak ik er even op in om het volgende:

Trim vind ik, nogmaals, erg goed spul. Echter vind ik het materiaal waar je het op gebruikt erg belangrijk. De dichtheid van het kunststof maakt best wat verschil. :)

Op de stootstrippen van mijn auto zit het al onnozel lang. (Héél fijn/glad kunststof) Op grover kunststof zoals bijv. de bumpers/spiegelkappen-adapters van een Transit/Scudo/Golf 3/etc. was de werking vele malen korter.

@Quantoxx en anderen. ik heb hier op de oprit een transit staan, de voorloper van het huidige model. type met hoge koplampen. Hier zit ENORM veel plastic aan. alleen is de hoge voorbumper grijskleur, de spiegels, strook onder het raam en de watergoot onder voorruit zwart. ik zoek dus een kunststof middel wat niet werkt met een zwart toevoeging, maar een middel wat werkt met ´blank´ karakter wat de originele kleur ophaalt. Het zou mooi zijn als de buitenste raamrubbers ermee behandeld kunnen worden. Tevens gebruik voor mondeo.

Voorbeeld type bus.
400337163_2-ford-transit.jpg


Dus terug komend op je quote, wat kan ik nu het beste nemen. Aanzienlijk kortere werking word eraan gegeven. wat is dan de meerwaarde van een duurder product. De genoemde AF Revive trim in bericht 8 lijkt mij interessant, temeer ik nog geen enkele ervaring heb in aanbrengen van coating en aanverwante middelen. Ervaring is tot heden wax. Wegens niet altijd evenveel tijd wel opzoek naar een product met een lange standtijd. Dit zal echter wel niet samengaan, buiten coatings om. Mede overweging bij aanschaf/zoektocht van mij is (prijs en multi functioneel) dat er nog meer spullen benodigd zijn voor de uitbreiding van de basis plus detail versie.

Mocht het beter zijn hier een apart topic van te maken moeten de moderators het graag aanpassen.
 
@Tijntje - Ik denk dat de TS ook wel wat heeft aan joiw vraag en de antwoorden. Dit kan hij toch meenemen in zijn overweging. ;)

De Transit waar dat bericht over ging was een wat ouder model als de voorbeeldfoto. Wél is de beschrijving hetzelfde. :) Grote grijze bumpers, zwarte ruitenwisserplaat, zwarte spiegels + adapters, zwarte raamlijsten, grijze stootstrippen, zwarte handvaten, zwart luchtrooster, etc.

Daarbij bestaan al die kunststof onderdelen ook nog eens uit verschillend kunststof. De stootstrippen, ruitenwisserplaat en raamstijlen zijn bijvoorbeeld van erg fijn/glad kunststof.
De bumpers zijn weer net wat grover en je kan hier al meer de korrelige structuur zien en voelen.
De spiegels en adapters zijn weer een stuk grover en je kan de korrels zien en voelen.

Hoe fijner het kunststof was, hoe langer de standtijd was. (Dus hoe beter de hechting)

Laten we voorop stellen dat een product zoals Gyeon - Trim het kunststof voedt, zoals een dressing als Revive. Grijs, zwart, blauw of pimpelpaars, wanneer het voeding kan gebruiken zal het kunststof opleven door het product. Revive is blauwig van kleur, maar laat niet een blauwe kleur achter. ;)

De verkorte standtijd is korter dan ik gewend ben van Trim, maar nog steeds vele malen langer dan dressings zoals Revive. :)

Ik heb geleerd van deze verschillende kunststoffen. Hoe grover, hoe meer ik let op hoeveel ik aanbreng. De Transit in kwestie had ik dus beter 2 lagen kunnen geven en dan heb ik het idee dat het "dorstige" kunststof beter gevoed was.

Mijn advies; Gyeon - Trim gebruiken als je een lange standtijd wilt. Echter is goed schoonmaken wel belangrijk.

Revive, of een andere dressing, vraagt eigenlijk ook naar deze goede schoonmaak, maar dit kan je ook gewoon meteen smeren. Echter vraagt dit om meer omkijken omdat je dit wel moet bijhouden door vaker te smeren.

Rubbers kunnen ook behandeld worden, maar let er dan op dat deze dan niet bedoeld zijn om veel te bewegen. Trim word hard en iets wat dan veel buigt/rekt zal de standtijd niet bevorderen. :p

Trim aanbrengen komt niet heel nauw, alleen goed voorbereiden zoals het kunststof goed schoonmaken en ontvetten. Vervolgens wat meer opletten bij het aanbrengen c.q. secuurder werken.
 
Update: ik heb er tijdens een poetsbeurt gisteren wat beter naar gekeken. Het ziet er niet grof uit, maar het voelt wel aardig grof tijdens het wassen of als je er met je hand overheen gaat.
Ik was eigenlijk van plan om de kleine verpakking van Auto Finesse Revive te bestellen, maar deze gaat blijkbaar uit het assortiment.

De spiegelkappen en stootranden van mijn vriendin haar Twingo zijn ook eerder grof en al wat verweerd/afgeschoten.

Is het een optie om een dressing aan te brengen en daarna een coating? Mijn gevoel zegt van niet...