• Carclean.com - The Car Care Shop

Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

• Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Alu polijsten (VW pirelli velgen) - verschil in aluminium?

Gtsi-R

Detailing trainee
5 apr 2011
8
47
41
Groesbeek
Hallo,

Een tijdje terug hebn ik een set redleijk zeldzame Speedstar velgen opgeknapt voor een oude japanse auto. ( SSR mesch met een lage ET waarde)

De randen zijn Prima gelukt!

* Stoeprandschade met een Rasp weggewerkt
* Nat schuren met 400 - 800 - 1200
* polijsten met de Machine, polijstpad Hitatchi icm Mothers Mag & Aluminum Polish

Resultaat: de randen als een spiegel.

Nu heb ik een nieuw Project erbij.

Originele VW Pirelli Velgen waarbij ik RVS center afdekking heb.
Bedoeling is om alle vlakke delen van de velg hoogglans te polijsten, en de 8 dieper gelegen "p" zwart te spuiten.
De velgen zijn niet voorzien van een laklaag, bij opbrengen van het polijstmiddel, geeft dit meteen zwarte residu af bij poetsen.

De glans van de velg wil ik zo dicht mogleijk bij het RVS zien te krijgen.

Echter met de schuur en polijststappen zoals hierboven omschreven krijg ik het Alu alleen mat opgemaakt, en niet het spiegel effect zoals eerder bi jde SSR randen

Foto's ter verduideling volgen.
Inmiddels wel een Mothers Powerball aangeschaft, wat goed aangeschreven staat, en in mijn ogen geen kwaad kan.

Graag advies!

Mvg,

Roel

Heel toevallig Roel van CCNL? ;)

Ik zou persoonlijk kijken naar een product als megs all metal polish, Maar ook mothers mag & alluminium polish

Ik zou je doel maar bijstellen want rvs en aluminium ga je niet gelijkwaardig krijgen qua glimmen.

Zelf polijst ik liever eerst met rvs reiniger pasta uit de supermarkt welke eigenlijk voor de wasbak bedoeld is. Werkt super en kost weinig ;).
De middelen die jij gebruikt zie ik meer als een onderhoudsmiddel.

Yorick, ja, die Roel ;)

Wouter,

Ik snap dat RVS en Aluminium een andere glans en kleur gaat geven.
maar als ik de buitenste randen van de 3 delige SSR velg vergelijk met de Pirelli velgen, dan is dat een wereld van Verschil. daar zijn de SSR randen een spiegel, en Pirelli's niet..

is RVS reiniger / pasta niet te grof om mee te polijsten na watergedragen geschuurd te hebben met 1200?

Gr Roel

Ik heb veel ervaring met het polijsten van aluminium. De diepe krassen kregen wij er niet goed uit. Ook is het opschuren compleet onnodig.
Gewoon een padje, wat mothers alu polish en flink wat elbow grease. Eventueel afmaken met de mothers Billet Metal Polish en je hebt zowat een spiegel.
let wel op, je pad kan je nadien vrijwel zeker weggooien door de zwarte rommel die eraf komt zetten.

Er zit wel een groot verschil inlegeringen van verschillende wielen en daarmee ook in hoeverre ze gaan glimmen.

Of het te grof is ? concludeer zelf:
Foto-7K6GCSIV.webp

@ skippie

ze hebben alleen maar een zeer vloeibare HG substantie..
vraag me af of dat dat juist hetgene is wat ik zoek

@ WouterP
Ik was al een beetje bang in legering verschil.
Ik kan niet direct zien hoe helder de glans is op de BBS naafkappen. maar ziet er niet slecht uit 4 so far. ik vind glans erg lastig te beoordelen 2D

In mijn opzicht mis je twee essentiele polijststappen tussen het schuren en polijsten.
Mothers mag&alu is top, maar wel voor de laatste stap.

ik heb mijn wielen een tijd terug gedaan, zelfde idee, stoeprandschade weggewerkt en dan schuren, 80, 120, 180, 220, 320, 500, 1000, 2000

vervolgens heb ik dit gebruikt:
http://www.polierbock.de/poliersets/6-tlg-polierset-fuer-felgenkanten-am-felgenstern-150mm::702.html
http://www.polierbock.de/poliersets/6-tlg-roller-polierset-fuer-bohrmaschine-100mm::1140.html

en dat is de essentiele stap die je mist, je hebt bij die andere wielen geluk gehad dat het gelukt is zonder die lappenschijven.
nou zeg ik niet dat je perse deze moet kopen, maar je mist die stap wel. Net zoals detailen, je werkt een inizio ook niet met een finale af. Dan pak je eerst mezzo tussendoor

nou zit ik zelf even te zoeken naar foto's van gepolijste pirelli's, maar kan niet echt een voorbeeldfoto vinden. Over het algemeen geldt hoe hoger het gehalte magnesium hoe harder ze glimmen.

Dit was mijn resultaat :-d
[MOD]Foto niet meer beschikbaar[/MOD]
[MOD]Foto niet meer beschikbaar[/MOD]

Kwam vandaag toevallig een stukje tekst tegen die op jou velgen van toepassing zijn.

http://www.grommes-gmbh.de/gromalus.htm

Dat is hoogglans verdichten,

doen ze in Nederland ook gewoon hoor:)
onder andere bij stroeve motorsport, JPS work of arts, Cultwheels, RS-velgen.

hoogglans verdichten is erg mooi, maar ook erg duur, 600/700 euro voor een set wielen.
Er zitten voordelen, maar ook zeker nadelen aan. Hoogglans verdichte oppervlakten zijn heel gevoelig, kalkplekjes die bij alu nog weg te polijsten zijn kunnen een groot probleem zijn bij hoogglans verdichte wielen.
Alles wat met zuur of sterke alkalien te maken heeft heeft drastische gevolgen en betekend dat ze opnieuw verdicht moeten worden.

ps.
ik zat nog even naar je werkmethode te kijken.
maar je gaat van een rasp naar p400, die stap is echt veel te groot! ik weet zeker dat je niet alle krassen weg krijgt! ik vond het al knap lastig om alle 360 krassen weg te krijgen met 500 nat en die stap is veel kleiner. Tuurlijk gaat het glimmen maar dat komt omdat je in de kras ook aan t polijsten bent.
je kan het beste gewoon netjes alle stappen volgen, kost een berg tijd, maar je krijgt een veel netter resultaat!

Dan heb je niet gelezen. Ik snap ook wel dat dat niet polijsten is :| .

Wil het wel even voor je neerplakken.
'Nur bei unserem einzigartigen Gromalusierverfahren® ist es möglich, ein absolut perfektes Spiegelbild zu erzeugen.

Wie z.B bei der Pirelli Felge (siehe unter Pflege und Zubehör) die weder geschmiedet noch einen perfekten Aluguss aufweist (Problemfelge).'

@Stepposs

thanks,

dat is wel ifo waar ik veel aan heb,

denk idd dat er dan een stuk minder magnesium in zit,
de legering is ook een stuk harder dan de randen van de 3 delige SSR velgen.

heb iig nog schuurpapier tot korrel 2000, bekijk eerst dat resultaat eens.

de set die ik nu aan het klaar maken ben gaat waarschijnlijk in de verkoop aangezien ik nog een zeldzamere 15" set gevonden heb!