• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Aluminium velgen beschermen

Kevin_96

Detailing rookie
16 nov 2021
10
15
Goedmorgen allemaal,

Mijn naam is Kevin, heb recentelijk een auto aangeschaft. De auto is standaard maar zo zo en met een paar andere velgen kun je natuurlijk al een hoop doen. Nu heb ik een paar Audi Rotor velgen gekocht maar die vereisen, door parkeerschade, een beetje opknapwerk. Ondertussen heb ik de meeste schade al wel weg kunnen schuren. Ben begonnen met korrel 120 en ben stapsgewijs tot korrel 1500 gegaan. Het zag er al vrij aardig uit maar wou toch nog even door. Het schuren doe ik overigens met een hulpmiddel op de accuboor voor 125mm schijven.

Dit ging allemaal goed maar toen ik nog een korrel hoger (2000) ging liet deze juist krassen achter... Nu las ik al het een en ander over nat schuren bij dergelijke korrelgroottes. Dus dit heb ik gisteravond ook maar even geprobeerd. Dit ging het eerste stukje vrij goed maar op den duur komt er allemaal zwarte zooi vrij en nu blijkt ook dat er allemaal zwarte vegen in het oppervlak achter zijn gebleven. Ik heb dit al geprobeerd schoon te maken maar het komt niet echt los. Het oppervlak is echter wel mooi glad geworden. Heeft iemand tips hoe ik dit op kan lossen? Ik denk dat ik er niet aan ontkom om nogmaals te schuren. Misschien ander soort schuurpapier gebruiken?

Dit probleem kwam gisteravond pas naar voren maar ik had eigenlijk ook nog een andere vraag. De buitenkant van deze velgen zijn straks 'blank' aluminium. Dit wil ik natuurlijk graag mooi houden. Nu ben ik benieuwd of men hier tips heeft over hoe dit aan te pakken. Het liefst geef ik het aluminium een matte afwerking maar denk dat dit lastig zal worden. Ik zat zelf te denken na de laatste schuurbewerking te polijsten met Mag & Aluminium Polish en de velg vervolgens met Poorboy's World Wheel Sealant te behandelen. Ik heb ook overwogen om een blanke lak te gebruiken maar het blijkt dat wanneer deze laag eenmaal schade heeft opgelopen er vocht tussen de laklaag en het aluminium kruipt?

Alvast bedankt,
Kevin
 
Wat betreft de velgen coaten zou ik Gyeon Rim aanraden.

Voor het schuren zou ik eens bellen met een spuiterij in de buurt. Heb daar zelf geen ervaring mee.
 
Bedankt voor de reacties. Ik ben er gisteren nogmaals (droog) met steeds kleinere korrels overheen gegaan en het resultaat vind ik nu wel prima. Denk dat als ik nu ga polijsten het wel een mooi resultaat gaat worden. De Mag & Aluminium Polish is hiervoor de aanrader kan ik uit eerdere topics opmaken? De Billet Polish schijnt nog beter te zijn maar die kan ik nergens meer te koop vinden. Wat voor soort polijstpad moet je hiervoor gebruiken? Het liefst een ook op mijn 125mm steunschijf past.

@Neelis In welk opzicht verschilt die Gyeon Rim van de Wheel Sealant? Of wat maakt deze beter?
 
Schuren met een boormachientje is niet heel ideaal, dit werkt als een slijpmachine.

Ik zou sowieso heel goed afwerken dmv met de hand schuren, zeker zijn dat de krasjes van voorgaande schuurkorrels er zijn uitgeschuurd.

Het beste resultaat/bescherming is echter een blanke lak aanbrengen, dit dient direct te gebeuren na het klaar zijn met schuren en ontvetten. Laat je de velgen bv. 1 dag of langer in de openlucht liggen, dan is het materiaal mogelijks al aangetast. (lucht = vocht), wat uiteindelijk tot oxidatie zal leiden. Blanke lak sluit het oppervlak af, er kan dus niksmeer aan het blote ALU.

Is de blanke laklaag beschadigd, dan kan er inderdaad weer lucht en vocht bij het blote materiaal, maar dit ga je nog sneller hebben met een sealant/coating natuurlijk, dan ben je om de paar maanden opnieuw bezig.
 
Bedankt voor de reacties. Ik ben er gisteren nogmaals (droog) met steeds kleinere korrels overheen gegaan en het resultaat vind ik nu wel prima. Denk dat als ik nu ga polijsten het wel een mooi resultaat gaat worden. De Mag & Aluminium Polish is hiervoor de aanrader kan ik uit eerdere topics opmaken? De Billet Polish schijnt nog beter te zijn maar die kan ik nergens meer te koop vinden. Wat voor soort polijstpad moet je hiervoor gebruiken? Het liefst een ook op mijn 125mm steunschijf past.

@Neelis In welk opzicht verschilt die Gyeon Rim van de Wheel Sealant? Of wat maakt deze beter?
De Gyeon blijft maanden zitten ipv weken, zoals de Wheel Sealant.
Is een coating vs een wax.
 
Bedankt voor de reacties allemaal. Om het allemaal even op een rijtje te zetten de situatie nu en de nog uit te voeren bewerkingen. Staan deze zo in de juiste volgorde?

De velg bestaat overigens uit 2 delen:
- buitenrand van 'blank' aluminium (hierop onderstaande bewerkingen uitgevoerd)
- binnenkant met een grijze lak (nog niets aan gedaan behalve schoonmaken)

De situatie nu:
- Schades er grotendeels uitgeschuurd met grovere korrels (vanaf 120)
- Droog geschuurd vanaf korrel 120 t/m 3000
- egaal geschuurd oppervlak, op de tast glad

Vervolg (in genoemde volgorde)
- grondig schoonmaken (eventueel met velgenreiniger)
- nat schuren handmatig (verschillende korrels, tussentijds schoonmaken)
- nogmaals schoonmaken
- polijsten (met de genoemde Mag & Aluminium Polish)
- binnenkant (met grijze lak) licht opruwen met Scotch Brite voor hechting blanke lak
- schoonmaken en ontvetten
- blanke lak aanbrengen op de gehele velg
- Als de lak is uitgehard eventueel nog Gyeon Rim aanbrengen (optioneel)

Is dit een juiste volgorde, mis ik nog iets of kan ik dingen beter anders doen? Ik hoor het graag.

Alvast bedankt.
 
@Kevin_96 Anders moet je eens wat foto's plaatsen van de velgen, dit kan al heel wat betekenen.

Glad zal het geschuurde oppervlakte altijd voelen, dit is nog geen garantie dat het ook goed is geschuurd, bij schuren is het heel belangrijk dat je goed schuurt wat wilt zeggen de voorgaande schuurkorrels verwijderd hebt, op bloot materiaal is dit erg moeilijk waar te nemen, zeker vanaf fijnere korrel 1000+.

De binnenkant wil je mat zetten om de blanke lak te doen hechten, middels scotch-brite, wat zeker niet slecht is. Neem dan wel de grijze en zeker niet de paarse! De paarse is namelijk de grove variant welke eerder dient om hechting aan primer/grondlak te bieden. Ook met scotch-brite kan je door je lak schuren, wees dus voorzichtig, het moet bijvoorbeeld niet 100% mat zijn, eens je door je lak zit en je gaat hier blanke lak overspuiten, dan ga je een plekje/ tekening zien waar je door de lak zit. In dit geval moet je dus eerst lak/kleur spuiten en nadat deze laag helemaal droog is, blanke lak erover spuiten.
Spuit ook liefst eerst de binnenzijde (bed van de velg) en daarna pas de buitenzijde, als je het andersom doet, dan kan het zijn dat je spuitnevel / grove structuur aan de buitenzijde gaat zien.

Ik zou persoonlijk enkele weken wachten voor je een coating over de blanke lak gaat spuiten. Ga je de blanke lak trouwens met spuitbus doen of met pistool? Als je dit met spuitbus doet, dan zou ik nog voorzichtiger zijn, de solventen van de coating kunnen wel eens inbranden of reageren op de blanke lak. Je moet al zeker zijn dat de blanke lak helemaal is uitgehard,... Het zou zonde zijn als je na al deze moeite het ineens zou teniet doen bij de laatste stap.
 
  • Leuk
Reactions: Cordoba en tamer
Ps, ik zie dat je tot nu toe droog geschuurd hebt tot 3000, had je niet beter kunnen beginnen met natschuren vanaf 1000 of zo? Of mis ik wat?
 
Hangt van verschillende factoren af.

Ga je voor prof. spul of eerder spuitbusjes van bij de doe-het-zelf zaak ( wat prima te doen is, begrijp me niet verkeerd!).
Ik denk dat je makkelijk alles in huis hebt aan een bedrag dat je zou betalen om 1 velg ongeveer te herstellen en lakken, 1/4 dus van de prijs die je normaal zou betalen, dat is mijn gok.

Ik ben bv. aan het denken om thuis mijn voorbumper te herstellen middels een spot repair, met gewoon materiaal dat iedereen online kan verkrijgen. Dit zou ik dan wel eens kunnen delen hier mocht daar interesse voor zijn.
 
Allereerst je aluminiumvelgen zijn niet van aluminium! Zuiver aluminium is veel te slap, en daarom worden er aluminiumlegeringen gebruikt voor alles waar sterkte van belang is. Zuiver aluminium hoef je niet te beschermen tegen corrosie: zodra dit aan de buitenlucht wordt blootgesteld, zit daar binnen een fractie van een seconde een oxidehuid (roest) op. Alleen die oxidehuid is maar 1 atoomlaag dik en transparant, waardoor de oxidehuid vrijwel onzichtbaar is, en je kijkt dus door de oxidehuid op het onderliggende aluminium, waardoor het op het oog niet verroest lijkt. Bij zuiver aluminium is die oxidehuid dicht, en kan er geen zuurstof meer bij het aluminium komen en stopt de oxidatie dus ook direct. Bij aluminiumlegeringen is de bestendigheid tegen weersinvloeden erg afhankelijk van welke legeringselementen zijn gebruikt en in welke hoeveelheden, en of er aanvullende bescherming (bijvoorbeeld lak) is gebruikt.

Deze kennis is vooral theorie, maar maakt wel duidelijk dat na het schuren niet zomaar de spullen een week moet laten liggen voor je verder gaat, omdat je dan weer diepere oxidatie kunt krijgen door de legeringselementen, waardoor het oxidehuidje niet meer luchtdicht is.
 
Hierbij even een kleine update in de vorm van enkele foto's na verschillende bewerkingen. Heb helaas geen foto's van vooraf want dan had ik het voor/na resultaat heel mooi kunnen laten zien.

Droog schuren:
20211102_115431.jpg 20211106_155205.jpg

Na het droog schuren heb ik nog stapsgewijs nat met de hand geschuurd tot korrel 7000, even een werkje maar ik ben zeer tevreden over het resultaat.
20211106_143421.jpg 20211123_191440.jpg
(boven na machinaal droog schuren en onder na nat handmatig schuren)

Na- en tussentijds telkens goed schoongemaakt en heb daarna met een simpele rubber compound gepolijst (of althans een poging gedaan tot).
20211204_152022.jpg

Nu moet ik ze nog even een keer goed ontvetten, met Dreft/Dasty/St. Marc o.i.d heb geen idee wat het beste is, en dan kan de lak erover. Ik las ook nog iets over het afnemen met een kleefdoek om alle stofdeeltjes te verwijderen, kun je dit het beste voor of na het ontvetten doen?
 
Kleefdoekje is altijd het laatste voor je gaat spuiten, dit dient om kleine stofjes op te nemen die anders in het lakwerk zouden terecht komen.
 
Ik wel maar m'n auto-correct zo te zien niet.

Kleefdoekje is altijd het laatste voor je gaat spuiten, dit dient om kleine stofjes op te nemen die anders in het lakwerk zouden terecht komen.
Ah bedankt, dat is duidelijk dus.

Met welk middel zouden jullie ontvetten alvorens de laklaag/lagen aan te brengen? Gewoon de sterkst mogelijke ontvetter?

Ik twijfel nu wel een beetje over het wel/niet opruwen van de bestaande laklaag met Scotch Brite. Misschien wel beter voor de hechting maar je kunt er ook al het voorgaande werk mee vernaggelen.
 
  • Grappig
Reactions: Altos