• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

APC veilig voor lak

PeterEs

Detailing trainee
2 jul 2016
12
25
35
Ik heb last van kleine gele ronde stipjes op mijn lak, ik vermoed dat het hars is. Bij het wassen gaat het niet weg, met Bug Squash ook niet. Met APC van Poorboys poets ik ze wel weg, maar kan ik dit product veilig gebruiken op de lak?

Mijn plan is om te verdunnen naar 1:10, een deel in te sprayen en dan na een minuutje af te nemen. Is dat een goed plan of kan ik het beter anders aanpakken?

Daarna ga ik kleien, polijsten en een nieuw wax laagje aanbrengen, dus het hoeft niet veilig te zijn voor de wax :)
 
  • Leuk
Reactions: RedCat
APC+D is een vrij sterke APC, maar zou je wel op de lak kunnen gebruiken. Idealiter pak je echter wel wat anders, zoals een product dat bedoeld is tegen hars. :) De APC kan bijv. in de motorruimte, waar geen clear coat kan liggen over de lak, de verf aantasten.

Het is dus te gebruiken, maar niet ideaal en zeker niet in laten werken. :)
 
Ook weer niet te bang over doen
Alleen puur mee uitkijken
En de handleiding lezen

Hars gaat veelal weg met een beetje alcohol
GEEN spiritus, daar zit teveel troep in
 
Ik zou starten met kleien. Simpel, goedkoop, je krijgt een mooi algeheel resultaat en m.i. meest effectief.

Komt bij dat Peter vlgs mij een "starter" is. No hard feelings, maar voor je het weet gaat het over wetsanden of nog erger krijgen we foto's te zien of we nog iets kunnen herstellen van de weggevreten/afgebladderde lak. Zoals tijdje geleden die kras op de deur...
 
Ik ben inderdaad een starter. Nog niet zo veel ervaring, maar inmiddels wel al een tas vol mooie spulletjes :)

Het stappenplan heb ik een jaar geleden gevolgd en is me toen prima af gegaan. Ik wil dat nu weer gaan doen, maar het leek mij een goed idee om de lak eerst zo schoon mogelijk te maken voordat ik start met de klei. Ik ben namelijk bang dat de hars plekjes niet weg gaan met een beetje klei.

De APC had ik oorspronkelijk gekocht voor het reinigen van een stukje interieur. Vanmiddag (puur) geprobeerd op een microvezeldoekje en daarna afgenomen met een wash-mitt (+shampoo) en droogdoek. Dat werkte op zich prima, maar het zijn nogal wat hars plekjes die ik moet doen. Gezien jullie opmerkingen lijkt mij de APC toch geen goed product om op de lak te gebruiken. (Morgen even checken of ik de lak niet beschadigd heb door deze actie...)

Ik ga het nog even met alcohol proberen, maar ben bang dat dat toch teveel "gedoe" wordt. In dat geval toch maar eens kijken of ik een hars verwijderaar in de buurt kan vinden, want CC zit helaas niet om de hoek...
 
Ah, op die fiets! Met APC sloop je het niet zomaar. :) APC+D puur is best sterk, maar zolang je het niet volgas op laat drogen en nadien gewoon effe wegwrijft met een natte doek ofso; dan is het prima. ;)