Voor vrijdag en zaterdag stond er sinds lange tijd weer eens een Astra G op het programma, ditmaal een aparte namelijk een cabrio
Donderdagavond heb ik deze met Wilma bij de eigenaar opgehaald en het was nog maar de vraag of de auto weer terugging naar de huidige eigenaar want hij bevalt erg goed, zeker bij Wilma
Donderdagavond bleek al wel dat er veel, heel veel werk in ging zitten. Omdat Wilma vrijdag moest werken heb ik die dag geprobeerd om zoveel mogelijk carrosseriedelen te behandelen en de ergste schades te verwijderen. Zaterdag was Wilma er ook en wilden we naast het leren interieur de rest aan gaan pakken.
(de kleine foto's zijn aanklikbaar voor een groter formaat)
De Astra bij aanvang
Flink wat vervuiling :
Eerst maar eens begonnen om de auto goed af te spoelen en te wassen. Enkele delen heb ik met APC behandeld omdat het met autoshampoo niet schoon wilde worden. Na 2,5 uur had ik de auto 3x gewassen en werd het tijd voor Iron-X :
Enkele delen waar ik tijdens het wassen niet bijkon heb ik later nog lokaal behandeld met APC+ en een kwastje :
Na de lokale delen behandeld te hebben was het dak aan de beurt :
Het dak is nog niet helemaal (of eigenlijk helemaal niet) zoals ik het wil hebben. Omdat het onze eerste cabrio was en ik geen onnodige risico's wilde nemen hebben we in overleg met de eigenaar besloten om hier een gespecialiseerd bedrijf voor te gaan zoeken.
Als hobbyist ben ik van mening dat je goed moet weten waar de grenzen van je kunnen liggen.
Na alle lakdelen schoon te hebben tijd om de lak een correctie te geven. Enkele voorbeelden van hoe de lak er op dat moment bij stond :
Na het wassen en verwijderen van alle wax-lagen bleek de kofferbak onder de krassen te zitten. Deze waren mooi verstopt onder een dikke laag fillers om ze niet op te laten vallen. Na het verwijderen van deze wax-lagen bleek dat vermoedelijk iemand met een schuursponsje oid bezig was geweest !
Na een dik uur polijsten is dit het strakste wat nu mogelijk was :
Zaterdag ben ik om 8.00 uur weer verder gegaan met de laatste stapjes om het cabrio project af te ronden.
De motorkap machinaal in de wax gezet.
Volgend project waren de velgen. Deze waren echter met geen enkele velgenreiniger meer schoon te krijgen. Zelfs 100% Wheel brightener, valet pro en IronX kregen er niks meer af.
Gezien het feit dat ze al redelijk vaak kennis hadden gemaakt met stoeprandjes besloten om het maar even te laten zitten. Heb aan de eigenaar (bevriende Opel monteur) gevraagd om ze of een keer los aan te leveren of een keer te laten weten als ze eraf gaan zodat ik ze dan beter kan aanpakken. Gezien het feit dat er al gezocht wordt naar 17" velgen denk ik niet dat dat nog gaat gebeuren.
Daarna heb ik alle kunststof buiten delen behandeld met Trim restorer.
Om 14:00 uur stond de Astra er zo bij :
Achterklep :
Motorkap :
Zijkant :
Voor :
Na :
Interieur :
En een overzicht :
Wat hebben we de afgelopen dagen gedaan :
Vrijdag 7.30 uur :
- De auto helemaal gewassen
- Alle sponningen uitgesopt en schoongemaakt
- Auto afgespoeld
- Alle carrosseriedelen behandeld met Iron-X
- Auto afgespoeld
- Auto afgedroogd
Met deze 6 stapjes was ik inmiddels een uur of 3 verder...
Vervolgens om 10.30 uur:
- De carrosserie delen geclayed (incl. de sponningen en binnenzijde portieren) met Poorboys Clay en Poorboys Spray & Wipe
- De carrosserie afgedroogd
- Alle kunststof delen afgeplakt met 3M tape
Om 12.00 uur gestart met het meest beschadigde paneel : de achterklep
Uiteraard eerst een testspot gemaakt waaruit al snel bleek dat het rotary werk werd met een zware polish.
Omdat het een behoorlijk heftige combinatie zou gaan worden eerst de lakdikte gemeten, met 136 micron was er nog genoeg over.
Als eerste gestart met Inizio forza en een wolletje op de rotary, daarna inizio met een harde gele pad op de rotary.
Hierna mezzo en oranje op de DAP900, gevolgd door finale en lichtgroen op de DAP900.
Om 12.55 was ik eindelijk zover dat de glans (reflectie) en de krassen grotendeels waren verwijderd uit dit paneel.
Van :
Naar :
Na eerste even wat gegeten te hebben en even bij mijn detailende maatje Niels te hebben staan kijken tegen 14.00 uur het werk hervat.
De zijpanelen zijn behandeld met Inizio en een gele pad de rotary. Daarna zijn ze nabehandeld met mezzo en oranje op de DAP900 en met finale en licht groen op de DAP900. Enkele lokale schades heb ik overigens nog behandeld met Inizio Forza voor de eerste stap.
Na de voor, achter en bestuurderskant te hebben gehad heb ik deze eerst afgenomen met IPA. Na dit eerst een 10 minuten goed te hebben laten uitdampen heb ik met Poorboy's White Diamond met een zwarte pad op de DAP900 aangebracht. Deze heb ik een minuutje of 3 laten zitten en daarna afgenomen met een Dodo Fantastic Fur doek.
Ook hierna de lak even laten ademen en de wax machinaal aangebracht. Hiervoor heb ik een speciale pad gemaakt welke precies in de potjes wax past. Als wax heb ik ditmaal gekozen voor de Natty's Paste wax van Poorboys (thanx to Niels).
Om 18.30 uur was ik net klaar toen Wilma arriveerde. Na even gegeten te hebben zijn we nog "een uurtje" verder gegaan met het interieur. Wilma heeft al het leer en kunstof interieur delen met Leather stuff en Natural look behandeld zodat we zaterdag nog wat extra speling hadden. Uiteindelijk zijn we om 21.00 uur gestopt en richting huis gegaan.
Zaterdag 8.00 uur :
- Auto afgespoeld
- Passagierskant gepolijst en behandeld met de glaze en wax
- Nogmaals alle kunststof delen nagelopen en de ramen schoongemaakt
Om 14.00 uur waren we helemaal klaar en konden een hele blije eigenaar zijn auto teruggeven
Bedankt voor het lezen, en mochten er nog vragen, op of aanmerkingen zijn dan hoor ik dat graag !
Donderdagavond heb ik deze met Wilma bij de eigenaar opgehaald en het was nog maar de vraag of de auto weer terugging naar de huidige eigenaar want hij bevalt erg goed, zeker bij Wilma
Donderdagavond bleek al wel dat er veel, heel veel werk in ging zitten. Omdat Wilma vrijdag moest werken heb ik die dag geprobeerd om zoveel mogelijk carrosseriedelen te behandelen en de ergste schades te verwijderen. Zaterdag was Wilma er ook en wilden we naast het leren interieur de rest aan gaan pakken.
(de kleine foto's zijn aanklikbaar voor een groter formaat)
De Astra bij aanvang
Flink wat vervuiling :
Eerst maar eens begonnen om de auto goed af te spoelen en te wassen. Enkele delen heb ik met APC behandeld omdat het met autoshampoo niet schoon wilde worden. Na 2,5 uur had ik de auto 3x gewassen en werd het tijd voor Iron-X :
Enkele delen waar ik tijdens het wassen niet bijkon heb ik later nog lokaal behandeld met APC+ en een kwastje :
Na de lokale delen behandeld te hebben was het dak aan de beurt :
Het dak is nog niet helemaal (of eigenlijk helemaal niet) zoals ik het wil hebben. Omdat het onze eerste cabrio was en ik geen onnodige risico's wilde nemen hebben we in overleg met de eigenaar besloten om hier een gespecialiseerd bedrijf voor te gaan zoeken.
Als hobbyist ben ik van mening dat je goed moet weten waar de grenzen van je kunnen liggen.
Na alle lakdelen schoon te hebben tijd om de lak een correctie te geven. Enkele voorbeelden van hoe de lak er op dat moment bij stond :
Na het wassen en verwijderen van alle wax-lagen bleek de kofferbak onder de krassen te zitten. Deze waren mooi verstopt onder een dikke laag fillers om ze niet op te laten vallen. Na het verwijderen van deze wax-lagen bleek dat vermoedelijk iemand met een schuursponsje oid bezig was geweest !
Na een dik uur polijsten is dit het strakste wat nu mogelijk was :
Zaterdag ben ik om 8.00 uur weer verder gegaan met de laatste stapjes om het cabrio project af te ronden.
De motorkap machinaal in de wax gezet.
Volgend project waren de velgen. Deze waren echter met geen enkele velgenreiniger meer schoon te krijgen. Zelfs 100% Wheel brightener, valet pro en IronX kregen er niks meer af.
Gezien het feit dat ze al redelijk vaak kennis hadden gemaakt met stoeprandjes besloten om het maar even te laten zitten. Heb aan de eigenaar (bevriende Opel monteur) gevraagd om ze of een keer los aan te leveren of een keer te laten weten als ze eraf gaan zodat ik ze dan beter kan aanpakken. Gezien het feit dat er al gezocht wordt naar 17" velgen denk ik niet dat dat nog gaat gebeuren.
Daarna heb ik alle kunststof buiten delen behandeld met Trim restorer.
Om 14:00 uur stond de Astra er zo bij :
Achterklep :
Motorkap :
Zijkant :
Voor :
Na :
Interieur :
En een overzicht :
Wat hebben we de afgelopen dagen gedaan :
Vrijdag 7.30 uur :
- De auto helemaal gewassen
- Alle sponningen uitgesopt en schoongemaakt
- Auto afgespoeld
- Alle carrosseriedelen behandeld met Iron-X
- Auto afgespoeld
- Auto afgedroogd
Met deze 6 stapjes was ik inmiddels een uur of 3 verder...
Vervolgens om 10.30 uur:
- De carrosserie delen geclayed (incl. de sponningen en binnenzijde portieren) met Poorboys Clay en Poorboys Spray & Wipe
- De carrosserie afgedroogd
- Alle kunststof delen afgeplakt met 3M tape
Om 12.00 uur gestart met het meest beschadigde paneel : de achterklep
Uiteraard eerst een testspot gemaakt waaruit al snel bleek dat het rotary werk werd met een zware polish.
Omdat het een behoorlijk heftige combinatie zou gaan worden eerst de lakdikte gemeten, met 136 micron was er nog genoeg over.
Als eerste gestart met Inizio forza en een wolletje op de rotary, daarna inizio met een harde gele pad op de rotary.
Hierna mezzo en oranje op de DAP900, gevolgd door finale en lichtgroen op de DAP900.
Om 12.55 was ik eindelijk zover dat de glans (reflectie) en de krassen grotendeels waren verwijderd uit dit paneel.
Van :
Naar :
Na eerste even wat gegeten te hebben en even bij mijn detailende maatje Niels te hebben staan kijken tegen 14.00 uur het werk hervat.
De zijpanelen zijn behandeld met Inizio en een gele pad de rotary. Daarna zijn ze nabehandeld met mezzo en oranje op de DAP900 en met finale en licht groen op de DAP900. Enkele lokale schades heb ik overigens nog behandeld met Inizio Forza voor de eerste stap.
Na de voor, achter en bestuurderskant te hebben gehad heb ik deze eerst afgenomen met IPA. Na dit eerst een 10 minuten goed te hebben laten uitdampen heb ik met Poorboy's White Diamond met een zwarte pad op de DAP900 aangebracht. Deze heb ik een minuutje of 3 laten zitten en daarna afgenomen met een Dodo Fantastic Fur doek.
Ook hierna de lak even laten ademen en de wax machinaal aangebracht. Hiervoor heb ik een speciale pad gemaakt welke precies in de potjes wax past. Als wax heb ik ditmaal gekozen voor de Natty's Paste wax van Poorboys (thanx to Niels).
Om 18.30 uur was ik net klaar toen Wilma arriveerde. Na even gegeten te hebben zijn we nog "een uurtje" verder gegaan met het interieur. Wilma heeft al het leer en kunstof interieur delen met Leather stuff en Natural look behandeld zodat we zaterdag nog wat extra speling hadden. Uiteindelijk zijn we om 21.00 uur gestopt en richting huis gegaan.
Zaterdag 8.00 uur :
- Auto afgespoeld
- Passagierskant gepolijst en behandeld met de glaze en wax
- Nogmaals alle kunststof delen nagelopen en de ramen schoongemaakt
Om 14.00 uur waren we helemaal klaar en konden een hele blije eigenaar zijn auto teruggeven
Bedankt voor het lezen, en mochten er nog vragen, op of aanmerkingen zijn dan hoor ik dat graag !