• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Audi A3 2014 Zwart Uni

Defxs

Detailing addict
1 jun 2013
36
65
Hi,

Toch maar een topic! Ik struin al enkele weken de forums af maar kom toch niet echt tot een goede oplossing.

Ik ben in het bezit van een Audi A3 uit 2014 met een Uni zwarte lak. (niet metallic)

Ik heb de auto als volgt behandeld met een DAP900. Rustig polijsten dus niet te snel willen!!

1. Wassen
2. Kleien - MEGUIARS - SMOOTH SURFACE CLAY KIT
3. Polijsten met spiderpad i.c.m. scholl s3
4. Polijsten met oranje pad i.c.m. scholl s30
5. Black Hole
6. Wax - Autoglym Extra Gloss Protection

Nu ben ik eigenlijk nog steeds niet tevreden. Swirls zijn er wel deels uit maar ik zie ze nog steeds. Ook blijven er krassen zichtbaar.

Heb ook een Audi A1 Zwart Mettallic gedaan en dat lukt een stuk beter met het bovenstaande stappenplan.

Nu wilde ik eigenlijk weer een nieuwe poging gaan doen en heb ook de onderstaande middelen in huis

1. https://www.carclean.com/nl/product/Monello/Ultra_Thin_Foamed_Wool_5_5_Cutting_Pad_103841?o=srthin
2. Monello Veloce
3. Monello Finale
4. https://www.carclean.com/nl/product..._Light_Cutting_Pad_Orange_102548?o=pgMTAwNTI1
5. https://www.carclean.com/nl/product/Monello/Raffini_5_5_Foam_Polishing_Pad_White_102546?o=pgMTAwNTI1

Kan iemand me vertellen wat ik het beste met deze lak kan doen? Welke stappen zijn het beste?

Ik heb volgens mij genoeg spullen. Maar zou echt een beter resultaat willen behalen.
 
Hey hallo! :)

Hmmm... Je hebt al flink wat correctie in huis door de Spiderpad + S3. Ook op de hardere lakken, zoals op de Audi's, zou je hier toch zeker wel goed mee moeten corrigeren.

Naast het feit dat je blijkbaar eerder te langzaam dan te snel heb bewogen tijdens het polijsten, hoeveel hits heb je dan gedaan?

Zelfs met een spiderpad + grof polijstmiddel, en zelfs sterkere machines, kan een goede Duitse lak verraderlijk hard zijn en kunnen er best wel een aantal hits bij komen kijken.


De andere middelen zijn enigszins vergelijkbaar met wat je al hebt gebruikt, met uitzondering van de woolpad. Hier kan ik je weinig over vertellen, maar ik begreep dat je hier ook een flinke correctie mee kan behalen.


Greeeetz
 
Ik ben in het bezit van een Audi A3 uit 2014 met een Uni zwarte lak. (niet metallic)
Ik heb de auto als volgt behandeld met een DAP900. Rustig polijsten dus niet te snel willen!!

1. Wassen
2. Kleien - MEGUIARS - SMOOTH SURFACE CLAY KIT
3. Polijsten met spiderpad i.c.m. scholl s3
4. Polijsten met oranje pad i.c.m. scholl s30
5. Black Hole
6. Wax - Autoglym Extra Gloss Protection

Nu ben ik eigenlijk nog steeds niet tevreden. Swirls zijn er wel deels uit maar ik zie ze nog steeds. Ook blijven er krassen zichtbaar.
Heb ook een Audi A1 Zwart Mettallic gedaan en dat lukt een stuk beter met het bovenstaande stappenplan.
Nu wilde ik eigenlijk weer een nieuwe poging gaan doen en heb ook de onderstaande middelen in huis
1. https://www.carclean.com/nl/product/Monello/Ultra_Thin_Foamed_Wool_5_5_Cutting_Pad_103841?o=srthin
2. Monello Veloce
3. Monello Finale
4. https://www.carclean.com/nl/product..._Light_Cutting_Pad_Orange_102548?o=pgMTAwNTI1
5. https://www.carclean.com/nl/product/Monello/Raffini_5_5_Foam_Polishing_Pad_White_102546?o=pgMTAwNTI1
Kan iemand me vertellen wat ik het beste met deze lak kan doen? Welke stappen zijn het beste?
Ik heb volgens mij genoeg spullen. Maar zou echt een beter resultaat willen behalen.
Jouw stappenplan is prima blijf bij de combi:
-S3 icm Sandwich Spiderpad
-S30 icm Scholl Oranje
-Belangrijk is wel om de pads goed schoon te maken tussendoor.
In samenwerking met een ander forumlid hebben wij vorig jaar een VW polo gepolijst waarbij er meerdere hits met een rotary voor nodig waren om de lak te corrigeren welke echt enorm hard was.
Aan de keuze van je polijstcombinaties ligt het niet maar ik denk dat die lak gewoon keihard is en er met een DAP gewoon meerdere hits nodig zijn.
 
Bedankt voor jullie reacties.

Wat is precies meerdere hits? Gewoon 1 plek uitkiezen op de auto en dan meerdere malen spider + s3?
Dus 2 of 3 keer herhalen en daarna s30 met oranje pad?

Eventueel kan ik dan ook met veloce en spiderpad en daarna finale op oranje pad. Dat lijkt mij hetzelfde toch?
 
Dat is inderdaad wat we bedoelen. Zelfde combi S3 - spiderpad en als je wel iets van correctie ziet maar niet genoeg dit herhalen tot je tevreden bent.

Je kan inderdaad ook Veloce gebruiken. Net wat je voorkeur heeft. Denk alleen dat S3 het beter doet.
 
S3 stoft ook nog eens minder als Veloce. Wanneer de swirls weg zijn hou je hier en daar wat diepere krasjes over.
Gebruik de zelfde polijstcombinatie alleen dan op een kleinere pad en behandel die defecten locaal vervolgens finish je met S30.
 
  • Leuk
Reactions: tembaco
De combi is prima ,
Weet haast wel zeker dat het aan de hits ligt.
Neem de tijd en meerdere hits zoals hierboven al genoemd is de oplossing.
Pads tussen het polijsten door reinigen niet te veel polijstmiddel dan moet het goed komen.
 
Dat is inderdaad wat we bedoelen. Zelfde combi S3 - spiderpad en als je wel iets van correctie ziet maar niet genoeg dit herhalen tot je tevreden bent.

Je kan inderdaad ook Veloce gebruiken. Net wat je voorkeur heeft. Denk alleen dat S3 het beter doet.

Ik wil het topic niet kapen, maar ik heb nog een kort aanvullend vraagje i.v.m. de hits. Je doet dus meerdere hits (combinaties van producten en pads) op één plek van de wagen tot je het gewenste resultaat hebt. Neem je hierdoor van de (blanke) laklaag niet te veel weg aangezien je meerdere malen op dezelfde plek werkt? Want het zou toch kunnen dat je op de rest van de wagen een zwaardere combinatie gaat gebruiken die minder hits nodig heeft en dus minder (blanke)lak wegneemt.

p.s: Ik schaf binnenkort zelf een dap 900 aan en daardoor mijn onervaren vraag :).
 
@Steven130690 - Een hit is wat door velen anders word uitgelegd, dat maakt het ook moeilijk om gedane werk te kunnen inschatten, maar in mijn ogen is één hit; Polijstmiddel op de pad om een werkvlak van ongeveer 50x50cm te kunnen behandelen en dan 1x een dambord doen. Wanneer dit dambord gedaan is, zal het polijstmiddel (eigenlijk de korrel) al flink afgebroken zijn en heb je al aan de finish gewerkt.

Bij een testspot kies je niet een klein "proefstukje" en werk je deze helemaal door tot je hem strak hebt, maar doet dus 1 hit en kijkt hoever je kon komen met deze enkele hit. Je begint bijv. met een Medium-combi (pad + polish) en als je hiermee al flink wat correctie hebt, kan je bepalen of je aan 2 hits met deze combi kan doen en vervolgens kunt afschalen naar je Finishing-combi of dat je met juist met een Grove-combi moet werken en dan moet afschalen.

Welke combi je ook gebruikt en hoevaak dan ook, je gebruikt dit om bijvoorbeeld de swirls weg te halen. Deze zitten tot een bepaalde diepte in je blanke lak. Of je nou 1x middels een grove-combi tot deze diepte komt of 10x middels een finishing-combi, je haalt evenveel lak weg.
Echter, wanneer je zo extreem geduldig bent om het met een finishing-combi te doen, dan heb je geen fijnere nabewerking meer nodig en ben je klaar. Wanneer je het met een grove-combi doet, dan moet je nog 1 á 2 keer afschalen om tot hoogglans te komen.

Werken met een DAP en polijsten, dat haalt niet enorme lappen blanke lak weg. Dit valt enorm mee, hoor. :D



Greetz
 
Leuk om deze kwestie te lezen. Ik heb waarschijnlijk dezelfde autolak uni-zwart, LY9B.
Ik heb met een Flex 3401 en een DAP900 getest, op dezelfde problematiek, lichte krasjes/swirls.

Ik heb het opgelost met een oranje pad en SSR3, daarna oranje pad (eerst wassen) met Monello Veloce en daarna de witte pad met Mezzo en uitpoetsen met finale. (Monello Finale)
Ik ben nu de krassen en swirls kwijt

Ik ben niet een poets"guru" maar @Quantoxx is dit een goede "route?" Of kan het makkelijker/simpeler?

Ik heb overigens alleen nog maar een achterscherm gedaan om te proberen....
 
Laatst bewerkt:
De stap ssr3 kun je overslaan, want veloce is grover.
Ik weet niet wat je bedoelt met "uitpoetsen met finale" maar verder lijkt het mij wel ok.
Ik zou het zelf wel anders gedaan hebben, maar dat is persoonlijk. Namelijk die tussenstap mezzo op wit.
Is mij nog nooit overkomen dat ik mezzo moest gebruiken als tussenstap om de haze van compounden weg te halen.
 
  • Leuk
Reactions: The X man en Jansen
De stap ssr3 kun je overslaan, want veloce is grover.
Ik weet niet wat je bedoelt met "uitpoetsen met finale" maar verder lijkt het mij wel ok.
Ik zou het zelf wel anders gedaan hebben, maar dat is persoonlijk. Namelijk die tussenstap mezzo op wit.
Is mij nog nooit overkomen dat ik mezzo moest gebruiken als tussenstap om de haze van compounden weg te halen.

Welke volgorde en pads gebruik jij voor dit soort kwesties?
 
Bij harde lak bijvoorbeeld veloce op geel. Daarna finale op wit.
Bij zachtere lak dus mezzo op oranje en daarna finale op wit.

Natuurlijk heeft iedereen zijn eigen methodes, maar probeer wel te bedenken waarom je een bepaalde stap doet. Omdat je het ergens hebt gelezen, of omdat je boerenverstand het zegt. (Of omdat je graag alle mogelijke producten op je lak wilt smeren... zo lees ik heel vaak een reeks als: veloce op geel, mezzo op oranje, finale op wit, black hole erop, EXP erop, en dan nog wax. Leuke bezigheidstherapie, maar volgens mij lang niet allemaal nodig. )

Je moet dus zelf gewoon uittesten wat voor jou werkt.
Ik heb net als jij een uni-zwarte lak. Kneiterhard, maar erg gevoelig, doordat je echt ALLES ziet.
Polijstmiddel moet ik met Senza bordi's afnemen, anders trek ik meteen een veeg in de lak.
De "nieuwe" waskrassen die wij allebei snel hebben, simpelweg doordat ze bij onze wagens direct zichtbaar zijn en bij een metallic lak minder, zijn vrij eenvoudig te verwijderen omdat ze heel oppervlakkig zijn. Dus wellicht is finale op wit al voldoende.
 
  • Leuk
Reactions: The X man
@mdlange Thx voor je info, ik heb idd hetzelfde gevoel, voorheen 4-5 stappen voordat ik wax kon aanbrengen, polijsten 3 gradaties, sealer en dan de wax, ik ga proberen dit effectief te minimaliseren!
Dank voor je tips!
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Reactions: mdlange