• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Full Detail Audi A3 G-tron 2014 zwart

ArnoldG

Detailing guru
Tester of Bling
16 jan 2015
597
153
30
Hallo beste detailers,

Hieronder een detail beschreven van een Audi A3 uit 2014. De klant liep al een lange tijd aan te dringen op een full detail. Door het niet meer thuis wonen en andere prioriteiten is deze detail nu pas uitgevoerd. De auto heeft na 3 jaar ruim 93.000 km op de teller staan. De auto wordt dagelijk voor woon werk verkeer gebruikt. In deze 3 jaar is de auto 3 keer met de hand gewassen en drie keer door de wasstraat aldus de eigenaar. Swirls door het wassen zijn er in ieder geval die lachte de eigenaar.

Tijdens de detail heb ik veel nieuwe spullen uitgeprobeerd. @Quantoxx bedankt voor het pakezel spelen tijdens de SDD. Ik heb je daar nog niet officieel voor bedankt.

De auto was echt een varkenshok, Van buiten was die goor en misschien van binnen nog wel erger. Koffier beker omgegooid etc etc etc.

So let's start!

IMG_20170829_141423[1].jpg
IMG_20170829_141428[1].jpg
IMG_20170829_141433[1].jpg
IMG_20170829_141445[1].jpg
IMG_20170829_141454[1].jpg
IMG_20170829_175410[1].jpg


Eerst begonnen met de Nilfisk C120 en een freeskop om al het vuil er af te spuiten. Ongelooflijk hoeveel zand en bagger ik al los spoelde met de prewash. De TFR multiwash heb ik 1:5 aangebracht met een spayer en zijn vijf minuten zijn werk laten doen. Hierna goed afgespoeld.

De auto gewassen met Poorboys Slicks & Suds in combinatie met een Monello thick. De kleur van de auto kwam na het polijsten mooi naar voren.De schilder die tegenover bezig was verklaarde me al snel voor gek tot ik de klei liet zien. De foto komt later in dit topic nog wel voorbij

Voorbereiding:
Vorige week woensdag middag begonnen met de auto te wassen. Hiervoor heb ik de volgende middelen dus voor gebruikt:
- Shampoo: Poorboys Slicks & Suds
- Washmitt:: Monello Thickmitt
- Prewash: TFR + Gloria hand drukpomp
- Ijzerverwijderaar: Monello Non-Ferro
- Klei: Monello
- Glijmiddel klei: DoDO Born to be slippy (1:10)
- Droogdoek: Monello
- Hulpmiddelen: Valvet kwasten, verschillende borstels en een Nilfisk 120 bar hogedruk reiniger.

De auto is schoon gespoten en afgedroogd met de Monello droogdoek.
Hierna de auto ingespoten met Monello Non-Ferro en opnieuw gewassen met een goedkope wibra wasmitt.
Ten slotte de auto gekleid met de Monello klei en Dodo duice - Born to be Slippy.
Het klein gaf aan dat de lak sterk vevuild was. Voornamelijk rond de wielkasten wat asfalt en teer aanwezig. Klei werd donkerbruin na een kwart motorkap gedaan te hebben. De auto staat altijd onder bomen in een boeren omgeving. Veel ingedroogde vogelpoep ook!

Ik was ruim 3 uur verder voordat de auto weer iets toonbaar was.

IMG_20170829_161202[1].jpg


Polijsten
Na het maken van een testspot op de motorkap tot de conclusie gekomen dat de lak aanvoelde als gevlinderd beton, ontiegelijk hard dus. Ik heb ik mijn korte detail carrière alleen maar duitse auto’s behandeld en ben een bikkelharde beton lak gewend. Deze lak was er dus weer zo'n een. Een testspot wees uit dat 2 hits met de scholl witte spider pad in combinatie met Scholl S3 en de rotery bijna afdoende was. Hierna nog één hit met de blauwe rupes pad gedaan in combinatie met de Scholl S3 en de Rupes LHR 15. Als laatste stap Monello finale op wit met de dap 900 V3.

Roterend poijsten:
- Pro 900
- Scholl spiderpad wit
- Scholl S3

Excentrisch:
- Rupes LHR 15
- Rupes pad blauw
- Scholl S3
- Dap 900 V3:
- Gefinisht met Monello Finale op een Monello witte pad (5.5")

Velgen:
De velgen waren vies. Eerst goed gewassen met een sopje en daarna ingespoten met Non-Ferro en Nanolex wheel cleaner (? roze spul iniedergeval). Goed schoon geborsteld met verschillende kwasten en borstels. De banden waren ook erg goor. De banden heb ik schoongemaakt met een harde borstel in combinatie met pure Poorboys APC.

De velgen zijn ontvet met Gyeon Prep en in de Poorboys wheel wax gezet. De banden zijn in de Gyeon Tire gezet. Wat een ongelooflijke kut fles is dat. Ik begin me er steeds meer aan te ergeren. Lekken als de ziekte de fles. Iemand een tip?

Gebruikte artikelen:
- Goedkope wegwerp mitt in combinatie met de Poorboys shampoo
- Nanolex wheel cleaner
- Monello Non-Ferro
- Gyeon Tire
- APC+D voor het reinigen van de banden (0:1)
- Poorboys wheelwax in combinatie met een alieexpres applicator.

Bescherming
Nu alles gepolijst en netjes is, moet de lak beschermd worden. Omdat de eigenaar van de auto het effect mijn een coating heeft gezien op mijn auto / mijn vaders auto, heeft hij ook gekozen voor een Nanolex Si3D glascoating. Deze coating heeft een diepere kleur. Ook het verhaal van 'gemakkelijker onderhouden' sprak hem erg aan.

Gebruikte artikelen:
- Si3D + applicators
- Nanolex EX

Ramen buiten:
- Al het glas gepolijst met Nanolex glas polish op een Gele Monello pad (5.5")
- Ramen onvet met Nanolex EX.
- De ramen zijn als laatste TW Rain Kleer gezet. Ook het dakraam (groot panorama) is met dit middel behandeld.

Ik hield een witte was tijdens het uitbuffen. Ik ben nog niet helemaal weg van de TW, de duurdere nanolex set beviel mij beter.

Ramen binnen:
Hiervoor heb ik de Dodo glasreiniger gepakt. Was voor mij de eerste keer.
Wat een heerlijk product is dat!!!1! Veel beter dan de Nanolex variant. Dat is een blijvertje.

Trims, lampen en spiegels:
De kunststof delen zijn gereinigd met APC+D van Poorboys. Hierna tweemaal ontvet met Nanolex EX. Dit product vind ik fijner werker als de Gyeon Prep. Deze fles lekt bij de spraykop en sprayt minder mooi als de Nanolex EX. Tevens is de Nanolex EX sproeikop af te stellen.
De trims zijn beschermd met Gyeon Trim voor een langdurige bescherming.
De koplampen zijn gepolijst, ontvet en daarna ook in de Gyeon Trim gezet.

Chroomwerk sierlijsten
Chroomwerk aangepakt met behulp van Great Lion7

Interieur
Het interieur was één grote chaos. Waar te beginnen vroeg ik me af?
Als eerste heb ik een apc oplossing gepakt (1:15) en een borstel. Hiermee heb ik alles nat afgenomen. Hele dashbord en alles eromheen nat schoon gemaakt en afgenomen. Al het kunststof in de Pooyboys natural look gezet. Hiermee ben ik echt een hele avond bezig geweest. De matten heb ik met de hoge druk reiniger schoon gespoten en op laten drogen. Hierna nog even gestofzuigd.
Het interieur bevat heel erg veel leer. De stoelen zijn half leer, maar ook in de deur en aan de zijnkanten van het midden console zat leer. Dit allemaal gereinigd en gevoed van de mothers set. De reiniger van die set heeft toch altijd iets een penetrante lucht, maar het werkt perfect. Het interieur zag er wel als nieuw uit.

Tijd:
- Dinsdag 14.00-21.00 uur
- Woensdag 8.30-21.30 uur
- Donderdag 08.30-14.00 uur

Het was hard bikkelen maar het resultaat mag er wezen.
Foto's zijn niet al te best. Had helaas enkel me telefoon bij me...

Groeten!

IMG_20170831_142804[1].jpg
IMG_20170831_142831[1].jpg
IMG_20170831_142846[1].jpg
IMG_20170831_142901[1].jpg
IMG_20170831_142909[1].jpg
IMG_20170831_142923[1].jpg
IMG_20170831_142943[1].jpg
IMG_20170831_143004[1].jpg
IMG_20170831_143048[1].jpg
IMG_20170831_143100[1].jpg
IMG_20170831_143138[1].jpg
IMG_20170831_143126[1].jpg
IMG_20170831_143112[1].jpg
 
Ik lees freskop, nu heb ik weleens begrepen dat dit niet zo goed voor de lak is, of valt dit wel te bezien?

Keurige detail verder! Hoop werk aangehad. Vind persoonlijk dood zonde van Z'n auto, zeker de binnenkant. Hoe krijg je het voor elkaar.
 
Ik zit er dan niet 5 cm bovenop. Maar voor de velgen modder en vogelpoep was er geen andere oplossing. Het liet gewoon niet los. Rest gewoon belaste afstand bewaren inderdaad :). Goed kritisch , hou ik van haha
 
Nice work, G! :p

De banden zijn in de Gyeon Tire gezet. Wat een ongelooflijke kut fles is dat. Ik begin me er steeds meer aan te ergeren. Lekken als de ziekte de fles. Iemand een tip?
Ik heb al mijn producten overgegoten in de Monello-flessen. Tire kreeg ik moddervette handen van en de Prep lekte ook altijd wel ergens. :D

Nanolex EX. Dit product vind ik fijner werker als de Gyeon Prep. Deze fles lekt bij de spraykop en sprayt minder mooi als de Nanolex EX. Tevens is de Nanolex EX sproeikop af te stellen.
Eigenlijk vind je EX dus een beter prduct omdat de fles beter is?:p Mijn voorkeur gaat uit naar EX omdat hij wat sterker is. :D
 
Knap staaltje werk en mooi resultaat! Heeft veel tijd en zweet gekost zo te zien. Prettig leesbaar verslag ook.
Glans is mooi terug gekomen, misschien zelfs wel beter dan bij aflevering. En van binnen... dag en nacht verschil. Ziet er weer als nieuw uit.

Blijf me toch vaak verbazen hoe sommigen met hun auto omgaan. Beetje bijhouden lijkt soms lastig. En bijzondere is dat ze dan vervolgens voor een full detail kiezen. Dat dan weer wel.
 
  • Leuk
Reactions: ArnoldG
Blijf me toch vaak verbazen hoe sommigen met hun auto omgaan. Beetje bijhouden lijkt soms lastig. En bijzondere is dat ze dan vervolgens voor een full detail kiezen. Dat dan weer wel.

Ik doe dat ook, haha! Ik gebruik de auto voor van alles en laat 'm weer lekker aftakelen, dan voelt het lekkerder wanneer ik de boel weer strak maak! :p
 
  • Leuk
Reactions: ArnoldG
Mooi werk! Hoewel ik niet begrijp dat mensen een auto zo verkloten (helemaal zo'n nieuwe en dure auto als deze), vind ik het wel altijd klusjes waar je veel voldoening uit kunt halen.
 
  • Leuk
Reactions: ArnoldG
Zonde toch dat zo een leuke auto zo wordt bijgehouden. Eigenlijk niet dus, hij mag blij zijn met je ;)
Leuk verslag en mooie detail.
 
  • Leuk
Reactions: ArnoldG
Wat een verschil! Zonde om deze terug te geven aan de eigenaar, ben altijd zo bang dat die er binnen de korste keren weer zo uit ziet als voorheen.

Tevens ook een fijn verslag om te lezen!
 
  • Leuk
Reactions: ArnoldG
Dit is gewoon echt doodzonde. Zo'n geweldig mooie auto.
Je hebt hem echt weer teruggebracht in een mooie staat!
 
  • Leuk
Reactions: ArnoldG
Leuk en uitgebreid verslag:) Maar wat heb jij een eer van je werk zeg met deze auto:cool: Wat een verschil!:eek: Ben benieuwd hoelang de auto zo netjes er bij blijft staan zowel van binnen als van buiten;)
 
  • Leuk
Reactions: ArnoldG
Mooi!

Ik zie dat je geen teerverwijderaar hebt gebruikt, maar als ik je klei zo zie zou dat geen overbodige luxe zijn. Ik gebruikte het vroeger ook niet, maar tegenwoordig in elk geval op de gebieden achter de wielen, omdat daar bijna altijd wel teer zit. Het scheelt mij een hoop geklei, met name op die plekken waar ik kleien het vervelendst vind (dorpels, achterbumper) omdat je daar voorover gebogen laag bij de grond aan het werk bent.
 
  • Leuk
Reactions: PeterS