Hallo beste detailers,
Hieronder een detail beschreven van een Audi A3 uit 2014. De klant liep al een lange tijd aan te dringen op een full detail. Door het niet meer thuis wonen en andere prioriteiten is deze detail nu pas uitgevoerd. De auto heeft na 3 jaar ruim 93.000 km op de teller staan. De auto wordt dagelijk voor woon werk verkeer gebruikt. In deze 3 jaar is de auto 3 keer met de hand gewassen en drie keer door de wasstraat aldus de eigenaar. Swirls door het wassen zijn er in ieder geval die lachte de eigenaar.
Tijdens de detail heb ik veel nieuwe spullen uitgeprobeerd. @Quantoxx bedankt voor het pakezel spelen tijdens de SDD. Ik heb je daar nog niet officieel voor bedankt.
De auto was echt een varkenshok, Van buiten was die goor en misschien van binnen nog wel erger. Koffier beker omgegooid etc etc etc.
So let's start!
Eerst begonnen met de Nilfisk C120 en een freeskop om al het vuil er af te spuiten. Ongelooflijk hoeveel zand en bagger ik al los spoelde met de prewash. De TFR multiwash heb ik 1:5 aangebracht met een spayer en zijn vijf minuten zijn werk laten doen. Hierna goed afgespoeld.
De auto gewassen met Poorboys Slicks & Suds in combinatie met een Monello thick. De kleur van de auto kwam na het polijsten mooi naar voren.De schilder die tegenover bezig was verklaarde me al snel voor gek tot ik de klei liet zien. De foto komt later in dit topic nog wel voorbij
Voorbereiding:
Vorige week woensdag middag begonnen met de auto te wassen. Hiervoor heb ik de volgende middelen dus voor gebruikt:
- Shampoo: Poorboys Slicks & Suds
- Washmitt:: Monello Thickmitt
- Prewash: TFR + Gloria hand drukpomp
- Ijzerverwijderaar: Monello Non-Ferro
- Klei: Monello
- Glijmiddel klei: DoDO Born to be slippy (1:10)
- Droogdoek: Monello
- Hulpmiddelen: Valvet kwasten, verschillende borstels en een Nilfisk 120 bar hogedruk reiniger.
De auto is schoon gespoten en afgedroogd met de Monello droogdoek.
Hierna de auto ingespoten met Monello Non-Ferro en opnieuw gewassen met een goedkope wibra wasmitt.
Ten slotte de auto gekleid met de Monello klei en Dodo duice - Born to be Slippy.
Het klein gaf aan dat de lak sterk vevuild was. Voornamelijk rond de wielkasten wat asfalt en teer aanwezig. Klei werd donkerbruin na een kwart motorkap gedaan te hebben. De auto staat altijd onder bomen in een boeren omgeving. Veel ingedroogde vogelpoep ook!
Ik was ruim 3 uur verder voordat de auto weer iets toonbaar was.
Polijsten
Na het maken van een testspot op de motorkap tot de conclusie gekomen dat de lak aanvoelde als gevlinderd beton, ontiegelijk hard dus. Ik heb ik mijn korte detail carrière alleen maar duitse auto’s behandeld en ben een bikkelharde beton lak gewend. Deze lak was er dus weer zo'n een. Een testspot wees uit dat 2 hits met de scholl witte spider pad in combinatie met Scholl S3 en de rotery bijna afdoende was. Hierna nog één hit met de blauwe rupes pad gedaan in combinatie met de Scholl S3 en de Rupes LHR 15. Als laatste stap Monello finale op wit met de dap 900 V3.
Roterend poijsten:
- Pro 900
- Scholl spiderpad wit
- Scholl S3
Excentrisch:
- Rupes LHR 15
- Rupes pad blauw
- Scholl S3
- Dap 900 V3:
- Gefinisht met Monello Finale op een Monello witte pad (5.5")
Velgen:
De velgen waren vies. Eerst goed gewassen met een sopje en daarna ingespoten met Non-Ferro en Nanolex wheel cleaner (? roze spul iniedergeval). Goed schoon geborsteld met verschillende kwasten en borstels. De banden waren ook erg goor. De banden heb ik schoongemaakt met een harde borstel in combinatie met pure Poorboys APC.
De velgen zijn ontvet met Gyeon Prep en in de Poorboys wheel wax gezet. De banden zijn in de Gyeon Tire gezet. Wat een ongelooflijke kut fles is dat. Ik begin me er steeds meer aan te ergeren. Lekken als de ziekte de fles. Iemand een tip?
Gebruikte artikelen:
- Goedkope wegwerp mitt in combinatie met de Poorboys shampoo
- Nanolex wheel cleaner
- Monello Non-Ferro
- Gyeon Tire
- APC+D voor het reinigen van de banden (0:1)
- Poorboys wheelwax in combinatie met een alieexpres applicator.
Bescherming
Nu alles gepolijst en netjes is, moet de lak beschermd worden. Omdat de eigenaar van de auto het effect mijn een coating heeft gezien op mijn auto / mijn vaders auto, heeft hij ook gekozen voor een Nanolex Si3D glascoating. Deze coating heeft een diepere kleur. Ook het verhaal van 'gemakkelijker onderhouden' sprak hem erg aan.
Gebruikte artikelen:
- Si3D + applicators
- Nanolex EX
Ramen buiten:
- Al het glas gepolijst met Nanolex glas polish op een Gele Monello pad (5.5")
- Ramen onvet met Nanolex EX.
- De ramen zijn als laatste TW Rain Kleer gezet. Ook het dakraam (groot panorama) is met dit middel behandeld.
Ik hield een witte was tijdens het uitbuffen. Ik ben nog niet helemaal weg van de TW, de duurdere nanolex set beviel mij beter.
Ramen binnen:
Hiervoor heb ik de Dodo glasreiniger gepakt. Was voor mij de eerste keer.
Wat een heerlijk product is dat!!!1! Veel beter dan de Nanolex variant. Dat is een blijvertje.
Trims, lampen en spiegels:
De kunststof delen zijn gereinigd met APC+D van Poorboys. Hierna tweemaal ontvet met Nanolex EX. Dit product vind ik fijner werker als de Gyeon Prep. Deze fles lekt bij de spraykop en sprayt minder mooi als de Nanolex EX. Tevens is de Nanolex EX sproeikop af te stellen.
De trims zijn beschermd met Gyeon Trim voor een langdurige bescherming.
De koplampen zijn gepolijst, ontvet en daarna ook in de Gyeon Trim gezet.
Chroomwerk sierlijsten
Chroomwerk aangepakt met behulp van Great Lion7
Interieur
Het interieur was één grote chaos. Waar te beginnen vroeg ik me af?
Als eerste heb ik een apc oplossing gepakt (1:15) en een borstel. Hiermee heb ik alles nat afgenomen. Hele dashbord en alles eromheen nat schoon gemaakt en afgenomen. Al het kunststof in de Pooyboys natural look gezet. Hiermee ben ik echt een hele avond bezig geweest. De matten heb ik met de hoge druk reiniger schoon gespoten en op laten drogen. Hierna nog even gestofzuigd.
Het interieur bevat heel erg veel leer. De stoelen zijn half leer, maar ook in de deur en aan de zijnkanten van het midden console zat leer. Dit allemaal gereinigd en gevoed van de mothers set. De reiniger van die set heeft toch altijd iets een penetrante lucht, maar het werkt perfect. Het interieur zag er wel als nieuw uit.
Tijd:
- Dinsdag 14.00-21.00 uur
- Woensdag 8.30-21.30 uur
- Donderdag 08.30-14.00 uur
Het was hard bikkelen maar het resultaat mag er wezen.
Foto's zijn niet al te best. Had helaas enkel me telefoon bij me...
Groeten!
Hieronder een detail beschreven van een Audi A3 uit 2014. De klant liep al een lange tijd aan te dringen op een full detail. Door het niet meer thuis wonen en andere prioriteiten is deze detail nu pas uitgevoerd. De auto heeft na 3 jaar ruim 93.000 km op de teller staan. De auto wordt dagelijk voor woon werk verkeer gebruikt. In deze 3 jaar is de auto 3 keer met de hand gewassen en drie keer door de wasstraat aldus de eigenaar. Swirls door het wassen zijn er in ieder geval die lachte de eigenaar.
Tijdens de detail heb ik veel nieuwe spullen uitgeprobeerd. @Quantoxx bedankt voor het pakezel spelen tijdens de SDD. Ik heb je daar nog niet officieel voor bedankt.
De auto was echt een varkenshok, Van buiten was die goor en misschien van binnen nog wel erger. Koffier beker omgegooid etc etc etc.
So let's start!
Eerst begonnen met de Nilfisk C120 en een freeskop om al het vuil er af te spuiten. Ongelooflijk hoeveel zand en bagger ik al los spoelde met de prewash. De TFR multiwash heb ik 1:5 aangebracht met een spayer en zijn vijf minuten zijn werk laten doen. Hierna goed afgespoeld.
De auto gewassen met Poorboys Slicks & Suds in combinatie met een Monello thick. De kleur van de auto kwam na het polijsten mooi naar voren.De schilder die tegenover bezig was verklaarde me al snel voor gek tot ik de klei liet zien. De foto komt later in dit topic nog wel voorbij
Voorbereiding:
Vorige week woensdag middag begonnen met de auto te wassen. Hiervoor heb ik de volgende middelen dus voor gebruikt:
- Shampoo: Poorboys Slicks & Suds
- Washmitt:: Monello Thickmitt
- Prewash: TFR + Gloria hand drukpomp
- Ijzerverwijderaar: Monello Non-Ferro
- Klei: Monello
- Glijmiddel klei: DoDO Born to be slippy (1:10)
- Droogdoek: Monello
- Hulpmiddelen: Valvet kwasten, verschillende borstels en een Nilfisk 120 bar hogedruk reiniger.
De auto is schoon gespoten en afgedroogd met de Monello droogdoek.
Hierna de auto ingespoten met Monello Non-Ferro en opnieuw gewassen met een goedkope wibra wasmitt.
Ten slotte de auto gekleid met de Monello klei en Dodo duice - Born to be Slippy.
Het klein gaf aan dat de lak sterk vevuild was. Voornamelijk rond de wielkasten wat asfalt en teer aanwezig. Klei werd donkerbruin na een kwart motorkap gedaan te hebben. De auto staat altijd onder bomen in een boeren omgeving. Veel ingedroogde vogelpoep ook!
Ik was ruim 3 uur verder voordat de auto weer iets toonbaar was.
Polijsten
Na het maken van een testspot op de motorkap tot de conclusie gekomen dat de lak aanvoelde als gevlinderd beton, ontiegelijk hard dus. Ik heb ik mijn korte detail carrière alleen maar duitse auto’s behandeld en ben een bikkelharde beton lak gewend. Deze lak was er dus weer zo'n een. Een testspot wees uit dat 2 hits met de scholl witte spider pad in combinatie met Scholl S3 en de rotery bijna afdoende was. Hierna nog één hit met de blauwe rupes pad gedaan in combinatie met de Scholl S3 en de Rupes LHR 15. Als laatste stap Monello finale op wit met de dap 900 V3.
Roterend poijsten:
- Pro 900
- Scholl spiderpad wit
- Scholl S3
Excentrisch:
- Rupes LHR 15
- Rupes pad blauw
- Scholl S3
- Dap 900 V3:
- Gefinisht met Monello Finale op een Monello witte pad (5.5")
Velgen:
De velgen waren vies. Eerst goed gewassen met een sopje en daarna ingespoten met Non-Ferro en Nanolex wheel cleaner (? roze spul iniedergeval). Goed schoon geborsteld met verschillende kwasten en borstels. De banden waren ook erg goor. De banden heb ik schoongemaakt met een harde borstel in combinatie met pure Poorboys APC.
De velgen zijn ontvet met Gyeon Prep en in de Poorboys wheel wax gezet. De banden zijn in de Gyeon Tire gezet. Wat een ongelooflijke kut fles is dat. Ik begin me er steeds meer aan te ergeren. Lekken als de ziekte de fles. Iemand een tip?
Gebruikte artikelen:
- Goedkope wegwerp mitt in combinatie met de Poorboys shampoo
- Nanolex wheel cleaner
- Monello Non-Ferro
- Gyeon Tire
- APC+D voor het reinigen van de banden (0:1)
- Poorboys wheelwax in combinatie met een alieexpres applicator.
Bescherming
Nu alles gepolijst en netjes is, moet de lak beschermd worden. Omdat de eigenaar van de auto het effect mijn een coating heeft gezien op mijn auto / mijn vaders auto, heeft hij ook gekozen voor een Nanolex Si3D glascoating. Deze coating heeft een diepere kleur. Ook het verhaal van 'gemakkelijker onderhouden' sprak hem erg aan.
Gebruikte artikelen:
- Si3D + applicators
- Nanolex EX
Ramen buiten:
- Al het glas gepolijst met Nanolex glas polish op een Gele Monello pad (5.5")
- Ramen onvet met Nanolex EX.
- De ramen zijn als laatste TW Rain Kleer gezet. Ook het dakraam (groot panorama) is met dit middel behandeld.
Ik hield een witte was tijdens het uitbuffen. Ik ben nog niet helemaal weg van de TW, de duurdere nanolex set beviel mij beter.
Ramen binnen:
Hiervoor heb ik de Dodo glasreiniger gepakt. Was voor mij de eerste keer.
Wat een heerlijk product is dat!!!1! Veel beter dan de Nanolex variant. Dat is een blijvertje.
Trims, lampen en spiegels:
De kunststof delen zijn gereinigd met APC+D van Poorboys. Hierna tweemaal ontvet met Nanolex EX. Dit product vind ik fijner werker als de Gyeon Prep. Deze fles lekt bij de spraykop en sprayt minder mooi als de Nanolex EX. Tevens is de Nanolex EX sproeikop af te stellen.
De trims zijn beschermd met Gyeon Trim voor een langdurige bescherming.
De koplampen zijn gepolijst, ontvet en daarna ook in de Gyeon Trim gezet.
Chroomwerk sierlijsten
Chroomwerk aangepakt met behulp van Great Lion7
Interieur
Het interieur was één grote chaos. Waar te beginnen vroeg ik me af?
Als eerste heb ik een apc oplossing gepakt (1:15) en een borstel. Hiermee heb ik alles nat afgenomen. Hele dashbord en alles eromheen nat schoon gemaakt en afgenomen. Al het kunststof in de Pooyboys natural look gezet. Hiermee ben ik echt een hele avond bezig geweest. De matten heb ik met de hoge druk reiniger schoon gespoten en op laten drogen. Hierna nog even gestofzuigd.
Het interieur bevat heel erg veel leer. De stoelen zijn half leer, maar ook in de deur en aan de zijnkanten van het midden console zat leer. Dit allemaal gereinigd en gevoed van de mothers set. De reiniger van die set heeft toch altijd iets een penetrante lucht, maar het werkt perfect. Het interieur zag er wel als nieuw uit.
Tijd:
- Dinsdag 14.00-21.00 uur
- Woensdag 8.30-21.30 uur
- Donderdag 08.30-14.00 uur
Het was hard bikkelen maar het resultaat mag er wezen.
Foto's zijn niet al te best. Had helaas enkel me telefoon bij me...
Groeten!