• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Audi A4 1e poging

dovdmeer

Detailing addict
16 mei 2008
689
65
51
Bergschenhoek
Afgelopen weekend dacht ik dat het mooi weer zou worden, dus ik was er helemaal klaar voor! Ik had al helemaal een stappenplan gemaakt die de auto puntgaaf zou moeten maken. Helaas liep het eigenlijk helemaal niet zoals ik verwachtte...mede door mijn gebrek aan kennis hoe ik iets moet gebruiken, maar nog erger...het weer...:( maar goed, het was droog, dus vol goede moed de auto gewassen met een Washmitt van schapenwol (geen idee welk merk (Wallmart USA) ) Dat was al even wennen omdat dat ding best zwaar wordt, maar het wast wel lekker met de Meguiars shampoo...:)

Daarna heb ik de auto ook afgedroogd met een nieuwe doek je volgens mij in NL niet kan kopen: Armor All

Ik verwachtte er niet veel van, mede omdat de doek zo dun is, maar ik moet zeggen...een fantastische droogdoek! Ik kon met gemak de gehele auto drogen! Had ik niet verwacht!

Daarna het kleien...gewoon met de consumenten lijn van Meguiars. Ik verwachte dat het dak en de motorkap echt smerig zouden zijn, omdat ze wel stroef aanvoelde, en je voelde her end er toch wel wat vuil, maar het tegengestelde is waar, de klei bleef vrijwel schoon, alleen de lak voelde wel weer reteglad aan...:)

Daarna kwam het leukste gedeelte...de DAP! Eindelijk! Ik durfde eerste niet, maar ben gewoon aan de slag gegaan, en heb eerst een testspot gedaan.

Ik wilde niet verder gaan dan de witte pad, omdat ik eerst wat kenners advies wil over de zwaardere pads, maar goed...de SSR1 op de witte pad deed zoals verwacht eigenlijk niets (Stand 6 op de DAP)...Ik had een klein miniscuul krasje gezien die ik weg wilde hebben, dus daarna de SSR2.5 op de witte pad...en waarempel, na een paar passes was dat krasje weg!

Ik superblij, dus dat was de combi, Witte pad met SSR2.5. Dus daarmee de halve motorkap gedaan, en daarna nog de SSR1. De halve voor de 50/50 natuurlijk. En ook voor de foto van mijn klunzigheid...:

Spetters overal...:D


Na de halve kap gedaan te hebben hoopte ik op een prachtige 50/50...maar helaas. Je ziet de streep van het tape nog, en rechts zouden de swirls dus weg moeten zijn, maar niet dus...:

Ik durf dus nog niet met de oranje pad aan de slag zonder dat een expert er eens naar gekeken heeft. Misschien druk ik niet hard genoeg op de DAP, misschien te weinig passes...verder is de DAP TOP!

Zo breng ik het op de pad aan...moet genoeg zijn toch?:

Hierna begin de ellende met het weer eigenlijk...kleine druppeltjes...ik dacht al...nee he...ja dus...auto weer een beetje nat geworden, dus weer drogen met een droogdoek....en daarna de hele auto gedaan met de Black hole:

Ik weet niet of dit de juiste manier is, maar ik baalde wel een beetje van mijn polijst resultaat, het weer, weet ik het allemaal, dus ik vond ook de auto niet opknappen na de black hole (Ik weet ook niet precies of ik het juist opbreng (beetje op de pad, per paneel inwrijven, en daarna wegpoetsen met een MF doek)

En ja hoor...net na de black hole...weer spetters...Ik wilde de natty's erop hebben, dus heb de EXP overgeslagen door het weer...:(

Lekker dun natty's erop gebracht (wat een geur :heart_eyes: ), en de hele auto ingesmeerd, even laten curen...en ja hoor...wéér regen! ik dacht dat ik gek werd...staat net de natty's erop, gaat het weer regenen terwijl het nog niet is uitgepoetst...:confused:

Weer de hele auto net nat, met de natty's er nog op...tja..wat dat met de wax doet weet ik niet, maar ik heb het gewoon uitgewreven met een aantal MF doeken (werden steeds nat natuurlijk), en toen had ik het wel even gehad eigenlijk...:(

Heel vreemd had ik nadat ik stopte geen lekker gevoel over de auto, gewoon geen lekkere detail beurt. Auto net voor de deur gezet en het begon verder te regenen, waar ik wel wat beadingfoto's van heb genomen. De Beading is wel ok, ondanks dat ik de nattys uit heb moeten poetsen terwijl de auto nat was. met name het dak geeft een wat rare beading volgens mij:

Gelukkig ging mijn gevoel snel over toen mijn pa even langs kwam en zei dat de auto er schitterend bij stond...:) En gisteravond stond hij onder een lantaarnpaal, en ik kom aanlopen, en dacht eigenlijk, Allemachtig, hij staat toch wel héél erg te glimmen! Dus uiteindelijk toch nog een goed gevoel eraan over gehouden, maar het kan echt nog vééééél beter!

Wat ik niet heb kunnen doen:
Swirlvrij maken. Ik heb alleen de motorkap kunnen doen met de DAP en die kreeg ik niet swirlvrij. (Les nodig dus...:D)
Ex-P
Trims met Trim restorer
Metalen delen met AMP
Banden (velgen wel in de Wheelwax gezet)
Interieur
Ramen

Ik heb wel foto's van de gehele auto "after" maar die moet ik nog even censureren, dus die zal ik later nog erbij zetten. Al met al ben ik al blij dat ik wat met de DAP heb kunnen doen...:D

bedankt voor het lezen, en alle commentaar is welkom...Ik moet nog steeds veel leren....:)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Mijn ervaring met "natte" wax uitpoetsen is niet geweldig. bij opgedroging allemaal vlekken zichtbaar. Misschien had je hem wel beter kunnen waxen als het een tijdje droog was geweest.. Maarja, het kriebelt dan toch he :D
 
davejanssen zei:
Mijn ervaring met "natte" wax uitpoetsen is niet geweldig. bij opgedroging allemaal vlekken zichtbaar. Misschien had je hem wel beter kunnen waxen als het een tijdje droog was geweest.. Maarja, het kriebelt dan toch he :D

:D...inderdaad...Het werd al een beetje en haast klus door dat prutweer, maar ik wilde zo graag tóch dat waslaagje erop....maar je hebt gelijk...van een afstandje valt het mee, maar dinchterbij wordt het al minder...naja..de eerst volgende droge dag meteen weer een poging wagen...:D
 
Dennis ,de hoeveelheid SSR is voldoende ,je gaat gewoon een zwaardere pad en/of polish moeten gebruiken. Of veel meer "passes" moeten maken.

Beetje zonde van het weer ,maar de wagen ziet er toch goed uit..! :)^

Je moet eens "Spitt Shining" opzoeken ,dan weet je dat wax met water er af halen nog geen super slecht ding is..
 
Tim zei:
Eindelijk met je dapje aan de slag! :)

Jammer van de regen, maar succesvol dagje zo te zien!

Uiteindelijk wel, maar het kan nog zoveel beter...Ik zou dan ook graag een keertje met mijn spulletjes langskomen om eens te kijken wat de beste combo is voor mijn lak....:)

Ik was wel als een kind zo blij dat ik een krasje helemaal zelf met de DAP weg had gekregen...:D
 
gewoon eens een testspot met oranje pad en ssr1 of zelfs ssr2.5. Daar kan je weinig mee misdoen.
 
Balen van het weer Dennis maar al met al toch lekker bezig geweest hoor. Met de beading op je dak is helemaal niks mis! Verder niet meer veel toe te voegen aan wat mijn voorgangers gezegd hebben; Polijstmiddel op de pad is voldoende, volgende keer of meer passes maken of een zwaardere pad gebruiken.

Het gaat helemaal goed komen! ;)
 
Mijn ervaring met Audi lak is dat je toch echt niet ontkomt aan de oranje pad met SSR 2.5. Succes!
 
Dibbuz zei:
Mijn ervaring met Audi lak is dat je toch echt niet ontkomt aan de oranje pad met SSR 2.5. Succes!

Ik was daar al bang voor. Ik had daarom de oranje pads al gekocht. Eerlijk gezegd dacht ik dat de witte+SSR2.5 al goed was omdat ik een krasje helemaal weg had gekregen. later zag ik pas dat er alsnog swirls waren. maar goed, dan nog was ik een beetje bang voor de oranje pad...:D

@Rodders Waarschijnlijk heb je gelijk, en moet ik het gewoon gaan proberen...:)
 
Het feit dat je niet al te graag naar een oranje pad grijpt vind ik al heel positief trouwens. Als je met die ingesteldheid verder werkt kan er weinig misgaan. Succes!
 
Welkom bij de '$@!&%%!!! harde VAG-lak'club :grinning:

Doe jezelf een plezier, en grijp absoluut niet te snel naar de cuttingpads of grove polijst.
Door de harde lak krijg je juist allemaal extra slijpsporen die je dan weer moet wegwerken, en dat is nou juist zo moeilijk met die harde lak... Harde lak is helemaal niet zo tof, want de krassen komen toch wel en die krijg je er dan nauwelijks uit.

Denk aan een mildere combinatie van pad/middel dan je zou verwachten, denk aan de beste en meeste effectieve materialen die je kan betalen (Wolfgang, Menzerna, etc), denk aan een behoorlijke verlenging van de besteedde tijd (meer passes, langer doorwerken, schoonvegen met doek+quickdetailer/finalinspection/topinspection+nakijken en opnieuw beginnen net zolang het weg is), denk aan de limieten van een dualaction...
 
Hi Dennis,.

Ik heb zelf mijn Golf vorige week vrijdag een opfris beurtje gegeven.,Na het wassen/kleien de auto weer strak getrokken met de D/A en Menzerna FF op een zwarte LC. Ik heb me echt verbaast hoeveel micro krasjes verdwenen met deze combi. Toch, wat tinus ook al aangeeft zal een d/a vaak niet voldoende zijn voor de VAG lakken. Ik ben benieuwd wanneer de Car Clean rotary komt!
 
Ik zal eerst nog even een paar keer met de witte en de 2.5 aan de gang gaan, en als het echt niet weg wil, dan toch een testspot doen met de oranje en de SSR1...:)

Collegas hebben inmiddels mijn bolide gezien, en willen allemaal weten wat ik gebruikt heb, dus Tim...heb je genoeg voorraad?...;)...:D
 
De lak op mijn auto is ook nogal hard. Om Dibbuz te citeren: lastige lak. Ik ben erachter gekoemn dat juist een lichte combo veel beter werkt dan zwaarder. Ik wilde ook zwaarder gaan met een oranje pad, maar dat lijkt alleen maar meer marring te veroorzaken. Uiteindelijk bleek de Prof Polsih + wiite LC voor het overgrote deel het beste resultaat, met lokaal SSR1 op een witte pad.

Reed je gisteren overigens in Alblasserdam?
 
Profi polish heb ik ook nog, niet eens aan gedacht...:)...dus dat kan ik ook nog proberen...:)...tnx! in ieder geval mogelijkheden te over...:) Waarschijnlijk heb je dan wel wat meer passes nodig...

ik kom niet zo vaak (zeg maar nooit) in alblasserdam...:)...dat was dus een andere...:)

Wanneer wordt het nou weer mooi weer...mijn handen jeuken....:D
 
dovdmeer zei:
een testspot doen met de oranje en de SSR1...

Heftige pad met milde polijst? oranje pad is juist voor het 'cutten' van de lak (weghappen) en SSR1 voor het mild afwerken na heftig polijsten. Een combinatie die dus niet logisch is :grinning:

wel logisch is het kijken naar de reclame van een dame in lingerie op de stadsbus die net langskwam...:party: :heart_eyes: