• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Full Detail Audi A5 Ellebogen werk

Michel Kuijpers

Detailing guru
13 apr 2015
1.867
173
40
Brunssum
Hi Peeps,

Gisteren en vandaag liggen ploeteren aan een Audi A5 die in een andere staat was dan de blauwe van een tijd terug. Na een rondje auto te hebben gelopen had ik al aangeven dat dit een 80/85% klusje zou zijn.
Mijn dappie zal een uitdaging hebben op die lekkere harde lak.
Eigenaar had ook niet de verwachting dat ik de diepe krassen weg zou krijgen, en wilde ook de Si3d coating.
Zo afgesproken en aan de slag dan maar.
De auto bij aanvang:
upload_2017-8-26_20-1-35.png


De foto's van het wassen laat ik nu even achterwege, denk dat iedereen mijn was proces wel weet.
Ik geef wat meer aandacht aan het polijst werk omdat ik hier nog later een vraagje over heb in deze showoff.
1. Wassen & Drogen:

- Nanolex Pure Shampoo
- Monello Thick Mitt & Sponge
- Valet Pro kwasten
- Nanolex Drying towel
- Kiertjes gedaan met Nanolex Finish

2. Velgen & Banden:

- Monello Non Ferro
- Valet Pro kwassen
- Nanolex tire & Rubber restorer

upload_2017-8-26_20-5-26.png


3. Interieur & Glaswerk:

- Nanolex Interior Cleaner
- Nanolex Glass Cleaner
- Kwastjes
- Uitzuigen

upload_2017-8-26_20-6-25.png

upload_2017-8-26_20-6-43.png


En done:
upload_2017-8-26_20-7-15.png


4. Kleien:

- Monello Dolce Verde
- DDJ Born Slippy
upload_2017-8-26_20-7-59.png


Stukje Deur:
upload_2017-8-26_20-8-29.png


5. Polijsten:

- Nanolex Heavy Cut/Nanoelx Final Polish
- Nanolex Grey/Blue Thin pads
- Scholl Purple Compound pad

Dit is het harde werk, vooral met een Dappie zit je wel te ploeteren.
Hele auto is gedaan 2 hits Heavy Cut op Grey Thin pad en 1 hit op blue pad met Finish Pad.
Van de Lak heb ik dit kunnen maken:
upload_2017-8-26_20-9-59.png

upload_2017-8-26_20-10-15.png


Uitlaat gedaan met Great Lion Ultra en Extreme polish:
upload_2017-8-26_20-16-26.png


De zwarte deur posten:
upload_2017-8-26_20-10-38.png


Achterlichten Swirl vrij:
upload_2017-8-26_20-11-8.png


Dan nu de zwaarde lak defecten, mijn vraag hierbij:
Had ik hier meer uit kunnen halen met BV een Rupes/Flex of rotary?
upload_2017-8-26_20-12-12.png


Kras bij deur:
upload_2017-8-26_20-12-32.png

Kras boven wielscherm:
upload_2017-8-26_20-12-59.png


6. Coating tijd

- Nanolex EX voor per paneel ontvetten
- Nanolex Si3d twee lagen
upload_2017-8-26_20-13-55.png


Dan als laatste het eind resultaat:

upload_2017-8-26_20-15-9.png


upload_2017-8-26_20-15-30.png


upload_2017-8-26_20-17-10.png


upload_2017-8-26_20-17-35.png


upload_2017-8-26_20-17-55.png


Thanks for reading en alvast bedankt voor de eventuele antwoorden op mijn vraag.

Nu tijd voor een radler :)
 
Laatst bewerkt:
Super dankbare klus! Weer net werk afgeleverd!

Welke kwast gebruik je voor het interieur?

Ik heb deze besteld in engeland als drie delige set, ik zal even moeten kijken waar dit ook alweer was.
Het zijn drie interieur kwastjes, ik denk dat ze niet zoveel verschillen als wat je hier zult krijgen
 
  • Leuk
Reactions: RbL
Good job! :)

Wat betdeft je vraag; Zoals je zelf wel weet kan je met zowel een rotary of Forced D/A hetzelfde resultaat behalen als met een D/A. Het duurt alleen langer. :)

Je zou, na enkele hits met de DAP en niet het gewenste resultaat behaalt te hebben, lokaal met MF of een Spiderpad aan de gang kunnen. Of als je je er fijn bij voelt, wetsanden.

Dit is wat ik doe, behalve het wetsanden. Als ik de gehele auto een X-aantal hits heb gegeven en er blijven dingen over, dan pak ik ze lokaal nog een Y-aantal hits. Als ik dan niet een voortgang zie, geef ik aan dat ik het al extra tijd en aandacht heb gegeven en er grover geschut bij zal komen kijken en er moet worden afgewogen of de extra tijd/kosten/risico het waard zijn. ;)
 
  • Leuk
Reactions: Michel Kuijpers
Good job! :)

Wat betdeft je vraag; Zoals je zelf wel weet kan je met zowel een rotary of Forced D/A hetzelfde resultaat behalen als met een D/A. Het duurt alleen langer. :)

Je zou, na enkele hits met de DAP en niet het gewenste resultaat behaalt te hebben, lokaal met MF of een Spiderpad aan de gang kunnen. Of als je je er fijn bij voelt, wetsanden.

Dit is wat ik doe, behalve het wetsanden. Als ik de gehele auto een X-aantal hits heb gegeven en er blijven dingen over, dan pak ik ze lokaal nog een Y-aantal hits. Als ik dan niet een voortgang zie, geef ik aan dat ik het al extra tijd en aandacht heb gegeven en er grover geschut bij zal komen kijken en er moet worden afgewogen of de extra tijd/kosten/risico het waard zijn. ;)

Thanks kerel voor uitleg. Ik zal de spiderpads eens bestellen en flink gaan sparen voor een rupes. Wetsanden ga ik nog niet aan beginnen eerst ergens een slooppaneel uithalen
 
Wauw, gecombineerd met dit warme vast een hoop zweet, maar bijzonder fraai resultaat!
Great job:)

En rotary etc, geen eigen ervaringen mee, alleen negatieve door prutswerk van een ander...o_O
 
  • Leuk
Reactions: Michel Kuijpers
Mooi resultaat. Ik vind het altijd een dankbare kleur.
En nanolex si3d is gewoon mooi spul. Van de week op de SDD met nanolex gesproken. Ik bracht die si3d veel ste dik aan. Moest ook altijd zwaar wrijven. Je moet echt bizar weinig gebruiken.
 
  • Leuk
Reactions: Michel Kuijpers
Mooi resultaat. Ik vind het altijd een dankbare kleur.
En nanolex si3d is gewoon mooi spul. Van de week op de SDD met nanolex gesproken. Ik bracht die si3d veel ste dik aan. Moest ook altijd zwaar wrijven. Je moet echt bizar weinig gebruiken.


Klopt die fout maakte ik in het begin ook, 10 druppels anders krijg je ruzie met jezelf haha
 
Mooi verslag Michel,

Waardeer je eerlijkheid ook!

Qua correctie valt er met een rotary meer te halen dan met een bigfoot.

Een bigfoot werkt wat fijner dan een DAP en je haalt misschien iets sneller resultaat... maar bij een rotary en een paar goede pads valt er echt wel meer te halen.
 
  • Leuk
Reactions: Michel Kuijpers
@Zluytr - Bedoel je sneller correctie of meer? Ik bedoel, of ik nou met korrel 600 een plankie schuur of meteen met korrel 60, uiteindelijk kom je op hetzelfde resultaat, toch? :) Ok, het duurt langer... ;)
 
@Quantoxx gaan we nu theoretisch praten of realistisch???

Ja uiteindelijk zal je het zelfde resultaat halen. :rolleyes:

Maar nu we theroretich gaan praten doe ik ook even mee..

Het resultaat wat je haalt met 2 hit op een rotary en een grove combi... hoeveel hit heb je dan nodig met de DA? 6? 8?

Hoe lang ben je dan per paneel bezig? 3 uur?

Laten we even van 11 panelen uit gaan... is 33 uur? Als ik kijk naar de aandacht die Michel geeft aan het interieur... denk ik dat hij zeker 7 uur bezig is met cleanen van de lak en het interieur. Dan zitten we zeker op 40. En dan nog ontvetten en coaten.. gaat ook wel 4 uur in zitten.

Met een beetje aanpoten zal hij het misschien in 4 dagen doen.

Wat zal hij voor een detail vragen? €500? Met afschijving zal hij dan iets van €9 per uur verdiend hebben.:party:

Wie doet dat? Niemand!

Misschien bij je eigen auto, maar zeker niet bij de auto van een ander! Dus ga je genoegen met minder nemen.

Conclusie:

Je haalt meer correctie met een rotary.
 
  • Leuk
Reactions: Altos
O en @Michel Kuijpers...

Zelfs de mannen van Nanolex zelf zeiden tegen mij dat hun cutting pads te kort komen op harde lakken. En dat hun zelf ook andere merk pads gebruiken.

Het is leuk een voor liefde te hebben voor een bepaald merk... maar in dit geval is er beter ;)
 
@Zluytr - Hoooo, I get it! :) Ik doelde op de vraag die gesteld werd; "Had ik deze defecten met een rotary wél minder kunnen krijgen" ... Daar antwoorde ik op dat het niet ligt aan de machine, maar aan de tijd die je erin wilt steken.

Tuurlijk, een rotary corrigeert sneller. :) Maar dat was de vraag ook niet.
 
dan is mijn antwoord met 1 of 2 goede hits met een rotary had je het waarschijnlijk een stuk strakker gekregen.
 
Keurig resultaat! Staat er weer fraai bij.

Dan nu de zwaarde lak defecten, mijn vraag hierbij:
Had ik hier meer uit kunnen halen met BV een Rupes/Flex of rotary?

Ik zou het eerder in de pads/compound zoeken dan in de machine. Ja, een rotary corrigeert veel sneller, maar ik denk echt dat het vooral de pads zijn.
Toevallig heb ik die Nanolex pads ook (op een Rupes BF15) en die hebben een hoop voordelen (goedkoop, duurzaam, machine loopt er lekker mee, stoppen niet zo snel op hollingen), maar ze hebben ook 1 nadeel: ze zijn te "lief" voor harde lak. ben toevallig nu bezig met een Ford met zachte lak, daarop zijn ze perfect.
Ik heb er ooit een testspot mee gedaan op een BMW, daar kreeg ik nog niks vanaf als ik de machine tegen de auto aan gegooid zou hebben.

Wat mij betreft de oplossing voor harde lak op een DA machine: Microvezel pads met Veloce/Scholl S3 of Rupes UHS pads en compound.