Dag allen,
Dit had eigenlijk een Exterior Detail moeten worden, maar omdat de lak (nog) harder was dan verwacht, wordt dit een langetermijnproject.
Het lijdend voorwerp is de Audi van mijn vader. Hij heeft de auto vorig jaar tweedehands gekocht met 40.000 km op de teller en momenteel staat er bijna 80.000 km op. Ondanks dat de auto al 5 jaar oud is (en dus 4 jaar in de wasstraat is gewassen?), zag de lak er nog redelijk uit. Dit deed mij vermoeden dat de lak behoorlijk hard was, en dat bleek ook zo te zijn.
Voordat ik kon polijsten heb ik de boel uiteraard eerst schoon moeten maken. Hieronder alle stappen en de gebruikte producten:
- Velgen gewassen met Dodojuice BtbM
- Foamen met Valet Pro Snow Foam Combo.
- Gewassen met Mother's California Gold shampoo
- Vliegroest verwijderd met Monello Non-Ferro
- Teer verwijderd met Valet Pro Citrus Tar and Glue remover
- Gekleid met Monello Dolce Verde en DodoJuice Born Slippy
- Nogmaals gewassen met Mother's
- Gedroogd met een Gyeon Silk Dryer
Toen op naar het polijsten. Omdat ik al wist dat ik het waarschijnlijk niet zo redden om de hele auto te behandelen, heb ik me als eerst op de neus gericht, zodat ik die volledig kon polijsten en coaten.
Zoals gezegd was de lak best hard. Op de kleine/gevouwen/gebolde/geholde delen heb ik de Rupes Mini gebruikt met Scholl S3. 1 hit met een Scholl sandwich pad en daarna 1 hit op de paarse pad van Scholl. Sommige delen heb ik nog één of twee extra hits gegeven met deze combinatie. Ondanks dat het, in mijn ogen, een tank van een auto is met behoorlijk wat plaatwerk, was de Mini geen overbodige luxe. Behalve het dak, een deel van de motorkap en ongeveer de helft van de deuren, heb ik alles met de Mini gedaan. Dit was de tweede keer dat deze machine gebruikte en ik vraag me nu al af hoe ik ooit zonder heb gekund. Topding!
Op de koplampen en achterlichten heb ik Rupes geel+geel gebruikt en daarna Rupes wit+wit.
De delen waar ik met de grotere pad bij kon heb ik met de DAP gedaan en de sandwich pads met S3. Dit heb ik 3 of 4 keer gedaan, waarna ik tevreden was over het resultaat.
Daarna heb ik gefnisht met Rupes wit op een witte pad van Rupes (Mini) of een witte pad van Monello (DAP). Dit werkte erg prettig. Het polijstmiddel is lang door te werken en zeer eenvoudig om af te nemen.
De neus en de bestuurdersdeur heb eergisteren naar tevredenheid kunnen polijsten, en op die delen heb ik vanmorgen Gyeon Prime aangebracht. In vergelijking met Nanolex Si3D en Sonax CC36 vond ik dit makkelijker om aan te brengen en af te nemen. (Al valt nog te bezien of het allemaal goed is gegaan, maar dat weten we pas als de regen valt).
Vervolgens was hulp gearriveerd in de vorm van @Michael Lammers, die met zijn Mark II LHR 15 kwam helpen om de rest van de auto te doen. Uiteindelijk is het gelukt om de kofferbak en achterbumper helemaal te polijsten (dus daar ga ik morgen Prime aanbrengen). Daarnaast is het dak zo goed als af en ook de deuren zijn al een heel eind op weg. Jammer genoeg zal dat even moeten wachten, omdat ik dinsdag op vakantie ga en ik morgen geen tijd heb.
Ik ben érg tevreden over de staat van de auto en ik had dit niet kunnen doen zonder de hulp van jullie allemaal! Elke dag leer ik nog bij, dus bij dezen: Dank jullie wel!
Jan
Dit had eigenlijk een Exterior Detail moeten worden, maar omdat de lak (nog) harder was dan verwacht, wordt dit een langetermijnproject.
Het lijdend voorwerp is de Audi van mijn vader. Hij heeft de auto vorig jaar tweedehands gekocht met 40.000 km op de teller en momenteel staat er bijna 80.000 km op. Ondanks dat de auto al 5 jaar oud is (en dus 4 jaar in de wasstraat is gewassen?), zag de lak er nog redelijk uit. Dit deed mij vermoeden dat de lak behoorlijk hard was, en dat bleek ook zo te zijn.
Voordat ik kon polijsten heb ik de boel uiteraard eerst schoon moeten maken. Hieronder alle stappen en de gebruikte producten:
- Velgen gewassen met Dodojuice BtbM
- Foamen met Valet Pro Snow Foam Combo.
- Gewassen met Mother's California Gold shampoo
- Vliegroest verwijderd met Monello Non-Ferro
- Teer verwijderd met Valet Pro Citrus Tar and Glue remover
- Gekleid met Monello Dolce Verde en DodoJuice Born Slippy
- Nogmaals gewassen met Mother's
- Gedroogd met een Gyeon Silk Dryer
Toen op naar het polijsten. Omdat ik al wist dat ik het waarschijnlijk niet zo redden om de hele auto te behandelen, heb ik me als eerst op de neus gericht, zodat ik die volledig kon polijsten en coaten.
Zoals gezegd was de lak best hard. Op de kleine/gevouwen/gebolde/geholde delen heb ik de Rupes Mini gebruikt met Scholl S3. 1 hit met een Scholl sandwich pad en daarna 1 hit op de paarse pad van Scholl. Sommige delen heb ik nog één of twee extra hits gegeven met deze combinatie. Ondanks dat het, in mijn ogen, een tank van een auto is met behoorlijk wat plaatwerk, was de Mini geen overbodige luxe. Behalve het dak, een deel van de motorkap en ongeveer de helft van de deuren, heb ik alles met de Mini gedaan. Dit was de tweede keer dat deze machine gebruikte en ik vraag me nu al af hoe ik ooit zonder heb gekund. Topding!
Op de koplampen en achterlichten heb ik Rupes geel+geel gebruikt en daarna Rupes wit+wit.
De delen waar ik met de grotere pad bij kon heb ik met de DAP gedaan en de sandwich pads met S3. Dit heb ik 3 of 4 keer gedaan, waarna ik tevreden was over het resultaat.
Daarna heb ik gefnisht met Rupes wit op een witte pad van Rupes (Mini) of een witte pad van Monello (DAP). Dit werkte erg prettig. Het polijstmiddel is lang door te werken en zeer eenvoudig om af te nemen.
De neus en de bestuurdersdeur heb eergisteren naar tevredenheid kunnen polijsten, en op die delen heb ik vanmorgen Gyeon Prime aangebracht. In vergelijking met Nanolex Si3D en Sonax CC36 vond ik dit makkelijker om aan te brengen en af te nemen. (Al valt nog te bezien of het allemaal goed is gegaan, maar dat weten we pas als de regen valt).
Vervolgens was hulp gearriveerd in de vorm van @Michael Lammers, die met zijn Mark II LHR 15 kwam helpen om de rest van de auto te doen. Uiteindelijk is het gelukt om de kofferbak en achterbumper helemaal te polijsten (dus daar ga ik morgen Prime aanbrengen). Daarnaast is het dak zo goed als af en ook de deuren zijn al een heel eind op weg. Jammer genoeg zal dat even moeten wachten, omdat ik dinsdag op vakantie ga en ik morgen geen tijd heb.
Ik ben érg tevreden over de staat van de auto en ik had dit niet kunnen doen zonder de hulp van jullie allemaal! Elke dag leer ik nog bij, dus bij dezen: Dank jullie wel!
Jan