• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Audi A6

Jansen

Detailing guru
Tester of Bling
13 apr 2015
4.383
193
Utrecht
Dag allen,

Dit had eigenlijk een Exterior Detail moeten worden, maar omdat de lak (nog) harder was dan verwacht, wordt dit een langetermijnproject.

Het lijdend voorwerp is de Audi van mijn vader. Hij heeft de auto vorig jaar tweedehands gekocht met 40.000 km op de teller en momenteel staat er bijna 80.000 km op. Ondanks dat de auto al 5 jaar oud is (en dus 4 jaar in de wasstraat is gewassen?), zag de lak er nog redelijk uit. Dit deed mij vermoeden dat de lak behoorlijk hard was, en dat bleek ook zo te zijn.

Voordat ik kon polijsten heb ik de boel uiteraard eerst schoon moeten maken. Hieronder alle stappen en de gebruikte producten:

- Velgen gewassen met Dodojuice BtbM
- Foamen met Valet Pro Snow Foam Combo.
- Gewassen met Mother's California Gold shampoo
- Vliegroest verwijderd met Monello Non-Ferro
- Teer verwijderd met Valet Pro Citrus Tar and Glue remover
- Gekleid met Monello Dolce Verde en DodoJuice Born Slippy
- Nogmaals gewassen met Mother's
- Gedroogd met een Gyeon Silk Dryer

Toen op naar het polijsten. Omdat ik al wist dat ik het waarschijnlijk niet zo redden om de hele auto te behandelen, heb ik me als eerst op de neus gericht, zodat ik die volledig kon polijsten en coaten.

Zoals gezegd was de lak best hard. Op de kleine/gevouwen/gebolde/geholde delen heb ik de Rupes Mini gebruikt met Scholl S3. 1 hit met een Scholl sandwich pad en daarna 1 hit op de paarse pad van Scholl. Sommige delen heb ik nog één of twee extra hits gegeven met deze combinatie. Ondanks dat het, in mijn ogen, een tank van een auto is met behoorlijk wat plaatwerk, was de Mini geen overbodige luxe. Behalve het dak, een deel van de motorkap en ongeveer de helft van de deuren, heb ik alles met de Mini gedaan. Dit was de tweede keer dat deze machine gebruikte en ik vraag me nu al af hoe ik ooit zonder heb gekund. Topding!

Op de koplampen en achterlichten heb ik Rupes geel+geel gebruikt en daarna Rupes wit+wit.

De delen waar ik met de grotere pad bij kon heb ik met de DAP gedaan en de sandwich pads met S3. Dit heb ik 3 of 4 keer gedaan, waarna ik tevreden was over het resultaat.

Daarna heb ik gefnisht met Rupes wit op een witte pad van Rupes (Mini) of een witte pad van Monello (DAP). Dit werkte erg prettig. Het polijstmiddel is lang door te werken en zeer eenvoudig om af te nemen.

De neus en de bestuurdersdeur heb eergisteren naar tevredenheid kunnen polijsten, en op die delen heb ik vanmorgen Gyeon Prime aangebracht. In vergelijking met Nanolex Si3D en Sonax CC36 vond ik dit makkelijker om aan te brengen en af te nemen. (Al valt nog te bezien of het allemaal goed is gegaan, maar dat weten we pas als de regen valt).

Vervolgens was hulp gearriveerd in de vorm van @Michael Lammers, die met zijn Mark II LHR 15 kwam helpen om de rest van de auto te doen. Uiteindelijk is het gelukt om de kofferbak en achterbumper helemaal te polijsten (dus daar ga ik morgen Prime aanbrengen). Daarnaast is het dak zo goed als af en ook de deuren zijn al een heel eind op weg. Jammer genoeg zal dat even moeten wachten, omdat ik dinsdag op vakantie ga en ik morgen geen tijd heb.

Ik ben érg tevreden over de staat van de auto en ik had dit niet kunnen doen zonder de hulp van jullie allemaal! Elke dag leer ik nog bij, dus bij dezen: Dank jullie wel!

Jan
 
20170810_085307.jpg
20170813_123507.jpg
20170813_125345.jpg
20170813_145017.jpg
20170813_150457.jpg
20170813_165559.jpg
20170813_172301.jpg
20170812_192743.jpg
 
Overigens zijn niet alle krassen er helemaal uit gegaan, maar zelfs die laatste beschadiging is vanaf 3 meter zo goed als onzichtbaar, dus ik heb het maar zo gelaten. En ja, ik weet dat jullie ook dol zijn op foto's van de swirls voor en na, maar de combinatie van zilvergrijze lak en een crappy camera, zorgt ervoor dat het lastig is vast te leggen. Ik heb wel wat video's waarin het zichtbaar is, maar die zijn de groot om te uploaden. Sorry o_O
 
Als jezelf tevreden bent is het toch super

Wat een ander denkt is toch niet zo belangrijk het is jou hobby
En jou tevredenheid telt.
Ziet er netjes uit.
 
  • Leuk
Reactions: Jansen
Leuk om te lezen, vooral dat deel over de mini!

Zo beleef ik het ook, en sta er daarom van te kijken wanneer mensen zeggen dat ze bijna een hele auto kunnen doen met een machine met grote uitslag.

(Maar wie doet de achterklep nou oo de foto? Is dat Jan of Michael? :))
 
Netjes hoor! Mooi dat de mini goed bevalt. Je pa een nieuwe auto? zijn oude hebben wij toen samen gedaan toch?
 
Klopt @Tomas. Die lak was toen ook al zo hard dat de rotary er aan te pas moest komen. Dat was hier ook geen overbodige luxe geweest. En ik snap nog steeds niet dat je dat ding aan mij hebt verkocht ;). Ik had 'm lekker zelf gehouden
 
  • Leuk
Reactions: Tomas
Je vader heeft een goede smaak wat auto's betreft;) Erg mooie wagen:cool: Resultaat tot nu toe ziet er heel netjes uit die kras valt inderdaad al nauwlijks meer op, ben benieuwd naar het totale eindresultaat:)
 
Vandaag de auto gewassen (mijn broertje had er in mij afwezig mee door te regen gescheurd), en vanavond lever ik de auto weer in als ik m'n pa van het vliegveld haal. De Prime bevalt vooralsnog goed. De beading en sheeting zijn uitstekend.
 

Bijlagen

  • 20170829_094108.jpg
    20170829_094108.jpg
    93,8 KB · Weergaven: 179
  • 20170829_153342.jpg
    20170829_153342.jpg
    251 KB · Weergaven: 208
  • 20170829_094045.jpg
    20170829_094045.jpg
    230,4 KB · Weergaven: 168
  • 20170829_094052.jpg
    20170829_094052.jpg
    221,1 KB · Weergaven: 192