• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Audi Q7 dashboard verkleuring/vlekken

350Z

Detailing guru
17 jan 2016
1.378
173
Vandaag de Q7 (bouwjaar 2006) van een buurman een ruime wash and wax gegeven. Eind van de dag vroeg hij of ik ook wist of er iets aan de verkleuring van z'n dashboard gedaan kon worden. Het zijn allerlei donkere vlekken die er met een nat doekje niet vanaf gaan. Hij vertelde me verder dat dit vorige zomer er niet was en in de winter is ontstaan (auto heeft geschorst onder een cover de hele winter buiten gestaan).

Iemand een idee wat dit is en hoe het eventueel schoongemaakt kan worden?

20170528_192233.jpg
20170528_192243.jpg
20170528_192238.jpg
 
Heel eerlijk heb ik niks in de auto gedaan behalve dat ding heen en weer rijden. Zelfs dit was me niet opgevallen.. ;)

Er hing geen muffe lucht in de auto maar viel me wel op dat er schimmel vlekken op de gordel zaten. Dus lijkt vochtig te zijn geweest in de auto als je daar op doelt.
 
Ik weet niet wat je hebt staan maar APC zul je vast een geprobeerd hebben neem ik aan.
Wellicht is iets als Pb prof polish een idee?
In mijn motorruim zaten ondefineerbare (geen vet en wit van kleur) vlekken op het plastic welke ik niet met APC wegkreeg. Van alles geprobeerd en Megs engine cleaner was hier een uitkomt.

Lijkt wel een soort koffievlekken of zo...
 
  • Leuk
Reactions: 350Z
Het waren hele vreemde vlekken (omschrijving van de dag, ik weet het, het was een lange dag met dat bakbeest van een auto).

Heb ook nog niks geprobeerd, was er wel klaar mee en dacht eerst eens wat info te vergaren voordat ik er met zwaar geschut in ga. Pro polish en apc waren inderdaad ook mijn eerste gedachten. Misschien de pre wow eigenlijk ook.

Als iemand meer ideeën heeft laat het me weten en als ik tijd zie om er nog eens naar te kijken en een oplossing vind koppel ik het terug.
 
Melamine sponsjes ben ik wat huiverig voor op glad plastic interieur eigenlijk.. Maar als de rest niet helpt wel het proberen waard. Vervangen of ermee leven kan altijd nog.
 
Ik zou geen Melamine sponsje gebruiken, ik denk dat daar alleen maar krassen mee veroorzaakt. Wat is het voor soort materiaal?
Op de foto lijkt het op metaal of kunststof waar een beschermlaag op zit waar vocht onder gekomen is.
 
Lijkt sterk op wat er met tuinmeubelen van plastic kan gebeuren: "het weer" zit er in, zwarte plekken die in het kunstof gaan zitten. Ik dacht dat HG daar wel iets voor heeft. Misschien heel vreemde uitstap, maar slechter dan dit kan het niet worden...
 
Dit zijn gewoon kunststof lijsten bij Audi.
Lijkt mij dat vocht dit heeft aangetast. Lijstje kunnen ook verwijdert worden om er beter erbij te kunnen.
 
Ow die tip van HG is wel een goede eventueel @Stitch15, dankje!

En @schippersss inderdaad, eruit halen zou het een stuk makkelijker maken, maar die kerel had het er al over dat als ik er niks mee kon hij op zoek zou gaan naar een nieuw/nieuw tweedehands exemplaar. Dus als het uit elkaar gaat regelt ie waarschijnlijk een andere!
 
Als ik naar foto 2 kijk, denk ik dat het niet echt iets is van schimmel. Ik meen daar toch duidelijk iets te herkennen van een spuitbusje, in ieder geval iets dat met kracht op het oppervlakte gespoten is. Ik heb het vermoeden dat het onzichtbare resten waren van een dashboardspray of zoiets, dat tgv het lange stilstaan is gaan verkleuren. Hoewel ik ook weet dat het spul hier verguisd wordt, zou ik een proberen met Dasty ontvetter (geel). Op kunststof ramen en tuinmeubelen doet dat spul ook wonderen, zelfs als niets anders meer helpt, krijg je het hiermee schoon. Voor de rest moet je daarmee ver van de auto afblijven, maar zoals eerder al geschreven: erger kan het niet worden.
 
Je zegt dat je de delen nog niet heb aangeraakt (tenminste, dat maak ik eruit op)
Zou je niet (net als een testspot) mild beginnen met bijvoorbeeld Spray & Wipe of idd verdunde Apc en later wat zwaarders of zo proberen.
 
Dat had ik inderdaad nog niet gemeld, ik heb er met een natte vinger overheen gewreven en die kerel heeft het met wat water geprobeerd schoon te maken, dat deed allebei helemaal niets. APC is sowieso de volgende stap.

In een week of drie zie ik de auto weer terug voor een wasje en wax top up voor de vakantie dus dan zal ik eens wat grondiger onderzoek doen.
 
Dat lijkt inderdaad veel op dat "het weer" in het kunststof is getrokken, of wellicht iets van een schimmel. Ik licht beginnen (bv warm water) had je al geprobeerd las ik. En vervolgend zachtjes opbouwen naar APC en/of andere middelen.
 
Wauw ik had al wel een paar ideeën maar toch weer meer nieuwe dan dat ik zelf had bedacht!

Ik wist niet dat het weer zo in hard glad plastic kon trekken, erg apart aangezien de rest goed leek te zijn. Ik ga ermee aan de slag, die Enzyme klinkt ook goed.

Dank allen voor het meedenken!