• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

auto droogblazen

bodi

Detailing addict
9 mei 2013
97
55
Ben aan het overwegen apparaat te kopen om auto droog te blazen. Vooral daar, zoals uit mijn andere topics blijkt, op mijn auto swirls op sommige vlakke plaatsen niet vermeden kunnen worden (wat ik ook probeer) en dit contact met lak toch zou verminderen. Al info gezocht via google ed maar nog wat bedenkingen en misschien kunnen jullie me helpen bij beslissing.

Van wat ik heb gelezen zijn er 2 mogelijkheden: speciale toestellen zoals metropolitan en, wat veelal gebruikt wordt in de vs, een elektrische bladblazer. Van wat ik kan opmaken uit tekst en filmpjes lijken beide min of meer zelfde werking te hebben, beetje als droogblazen in carwash maar bladblazer is aanmerkelijk goedkoper en wordt, wsl vooral/mede daarom aangeraden voor niet professionelen op engelstalige fora.

Voor mij is belangrijkste dat ik auto (bmw 3) liefst in een keer volledig kan drogen. Oa hier op forum al gelezen dat dit met metropolitan niet altijd lukt en deze dan vooral voor kieren, velgen ed gebruikt wordt. Of zie ik dit verkeerd en is het sowieso beter/enkel mogelijk om paneel per paneel te wassen en drogen? Met bladblazer lijkt dit niet voor te vallen.

Daarom had ik graag geweten of er hier mensen zijn die dergelijke toestellen gebruiken en wat bevindingen zijn, alvast bedankt daarvoor.
 
Lijkt me wel een handig medium om water zo veel mogelijk te verwijderen, hier helaas geen ruimte/mogelijkheden voor.
 
Met zo'n grote bladblazer over je auto heen staan zwaaien lijkt me ook niet echt handig. Dan zou je er al zelf een slang aan moeten klussen....

Zo'n speciale blazer is wel mooi inderdaad maar behoorlijk prijzig dat wel.
 
Al eens rondgekeken en bestaan compacte bladblazers (met accu dus zonder snoer dat auto kan raken) die maar enkele kg wegen en tuut lijkt wel wat op die van vac 'n blo dus dat valt wel mee.
 
Belangrijk bij zo'n blaassysteem is dat je in elk geval geen zand aanzuigt om dit over de lak te blazen. Dat lijkt vanzelfsprekend, maar denk dat daar toch nog wel eens fout gaat.
 
Dat had ik ook al gelezen maar kan dat bij blazer die enkel blaasfunctie heeft (sommigen ook zuig en blaasfunctie). Zou bij elektrische niet voorvallen maar benzineblazer wordt bvb afgeraden wegens kans op lekken op lak.

Kan begrijpen dat dit een ietwat rare vraag is, ik associeerde bladblazers ook niet met autodrogen, maar door te zoeken kwam ik vrij veel (amerikaanse) threads hierover tegen waardoor ik ervan uitga dat het toch vaker gebeurt. Heb deze vraag ook op ander gelijkaardig forum gesteld maar daar zijn reacties duidelijk anders terwijl ik als beginner enkel probeer bij te leren maar het zij zo.

Mede daarom wil ik iedereen hier al van harte bedanken voor de oprechte reacties, .
 
Ook als ie blaast komt de lucht toch ergens vandaan, dus zuigt ie ook. Als je 'm vlak boven straatniveau houdt, om bijvoorbeeld de onderkant van je portieren goed droog te blazen is de kans groot dat je vuil/zand van straat op je auto blaast.
 
Cordoba;348518 zei:
Ook als ie blaast komt de lucht toch ergens vandaan, dus zuigt ie ook. Als je 'm vlak boven straatniveau houdt, om bijvoorbeeld de onderkant van je portieren goed droog te blazen is de kans groot dat je vuil/zand van straat op je auto blaast.

Zit daar nergens een filter in?
 
Zo iets dat u zoekt?
Maar ik persoonlijk vind dit toesteletje niet zo handig. En voor de prijs ik zou liever heel wat producten aanschaffen en mijn droog methode aanpassen.


 
Denk niet dat er filter inzit bij bladblazer geeft alleen maar tegen druk en waar hij voor bedoeld is maak het denk ik niet uit of er wat zand aanzuigt.
 
Cordoba: eens gecheckt en van wat men zegt zou dat zand & stof geen probleem zijn, maar snap uw punt en wsl best van die niet te laag of dicht bij straatkant te houden, van boven naar onder blazen dus. Zou bij mij toch vooral voor vlakke delen en zijkant zijn, zijdorpels en bumpers met doek want minder last van swirls daar. Heeft de metropolitan wel een filter aangezien die op grond staat veronderstel ik van wel?

Yoko, waarom is hij niet zo handig, bij droogmethode al heel veel geprobeerd maar op sommige plaatsen lijken ze onvermijdelijk (in beste geval zeker minderen volledig vermijden zal nooit lukken dat weet ik maar wil zeker alles eens proberen)
 
Dat apparatje kost rond 200+ denk ik. Dat is toch wat geld voor gewoon auto te drogen, vind je dat niet?
Maar goed, ik heb hier daaaaagen zitten te pijzen over je vraag, en wat heb ik gevonden? Weer al een oplossing voor jouw )))
CHECK THIS OUT
Kost iets van +/- 95euro denk ik. Je hebt die derm niet, het is sterk genoeg, en je ziet hoe dat werkt. En ik vind dat deze is betere en gemakkelijkere optie.

Ik persoonlijk vind, dat je zal altijt micromarring, of micro krasjes hebben, gelijk hoe, je kunt dat niet vermijden.
En het is ook, dat je met je droog doek, moet niet echt boenen op je lak, laat het doek werken, laat het druppeltjes water opzuigen door het droog doek. Aqua Senza, DJ double touche dry towel.
 
ik heb er ook al eens over nagedacht wat goedkoop zou zijn en werken...

een bladblazer van minimaal 2000W en daar op het eind iets van een stofzuigerslag maken
Hier maak je dan een pvc buis van een halve meter op vast die aan het einde afgedopt is, hier maak je aan één kant een dunne zaagsnede in zodat daar de lucht uit komt
Mijn idee hierachter was dat je zo een soort luchtmes krijgt (beetje zoals in de wasstraat)
 
Al eens aan gedacht om Nanolex washcoat te gaan gebruiken?

Zelf geen ervaring mee, maar als ik de filmpjes bekijk, en in gedachten neem dat je het af gaat spoelen met een "open hose" lijkt mij dat je met wat handigheid slechts heel weinig restwater overhoud op de lak.
 
Ik zal je uit de droom helpen, een wagen compleet droogblazen gaat je niet lukken.
Zelfs niet met een masterblaster 8HP
Er zijn altijd al plekken aangedroogd voordat je rond bent.
Ik heb dit ook op de harde manier geleerd. Mijn ex lupo (uni zwart) kreeg al swirls door ernaar te kijken (bij wijze van spreken)
Droogblazen van kiertjes/randjes/grilles en velgen werkt perfect, grote vlakken? Not done...
 
dopestuff;348568 zei:
ik heb er ook al eens over nagedacht wat goedkoop zou zijn en werken...

een bladblazer van minimaal 2000W en daar op het eind iets van een stofzuigerslag maken
Hier maak je dan een pvc buis van een halve meter op vast die aan het einde afgedopt is, hier maak je aan één kant een dunne zaagsnede in zodat daar de lucht uit komt
Mijn idee hierachter was dat je zo een soort luchtmes krijgt (beetje zoals in de wasstraat)

Ik spreek uit ervaring als ik zeg dat je de moeite kan besparen...

Ik heb dit afgelopen jaar geprobeerd. Een 2000W bladzuiger gekocht, uit elkaar gehaald zodat ik zo effectief mogelijk een verloopstuk in het blaasgedeelte kon verwerken (zonder verliezen van de klep die zuigen/blazen bepaald). Vervolgens een 50mm slagkoppeling eraan gemaakt en juh (dacht ik :| ). Een bladzuiger is denk ik gemaakt voor het (relatief eenvoudig) verplaatsen van grote hoeveelheden lucht. Zodra je de uitgang zodanig versmald, krijgt hij die hoeveelheid lucht niet meer verwerkt en zuigt hij ook simpelweg minder lucht aan. Aangezien er niks van lucht onder druk geblazen wordt, maar met een soort van ventilator, wordt de weerstand van de kleine output te groot en komt er wel lucht uit, maar totaal niet bruikbaar voor je auto schoon te blazen (en daarnaast maken die dingen een pokke herrie). Bij mij is hij dus direct in de container verdwenen.

Ik zou zeggen, bespaar je de moeite (en het geld)!
 
Allen bedankt voor de hulp en raad, bladblazer idee ga ik laten varen (al leek 1 op accu goed alternatief, blaastuit bijna zelfde als metro en geen snoer dus geen kans op krassen), amerikanen blazen er naar eigen zeggen een pick up truck zelfs mee droog maar als het zelfs met een 8pk niet lukt zegt dat genoeg (lupo is ook iets kleiner dan een 3 reeks dus zal voor mij zeker niet lukken) en wsl daarom dat ik niet veel europese threads vond.

Prijs is idd genoeg geld om eens goed te overwegen, washcoats heb ik al bekeken maar lijkt meer iets voor gevorderde, zelf amateur/liefhebber en enkel bedoeling auto zo goed mogelijk bij te houden naar mijn mogelijkheden (ken mijn grenzen zeg maar en aanvaard deze ook maar wil wel alles proberen).

Niets anders op dan aanvaarden dat er op een donkere wagen idd altijd micromarring zal zijn, wat ik ook probeer (momenteel leg ik doek erop en dep heel lichtjes met monello senza aqua ingeneveld met poorboys spray & wipe) en nog komen ze dus ga het er moeten mee doen (toch nog paar weken).
 
Ik gebruik een sthil bladblazer mijn wagen is op 10 a 15 min droog heb wel de krachtigste batterij erin gekocht . in het begin is het even wennen maar na een paar keer is het gewoon kinderspel !
 
Wat je ook kan doen is je auto droogblazen met een stofzuiger, bij sommige stofzuigers kun je de slang ook monteren op de blaasuitgang.
 
Ik gebruik wekelijks mijn bladblazer om het water uit de kieren en onder de lichten weg te blazen. Ook de velgen blaas ik volledig droog. De bladblazer zuigt helemaal geen zand op. Perfecte oplossing om de wagen volledig droog te krijgen