• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Auto Foamen

Opel Astra

Detailing chief
9 jan 2017
222
88
Hallo,

Ik heb de Monello Foam kit met 5L Artico Magico.
Wat is jullie manier van poesten/schoonmaken met Foam?
Eerst foamen daarna met Shampoo?
 
Misschien ook een rondje met Iron-X.
Dat kan inderdaad ook. Echter doe ik het zelf niet.
Ja. Er zal natuurlijk altijd wat ijzer op de lak zitten. Maarja. Als je deze bij elke wasbeurt moet verwijderen dmv Iron-X of Non ferro. Dan worden de wasbeurten wel erg duur.
Die krasjes polijst je er wel weer uit bij de volgende detail
 
  • Leuk
Reacties: Quantoxx en Jansen
Ik zou zeker bij elke wasbeurt bv non ferro gebruiken. ze zult versteld staan hoe veel ijzerslijpsel erop je auto zit. Dit geeft behoorlijke marring tijdens het wassen. Zeker als je coating hebt is dit aan te raden, want met een costing ga je niet halfjaarlijks polijsten bv
 
Ik zou zeker bij elke wasbeurt bv non ferro gebruiken. ze zult versteld staan hoe veel ijzerslijpsel erop je auto zit. Dit geeft behoorlijke marring tijdens het wassen. Zeker als je coating hebt is dit aan te raden, want met een costing ga je niet halfjaarlijks polijsten bv

Dit lijkt me voor de meeste mensen niet haalbaar ivm productkosten en ik denk dat het ook wel meevalt met de marring/swirling ten gevolge van ijzerdeeltjes. Ja, er zit best wat ijzer op je auto voordat je gaat wassen, maar het grootste gedeelte daarvan wordt al verwijderd door een prewash(via pompsprayer of foam lance) en afspuiten met een HD, simpelweg omdat het niet echt is vastgehecht aan de lak, net zoals het grootste deel van de remstof op je velgen ook gemakkelijk is weg te spuiten. En mochten de ijzerdeeltjes wél goed vastzitten, dan zit het in mijn ervaring vaak zo vast dat het met wassen niet eens loskomt, maar alleen te verwijderen is door te kleien of dus een ijzerverwijderaar. Er zullen ook ijzerdeeltjes zijn die wel loskomen door te wassen en dus in je washmitt terecht komen, maar als je met beleid wast (zoals de meesten hier op het forum), dan zal de schade wel meevallen denk ik. De schade zal ook juist MINDER zijn als je een coating op de auto hebt, omdat vuil daar simpelweg minder aan hecht. Onlangs postte jij volgens mij een foto van velgen die beschermd waren met Gyeon Rim én CanCoat en als ik de reviews en video's over velgencoatings kan geloven dan is een HD voldoende om vrijwel alle remstof en vuil te verwijderen. Ditzelfde zal in zekere mate gelden voor coatings op de rest van de auto.

Dus ja, als je zo veilig mogelijk wilt wassen dan is non-ferro prima om te gebruiken, maar ik denk dat het voor de meesten hier niet realistisch is. Ik kan niet in jullie portemonnee kijken, maar voor een beetje middenklasser gebruik je toch rond de 500 ml, wat neerkomt op grofweg tien euro per wasbeurt. Dan neem ik de eventuele marring/swirling wel op de koop toe, en polijst ik het weg met de jaarlijkse detail.
 
  • Leuk
Reacties: RoyR
@Jansen

Je hebt gelijk, maar in mijn ogen doet non ferro nog meer hoor dan alleen ijzer en remstof.Het haalt ook de hartnekkige aangekoekte vuilresten weg. Maar om het even, ik gebruik het veel en naar mijn idee werkt het goed. Ik weet het, het is prijzig, en niet voor iedereen haalbaar om dit wekelijks te doen. Nu was ik zelf mijn auto niet wekelijks hoor
 
Zoiets is er al maar dan van een merk wat niet door CC verkocht wordt. Of het werkt weet ik niet maar zag het staan en het sluit aan op de groeiende vraag naar foam met ontijzer functie.
Wel is deze vrij prijzig dus is de 2 losse producten methode waarschijnlijk goedkoper (en wellicht beter)
 
  • Leuk
Reacties: Blade
@Altos klopt. Ik heb me hier ook al eens in verdiept en na het lezen van een Engelse/ Amerikaanse review besloten het niet te kopen.
Volgens hem moest je de hele fles onverdund op je auto foamen om een beetje resultaat te hebben en dan legt hij het nog af tegen een normale ijzer verwijderaar.
 
  • Leuk
Reacties: Altos
Het is anno 2017 gewoon de hoogste tijd dat ze met een foam om de markt komt die ook ijzerdeeltjes losweekt!

@Tim de "Artico Ferro Magico" make it happen ;)o_O (Ik hoef geen patent... Maar een gratis 5 liter verpakking is altijd mooi)

Dit bestaat al, het 'merk dat niet genoemd' mag worden heeft al een anti ijzer foam;)

Edit: wat @Altos zegt dus;)
 
  • Leuk
Reacties: Altos
@Dennis van der Willik Zou je bij wijze van test eens het volgende willen doen:

- Een deel van de auto insprayen met Non-ferro
- Foamen
- Afspuiten
- Nogmaals inspuiten met non-ferro op de delen die daarvoor nog geen non-ferro hadden gezien.

Ik ben benieuwd hoeveel ijzerdeeltjes er nog over zijn na het foamen en afspuiten en op deze manier kan je goed de verkleuring vergeljken.