• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Auto polijsten met gebroken (onder)been

Tijntje

Detailing chief
13 jan 2017
193
103
43
Up North
Hallo allen,

onlangs ben ik ongelukkig gevallen en hieraan een gebroken kuitbeen over gehouden. Dus nu zit ik in het gips en mag ik niks doen behalve rustig zitten met mijn been omhoog. Met een week krijg ik loopgips en mag ik weer gaan bewegen en (proberen) te staan en lopen. Auto rijden mag ik verzekering technisch niet en werken is deze maand geen optie.

Zoals velen loop ik al een behoorlijke periode met het bekende idee van de aanschaf DAP om de auto te doen. Echter is hier weinig tijd voor door diverse zaken. Verder dan wassen en kleien / waxen kom ik niet. Maar nu heb ik tijd over:joy:

Ik kan binnen zitten werken op een oude bureau stoel zonder rugleuning. Mijn knie is gewoon bruikbaar. Kuit en enkel zitten in gips. Onder motto: vandaag niet klaar, morgen weer een dag.

Mijn vraag aan de mensen die geregeld met de DAP werken, lukt mij dit met een been in het gips? Of is de belasting te hoog.

Lijdend voorwerp is een Ford mondeo station

Alvast bedankt
 
Laatst bewerkt:
Of het echt kan moet je zelf bepalen
Ik zou alleen enorm opletten dat je geen gekke houdingen aanneemt
Voor je het weet heb je een overbelasting in rug of schouders
 
Je hebt alle tijd dus in dat opzicht geen probleem. Maar je zal jezelf wel steeds moeten verplaatsen naar het volgende te polijsten deel. Dak en waarschijnlijk ook motorkap (bij grotere auto) kunnen een probleem worden als staan geen optie is. Tevens zou ik alle benodigde spullen op een verrijdbaar tafeltje naast me willen. Met extra pads, doeken, polijstmiddel, prep enzo. En regelmatig pauze nemen.
Succes en beterschap, Martin.
 
Ik denk dat je op die manier zeker je auto zult kunnen doen. Alleen zeker stellen dat je telkens de juiste positie en houding vindt om een paneel aan te pakken en dan voorzichtig op die manier werken. Je mag natuurlijk niet tijdens het polijsten je balans en evenwicht verliezen. Dat kan schade veroorzaken aan jou en aan je auto.
En vooral rustig aan doen. Geen haast.
 
De vraag is of je overal bijkomt gezien het probleem met je been. Als je in een niet te koude garage kunt werken kun je eventueel gewoon met je gat op de vloer gaan zitten voor de onderste delen, maar ga er maar vanuit dat je niet direct overal bijkomt zonder óf hele rare houdingen aan te nemen (en rug/schouders zwaar te belasten) of andere rare fratsen uit te halen. Ik zou zeggen begin gewoon met die delen die wel gaan, en mogelijk dat de andere delen wel gaan als je aan het eind van je gipsperiode komt.
 
Ik heb alleen met mijn volledige been in het gips gezeten. 4 weken onbelast en 4 weken "loopgips" maar echt lopen gaat dan niet goed en is ook zeker niet de bedoeling om continue te belasten. Moet jij niet geregeld met je been omhoog om zwelling er tegen te gaan? is heb 80% van de tijd met mijn been omhoog kunnen liggen in ieder geval.
Mijn mening zou zijn dat mijn genezing belangrijker was dan de auto nu vertroetelen maar ik weet ook niet wat jij wel of niet mag van de arts natuurlijk.
 
Ik zou het niet doen, gun je lichaam de rust (al snap ik dat stilzitten ook niks is).
Mocht je toch aan de slag gaan polijst dan in etappes. Wel denk ik dat lager gelegen wel eens een issue kunnen worden.
 
Ik vind het soms al een uitdaging om met alle ledematen werken een auto te polijsten... Zoals de motorkap van een F10 BMW 5. Daar kwam ik met mijn 2.03 al maar amper aan zonder op de auto te steunen... Moet er niet aan denken om dat met een been minder te doen.

Van de andere kant wil ik auto's ook graag binnen een dag af hebben. Misschien gaat het prima als je het op je elf-en-dertigste doet.
 
Ik heb helaas ook te vaak in de lappenmand gezeten (heup- en knie-operaties) en ik ben steeds ook net iets te snel begonnen met 'iets' doen aan de auto. Natuurlijk nam ik me altijd voor om rustig aan te doen, maar achteraf bleek dat ik toch te veel had gedaan.

Mijn advies: wacht totdat je helemaal fit bent.
 
Slechte houdingen kunnen dingen al snel verergeren. Zelfs al zou je op een rol-kruk alleen de delen doen waar je bij kan, zal je waarschijnlijk toch met een verkeerde houding dingen gaan doen omdat je lichaam wilt compenseren.

Be carefull :)
 
Ik denk dat het zijn eigen snel zal uitwijzen eens je eraan begint. Je lichaam zal het wel vertellen. Aan jou als je ernaar luistert of het negeert :) Best wel chapeau dat je dit ziet zitten. Van zoiets herstellen zou bij mij volledige platte rust zijn. Maar ik kan dan ook goed stil zitten.
 
Ik heb ruim 6 maanden niets gedaan nadat ik ben geopereerd aan een hernia en zelfs nu heb ik er nog hinder van dus of het verstandig is om met een gebroken been te detailen :rolleyes:
Ik zou gewoon lekker wachten tot je been genezen is, die paar weken maakt dan ook geen klap meer uit.
 
  • Leuk
Reactions: CarJunkyXL
Tja lastig te zeggen, toen ik m'n been gebroken had (was wel een drievoudige breuk tussen enkel en scheenbeen) kon ik zeker zes weken helemaal niets en daarna ook met loopgips een hele tijd last gehad van hierboven genoemde zwelling ed. Daar moest ik echt niet denken aan meer dan van bed naar rolstoel naar bank verplaatsen om vervolgens een half uur te moeten bijkomen.

Aan de andere kant, als je er vier weken de tijd voor neemt kan je elke dag een half paneel doen, dat zou dan wel weer meevallen, je moet toch ook oefeningen doen en in beweging blijven en of dat nou in je woonkamer of in de garage is..

Probeer het en kijk of het lukt maar wees vooral niet teleurgesteld als het niet lukt, want dan lijkt me dat je gast pushen om meer te doen dan goed voor je is en dan kom je snel al uit op wat nicknameless zegt, die paar weken maken niet veel uit en wat is uiteindelijk belangrijker, een goed genezen breuk of een glanzende auto?

Die auto natuurlijk, maar dat spreekt hier op het forum voor zich neem ik aan ;)

In ieder geval veel beterschap!
 
Iedereen bedankt voor de input. Ik werk altijd buiten en met machine´s. Dan zit je ineens thuis te niksen. Zitten met been omhoog. Nu mag ik weer beginnen gaan belasten, met verstand. Denk dat ik anders eerst maar eens ga beginnen met het interieur;) ik heb geen idee wat ik verwachten kan met polijsten en een auto die gedeeltelijk is gedaan voor het eerst is me ook niks. Wellicht, als ik geluk heb, komt er einde van de maand nog wel een leuke mailing van CCHQ waar ik mn voordeel mee kan doen. Ja december komt er hard aan:mask:
 
Eens met de rest die zegt, afwachten tot dat je weer genezen bent. Die paar weken maken geen r*k uit inderdaad.