• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Auto polijsten na nachtje in garage?

just_clean

Detailing rookie
15 mrt 2017
18
2
25
Beste mensen!

Het is bijna zo ver, ik ga voor het eerst mijn auto polijsten!
Maar ik had nog een paar vragen. Ik wou de auto bij een doe het zelf garage polijsten, maar die zijn maar tot 6 uur open.

Nou was het idee dat ik de auto was in de buurt bij een wasbox (2 emmer) en vervolgens de self service in rij voor de vervolgstappen.
Ik wou hem dus kleien en vervolgens polijsten maar waarschijnlijk heb ik het niet af voor sluitingstijd. Ik zou hem dus bij de garage laten overnachten en de dag erop terug komen.

De vraag: Als ik terug kom om te polijsten is er waarschijnlijk wat stof/vuil op de auto gekomen. Hoe zou ik dan het beste te werk gaan?

Ik dacht eraan op met Dodo juice clay lube elk paneel af te gaan (omdat deze reinigt als een waterless wash?).
 
In een afgesloten garage zal het wel loslopen met het vuil wat er in een nachtje op zal vallen, maar anders een doek erover ?
 
Ik zou de auto daags van tevoren wassen en kleien, en dan op de polijstdag in de DHZ-garage even met spray&wipe of vergelijkbaar product afnemen, en dan aan het polijsten.
Als je ervoor kiest om de ene dag te beginnen met kleien en polijsten, en op dag 2 verder te gaan, is het vervolg erg afhankelijk van de kwaliteit van de garage: als die schoon is is waterless wassen eigenlijk niet nodig, is het een oude stoffige garage, waar het kan tochten door kieren langs deuren en ramen, dan zou ik inderdaad eerst even waterless wassen.
 
Ik dacht eraan op met Dodo juice clay lube elk paneel af te gaan (omdat deze reinigt als een waterless wash?).

Dit zou ik niet doen. Het is een extreem zware zeep oplossing die niet verdunbaar genoeg is voor waterless wash. Denk dan eerder aan DJ BoB Detailing Spray of DJ Low on Eau...
 
Dit zou ik niet doen. Het is een extreem zware zeep oplossing die niet verdunbaar genoeg is voor waterless wash. Denk dan eerder aan DJ BoB Detailing Spray of DJ Low on Eau...

Wat bedoel je precies met extreem zwaar?
De DJ Clay Lube is toch bedoelt om direct te gebruiken om te kleien? Want ik merkte wel op dat het best "zeperig" was tijdens het kleien en lastig af te nemen was.

Want ik wou namelijk na het kleien direct beginnen met het compounden.
 
Wat bedoel je precies met extreem zwaar?
De DJ Clay Lube is toch bedoelt om direct te gebruiken om te kleien? Want ik merkte wel op dat het best "zeperig" was tijdens het kleien en lastig af te nemen was.

Want ik wou namelijk na het kleien direct beginnen met het compounden.
Gebruiken als klei middel en afnemen met een doek is het perfect. Gebruik Born Slippy echter niet als waterless wash.
 
Gebruiken als klei middel en afnemen met een doek is het perfect. Gebruik Born Slippy echter niet als waterless wash.

Maar is er een specifieke reden hiervoor? Want als ik direct na het kleien met DJ Clay Lube de auto polijst dan is het toch ook te gebruiken voor afnemen van stof en dergelijke? Want ik zag dat een waterless wash vaak heel zeperig is, van daar dat ik het vraag!

Omdat als er iets in zit wat het polijsten zal benadelen dan kan ik toch liever iets anders gebruiken als middel voor het polijsten?
 
Laatst bewerkt:
Ik zou de auto daags van tevoren wassen en kleien, en dan op de polijstdag in de DHZ-garage even met spray&wipe of vergelijkbaar product afnemen, en dan aan het polijsten.
Als je ervoor kiest om de ene dag te beginnen met kleien en polijsten, en op dag 2 verder te gaan, is het vervolg erg afhankelijk van de kwaliteit van de garage: als die schoon is is waterless wassen eigenlijk niet nodig, is het een oude stoffige garage, waar het kan tochten door kieren langs deuren en ramen, dan zou ik inderdaad eerst even waterless wassen.

Stel ik krijg het niet af tijdens de 8 uur dat de DHZ-garage open is, als ik dan de dag erop terug kom kan ik het ook gewoon schoonmaken met een vergelijkbaar product?

Ugh jullie mensen met een eigen garage weten niet hoe veel geluk jullie hebben! :p
 
Maar is er een specifieke reden hiervoor? Want als ik direct na het kleien met DJ Clay Lube de auto polijst dan is het toch ook te gebruiken voor afnemen van stof en dergelijke? Want ik zag dat een waterless wash vaak heel zeperig is, van daar dat ik het vraag!

Omdat als er iets in zit wat het polijsten zal benadelen dan kan ik toch liever iets anders gebruiken als middel voor het polijsten?

Een Clay Lube = een glijmiddel, geen shampoo, hiervoor zijn specifieke Detail Sprays en Waterless Wash middeltjes voor. Het zit hem allemaal in de naam ;)

Chemie is niet een paar middeltjes samenvoegen in producten als zout, zeep, schuim of zuur. Bij een glijmiddel zit er zeep in met glij eigenschappen. Bij waterless wash moet die zeep het vuil 'optillen'
 
Maak je hier niet zo'n druk over, haha! :p

Als de betreffende garage een ouwe, lekkerende houten schuur is, dan zou ik de auto de volgende dag effe nalopen met de tuinslang.

Is het een prima garage, dan gewoon doorgaan waar je gebleven was.
Er zal niet meteen vervuiling vastkoeken aan de lak ofso.


Mocht je de lak toch willen aanraken met iets, pak dan een detailer. Iets als Spray & Wipe, bijvoorbeeld.


Greeetz
 
  • Leuk
Reactions: Cordoba
Een Clay Lube = een glijmiddel, geen shampoo, hiervoor zijn specifieke Detail Sprays en Waterless Wash middeltjes voor. Het zit hem allemaal in de naam ;)

Chemie is niet een paar middeltjes samenvoegen in producten als zout, zeep, schuim of zuur. Bij een glijmiddel zit er zeep in met glij eigenschappen. Bij waterless wash moet die zeep het vuil 'optillen'

Maar het is dus prima om met de clay lube en een clay bar te auto te kleien en daarna direct te polijsten?
Want ik snapte dat het kleien alle wax/sealant verwijderd van het oppervlak dus een aparte paint cleaner is dan niet nodig?
 
Met kleien verwijder je niet altijd de oude wax/sealant lagen maar als je gaat polijsten is dat ook niet nodig. In polijstmiddel zitten ook cleaners die de oude wax/sealant laag makkelijk verwijderen.
 
klopt, paint cleaner vóór het polijsten is een beetje zonde van de tijd, moeite en middel.

Voor de duidelijkheid ik moet normaal ook buiten werken op een parkeerplaats, maar afgelopen week heb ik een dagje een plekje gehuurd in een detailruimte. Ik heb er voor gekozen om bewust die dag alleen aan de lak te besteden. Wielen, ramen en kunststof trims en het interieur kan ik makkelijker thuis doen, eventueel in kleine stapjes.
 
Want ik snapte dat het kleien alle wax/sealant verwijderd van het oppervlak dus een aparte paint cleaner is dan niet nodig?

Vast niet alle wax/sealant, maar kleien is bedoeld om vuil weg te halen wat er met wassen niet af gaat.
Je wil namelijk niet dat dit vuil loskomt tijdens het polijsten en tussen je lak en polijstmachine op volle snelheid komt.

In polijstmiddel zit ook cleaner, dus een extra cleaner stap is overbodig. Daarnaast "schuur" je met polijsten een laagje lak weg, dus je hoeft je geen zorgen te maken dat er nog oude wax op blijft zitten

Wat betreft het verdelen over 2 dagen. Misschien is het handig om per paneel te werken, dus alle polijststappen afwerken.
Dan hoef je de volgende dag in elk geval niets af te nemen met detail spray wat net gepolijst is.
Na het polijsten zul je hem denk ik toch wassen vanwege polijst stof voordat er een wax op gaat.
 
  • Leuk
Reactions: Jansen
@mdlange Met wax las ik dat de waxresten in de pad komen en dat verhinderd het polijsten. Ik las ook dat je per paneel de pad schoon moet maken, doe je dan de pad simpelweg in een emmer water en dan laten draaien voor een minuut?

Per paneel afwerken bedoel je zeker het compounden met mezzo/rafinni en het finshen met finale? Kan dit dan zomaar achter elkaar zonder te wachten?

En na het polijsten is het wassen toch niet nodig?, ik wou hem namelijk met de DAP direct daar van een glaze voorzien en waxen.

Ik zou dan volgens jou een paneel volledig moeten afwerken in deze volgorde:
Compounden met rafinni/mezzo , finishen met finale , voorzien van glaze (PB BH) en dan waxen voordat ik met een ander stukje begin?
 
ik zie dat je jezelf goed in probeert te lezen... maar ik lees nog een hoop misverstanden!

Ten eerst is born slippy een mooie economische lube... ik vind het echter wel heel vettig! En spoel me auto altijd nog af als ik deze gebruik! Daarom zeker niet gebruiken als detail spray voor het polijsten. Dan is S&W je vriend!

Er zijn maar 2 manieren om je wax laag te strippen... cleanen en polijsten. En cleaner is een polijstmiddel zonder korrel.

En als er nog een dikke was laag op zit worden je pads misschien eerder vol ja, maar ik zal je sowieso aanraden na elk paneel je pads schoon te maken. Of meerdere pads te kopen.

Met afwerken word inderdaad mezzo en dan finale bedoeld. Heb alleen geen flauw idee waar je op zal willen wachten tussen de producten door.

Wassen na het polijsten is niet nodig.. mits je de auto ontvet met een product als prep of ex. Er zijn echter een hoop mensen waaronder ik, die het fijn vinden on de auto nog 1x te wassen. Kleine moeite ook na 2 dagen polijsten.

En wat je laatste stuk betreft.. ga ik er van uit dat ze met afwerken tot en met de finale bedoelen.. als de hele auto gepolijst heb, dan kan je de hele auto waxen. Een glaze is meeer zonde van je tijd dan de auto nog een keertje te wassen ;)
 
  • Leuk
Reactions: mdlange
Pads schoonmaken met dreft onder de kraan. Er is volgens mij een filmpje met uitleg over op dit forum.
Niet met machine en al in je emmer dompelen en laten draaien