• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Auto wassen met afwasmiddel voor het aanbrengen van GYEON Q² Syncro noodzakelijk?

Dennis van Leen

Detailing rookie
13 mei 2021
1
2
Goedenavond,

Ik wil de Syncro gaan aanbrengen, maar vraag me af of ik de stap: wassen met afwasmiddel nog moet doen?
De auto is compleet voorbereid, één stap gepolijst (lak is in prima conditie) en als laatste comoleet afgenomen met prep.
Nu wil ik morgen ochtend met de coating gaan beginnen, maar lees je over het wassen met afwasmiddel. Is het noodzakelijk om dit morgen ochtend nog even te doen en daarna de coating aanbrengen?

Grt,

Dennis
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Het hoeft niet maar kan altijd als extra ontvetter, zelf heb ik de auto eerst met IPA afgenomen en toen nog eens met Prep. En toen in de Syncro gezet.
Je auto met moet wel weer geheel droog zijn en zeker geen watersporen meer achterlaten die uit de kleinste keren kan komen.
 
  • Leuk
Reactions: Dennis van Leen
Jazeker! Dat is echt heel belangrijk om te doen en ik raad het echt af om die stap over te slaan. GYEON heeft het met een reden in de handleiding gezet.

Met heet water en afwasmiddel (zonder toevoegingen) was je een groot deel van de oliën weg. Als je deze stap overslaat moet alles weg gehaald worden met een ontvetter. Het nadeel is dat de oliën in de doek gaan zitten maar dat zie je dus niet en het kan zomaar zijn dat je oliën weer terug op een ander paneel aan het verdelen bent. Met heet water en afwasmiddel spoel je de oliën weg en blijft er sowieso veel minder achter en is de kans dat je daarna met ontvetter nog wat aan het herverdelen bent veel kleiner.

100% garantie kan niemand je geven maar ik zou de was stap zoals vermeldt in de handleiding echt niet overslaan. Zeker niet met een dure coating zoals Syncro. Daar wil je gewoon de beste voorbereiding voor doen die je maar kunt doen lijkt me.
 
En hoe zit dat dan als je gyeon primer gebruikt? Die zou je na 24 uur zonder prep kunnen coaten toch? Is dan een was ronde met afwasmiddel nog steeds noodzakelijk?
 
[mention]muis-vw-gti [/mention]

Ik heb de 607 op die manier gedaan. Reden daarvoor was dat ik vorig jaar thuis in de garage de behandeling heb gedaan toen het buiten behoorlijk aan het vriezen was. Nog een keer wassen was dus geen optie. Bovendien zat ik niet te wachten op druppels water onder bijvoorbeeld de buitenspiegels tijdens het coaten. Na het polijsten dus een rondje Primer gedaan. 24 uur later voor de zekerheid nog afgenomen met Prep. Ben nergens tegenaan gelopen!
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Reactions: muis-vw-gti
Ik denk dat het verschil dan ook in de standtijd zou moeten zitten. Inderdaad met de coating aanbrengen zal je het verschil niet merken. Alleen primer maakt de lak natuurlijk super glad dus dat zal je wél merken met aanbrengen ;)
Laatst een auto voorzien van Gyeon Pure evo. Daar toen ook voor gekozen om primer te gebruiken met als grootste reden inderdaad de kans op water. Zelfs als je de randen droog geblowd hebt houdt je kans op water wat bv uit de deur loopt
 
  • Leuk
Reactions: RobinT
Ontvetten doe ik altijd zo goed mogelijk vóór het gebruik van Primer. Ofwel door te wassen ofwel door meermaals af te nemen met EX of Prep. Na de Primer dan uiteraard nogmaals ontvetten met Prep (want ik wacht nooit 24 uur).