• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Auto wassen met borstel aan tuinslang

Knight100NX

Detailing trainee
18 aug 2013
11
32
Hoi,

Ik zoek een manier waarop ik m'n auto ff "snel" kan wassen. Als ik eenmaal een auto met de hand was zie ik altijd te veel details waar ik niet tevreden over ben met schoonmaken :p Daardoor ben ik altijd heeel lang bezig om m'n auto schoon te maken.

Nu zoek ik dus een manier om mijn auto toch schoon te maken en er niet te lang bij te zitten.

Nu ga ik regelmatig door de wasstraat maar wil het eigenlijk wel zelf doen. Nu zie ik bij de wasstraat dat ze na het insoppen altijd nog ff met een zachte borstel over de auto gaan, maar deze kan ik verder niet vinden in de shop (misschien kijk ik niet goed :p)

Wie o wie kan mij goeie oplossingen bieden voor snel en toch zo goed mogelijk auto wassen.

Zelf denk ik dus aan of een zachte borstel en emmer of zo'n borstel op een tuinslang alleen mis ik dan de zeep.


Danny
 
Knight100NX;339040 zei:
Nu zoek ik dus een manier om mijn auto toch schoon te maken en er niet te lang bij te zitten.

Was je auto wat meer en je hebt er sowiso al minder werk aan...........

Heb je een foto van je auto ?
 
Misschien inschuimen met een foamgun en afspuiten met een hogedruk spuit? Het meeste (grove)vuil is er dan af. Daarna vooral niet afdrogen omdat de auto feitelijk nog vies is, droogrijden of in de schaduw wegzetten zou ik doen.
 
Die borstel bij de wasstraat zal ook zo zacht niet zijn. De optie foamen zoals Limited 240 aandraagt lijkt mij de beste. Daarna even met de hogedruk er over en dan kom je een heel eind.
 
Wil je asap je auto wassen en dan nog op een zo goed mogelijke manier :

-was eerst je velgen en banden
-spoel dan heel je auto af met een tuinslang of HD
-was je auto volgens de 2EM ( of een hele grote emmer met 2 gritguards :schaam ) , neem zeker 2 washandschoenen( 1 voor de propere delen en 1 voor de vuilere )
-spoel heel je wagen af
-droog je wagen mbv een detailerspray en droogdoek.........

Als je water kan meenemen naar een wasbox , kan je identiek te werk gaan en indien je niet graag je wagen droog maakt zou je deze ook kunnen afspoelen met "vlekvrij water van de wasbox" maar dan heb je meer kans dat er onderweg tijdens het droogrijden weer vuil/zand aan gaat kleven.....

Zulke borstels zie je soms op filmpjes ( youtube) maar worden over het algemeen NOOIT gebruikt bij mijn weten op dit forum . ( lees enkele 100den showoffs en je weet het )
 
Verwarrend.

Je geeft aan dat je de auto niet met de hand wil wassen omdat je de verleiding van het herstellen van inperfecties niet kunt weerstaan. Dat doet vermoeden dat je een echte detailer bent, maar die wasstraat en die borstel passen daar niet bij. Als ik geen tijd heb, wordt de auto niet gewassen ook niet in een wasstraat.
 
LB;339061 zei:
Verwarrend.

Je geeft aan dat je de auto niet met de hand wil wassen omdat je de verleiding van het herstellen van inperfecties niet kunt weerstaan. Dat doet vermoeden dat je een echte detailer bent, maar die wasstraat en die borstel passen daar niet bij. Als ik geen tijd heb, wordt de auto niet gewassen ook niet in een wasstraat.

Ik wil de auto wel met hand wassen maar kan het nooit laten om op details te letten waardoor het gewoon meer tijd neemt als dat ik in eerste instantie wil.

wasstraat voorkomt dat ik daar lang over doe maar weet dat wasstraat eigenlijk niet goed is (ik kan niet tegen vieze auto's)

daarom zoek ik dus een middenweg om toch de auto schoon te houden.
 
Ik heb ook niet veel tijd om mijn auto te wassen. Maar ik plan één maal per maandag een dag in om hem echt goed te detailen en te waxen. Doordat hij goed in de wax staat hoef ik hem maar af te spuiten met de hogedruk en blinken doet ie weer!
Maar nooit van mijn leven door de wasstraat of zo'n verschrikkelijke borstel op mijn auto!
 
Netjes houden en niet veel tijd aan besteden gaan niet helemaal samen
Maar je kan het ook verdelen ... Soms snel en soms wat langer
Detailen is heerlijk om na je werk je hoofd leeg te maken

Maar steeds geldt, hoe beter de basis hoe beter het totaal resultaat
Netjes na een korte wasbeurt is alleen goed mogelijk als hij beschermd is
Dan zal het vuil er veelminder op hechten en makkelijker af gaan

En die krasjes ga je steeds meer zien als je hier leest waar je naar moet kijken
 
Uiteraard is het je eigen keuze, maar ik vraag me af hoeveel extra tijd het je kost om de auto af te spuiten, 2 emmertjes te pakken en met een goede shampoo en washmitt je auto bij te houden...afhankelijk van de omvang kan dat in een half uurtje...ff lekker ontspannen joh! :)
 
Wat ik doe als ik een auto snel wil wassen? (Let op auto staat wel altijd strak in de wax of sealant)

Hogedruk gebruiken voor auto nat maken en onderkant/wielkassen schoonspuiten (Alleen wielkassen en moeilijke stukken de hogedruk er goed ophouden, rest van flinke afstand om hem nat te maken, niet schoon te spuiten)
Foamen 5 min laten trekken
afspuiten
Foamen ondertussen 2 emmers fixen
Dan direct wassen in mega tempo, gebruik voor onderkant/wielkast randen van je auto een andere emmer/spons als de rest.
drogen met een goede droogdoek.
aan het einde met een doekje velgen afnemen, eventueel waswater gebruiken om doekje schoon te spoelen.

Doe je het op de juiste manier ben je met 20 min klaar, wasstraat koste me vroegen evenveel tijd.
 
Koop gewoon een wasborstel met een uitschuifbare stok en een tuinslang aansluiting.
Ben je zo klaar en je wagen weer lekker schoon! werkt perfect!
Succes!

PS: Je hebt van die borstelstangen waar je een zeeppatroontje kan insteken, heb je ook geen emmers nodig, gaat nog sneller!
 
Ik was hem bijna wekelijks, maar tussentijds even snel een wasbox met water en shampoo scheelt heel veel.

uiteraard alleen de hd en geen borstels.

Als je om de paar dagen 2 euro in dat ding gooit is het wekelijks wassen ook sneller gedaan.
 
Dank jullie allen voor de input, ik zal proberen jullie adviezen te volgen en hoop zodoende korter de auto toch goed te kunnen wassen. Het klopt inderdaad dat een goeie basis het halve werk is :D
 
Groep 1: Je hebt veel mensen die het niks kan schelen en één keer in het jaar de auto laten wassen.
Groep 2: Je hebt mensen die hun auto schoon willen hebben, maakt niet uit hoe.
Groep 3: Je hebt mensen die hun auto schoon willen hebben, maar dan met een glanzende lak in een zo goed mogelijke staat.

Groep 1 en 2 = De overgrote meerderheid. Lekker door de wasstraat. Lekker met een borstel / bezem wassen. "Waskrassen zijn normaal en elke auto heeft dat wel".

Groep 3 = dat zijn velen op dit forum. Velen letten op de kleinste details, vandaar de naam 'detailers'. Groep 3 gebruikt geen borstel op de lak, omdat dit een hoog risico van waskrassen met zich meebrengt. Wasstraat = krasstraat! Waskrassen (wij noemen ze swirls) zijn een doorn in het oog. Vandaar dat carclean zo'n bezem ook niet te koop heeft. Er wordt dus gewassen met het 2-emmer-systeem (één emmer voor de shampoo, één om te spoelen).

Wat velen van ons doen is één keer de auto echt goed behandelen en uiteindelijk eindigen met een goede beschermlaag. Deze beschermlaag, een wax of sealant, is vuil- en waterafstotend en blijft gemiddeld ongeveer 2-3 maanden zitten (afhankelijk van de omstandigheden). Gedurende die maanden volstaat het vaak al om de auto af te spuiten om de auto redelijk schoon te krijgen, meestal gecombineerd met een pre-wash/foam (vuil losweker). Deze pre-wash / foam moet uiteraard wax vriendelijk zijn, want hoe langer je waxlaag op je auto blijft, des te langer heb je baat van de beschermende eigenschappen. Na die 2-3 maanden kan er, na het wassen met 2 emmers, een nieuwe wax of sealantlaag aangebracht worden (half uurtje licht werk).

Zelf was ik onze gewaxte auto's één keer per maand, vroeger was dat veel vaker, maar ik heb het nu wat drukker. Maar elke week spuit ik ze wel even af en dat houdt ze toch redelijk goed schoon. Afspuiten is ook veel sneller dan met zo'n borstel werken, dus de tijdswinst van het werk dat ik een aantal maanden geleden heb gedaan betaalt zich wel uit.
 
Kan wel zeggen dat ik tot groep 3 hoor alleen moet ik nog veel leren.

maar om op mijn auto een goeie basis te leggen zal ie denk ik eerst goed gepolijst moeten worden
 
+1 voor GMToyota.

Zoals je zelf al zegt zou je het best eerst een goede "basis" kunnen hebben. Begin met twee emmers (+ gritguard), een washmitt, een goede shampoo en een mf-droogdoek. Daarmee kom je al een heel eind om je auto netjes te houden. Lees de volgende stappenplannen eens door om een indruk op te doen: https://forum.Carclean.com/cc_postst252/Howto--Dibbuz-Carwash-and-Wax.aspx en https://forum.Carclean.com/cc_postst5923/Volledig-exterieur-stappenplan-handmatig--met-video-s.aspx.