• Carclean.com - The Car Care Shop

Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

• Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Autoglym screenwash

Suze

Detailing trainee
30 nov 2025
40
45
Ik wil graag een andere ruitenwisservloeistof gaan gebruiken. Niet die van de garage maar gedemineraliseerd water met Autoglym screenwash concentraat. Ik heb gezocht op het forum, maar kwam niet echt antwoorden tegen.

Kan ik in de zomer dezelfde verhouding gebruiken als in de winter? Welke verhouding is dat? Als dat andere verhoudingen zijn, hoe doe ik dat dan in de praktijk. Moet ik het reservoir leeghalen of het er gewoon bijgooien?

Ook als ik nu het reservoir (gevuld met vloeistof van de garage) met Autoglym wil vullen, moet dan het reservoir eerst leeg? Of kan het erbij? Of moet het anders?

Op mijn raam zit (nu nog) Glaco DX. Kan Autoglym samen met DX? En met Ultra?

Dank voor het meedenken!

Verhoudingen staan op de fles zelf. Zou wel de anti vorst verhouding aanhouden gezien de aankomende dagen. Je kan mixen, maar zou eerst lekker de oude opmaken en dan vers bijvullen.

Of je DX blijft zitten: denk t wel, is best sterk spul. De AG is veiliger iig dan menig kannetje van t tankstation of AC-tion..

De Autoglym is toch wel een van de betere in het CC assortiment.
Hieronder een foto van een fles (ander merk) waarin ik de AF vista screen wash had verdund. Het ging niet helemaal in de auto het restje stond dus al enkele maanden in de kast (dichte kast geen zonlicht) De aanslag die je hier ziet kreeg ik er niet uit gewassen. Niet met afwasmiddel of apc. Ik wil dus niet weten hoe de reservoirs in de auto's er uitzien :oops:
Voor mij dus geen Auto Finesse meer. Angelwas (nog) niet geprobeerd. De Dodo vind ik ook goed maar nogal duur. @Tim @Dibbuz waarom maakt Dodo geen literflessen? Ik kreeg met 500 mL niet eens 1 reservoir afgevuld. Met literflessen kunnen ze prijstechnisch mogelijk ook wat gunstiger uitkomen. Nu vind ik ze te duur en blijf ik bij de 5L van Autoglym.

IMG_3472.webp
IMG_3473.webp

Dank jullie voor de tips.
Ik zoek me rot in de handleiding van m'n Suzuki Ignis 2019 hoeveel liter er in het reservoir past. Op internet hebben ze het over 3 liter, maar is dat niet erg veel? Bij andere auto's zou het tussen de 0,5 en 1,0 liter zijn.

Ik heb ook de Autoglym en die is top. Wat de verhouding betreft: staat inderdaad op de fles, volgens mij in de winter 1/4.
De laatste keer was @MTyn zo attent om mijn reservoir bij te vullen met Autoglym in een bepaalde verhouding toen ik bij zijn garage was.

• Leuk
Reacties: Suze
Ik zoek me rot in de handleiding van m'n Suzuki Ignis 2019 hoeveel liter er in het reservoir past. Op internet hebben ze het over 3 liter, maar is dat niet erg veel? Bij andere auto's zou het tussen de 0,5 en 1,0 liter zijn.
Je zou een mengsel kunnen maken (bijvoorbeeld 3 liter) en desnoods een deel bewaren mocht je meer mengsel hebben gemaakt dan er in je reservoir past?

• Leuk
Reacties: Suze en RoyR
3L klinkt niet heel gek hoor. Mijn Polestar heeft een reservoir van 5,5L.

• Leuk
Bij de meeste auto's is het ruitensproeierreservoir tussen de 2,5 en 4 liter. Voor auto's met koplampsproeiers heb je wat grotere reservoirs nodig om niet iedere keer met een leeg reservoir te zitten. Die 3 liter lijkt mij dus de juiste inhoud, veel screenwashproducten kunnen nog verdund worden en worden dan ook in kleine verpakkingen verkocht.

• Leuk
Dank voor het meedenken!
Hoe doen jullie het dan met de ruitensproeiervloeistof als het gaat vriezen? Vervangen jullie dat dan 2 keer per jaar? Mijn Suze staat buiten. Ik wil ook niet goedkoop doen en dat het dan kapot vriest.

Ik zou het hele jaar door hetzelfde mengsel erin doen, ik gebruik ook geen liters per jaar. Dus als je bijvoorbeeld 1:4 doet zit je eigenlijk altijd goed.

Dank voor het meedenken!
Hoe doen jullie het dan met de ruitensproeiervloeistof als het gaat vriezen? Vervangen jullie dat dan 2 keer per jaar? Mijn Suze staat buiten. Ik wil ook niet goedkoop doen en dat het dan kapot vriest.
Door de Rain-X gebruik ik niet alleen de wissers minder, maar ook de sproeier, eigenlijk gebruik ik de sproeier vooral als er veel wegenzout op de voorruit terecht is gekomen. Ik gebruik normaal een flesje van ongeveer een kwart liter dat je flink moet verdunnen, door in de periode november-februari het ruitensproeier reservoir nooit helemaal vol te gooien kan ik altijd het flesje voor de winter toevoegen. Overigens ook een zomervulling voor de ruitensproeier bevriest niet bij nul graden, maar dat zal iets van 2 graden onder nul zijn. (lesje scheikunde vriespuntsverlaging van de middelbare school)

Gebruik al jaren de autoglym screenwash.
En ik gebruik deze in combinatie met Demiwater, en het werkt perfect.

Het demiwater koop ik in blauwe jerrycan van 20Ltr bij de firma Huchem.
Ik koop autoglym in jerrycan's van 5ltr.

Daar haal ik eerst 5Ltr demiwater uit de blauwe can, en dan pleur ik de autoglym (5ltr) in de blauwe jerrycan van Huchem.
Rol de jerrycan effe door de schuur heen, en het mengsel is klaar.
En de lege Autoglym jerrycan gebruik ik weer om de vanuit de blauwe jerrycan de auto te vullen.
En ik heb op beide een kraantje zitten, loop je niet te kloten met een trechter ;)

• Leuk
Reacties: RoCo
Dank voor het meedenken!

Je kan er met vorst een half flesje pure screenwash bij doen.
De rest hoeft er niet uit, je vult gewoon onverdund bij als het ineens hard gaat vriezen.

• Leuk
Reacties: TWA