• Carclean.com - The Car Care Shop

Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

• Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

AVA Evolution Series P60

Thomaso

Detailing chief
9 mei 2018
63
75
Omgeving Nijmegen
Enkele weken geleden heb ik een nieuwe HD aangeschaft. Ik zocht een vervanger van m’n Karcher K4, die het nog prima deed maar ik helemaal zat was (met name de slang). Het assortiment AVA hogedrukreinigers bij Carclean werd gestaag uitgebreid en het begon te kriebelen. Na telefonisch contact voor advies van Dennis uiteindelijk gekozen voor de Evolution Series P60.

Een dag later was alles binnen. M’n postbezorger heeft er een hernia bij, maar snel uitgepakt en na een kwartiertje klussen zit alles in elkaar. Ik heb even gewacht met het schrijven van een review totdat ik de machine een paar keer had gebruikt. Dit is ‘m dan:

7825852D-EC44-4F7A-8C41-C26F600C0B8A.jpeg

9C4929CB-D29B-42E8-99F4-8BB2B7FC020C.jpeg

Voor vrijwel alle accesoires is een plekje te vinden op de machine, echt ideaal. Zelfs aan de Monello foamlans is gedacht:

92CD74D6-2326-4D7E-BDFB-FCD0FBED44E8.jpeg

Eerste indruk van de machine: alles voelt heel stevig en degelijk aan. Is ook echt een stuk zwaarder dan de Karcher, maar zoals Boris the Blade al zei:

09FD5A83-747F-4AE6-A143-89F402C22F8A.jpeg

En wat een power! Trek de handrem maar een tandje extra aan, dit ding is echt mega sterk. En dan is er nog een krachtigere variant. Wat een verschil met de K4. Op papier zou er niet zoveel verschil tussen moeten zitten, maar in de praktijk is het echt fors.

Zero force spuitpistool: zo dit is een stuk lichter in de bediening dan de Karcher. Wanneer je een auto wast ga je het verschil niet zo snel merken, wel als je bestrating of een vlonder gaat reinigen. Dan is het fijn dat je met slechts 1 vinger het pistool kunt bedienen. En vrijwel alle accessoires kunnen direct in het pistool, zo kun je de gewenste lengte altijd voor jezelf bepalen.

0B9954C6-DF6A-4809-A489-E02DDDC6110A.jpeg

Vario nozzle: werkt prima, zitten drie standen op. Vond de vario lans van de Karcher fijner, die was traploos te verstellen. Ik heb de nozzle kit bijbesteld, nu altijd de juiste nozzle voor de juiste klus. Voor het wassen van de auto gebruik ik voornamelijk de 40 graden nozzle. En de machine is weer voorbereid op de nozzle kit, want je kunt al je aparte nozzles keurig kwijt:

2BA20A2E-E372-4BB8-9099-0B602ECE8C16.jpeg

Alle Karcher accessoires passen in principe erop, zo ook de Monello Lans met de Karcher aansluiting. Echter sluit dit niet zo lekker aan als ik zou willen. Wellicht doe ik iets fout, maar ik krijg de foamlans niet vergrendeld in het pistool. Er lijkt toch een klein verschil te zitten tussen de Karcher aansluiting en de AVA. Zie hieronder het voorbeeld van de aansluitingen:

B536F2F1-FA72-48A7-8B88-18CD8AA2E3D5.jpeg

Hier moet ik nog contact over opnemen met CC, vinden we vast een oplossing voor. En zoals het nu gaat, gaat het met een beetje ondersteuning ook:

FAB55E1C-FDCD-4CE1-9B3D-AE5F54292432.jpeg

En dan heb ik het nog niet over de slang gehad, wat een verademing! Geen gekrul en geklooi meer, maar altijd recht en strak. Slang wordt alleen wat sneller vies dan van de gele rakker, is wat grover van structuur dus blijft makkelijker zand aan plakken. Maar he, dan hebben we weer wat te detailen…

C80F8D82-DB57-4ACC-9613-F97B6E8A67F8.jpeg

Een ander slimmigheidje is nog de haspel voor de stroomkabel, dat heeft niet iedere AVA maar deze wel! Ruimt lekker op.

FE1B3A19-E964-48E7-AE70-E70F3934C00E.jpeg

Kortom, ik ben ontzettend blij met de nieuwe machine. Hij is krachtig, relatief stil, allerhande opbergmogelijkheden voor je accessoires, slimmigheidjes als de kabelhaspel en follow me functie. Echt een upgrade tov de Karcher. Nu rest nog 1 vraag, zal ik de machine in de kunststofdressing of coating zetten? ;)

RedCat

Detailing guru
15 nov 2009
6.322
190
Utrecht
Slang in de TrimRestorer ? Bij de Kranzle neemt de slang daardoor minder vuil op

Het verschil in de nokken is duidelijk
Als dat ook geldt voor de ruimte waar de nok in valt, is er bij de AVA dus een blokkade voor de grotere Karcher nok
Ik zou zelf de Karcher nok dus zijdelings afronden
Overigens lijkt het er op dat jouw Karcher nok al een schade heeft ?! (op de foto rechtsvoor)

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Reactions: Thomaso

Quantoxx

Detailing guru
Tester of Bling
4 mei 2015
13.575
193
31
Leersum (Utrecht)
Leuke review! Vind de machine er wel kek uit zien, ook handig al die nozzles, haspel, etc.

HD gaan detailen?! Wie doet dat nou... :p (Slang in de dressing en de body in de Trim?)

• Leuk
Reactions: Thomaso

Kristof505

Detailing rookie
9 aug 2021
20
15
Ik heb zelf de P80 gekocht via Carclean en had het probleem van de aansluiting van Monello foamlans ook al aangekaart bij hun. Je kan deze dus niet vast draaien. Maar ze zit er wel stevig genoeg in zodat je er vlot mee kan werken. Bij mij is er echter een lek bij deze aansluiting maar dit probleem is in oplossing bij Carclean.
Veel plezier nog met de machine, ik ben er zelf zeer tevreden over.

• Leuk
Reactions: Thomaso en Cordoba

Thomaso

Detailing chief
9 mei 2018
63
75
Omgeving Nijmegen
@RedCat de ruimte waar de nokjes in vallen is recht, daar passen de Karcher nokjes prima in. De Monello lans zit ook in 1 lijn met het pistool, wat m.i. aangeeft dat de nokjes op de juiste plek zitten.

Waar volgens mij het issue zit is de lengte tussen de nokjes en de lans zelf. Op de foto zie je op de Ava nozzle een sticker zitten links naast de nokken en links naast de sticker weer een ring. Om op het Ava pistool een accessoire te vergrendelen, draai je vanaf het pistool een ring naar voren die uiteindelijk tegen de ring op de nozzle aankomt. Op dat moment zit de nozzle vergrendeld. Op de Karcher aansluiting van de foamlans zit die ring niet, waardoor je de vergrendelring kunt blijven draaien. Maar die raakt uiteindelijk niets, waardoor je de lans niet kunt vergrendelen.

Ik moet nog testen of het een foamlans specifiek ding is, of dat dit voor alle Karcher accessoires geldt.

Laatst bewerkt: