• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

banden wissel

robsel

Detailing addict
3 jul 2009
96
55
Moet je als je de winterbanden zelf weer wisselt tegen zomerbanden deze niet opnieuw laten balanceren ??
Je kan ze ook op de wagen laten balanceren ?

Wat doen jullie..........

gr
 
Komt bijna niet voor bij mij. 1 keer gehad dat na de wissel er iets hobbelde en toen wel laten balanceren. Doorgaans is het niet nodig.
 
robsel;318643 zei:
Moet je als je de winterbanden zelf weer wisselt tegen zomerbanden deze niet opnieuw laten balanceren ??
Je kan ze ook op de wagen laten balanceren ?

Wat doen jullie..........

gr
Je hoeft het spul alleen te balanceren als je de banden van de velgen hebt gehad. Of als ze verschoven zijn op je velg, of als je een loodje mist.
 
zoals al gezegd, bij het wisselen van complete wielen is balanceren niet nodig.

Echter,

Wanneer je het heb over het balanceren op de auto, ga je de aandrijflijn ed mee balanceren waardoor het belangrijk is dat het wielen op dezelfde plek en op dezelfde positie zit tov de remschijf terug te plaatsen, want als je ze verdraait krijg je juist een grote onbalans. Bij het balanceren op de auto wordt namelijk door middel van gewichten op het wiel de onbalans vanaf de remschijf tot de versnellingsbak opgeheven. Hierdoor is het wiel op zichzelf niet meer in balans wanneer je deze op een balanceer machine hangt.

Dan moet je dus al 1 boutgat gaan kenmerken, en die tov je ventiel gelijk houden en in datzelfde gat in de auto draaien. Dan moet de remschijf ook nog eens tov van de naaf verdraaien zoals bij vele audi's standaard kan omdat die niet dmv een klein boutje tegen gehouden worden.

Maar zolang je geen gevoelige auto daarvoor heb en geen problemen, zou ik nooit de wielen op de auto balanceren. Dat is echt een laatste redmiddel wanneer er aan de band velg combinatie niets meer te verbeteren valt. Er zitten nogal wat nadelen aan zoals je leest. Niet alleen voor jezelf maar ook voor de garage bij onderhoud aan de remmen bijvoorbeeld.
 
Allen bedankt voor het advies en uitleg

Inderdaad lang geleden liet ik mijn banden op de auto uitbalanceren.
Valt mij wel op dat op het ene wiel erg veel plaklood zit en op een ander bijna niets. Kunnen ze niet beter de banden iets verdraaien op de velgen zodat dat meer balans geeft?

gr
 
Als een bandenspecialist gaat draaien zal hij dit eerder doen om de band mooier rond te laten draaien, hoogteslag verminderen, dan dat dat als resultaat minder balanceer gewicht zal geven.

Maar wat noem jij erg veel? Het is geen lood meer tegenwoordig waardoor er in volume tegenwoordig flinke strippen op zitten om hetzelfde gewicht toe te voegen aan het wiel.
 
Op kwaliteitsbanden zit een mooie gekleurde stip, als je die bij het ventiel plaatst heb je minimaal balanceergewichtjes nodig.
Vaak let men daar niet op, knal er maar op en plak er maar een kilo lood tegenaan.............
 
Is voor mij ook weer wat nieuws. Heb zelf alleen nooit een nieuw setje banden hoeven kopen. Verkoop het hok altijd weer voordat de banden af zijn..
 
Ik heb sinds gisteren ook mijn nieuwe Vredestein zomerbanden onder de auto, kon al zien op de velg, dat ze veel minder plaklood hebben gebruikt om de banden te balanceren. Waarbij bij de vorige Michelin's veel meer lood zat. Even gekeken naar de gekleurde stip, wist ook niet dat het daarvoor was! Maar hij zit zelfs bij het ventiel. Ook zijn ze gevuld met stikstof, en draaien echt perfect onder de auto. tevens laat ik elke 2 jaar de auto een 4-wiel uitlijning uitvoeren bij uitlijnspecialist.nl.

Dit en samen met goed gemonteerde/gebalanceerde velg/band combinaties heb je vrijwel nooit problemen.
En het rijd gewoon super zo!
 
Rolf;319958 zei:
Op kwaliteitsbanden zit een mooie gekleurde stip

Ik zal het eens moeten nakijken bij mijn zomerbandjes , want daar stonden idd ook stippen op :ja
Al dacht ik zelfs dat er 2 stippen opstonden (rood en wit )

Vandaag toch weer heel wat sneeuw mogen wegspuiten in de wasbox......nog ff wachten dus met die zomerbanjes .
 
In mijn vorige auto zaten de banden ook met stikstof gevuld. Er is mij verteld dat als een band met 100% stikstof gevuld is de lucht erin niet uitzet als het bijv. warmer wordt waardoor de bandenspanning altijd gelijk zal blijven.
Verder lopen ze in theorie minder snel leeg.
Kort samengevat, zolang je iedere paar maanden even de bandenspanning checkt is er niets aan de hand...
 
Klopt, bij de Nissan GTR vullen ze de banden fabrieks-af met stikstof om die reden :)

Maar je moet dus wel altijd terug naar die garage om je bandjes bij te laten vullen?
Want als je thuis de compressor erop zet, heb je weer wat lucht erbij...
 
Stikstof is gewoon een extra winstpakkertje voor de bandenboer.
Het apparaat waarmee ze het maken haalt het idd gewoon uit de lucht
 
Luziano;320120 zei:
In mijn vorige auto zaten de banden ook met stikstof gevuld. Er is mij verteld dat als een band met 100% stikstof gevuld is de lucht erin niet uitzet als het bijv. warmer wordt waardoor de bandenspanning altijd gelijk zal blijven.
Verder lopen ze in theorie minder snel leeg.
Kort samengevat, zolang je iedere paar maanden even de bandenspanning checkt is er niets aan de hand...

Totale onzin! Er zit geen lucht in een band die gevuld is met stikstof en elk gas zal onder invloed van warmte en koude uitzetten respectievelijk krimpen en dus ook jouw met stikstof gevulde bandjes.:rules