• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 22.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, PayPal, Credit Card, Mister Cash

How To Basispakket + Stappenplan voor de beginner ( 06-2018 )

Quantoxx

Detailing guru
Tester of Bling
4 mei 2015
8.513
4.846
178
28
Leersum (Utrecht)
#1
Hey GlimKezen & GlansPoppen! (Update 01-06-2018)

Dit is mijn advies omtrent een ''beginnerspakket'' met producten en materialen waarbij niets gericht is op een specifiek merk of wat ik zelf goed vind omdat het zo lekker stinkt of een mooie verpakking heeft, maar juist gebaseerd op prijs-kwaliteit, ervaringen van forumleden, reviews en persoonlijke ervaringen. Dit alles probeer ik zo onafhankelijk mogelijk te samenvatten.

Met onderstaand pakket heb je een goede basis in huis en kan je meteen aan de slag met de verschillende stappen.

Ook heb ik bij het samenstellen van het pakket verschil gemaakt tussen;
''Basis; minimaal nodig'' ... ''Extra; handig voor erbij'' ... ''Luxe; Maakt het af''

Klik op merknaam en je vind alles van het betreffende merk, klik op productnaam en je vind het specifieke product.


Voorwas (€44,50) ... (€70,00)

Prewash middels drukpomp (Niet-LSP-safe);
Foamen middels HD + foamlans (LSP-safe);
Voorwas.png

Ook is de Foamlans + Foamshampoo verkrijgbaar als VOORDEELBUNDEL - €70,00!

Lancia_Foam_Kit_Voordeelbundel.jpg


* Een drukpomp die bestand is tegen producten met een hoge pH-waarde om prewash mee te sprayen en een krachtige prewash die niet al te vriendelijk is voor *wax en andere vormen van bescherming, maar reinigt daardoor wel beter (*LSP - Last Step Protection)
* Een foamlans voor op de hogedrukreiniger en een pH-neutrale foamshampoo die veilig is voor wax en andere vormen van bescherming.

Beide accessoires zijn van goede kwaliteit en zullen lang meegaan.


Het gebruik van een prewash (drukpomp) wordt veelal toegepast wanneer men niet de mogelijkheid heeft om te foamen en/of omdat men bewust kiest voor een krachtigere reiniging. De pH-neutrale foamshampoo kan ook in de drukpomp worden gebruikt, maar de werking zal stukken minder zijn omdat het product slecht schuimt en dus niet lang op de lak blijft ''plakken'' om te kunnen werken.

Zonder HD + foamlans tóch willen foamen is deels haalbaar, maar dan moet er gedacht worden aan prijzige drukpomp-foamers. Buiten de hoge prijs om zal er ook flink gepompt moeten worden om een hele auto te kunnen foamen. Desondanks zal dit foam nooit zo dik worden en dus blijven plakken zoals het foam van een HD + foamlans.



Velgen (Vanaf €36,00)
Velgen.png

* IJzerverwijderaar om remstof te verwijderen en deze heeft als bonus een goede reinigende functie.
* Wollen borstel om het velgbed te borstelen.
* Kwast om de voorzijde van de velg en lastigere plekjes te borstelen.

Non-Ferro is een ijzerverwijderaar om ijzerdeeltjes te verwijderen. Dit zal merendeels op velgen gebruikt worden, maar is ook veilig voor de lak en andere materialen op een auto waar deze ijzerdeeltjes zich ook kunnen nestelen. (pH-neutraal)

Een wollen borstel om het velgbed te borstelen. Er zijn 3 formaten verkrijgbaar. De grootte van de borstel is naargelang de ruimte tussen de spaken en de ruimte tussen de velg en remschijf/klauw/plaat.

Een stevige kwast met kunststofbehuizing om de voorzijde van de velg te borstelen. Lastige plekjes zijn zo ook goed te bereiken, zoals kleine hoekjes, bouten, ventiel, etc.



Wassen & Drogen (€111) ... (€146,50) ... (€211,50)
Wassen01_zpsk4yburpi.png


* Zéér stevige emmers met een grote inhoud. (Water blijft schoner bij veel inhoud)
* Grit Guard in de spoelemmer om vuil zoveel mogelijk op de bodem te houden bij het uitspoelen.
* pH-neutrale shampoo, populair én voordelig, goed voor gemiddeld 50 wasbeurten.
* Dikke washandschoen om veel water en vuil op te nemen.
* Grote droogdoek om veiliger te drogen.



All Purpose Cleaner (APC) (€30,50)
Fles ook in 250ml-versie verkrijgbaar, 3-pack 250ml, 3-pack 700ml en Combi-6-pack.
Extra flessen zijn altijd handig. Ook voor gebruik bij andere stappen en producten.

* Allesreiniger met ontvettende werking. (+D = Degreaser) Zéér geconcentreerd en te verdunnen tot zelfs 1:30.
* MF-pads om i.c.m. de APC ongelakt kunststof/rubbers/etc. af te nemen.
* Sprayfles om de APC in aan te lengen middels handige maatverdeling. (1:10 / 1:4 / 1:2 / 1:1)

* APC is een all-round product om te reinigen. Denk aan banden, ongelakt kunststof zoals bumpers/stootstrippen, rubbers, stoffen interieurdelen zoals matten/stoelbekleding, kunststoffen delen zoals dashboard/deurpanelen/etc. Maar ook aan randen/kieren/sponningen/rondom logo's/etc.
* APC+D is een sterk product en daarom moet hij aangelengd worden met (demi)water. De verhoudingen past men aan aan de vervuiling. Zo kan men in bijv. de motorruimte met 1:1 aan de slag als er flink wat vettige aanslag is op metalen delen, maar de kunststof/rubberen delen zullen hoogstwaarschijnlijk nadien om voeding vragen middels een dressing. Bekijk dus wat nodig is. ;)
LET OP! - Sterke APC+D op gelakte delen in de motorruimte niet laten inwerken. De lak kan worden aangetast!


In de basis houd ik ongeveer aan;
  • Motorruimte: 1:1 - 1:4 (zie hierboven)
  • Banden: 1;2 - 1:10 (Hoge dosering als er veel oude dressing en/of vervuiling is. Vlekken)
  • Ongelakt kunststof/rubber Exterieur: 1:4 - 1:15 (Idem, lage dosering indien alleen oppervlakkige reiniging)
  • Ongelakt kunststof/rubber Interieur:: 1:10 - 1:15 (Idem)
  • Stoffen interieur: 1:4 - 1:15 (Idem, hoge dosering bij hardnekkige vlekken of als er bijv. gerookt wordt in de auto)
Gebruik bij voorkeur een lage dosering bij materialen die in prima staat zijn. Het product dient dan als oppervlakkige reiniging waardoor de hechting van producten beter is (dressings). Bij nieuwere auto's/materialen is een té sterke verhouding goed voor het reinigen, maar dit is té goed waardoor bijv. ongelakt kunststof en rubbers een deel van hun natuurlijke oliën onnodig/vroegtijdig verliezen en er vrijwel altijd blijvend dressings gesmeerd moeten worden om netjes te houden. Zonde! :p



Extra (+ €35,50)
Wassen02_zpsbvuyibie.png

* Een tweede Grit Guard voor in de sop-emmer.
* Dikkere handvaten voor de emmers. (Comfortabeler + kleur onderscheidt de emmers)
* Een tweede washandschoen voor specifiek alleen lagere en/of vuilere panelen.
Luxe (+ €65,00)
Wassen03_zpssjljz0td.png

* Een derde emmer + Grit Guard specifiek voor de velgen. Ook voor deze emmer een dikker handvat.
* Een Washboard voor in de spoel-emmer.
* Verschillende stickers waarvan de kleuren overeenkomen met de kleuren van de verschillende Grit Guards en handvaten om zo de emmers makkelijk van elkaar te kunnen onderscheiden.
* Een extra droogdoek, kleinere variant, om de velgen te drogen.



Bonus (+ €45,00)
Voor de mensen die hun prachtige emmers ook willen gebruiken om (warm) water mee te nemen naar een wasbox of gewoon een lading zelfgemaakt, oer-Hollands bakkie snert willen serveren bij de plaatselijke bingo; Deksels!
Wassen04_zpszr0lxlaz.png


======================================================

Totale kosten voor een goede basis om de auto te reinigen (Prewash / Velgen / Wassen en Drogen; €222,00


Bouwmarkt emmertje / spons / zeem / shampoo, velgenreiniger, doeken, afwasborstel en kwasten van de eurowinkel; Priceless:p



Stappenplan →
  1. DROGE AUTO, VOORWAS
  2. Volledig insprayen met Prewash of Foam. (Enkele minuten laten inwerken)
  3. Ondertussen emmers vullen met water. (+ Juiste dosering shampoo in de sop-emmer)
  4. Afspoelen.
  5. Indien nodig Voorwas herhalen.
  6. VELGEN
  7. Enkele sprays Non-Ferro voorzijde + velgbed, eventueel product verdelen met kwast. (Enkele minuten laten inwerken)
  8. Met een natte borstel/kwast boenen en ''heractiveren'', gaat schuimen. (Enkele minuten laten inwerken)
  9. Eventueel opnieuw borstelen.
  10. Afspoelen.
  11. ALL PURPOSE CLEANER
  12. Eventueel banden reinigen. (Borstel)
  13. Eventueel rubbers en ongelakt kunststof reinigen.
  14. Eventueel kieren/naden/sponningen/etc. reinigen.
  15. Afspoelen
  16. WASSEN - Van hoog-naar-laag
  17. Washandschoen dompelen in Sop-emmer.
  18. (Voorbeeld - Dak) 1/4-deel in rechte lijnen wassen - Handschoen omdraaien.
  19. Volgende 1/4-deel wassen - Handschoen spoelen.
  20. Dompelen in Spoel-emmer en vuil eruit masseren.
  21. Handschoen uitwringen.
  22. Herhalen op de andere hoge delen van de auto. (Boven de stootstrippen)
  23. Tweede handschoen gebruiken op lagere en/of sterk vervuilde delen. (Onder de stootstrippen)
  24. AFSPOELEN - Van hoog-naar-laag
  25. Met de Tuinslang + sproeier of hogedrukreiniger afspoelen.
  26. Met de tuinslang zonder sproeier (open slang) afspoelen om water zoveel mogelijk van de auto te laten lopen. Scheelt enorm bij het drogen van de auto. (Werkt op een auto met bescherming uiteraard stukken beter. Sterker nog, je kan dan drogen met water (Sheeten))
  27. DROGEN - Verticale delen eerst
  28. Vouw de grote doek twee keer dubbel en droog de verticale panelen. (Wederom rechte banen)
  29. Vouw/draai de doek naar een droog vlak indien nodig.
  30. Voorzijde velgen drogen met andere, kleinere droogdoek.
============================================================
 
Laatst bewerkt:

Quantoxx

Detailing guru
Tester of Bling
4 mei 2015
8.513
4.846
178
28
Leersum (Utrecht)
#2
Kleien(€32,50)
Kleien_zpsmwtrxyxc.png


Fles ook in 250ml-versie verkrijgbaar, 3-pack 250ml, 3-pack 700ml en Combi-6-pack.
Extra flessen zijn altijd handig. Ook voor gebruik bij andere stappen en producten.

Flessen_zpsqwrz3q01.png


Een populaire, milde klei en de voordeligste. Daarbij een goed glijmiddel die in concentraat eveneens voordelig is. Dit glijmiddel maak je aan met (demi)water, 250ml product is goed voor minimaal 2,5L eindproduct en je gebruikt de sprayfles om het te sprayen.


Stappenplan →
Na het wassen van de auto hoeft er NIET gedroogd te worden als je gaat kleien.

  1. Neem de klei en snij/scheur hier een deel van af waarmee je een ''pannenkoekje'' kan maken ter grootte van je handpalm.
  2. Spray het glijmiddel rijkelijk op het oppervlak. (Lak/glas)
  3. Wrijf zonder druk met de klei over het paneel. (Rechte banen)
  4. Herhalen op resterende oppervlaktes.

  • Net als bij het wassen op de hogere en/of minst vervuilde delen beginnen.
  • Als de klei vervuiling tegenkomt, dan hoor je de klei deze raken en meenemen. Vervolgens zal de klei geluidloos en soepel over de lak glijden
  • Controleer de klei regelmatig om te zien of de klei erg vervuild raakt.
  • Wanneer de klei duidelijk vervuild is en/of zelfs duidelijk grove vervuiling bevat, dan de randen van het ''pannenkoekje'' naar binnen vouwen en opnieuw een ''pannenkoekje'' maken om zo het vuil in te sluiten en een schoon stuk klei over te houden voor verder gebruik.
* Wanneer men buiten werkt en de temperatuur vrij hoog ligt (In de volle zon werken is niet verstandig) is het verstandiger om een deel van de auto te behandelen en dit deel eerst af te spoelen alvorens de rest van de auto te kleien. Bij hogere temperaturen kan het glijmiddel + eventuele vervuiling indrogen.
 
Laatst bewerkt:

Quantoxx

Detailing guru
Tester of Bling
4 mei 2015
8.513
4.846
178
28
Leersum (Utrecht)
#3
Machinaal polijsten(Update 01-06-2018)

Monello - Scholl

Basis - (€277,00 - €265,50) - (DAP-set / Ontvetter / Kleine pads)
Extra - (€375,00 - €341,50) - (+ Extra grote en kleine pads / Extra doeken)
Luxe - (€420,00 - €386,50) - (+ Inspectielamp en Accu)



Bij machinaal polijsten is de DAP niet weg te denken. Deze excentrische machine van Polishing Power heeft 8mm uitslag is in *2 varianten verkrijgbaar;
DAP500-900_zps9hdpfiwn.png

( * Standaard DAP heeft 8mm uitslag. Er is ook een variant met 12mm uitslag, de ''DAP900 Plus''. Standaard DAP is geadviseerd )


Bij deze machines heb je uiteraard ook pads en polijstmiddel nodig. Deze worden separaat verkocht, maar ook zijn de DAP's verkrijgbaar in verschillende kits met daarin alle benodigdheden. DAP500-kits en DAP900-kits.

Mijn advies is om voor een DAP900 V3 te kiezen omdat...
  1. Het vermogen hoger is dan bij de DAP500. (880 watt / 500 watt)
  2. De ergonomie beter is dan de DAP500.
... en deze dan als onderdeel van een Monello-starterskit (Powerpack €236,00) aan te schaffen omdat...
  1. In de set vrijwel alle benodigdheden zitten tegen een scherpe prijs.
  2. In de set een pad zit om machinaal wax/sealant/glaze/pindakaas aan te brengen.
  3. In de set 3 gradaties polijstmiddel + pad zitten om elke lak-hardheid te polijsten. Zo is er dan bijv. de keuze om een medium-harde lak met een medium-grove combinatie van polijstmiddel + pad te polijsten en niet met een té fijne of té grove combinatie.
DAP900Powerpack_zpskrwsykeu.png



Alternatief → Harde lak
Beperk men het polijsten tot alleen de eigen auto met harde lak of andere auto's met harde lak, dan is het raadzaam om niet de kit met Monello-polijstmiddelen te nemen, maar de kit met Scholl Concepts-polijstmiddelen. (€233,00 - DAP900 V3, Scholl Concepts 2-Step Starterskit)
Dit grove polijstmiddel (Scholl Concepts - S3) heeft nét iets meer bite als de Monello-versie (Veloce) en indien de lak écht flink hard is, dan is de combinatie van S3 met een extra aan te schaffen Scholl Concepts - Spiderpad een populaire keuze om dat beetje extra correctie te verkrijgen.
DAP900_V3_2_step_Scholl.jpg Sandwich_Spider135mm.jpg

Deze kit bevat twee gradaties polijstmiddel + pad i.p.v. drie en dus heeft men alleen de keuze om grof te polijsten (wat nodig zal zijn op harde lak) en fijn te polijsten tot hoogglans. Je kan dus niet een tussenstap kiezen, maar dat word opgevangen door hoe de afbrekende korrel in het grove polijstmiddel zich laat verwerken van grof → medium-grof → middel-fijn tijdens het polijsten. Het loont zich dus om het grove polijstmiddel langer door te werken en zo de tussenstap (medium-grof polijstmiddel) met één polijstmiddel te verwezenlijken en vervolgens met het fijne polijstmiddel te eindigen.
De mogelijkheid bestaat dat de te behandelen lak tóch liever nog een medium-stap krijgt alvorens met een fijn polijstmiddel te eindigen. Echter is de 2-staps methode een prima basis om mee te beginnen.

Kleinere pads;
In de set zit ook een kleinere backingplate (89mm). Dit is wat de DAP zo veelzijdig maakt, maar in de set zitten géén kleine pads. (Bumpers, lijsten, stijlen, lastigere delen, etc)
Om van deze veelzijdigheid gebruik te kunnen maken is het nodig om ook kleinere pads aan te schaffen;​
Raffini_4_Foam_Cutting_Pad_Yellow.jpg Raffini_4_Foam_Light_Cutting_Pad_Orange.jpg Raffini_4_Foam_Polishing_Pad_White.jpg

Monello ... Scholl
Extra → (+ €111,50) ... (+ €95,00)

Meer pads;
Naast de grote 2-3 polijst-pads die geleverd worden bij een set, is het ook aangeraden om extra pads aan te schaffen. Wanneer men polijst met één pad, zal je ongeveer twee hits kunnen doen (Kan zijn twee panelen, of nog niet één paneel) en dan moet men stoppen om de pad te wassen. Dit doe je bij voorkeur bij een kraan en die kan niet in de buurt zijn. (Buiten werken, binnen een kraan, etc)
Wanneer men van elke kleur polijst-pad een stuk of 3 heeft liggen, kan men dus wel wat werk verzetten voordat alle pads gewassen moeten worden. Daarnaast pak men ook sneller een schone pad omdat ze toch klaarliggen en er niet onverhoopt te lang met een gebruikte pad wordt doorgewerkt waardoor hij minder goed werkt + harder slijt.​
Raffini_5_5_Foam_Cutting_Pad_Yellow.jpg Raffini_5_5_Foam_Light_Cutting_Pad_Orange.jpg Raffini_5_5_Foam_Polishing_Pad_White.jpg

Raffini_4_Foam_Cutting_Pad_Yellow.jpg Raffini_4_Foam_Light_Cutting_Pad_Orange.jpg Raffini_4_Foam_Polishing_Pad_White.jpg


Meer doeken;
Naast de 3 doeken die geleverd worden bij een set, is het ook aangeraden om extra doeken aan te schaffen. Zo kan men sneller een schone doek pakken tijdens de polijst-werkzaamheden én deze all-round doeken zijn ook voor andere stappen te gebruiken. Tweemaal een Trio-set erbij brengt het totaal aan doeken op 9;

Peluche_Verde_Trio_45x45cm.jpg ...of... Peluche_Bianco_Trio_45x65cm.jpg

Luxe → (+ €45,00)

Inspectielamp;
Met een inspectielamp kan men het lakwerk écht controleren. Deze lamp is bijzonder fel én heeft een zoom-functie. Dit wil zeggen dat men de lichtbundel traploos van breed naar small kan verstellen om defecten op te sporen.​
Faro_LED_Zoombare_Inspectielamp.jpg Faro_LED_Zoombare_InspectielampClose.jpg



Ontvetten Tijdens en Na polijsten
Prep500.jpg

Middels een ontvetter kan men tijdens polijstwerk, ná het afnemen van het polijstmiddel, het werkvlak nogmaals afnemen om eventueel polijstmiddel-residu te verwijderen. Dit residu kan fijne krasjes of andere defecten vullen, zo eigenlijk maskeren en men laten denken dat het polijstwerk klaar is.

Ook is het ontvetten ook bedoeld om het oppervlak brandschoon te krijgen en dit zal de hechting van de LSP bevorderen. (Standtijd en werking is dan beter. Bij een coating is het een vereiste)

Het ontvetten van een paneel is dus een controle van het werk én om de lak brandschoon te maken als voorbereiding op de volgende stappen.


.
 
Laatst bewerkt:
Vind-ik-leuks: Djimmies

Quantoxx

Detailing guru
Tester of Bling
4 mei 2015
8.513
4.846
178
28
Leersum (Utrecht)
#4
Last Step Protection (LSP)

Tja... Er is niks persoonlijker als een LSP. Wil je op jouw donkere kleur meer wetlook? Wil je de auto schoner houden? Wil je die glasachtige glans? Wil je voor 2 knaken klaar zijn? Mag het een maandsalaris kosten? Wil je krasbestendigheid? Pindakaas?

Laten we vooropstellen dat glans niet uit een potje komt. Een dure wax smeren over een lak die er simpelweg niet uit ziet, daar zal hij niet van gaan glimmen, dat kost je alleen een hoop geld.
Alle voorgaande stappen daarentegen zorgen samen voor 90% van je resultaat en het resterende beetje, de kers op de taart, kan je beïnvloeden met een LSP.

In de basis kiezen we voor een wax. Hieronder enkele voorbeelden van populaire waxen;

Deze 3 populaire waxen zijn geliefd door hun goede werking en goede prijskwaliteitsverhouding.
COL-Liquid_Insulator_Wax_No_845.jpg COLSuper_DoubleCoat_Wax_No_476S_255.jpg COLMarque_d_Elegance915_340g.jpg
De 845 is een vloeibare wax die vrij vergevingsgezind is bij té dik smeren. (Glasachtige glans)
De 476s is een populaire winter-wax door zijn langere standtijd. (Neutrale glans)
De 915 is voor donkere kleuren een aanrader én een prima standtijd. (Wetlook)


* Elke wax laat zich makkelijk aanbrengen en afnemen mits het dun word aangebracht, de instructies worden opgevolgd en/of de swipetest goed word uitgevoerd. Met gezond verstand kom je een eind. :D


Er zijn ENORM veel waxen tegen uiteenlopende prijzen. In mijn opinie kan je met bovenstaande waxen geen verkeerde keus maken en een feeling krijgen wat waxen is, wat een wax doet en een prima resultaat behalen.


Wax-pads
. Disco_Rosso.jpg Disco_Nero.jpg


.
 
Laatst bewerkt:

Quantoxx

Detailing guru
Tester of Bling
4 mei 2015
8.513
4.846
178
28
Leersum (Utrecht)
#5
Glaze (€20,00)

Black_Hole_473ml.jpg White_Diamond_473ml.jpg

Middels een glaze geef je de blanke lak een betere transparantie en reflectie. Een glaze bestaat voornamelijk uit oliën en deze vullen als het ware de oneffenheden in de blanke lak en creëert een zo vlak mogelijk oppervlak. Een blanke lak die oneffen en/of dof is, die weerkaatst licht niet goed en daardoor ''glimt'' deze niet optimaal en oneffenheden zullen juist opvallen. Hoe vlakker/strakker/mooier de blanke lak, hoe beter de glans én zicht op de onderliggende kleur.

Een glaze moet altijd worden opgevolgd door een LSP, anders heeft men er maar kort plezier van. (Regent of wast snel van de lak af)

Het gebruik van een glaze is een persoonlijke keuze, maar een tegenargument om een glaze NIET te gebruiken is;
  1. Wanneer de lak machinaal wordt gepolijst tot hij defectvrij is, dan zijn er in theorie geen oneffenheden en is de lak in goede staat. Een glaze maakt dan de lak misschien alleen wat gladder.
  2. Bij het aanbrengen van coatings en sealants zal een glaze de hechting van deze LSP's verstoren, met alle gevolgen van dien. (Slechte werking, verminderde standtijd, etc)

Een glaze wordt WEL aangeraden bij handmatig polijsten of wanneer er niet gepolijst word. Zo kan men eventuele oneffenheden nog wat verdoezelen.

Black Hole - Donkere kleuren.
White Diamond - Lichte kleuren.

Maar... In feite gaat het om de olien die het product heeft en dus kan je ook een lichte kleur met Black Hole doen of een donkere kleur met White Diamond, maar bij voorkeur natuurlijk donker bij donker, licht bij licht.


Breng een glaze/wax/sealant aan met een Foam pad zónder cuttingfactor;

Machinaal -->
Raffini_5_5_Foam_Pad_Black.jpg Raffini_5_5_Foam_Pad_Red.jpg

Handmatig
.
100666-8c7d2202866fb8d223a21dddc3b7776d.jpg
100665-3db6717a19273020a9b22b44b69166ed.jpg


Stappenplan →
  1. Breng een kleine hoeveelheid product aan op je pad.
  2. Zet de machine op stand 2-3.
  3. Dep / verdeel het product over het werkvlak. (1/4 - 1/6 deel van bijv. de motorkap)
  4. Zet de machine aan en verdeel het product gelijkmatig.
  5. Werk het product goed in tot er al een glans ontstaat.
  6. Laat het product even drogen tot een lichte waas.
  7. Neem het product af.
  8. Bescherm de glaze nu met een wax.
  • Laat na het inwerken de glaze niet te lang zitten. (Lichte waas c.q. ''haze'' is voldoende)
  • Doe bovenstaande wél om spierballen te weken. :p
 
Laatst bewerkt:

Quantoxx

Detailing guru
Tester of Bling
4 mei 2015
8.513
4.846
178
28
Leersum (Utrecht)
#6
Dressings

Ongelakt kunststof en rubbers (Exterieur)
Revive_Trim_Dressing_500ml.jpg


Ongelakt kunststof en rubbers (Interieur)
Natural_Look_Dressing_473ml.jpg


Stappenplan →
  1. Breng een kleine hoeveelheid dressing aan op de pad.
  2. Wrijf het product in op het kunststof/rubber. (Dekkend)
  3. Laat het product bij voorkeur intrekken. (Liever te lang, dan te kort)
  4. Wrijf na met een schone doek.
  5. Indien herhalen wanneer nodig. (2x herhalen i.p.v. de eerste keer veel product gebruiken)


Banden
Q2_Tire_400ml.jpg

Stappenplan →
  1. Breng een kleine hoeveelheid product aan op de pad.
  2. Wrijf het product in op de band. (Dekkend)
  3. ... optioneel: Geen glimmende band, maar zijdeglans...
  4. Na het inwerken/drogen de band nawrijven met een doek.
In mijn ervaring zijn de banden mooi donker, maar de zijdeglans is duidelijk aanwezig. Indien men dit simpelweg té glimmend vind, kunnen de banden worden nagewreven. Echter zal na enkele dagen de glans vele malen minder zijn als men niet na heeft gewreven.
Ikzelf smeer de banden rijkelijk in en wrijf niet na. Het glimmende is al snel minder en heb ik doordat ik niet heb afgenomen heeft er meer product kunnen intrekken. ;)



Applicators
Disco_Nero.jpg Disco_Rosso.jpg
 
Laatst bewerkt:

Marcel1973

Detailing guru
Tester of Bling
9 mei 2016
1.742
1.312
148
44
Nuland
#7
Goed bezig! Zal een hoop vragen verminderen :yum
Voor de velgen (althans zo doe ik het) kun je naast kwast, ook een afwasborstel gebruiken voor de bouten en de "liggende delen".
 
Vind-ik-leuks: Quantoxx

Jansen

Detailing guru
Tester of Bling
13 apr 2015
2.640
1.227
178
26
Utrecht
#8
Is een afwasborstel niet een beetje hard? Dat zou ik zelf niet op de velgen durven gebruiken.
 

The Joy Of Detailing

Master of Grammar
8 jul 2016
1.077
1.011
138
48
Ospel (Limburg)
#9
De gemiddelde afwasborstel lijkt mij ook wat hard... Gebruik zelf ook een goedkope verfkwast. Dan wel eentje met alleen een plastic kop.
Super overzicht Q met al die links naar merken en producten, afbeeldingen en kleurtjes. :) Zit weer veel werk in. :innocent:
 
Vind-ik-leuks: Quantoxx

Jansen

Detailing guru
Tester of Bling
13 apr 2015
2.640
1.227
178
26
Utrecht
#10
En geweldig werk weer Q! Ik snap dat iedereen een eigen voorkeur heeft voor producten, maar ik zou de EZ Detail GO vervangen door bijvoorbeeld de normale EZ Detail borstel, omdat de GO een enorm dikke stok heeft die vaker niet dan wel tussen de rem en velgbed past.

En je zou het vast niet zo bedoeld hebben, maar het lijkt nu net alsof je de droogdoeken voor het koetswerk ook op de velgen gebruikt. Dat lijkt me niet de bedoeling.
 
Vind-ik-leuks: Quantoxx

Nuttiez

Detailing chief
17 okt 2015
96
115
75
BE
#11
Ik vind de EZ detail GO wel een pak minder goed dan de EZ detail brush. De GO is stijver dan de Brush waardoor deze moeilijker tussen spaken of tussen de velg en de remmerij geraakt. De brush is betere all rounder als je maar 1 borstels koopt vind ik persoonlijk.
 
Vind-ik-leuks: Jansen

Quantoxx

Detailing guru
Tester of Bling
4 mei 2015
8.513
4.846
178
28
Leersum (Utrecht)
#13
Donders! Wat een reactie al, zeg. :p

Thanx voor de feedback, mensen! Daar kan ik wat mee.

Ik snap dat iedereen een eigen voorkeur heeft voor producten, maar ik zou de EZ Detail GO vervangen door bijvoorbeeld de normale EZ Detail borstel, omdat de GO een enorm dikke stok heeft die vaker niet dan wel tussen de rem en velgbed past.
Ik vind de EZ detail GO wel een pak minder goed dan de EZ detail brush. De GO is stijver dan de Brush waardoor deze moeilijker tussen spaken of tussen de velg en de remmerij geraakt. De brush is betere all rounder als je maar 1 borstels koopt vind ik persoonlijk.
Hier heb ik inderdaad bij zitten twijfelen. De twijfel zat hem tussen de GO en de Brush.
De GO heb ik standaard in m'n emmer zitten omdat ik hier prima mee uit de weg kan. Ik heb in mijn papieren zitten neuzen en heb inmiddels 57 Full Details gedaan en bij 4 daarvan kwam ik het grootste argument tegen omtrent de GO; Te dik om tusen de velg en remschijf/remstofplaat te komen. Dit waren twee Skoda - Octavia's, een Volswagen - UP en een Renault - Clio RS met veeeel te dikke schijven. :p Ik kan er persoonlijk gewoon mee doen wat ik wil doen; Het velgbed boenen.

Maar... All-round gezien is het misschien toch verstandiger om de Brush te adviseren, ondanks de vele klachten over het week worden van het ijzer en het niet kracht kunnen zetten op de steel zoals bij de GO wél kan. Uiteraard zijn er ook veel/meer goede berichten over deze ''klachten''.

En je zou het vast niet zo bedoeld hebben, maar het lijkt nu net alsof je de droogdoeken voor het koetswerk ook op de velgen gebruikt. Dat lijkt me niet de bedoeling.
Fair enough! Maar ik gebruik gewoon een witte droogdoek om ook even de voorzijde van de velg te drogen. De velg is immers al schoon gemaakt en alleen de voorzijde effe snel droogmaken zou dan geen vervuiling op de doek moeten opleveren.

Naast een grote droogdoek (Rapid XL / Silk Dryer XL) adviseer ik ook een kleine Senza Aqua om dingen na te lopen.



EDIT - EZ Detail GO vervangen voor de EZ Detail Brush
 
Laatst bewerkt:
Vind-ik-leuks: Nuttiez en Jansen

Marcel1973

Detailing guru
Tester of Bling
9 mei 2016
1.742
1.312
148
44
Nuland
#14
Is een afwasborstel niet een beetje hard? Dat zou ik zelf niet op de velgen durven gebruiken.
Hmmm, op zich geen last van en valt mee qua hardheid. Net even gekeken, maar is ook wel een aparte borstel, zachter dan wat er in de keuken ligt. Ooit uit Italie. Maar ik snap je punt. Maar niet meer doen dan.

Daarbij, ik was de auto er niet mee en de velgen krijgen geregeld een hoop te verduren hier. Niet voor niets een AWD zeg maar...
 

Quantoxx

Detailing guru
Tester of Bling
4 mei 2015
8.513
4.846
178
28
Leersum (Utrecht)
#17
Wil niet miepen, maar ik zou de tfr er tussen uit halen, wordt tenslotte toch niet meer verkrijgbaar bij cb.
Eens met @Jeroen. Misschien beter die van Nanolex ofzo. Ook een mooi product en niet duur.
Thanx voor de feedback. :D

Ik ben natuurlijk ook nog niet klaar met de gehele lijst en ook zijn er enkele dingen die twijfel blijven oproepen bij mij. Dus bijv. ook bij de Prewashes. Volgens vele is de AutoGlym HET product als prewash omdat het bij een licht verhouding al helemaal geweldig is én wax-safe. In mijn ervaring is wax-safe ook veelal te slap om de traffic film aan te pakken of stevige vervuiling, maar de TFR werkt blijkbaar als een tiet.

Wanneer ik mij opnieuw in prewashes verdiep, lopen de meningen flink uiteen en kom ik er zelf ook niet meer uit.

Ik was al bezig met de klei-stap, maar ga nu toch maar weer opnieuw in prewashes verdiepen.
 

Quantoxx

Detailing guru
Tester of Bling
4 mei 2015
8.513
4.846
178
28
Leersum (Utrecht)
#18
Zover ik kan lezen is de Nanolex - Prewash sterk in ontvetten en tast de LSP aan.

Maja... zo word het wéér een Prewash-topic, dus ik zal zelf nog even verder koekeloeren en de TFR vervangen voor wat anders.
 

Marcel1973

Detailing guru
Tester of Bling
9 mei 2016
1.742
1.312
148
44
Nuland
#19
Thanx voor de feedback. :D

Ik ben natuurlijk ook nog niet klaar met de gehele lijst en ook zijn er enkele dingen die twijfel blijven oproepen bij mij. Dus bijv. ook bij de Prewashes. Volgens vele is de AutoGlym HET product als prewash omdat het bij een licht verhouding al helemaal geweldig is én wax-safe. In mijn ervaring is wax-safe ook veelal te slap om de traffic film aan te pakken of stevige vervuiling, maar de TFR werkt blijkbaar als een tiet.

Wanneer ik mij opnieuw in prewashes verdiep, lopen de meningen flink uiteen en kom ik er zelf ook niet meer uit.

Ik was al bezig met de klei-stap, maar ga nu toch maar weer opnieuw in prewashes verdiepen.
Zou het eerst klaarmaken en daarna finetunen, aan de hand van alle feedback.
Pas je het vanavond aan, morgen nog een goede opmerking, kun je weer aanpassen. Dan ben je met kerst nog bezig.

Maar da's mening en tja, wie ben ik...:pensive:
 

m@rio

Detailing guru
18 jun 2015
1.996
1.544
155
#20
Zover ik kan lezen is de Nanolex - Prewash sterk in ontvetten en tast de LSP aan.

Maja... zo word het wéér een Prewash-topic, dus ik zal zelf nog even verder koekeloeren en de TFR vervangen voor wat anders.
@Jansen is van plan om meerdere pre-washes te gaan testen, misschien kan je aan de hand van die test bepalen welke er in jouw basispakket/stappenplan vermeld zal gaan worden.

Prewash/foam test