• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

How To Basispakket + Stappenplan voor de beginner ( 08-2018 )

Quantoxx

Detailing guru
Tester of Bling
4 mei 2015
14.867
193
34
Leersum (Utrecht)
Hey GlimKezen & GlansPoppen! (Update 01-06-2018)

Dit is mijn advies omtrent een ''beginnerspakket'' met producten en materialen waarbij niets gericht is op een specifiek merk of wat ik zelf goed vind omdat het zo lekker stinkt of een mooie verpakking heeft, maar juist gebaseerd op prijs-kwaliteit, ervaringen van forumleden, reviews en persoonlijke ervaringen. Dit alles probeer ik zo onafhankelijk mogelijk te samenvatten.

Met onderstaand pakket heb je een goede basis in huis en kan je meteen aan de slag met de verschillende stappen.

Ook heb ik bij het samenstellen van het pakket verschil gemaakt tussen;
''Basis; minimaal nodig'' ... ''Extra; handig voor erbij'' ... ''Luxe; Maakt het af''

Klik op merknaam en je vind alles van het betreffende merk, klik op productnaam en je vind het specifieke product.


Voorwas (€44,50) ... (€70,00)

Prewash
middels drukpomp (Sterkere reiniging);
Foamen middels HD + foamlans (LSP-safe);
Voorwas.png

Ook is de Foamlans + Foamshampoo verkrijgbaar als VOORDEELBUNDEL - €70,00!

Lancia_Foam_Kit_Voordeelbundel.jpg


* Een drukpomp die bestand is tegen producten met een hoge pH-waarde om prewash mee te sprayen en een krachtigere prewash.
* Een foamlans voor op de hogedrukreiniger en een pH-neutrale foamshampoo die veilig is voor wax en andere vormen van bescherming.
... * Avalanche is zowel in een drukpomp als foamlans te gebruiken. Artico Magico raad ik aan om alleen in een foamlans te gebruiken.

Beide accessoires zijn van goede kwaliteit en zullen lang meegaan.


Het gebruik van een prewash (drukpomp) wordt veelal toegepast wanneer men niet de mogelijkheid heeft om te foamen middels een HD + foamlans en/of omdat men bewust kiest voor een krachtigere reiniging. De pH-neutrale foamshampoo kan ook in de drukpomp worden gebruikt, maar de werking zal stukken minder zijn omdat het product slechter schuimt en dus korter op de lak blijft ''plakken''.


Maar... tóch een vorm van prewash is altijd beter dan niets. De Purple Venus Alka Line Foamer doet toch aardig zijn ding. :D

(Alka Line Foamer + Prewash van AutoGlym. Eerste test positief. Nadien ook gebruikt met een foamshampoo en dan is de foamlaag steviger. Voor het juiste beeld: De panelen van een Fiat Scudo waar het product op gefoamed wordt zijn vrij groot en het betreft een prewash die eigenlijk niet bedoeld is om te schuimen)

======================================================



Velgen (Vanaf €36,00)
Velgen.png

* IJzerverwijderaar om remstof te verwijderen en deze heeft als bonus een goede reinigende functie.
* Wollen borstel om het velgbed te borstelen.
* Kwast om de voorzijde van de velg en lastigere plekjes te borstelen.

Non-Ferro is een ijzerverwijderaar om ijzerdeeltjes, zoals remstof en dergelijken, te verwijderen. Dit zal merendeels op velgen gebruikt worden, maar is ook veilig voor de lak en andere materialen op een auto waar deze ijzerdeeltjes zich ook kunnen nestelen. (pH-neutraal)

Een wollen borstel om het velgbed te borstelen. Er zijn 3 formaten verkrijgbaar. De grootte van de borstel is naargelang de ruimte tussen de spaken en de ruimte tussen de velg en remschijf/klauw/plaat.

Een stevige kwast met kunststof behuizing om de voorzijde van de velg te borstelen. Lastige plekjes zijn zo ook goed te bereiken, zoals kleine hoekjes, bouten, ventiel, etc. De kunststof behuizing beperkt het risico op krasjes en andere defecten.

======================================================



Wassen & Drogen (€111) ... (€146,50) ... (€211,50)
Wash-comp.jpg


* Zéér stevige emmers met een grote inhoud. (Water blijft schoner bij veel inhoud)
* Grit Guard in de spoelemmer om vuil zoveel mogelijk op de bodem te houden bij het uitspoelen.
* pH-neutrale shampoo, populair én voordelig, goed voor makkelijk 50 wasbeurten.
* Dikke washandschoen om veel water en vuil op te nemen.
* Grote droogdoek met gesloten lus om veiliger te drogen.



Extra (+ €35,50)
Wassen02_zpsbvuyibie.png

* Een tweede Grit Guard voor in de sop-emmer.
* Dikkere handvaten voor de emmers. (Comfortabeler + kleur onderscheidt de emmers)
* Een tweede washandschoen voor specifiek alleen lagere en/of vuilere panelen.
Luxe (+ €65,00)
Wassen03_zpssjljz0td.png

* Een derde emmer + Grit Guard specifiek voor de velgen. Ook voor deze emmer een dikker handvat.
* Een Washboard voor in de spoel-emmer.
* Verschillende stickers waarvan de kleuren overeenkomen met de kleuren van de verschillende Grit Guards en handvaten om zo de emmers makkelijk van elkaar te kunnen onderscheiden.
* Een extra droogdoek, kleinere variant, om de velgen te drogen.



Bonus (+ €45,00)
Voor de mensen die hun prachtige emmers ook willen gebruiken om (warm) water mee te nemen naar een wasbox of gewoon een lading zelfgemaakt, oer-Hollands bakkie snert willen serveren bij de plaatselijke bingo; Deksels!
GG-comp.jpg


======================================================



All Purpose Cleaner (APC) (€30,50)


* Allesreiniger met ontvettende werking. (+D = Degreaser) Zéér geconcentreerd en te verdunnen tot zelfs 1:30.


* APC is een all-round product om te reinigen. Denk aan banden, ongelakt kunststof zoals bumpers/stootstrippen, rubbers, stoffen interieurdelen zoals matten/stoelbekleding, kunststoffen delen zoals dashboard/deurpanelen/etc. Maar ook aan randen/kieren/sponningen/rondom logo's/etc.
* APC+D is een sterk product en daarom moet hij aangelengd worden met (demi)water. De verhoudingen past men aan aan de vervuiling. Zo kan men in bijv. de motorruimte met 1:1 tot 1:4 aan de slag als er flink wat vettige aanslag is op metalen delen, maar de kunststof/rubberen delen zullen hoogstwaarschijnlijk nadien om voeding vragen middels een dressing. Bekijk dus wat nodig is. ;)
LET OP! - Sterke APC+D op gelakte delen (vaak zonder blanke lak erover) in de motorruimte niet laten inwerken. De lak kan worden aangetast!


In de basis houd ik ongeveer aan;
  • Motorruimte: 1:1 - 1:4 (zie hierboven)
  • Banden: 1;2 - 1:10 (Hoge dosering als er veel oude dressing en/of vervuiling is)
  • Ongelakt kunststof/rubber Exterieur: 1:4 - 1:15 (Idem, lage dosering indien alleen oppervlakkige reiniging)
  • Ongelakt kunststof/rubber Interieur:: 1:10 - 1:15 (Idem)
  • Stoffen interieur: 1:10 - 1:15 (Idem, hoge dosering bij hardnekkige vlekken of als er bijv. gerookt wordt in de auto)
Gebruik bij voorkeur een lage dosering bij materialen die in prima staat zijn. Het product dient dan als oppervlakkige reiniging waardoor de hechting van producten beter is (dressings). Bij nieuwere auto's/materialen is een té sterke verhouding goed voor het reinigen, maar dit is té goed waardoor bijv. ongelakt kunststof en rubbers een deel van hun natuurlijke oliën onnodig/vroegtijdig verliezen en er vrijwel altijd blijvend dressings gesmeerd moeten worden om netjes te houden. Zonde! :p Bij voorkeur neem ik de behandelde materialen nog een keer af met een natte doek.





Totale kosten voor een goede basis om de auto te reinigen (Prewash / Velgen / Trims & Rubbers /Wassen en Drogen;
Vanaf
€222,00


Bouwmarkt emmertje / spons / zeem / shampoo, velgenreiniger, doeken, afwasborstel en kwasten van de eurowinkel; Priceless:p



Stappenplan →
  1. DROGE AUTO, VOORWAS
  2. Volledig auto + velgen insprayen met Prewash of Foam. (Enkele minuten laten inwerken)
  3. Ondertussen emmers vullen met water. (+ Juiste dosering shampoo in de sop-emmer)
  4. Afspoelen.
  5. Indien nodig Voorwas herhalen.
  6. VELGEN
  7. Enkele sprays Non-Ferro voorzijde + velgbed, eventueel product verdelen met kwast. (Enkele minuten laten inwerken)
  8. Met een natte borstel/kwast boenen en ''heractiveren'', gaat schuimen. (Enkele minuten laten inwerken)
  9. Eventueel opnieuw borstelen.
  10. Afspoelen.
  11. Indien nodig stappen herhalen. (Wanneer de Non-Ferro in contact komt met roest zal het paars uitslaan)
  12. ALL PURPOSE CLEANER
  13. Eventueel banden reinigen. (Borstel)
  14. Eventueel rubbers en ongelakt kunststof reinigen. (Borstel/kwast)
  15. Eventueel kieren/naden/sponningen/etc. reinigen. (Borstel/kwast)
  16. Afspoelen (Niet in laten drogen)
  17. WASSEN - Van hoog-naar-laag
  18. Washandschoen dompelen in Sop-emmer.
  19. (Voorbeeld - Dak) 1/4-deel in rechte lijnen wassen - Handschoen omdraaien.
  20. Volgende 1/4-deel wassen - Handschoen spoelen.
  21. Dompelen in Spoel-emmer en vuil eruit masseren.
  22. Handschoen uitwringen.
  23. Herhalen op de andere hoge delen van de auto. (Boven de stootstrippen)
  24. Tweede handschoen gebruiken op lagere en/of sterk vervuilde delen. (Onder de stootstrippen)
  25. AFSPOELEN - Van hoog-naar-laag
  26. Met de Tuinslang + sproeier of hogedrukreiniger afspoelen.
  27. Met de tuinslang zonder sproeier (open slang) afspoelen om water zoveel mogelijk van de auto te laten lopen. Scheelt enorm bij het drogen van de auto. (Werkt op een auto met bescherming uiteraard stukken beter. Sterker nog, je kan dan drogen met water (Sheeten))
  28. DROGEN - Verticale delen eerst
  29. Vouw de grote doek twee keer dubbel en droog de verticale panelen. (Wederom rechte banen)
  30. Vouw/draai de doek naar een droog vlak indien nodig.
  31. Voorzijde velgen drogen met andere, kleinere droogdoek.
============================================================

Gebruik maken van de ''Sheeting'' om de auto te drogen:

Wanneer de lak en andere materialen in een vorm van bescherming staan die water afstoten, kan je middels een vaste waterstraal de auto afspoelen om zoveel mogelijk water van de auto te laten lopen. Op deze manier kan je de auto drogen MET WATER! :D
Belangrijk is dat je de waterstraal met een flauwe hoek over de auto laat afstromen waardoor deze het overige water met zich meetrekt.


 
Laatst bewerkt:
Kleien(€32,50)
Kleien_zpsmwtrxyxc.png


Fles ook in 250ml-versie verkrijgbaar, 3-pack 250ml, 3-pack 700ml en Combi-6-pack.
Extra flessen zijn altijd handig. Ook voor gebruik bij andere stappen en producten.

Flessen_zpsqwrz3q01.png


Een populaire, milde klei en de voordeligste. Daarbij een goed glijmiddel die in concentraat eveneens voordelig is. Dit glijmiddel maak je aan met (demi)water, 250ml product is goed voor minimaal 2,5L eindproduct en je gebruikt de sprayfles om het te sprayen.


Stappenplan →
Na het wassen van de auto hoeft er NIET gedroogd te worden als je gaat kleien.

  1. Neem de klei en snij/scheur hier een deel van af waarmee je een ''pannenkoekje'' kan maken ter grootte van je handpalm.
  2. Spray het glijmiddel rijkelijk op het oppervlak. (Lak/glas)
  3. Wrijf zonder druk met de klei over het paneel. (Rechte banen)
  4. Herhalen op resterende oppervlaktes.

  • Net als bij het wassen op de hogere en/of minst vervuilde delen beginnen.
  • Als de klei vervuiling tegenkomt, dan hoor je de klei deze raken en meenemen. Vervolgens zal de klei geluidloos en soepel over de lak glijden
  • Controleer de klei regelmatig om te zien of de klei erg vervuild raakt.
  • Wanneer de klei duidelijk vervuild is en/of zelfs duidelijk grove vervuiling bevat, dan de randen van het ''pannenkoekje'' naar binnen vouwen en opnieuw een ''pannenkoekje'' maken om zo het vuil in te sluiten en een schoon stuk klei over te houden voor verder gebruik.
* Wanneer men buiten werkt en de temperatuur vrij hoog ligt (In de volle zon werken is niet verstandig) is het verstandiger om een deel van de auto te behandelen en dit deel eerst af te spoelen alvorens de rest van de auto te kleien. Bij hogere temperaturen kan het glijmiddel + eventuele vervuiling indrogen.
 
Laatst bewerkt:
Machinaal polijsten
Monello - Scholl

Basis - (€277,00 - €265,50) - (DAP-set / Ontvetter / Kleine pads)
Extra - (€375,00 - €341,50) - (+ Extra grote en kleine pads / Extra doeken)
Luxe - (€420,00 - €386,50) - (+ Inspectielamp en Accu)



Bij machinaal polijsten is de DAP niet weg te denken. Deze excentrische machine van Polishing Power heeft 8mm uitslag is in *2 varianten verkrijgbaar;
DAP500-900_zps9hdpfiwn.png

( * Standaard DAP heeft 8mm uitslag. Er is ook een variant met 12mm uitslag, de ''DAP900 Plus''. Standaard DAP is geadviseerd )


Bij deze machines heb je uiteraard ook pads en polijstmiddel nodig. Deze worden separaat verkocht, maar ook zijn de DAP's verkrijgbaar in verschillende kits met daarin alle benodigdheden. DAP500-kits en DAP900-kits.

Mijn advies is om voor een DAP900 V3 te kiezen omdat...
  1. Het vermogen hoger is dan bij de DAP500. (880 watt / 500 watt)
  2. De ergonomie beter is dan de DAP500.
... en deze dan als onderdeel van een Monello-starterskit (Powerpack €236,00) aan te schaffen omdat...
  1. In de set vrijwel alle benodigdheden zitten tegen een scherpe prijs.
  2. In de set een pad zit om machinaal wax/sealant/glaze/pindakaas aan te brengen.
  3. In de set 3 gradaties polijstmiddel + pad zitten om elke lak-hardheid te polijsten. Zo is er dan bijv. de keuze om een medium-harde lak met een medium-grove combinatie van polijstmiddel + pad te polijsten en niet met een té fijne of té grove combinatie.
DAP900Powerpack_zpskrwsykeu.png



Alternatief → Harde lak
Beperk men het polijsten tot alleen de eigen auto met harde lak of andere auto's met harde lak, dan is het raadzaam om niet de kit met Monello-polijstmiddelen te nemen, maar de kit met Scholl Concepts-polijstmiddelen. (€233,00 - DAP900 V3, Scholl Concepts 2-Step Starterskit)
Dit grove polijstmiddel (Scholl Concepts - S3) heeft nét iets meer bite als de Monello-versie (Veloce) en indien de lak écht flink hard is, dan is de combinatie van S3 met een extra aan te schaffen Scholl Concepts - Spiderpad een populaire keuze om dat beetje extra correctie te verkrijgen.
DAP900_V3_2_step_Scholl.jpg Sandwich_Spider135mm.jpg

Deze kit bevat twee gradaties polijstmiddel + pad i.p.v. drie en dus heeft men alleen de keuze om grof te polijsten (wat nodig zal zijn op harde lak) en fijn te polijsten tot hoogglans. Je kan dus niet een tussenstap kiezen, maar dat word opgevangen door hoe de afbrekende korrel in het grove polijstmiddel zich laat verwerken van grof → medium-grof → middel-fijn tijdens het polijsten. Het loont zich dus om het grove polijstmiddel langer door te werken en zo de tussenstap (medium-grof polijstmiddel) met één polijstmiddel te verwezenlijken en vervolgens met het fijne polijstmiddel te eindigen.
De mogelijkheid bestaat dat de te behandelen lak tóch liever nog een medium-stap krijgt alvorens met een fijn polijstmiddel te eindigen. Echter is de 2-staps methode een prima basis om mee te beginnen.

Kleinere pads;
In de set zit ook een kleinere backingplate (89mm). Dit is wat de DAP zo veelzijdig maakt, maar in de set zitten géén kleine pads. (Bumpers, lijsten, stijlen, lastigere delen, etc)
Om van deze veelzijdigheid gebruik te kunnen maken is het nodig om ook kleinere pads aan te schaffen;​
Raffini_4_Foam_Cutting_Pad_Yellow.jpgRaffini_4_Foam_Light_Cutting_Pad_Orange.jpgRaffini_4_Foam_Polishing_Pad_White.jpg

Monello ... Scholl
Extra → (+ €111,50) ... (+ €95,00)

Meer pads;
Naast de grote 2-3 polijst-pads die geleverd worden bij een set, is het ook aangeraden om extra pads aan te schaffen. Wanneer men polijst met één pad, zal je ongeveer twee hits kunnen doen (Kan zijn twee panelen, of nog niet één paneel) en dan moet men stoppen om de pad te wassen. Dit doe je bij voorkeur bij een kraan en die kan niet in de buurt zijn. (Buiten werken, binnen een kraan, etc)
Wanneer men van elke kleur polijst-pad een stuk of 3 heeft liggen, kan men dus wel wat werk verzetten voordat alle pads gewassen moeten worden. Daarnaast pak men ook sneller een schone pad omdat ze toch klaarliggen en er niet onverhoopt te lang met een gebruikte pad wordt doorgewerkt waardoor hij minder goed werkt + harder slijt.​
Raffini_5_5_Foam_Cutting_Pad_Yellow.jpgRaffini_5_5_Foam_Light_Cutting_Pad_Orange.jpgRaffini_5_5_Foam_Polishing_Pad_White.jpg

Raffini_4_Foam_Cutting_Pad_Yellow.jpgRaffini_4_Foam_Light_Cutting_Pad_Orange.jpgRaffini_4_Foam_Polishing_Pad_White.jpg


Meer doeken;
Naast de 3 doeken die geleverd worden bij een set, is het ook aangeraden om extra doeken aan te schaffen. Zo kan men sneller een schone doek pakken tijdens de polijst-werkzaamheden én deze all-round doeken zijn ook voor andere stappen te gebruiken. Tweemaal een Trio-set erbij brengt het totaal aan doeken op 9;

Peluche_Verde_Trio_45x45cm.jpg ...of...Peluche_Bianco_Trio_45x65cm.jpg



Luxe → (+ €45,00)

Inspectielamp;
Met een inspectielamp kan men het lakwerk écht controleren. Deze lamp is bijzonder fel én heeft een zoom-functie. Dit wil zeggen dat men de lichtbundel traploos van breed naar small kan verstellen om defecten op te sporen.​

Faro_LED_Zoombare_Inspectielamp.jpg Faro_LED_Zoombare_InspectielampClose.jpg



Ontvetten Tijdens en Na polijsten
Prep500.jpg

Middels een ontvetter kan men tijdens polijstwerk, ná het afnemen van het polijstmiddel, het werkvlak nogmaals afnemen om eventueel polijstmiddel-residu te verwijderen. Dit residu kan fijne krasjes of andere defecten vullen, zo eigenlijk maskeren en men laten denken dat het polijstwerk klaar is.

Ook is het ontvetten ook bedoeld om het oppervlak brandschoon te krijgen en dit zal de hechting van de LSP bevorderen. (Standtijd en werking is dan beter. Bij een coating is het een vereiste)

Het ontvetten van een paneel is dus een controle van het werk én om de lak brandschoon te maken als voorbereiding op de volgende stappen.


.
 
Laatst bewerkt:
Glaze (€20,00)

Black_Hole_473ml.jpgWhite_Diamond_473ml.jpg

Middels een glaze geef je de blanke lak een betere transparantie en reflectie. Een glaze bestaat voornamelijk uit oliën en deze vullen als het ware de oneffenheden in de blanke lak en creëert een zo vlak mogelijk oppervlak. Een blanke lak die oneffen en/of dof is, die weerkaatst licht niet goed en daardoor ''glimt'' deze niet optimaal en oneffenheden zullen juist opvallen. Hoe vlakker/strakker/mooier de blanke lak, hoe beter de glans én zicht op de onderliggende kleur.

Een glaze moet altijd worden opgevolgd door een LSP, anders heeft men er maar kort plezier van. (Regent of wast snel van de lak af)

Het gebruik van een glaze is een persoonlijke keuze, maar een tegenargument om een glaze NIET te gebruiken is;
  1. Wanneer de lak machinaal wordt gepolijst tot hij defectvrij is, dan zijn er in theorie geen oneffenheden en is de lak in goede staat. Een glaze maakt dan de lak misschien alleen wat gladder.
  2. Bij het aanbrengen van coatings en sealants zal een glaze de hechting van deze LSP's verstoren, met alle gevolgen van dien. (Slechte werking, verminderde standtijd, etc)

Een glaze wordt WEL aangeraden bij handmatig polijsten of wanneer er niet gepolijst word. Zo kan men eventuele oneffenheden nog wat verdoezelen.

Black Hole - Donkere kleuren.
White Diamond - Lichte kleuren.

Maar... In feite gaat het om de olien die het product heeft en dus kan je ook een lichte kleur met Black Hole doen of een donkere kleur met White Diamond, maar bij voorkeur natuurlijk donker bij donker, licht bij licht.


Breng een glaze/wax/sealant aan met een Foam pad zónder cuttingfactor;

Machinaal -->
Raffini_5_5_Foam_Pad_Black.jpgRaffini_5_5_Foam_Pad_Red.jpg

Handmatig
.Disco_Rosso.jpgDisco_Nero.jpg

Stappenplan →
  1. Breng een kleine hoeveelheid product aan op je pad.
  2. Zet de machine op stand 2-3.
  3. Dep / verdeel het product over het werkvlak. (1/4 - 1/6 deel van bijv. de motorkap)
  4. Zet de machine aan en verdeel het product gelijkmatig.
  5. Werk het product goed in tot er al een glans ontstaat.
  6. Laat het product even drogen tot een lichte waas.
  7. Neem het product af.
  8. Bescherm de glaze nu met een wax.

  • Laat na het inwerken de glaze niet te lang zitten. (Lichte waas c.q. ''haze'' is voldoende)
  • Doe bovenstaande wél om spierballen te weken. :p






Last Step Protection (LSP)

Tja... Er is niks persoonlijker als een LSP. Wil je op jouw donkere kleur meer wetlook? Wil je de auto schoner houden? Wil je die glasachtige glans? Wil je voor 2 knaken klaar zijn? Mag het een maandsalaris kosten? Wil je krasbestendigheid? Pindakaas?

Laten we vooropstellen dat glans niet uit een potje komt. Een dure wax smeren over een lak die er simpelweg niet uit ziet, daar zal hij niet van gaan glimmen, dat kost je alleen een hoop geld.
Alle voorgaande stappen daarentegen zorgen samen voor 90% van je resultaat en het resterende beetje, de kers op de taart, kan je beïnvloeden met een LSP.

In de basis kiezen we voor een wax. Hieronder enkele voorbeelden van populaire waxen;

Deze 3 populaire waxen zijn geliefd door hun goede werking en goede prijskwaliteitsverhouding.
COL-Liquid_Insulator_Wax_No_845.jpgCOLSuper_DoubleCoat_Wax_No_476S_255.jpgCOLMarque_d_Elegance915_340g.jpg
De 845 is een vloeibare wax die vrij vergevingsgezind is bij té dik smeren. (Glasachtige glans)
De 476s is een populaire winter-wax door zijn langere standtijd. (Neutrale glans)
De 915 is voor donkere kleuren een aanrader én een prima standtijd. (Wetlook)


* Elke wax laat zich makkelijk aanbrengen en afnemen mits het dun word aangebracht, de instructies worden opgevolgd en/of de swipetest goed word uitgevoerd. Met gezond verstand kom je een eind. :D


Er zijn ENORM veel waxen tegen uiteenlopende prijzen. In mijn opinie kan je met bovenstaande waxen geen verkeerde keus maken en een feeling krijgen wat waxen is, wat een wax doet en een prima resultaat behalen.


Wax-pads
.Disco_Rosso.jpgDisco_Nero.jpg





Dressings

Ongelakt kunststof en rubbers (Exterieur)
Bekijk bijlage 101398


Ongelakt kunststof en rubbers (Interieur)
Bekijk bijlage 101397


Stappenplan →
  1. Breng een kleine hoeveelheid dressing aan op de pad.
  2. Wrijf het product in op het kunststof/rubber. (Dekkend)
  3. Laat het product bij voorkeur intrekken. (Liever te lang, dan te kort)
  4. Wrijf na met een schone doek.
  5. Indien herhalen wanneer nodig. (2x herhalen i.p.v. de eerste keer veel product gebruiken)


Banden
Bekijk bijlage 101399

Stappenplan →
  1. Breng een kleine hoeveelheid product aan op de pad.
  2. Wrijf het product in op de band. (Dekkend)
  3. ... optioneel: Geen glimmende band, maar zijdeglans...
  4. Na het inwerken/drogen de band nawrijven met een doek.
In mijn ervaring zijn de banden mooi donker, maar de zijdeglans is duidelijk aanwezig. Indien men dit simpelweg té glimmend vind, kunnen de banden worden nagewreven. Echter zal na enkele dagen de glans vele malen minder zijn als men niet na heeft gewreven.
Ikzelf smeer de banden rijkelijk in en wrijf niet na. Het glimmende is al snel minder en heb ik doordat ik niet heb afgenomen heeft er meer product kunnen intrekken. ;)



Applicators
Bekijk bijlage 101400Bekijk bijlage 101401
 
Laatst bewerkt:
Interieurs (Stof/Leder/Ongelakt kunststof & Rubber)

STOF - Bij voorkeur gebruikt men bij het reinigen van stoffen bekleding (stoelen, matten, vloerbekleding, deurbekleding) een reinigingsmiddel welke men inwerkt met een (paardenhaar)borstel om vuil los te werken, gevolgd door het sprayen van schoon water en dit weer tezamen met het vuil weg te zuigen middel een extractor. (Tapijtreiniger) :D

Zonder extractor reinigen is echter ook mogelijk, maar ik zie dit als een oppervlakkige reiniging. Een deel van het vuil wordt opgelost/afgebroken door het reinigingsproduct, maar de rest blijft aanwezig. (Dieper in de stof) Hieronder een klein voorbeeld van reinigen zonder extractor.

57 - Overview stoel.jpg...


Stappenplan →
  1. Interieur stofzuigen i.c.m. de paardenhaar borstel.
  2. APC+D 1:10 - 1:15 sprayen. (Op de tast vochtig/nat, niet zeiknat)
  3. In laten werken. (Enkele minuten, niet in laten drogen)
  4. Borstelen. (Bij voorkeur in kleine cirkels om de stof te masseren)
  5. Afnemen met een doek. (Vuil en vocht afnemen)
  6. Indien nodig opnieuw APC+D sprayen en borstelen. (Let op de vochtigheid)
  7. Laten drogen aan de lucht of droge doeken neerleggen.

Hemelbekleding: Met name bij deze bekleding is het belangrijk de hemel niet zeiknat te maken én niet een hoge concentratie APC+D te gebruiken. Deze bekleding is vrij dun, het product trekt hier sneller doorheen naar de lijmlaag welke dan aangetast wordt en de hemelbekleding loskomt en gaat hangen. ;)
Veelal is deze hemelbekleding niet vies, maar als er bijv. gerookt wordt in de auto, dan is het vaak voldoende om de hemelbekleding in te sprayen en meteen met een MF-doek te gaan wrijven. Dit kan een belangrijke factor zijn om een rookgeur uit de auto te krijgen. ;)

59 - Overview Hemel.jpg


Matten: Het stappenplan is bij het reinigen van de matten vrijwel hetzelfde. Goed stofzuigen en uitkloppen spreekt voor zich, maar daarbij kon er ook met de paardenhaar borstel geborsteld worden om vuil los te krijgen.
Na het borstelen kan er volgens het stappenplan gereinigd worden met APC+D.

TIP - (Indien nodig) Zoals op de onderstaande foto te zien is wordt er ook gebruikt gemaakt van een fijne staalborstel. Op de ''before-foto'' is de mat al grondig uitgeklopt en gestofzuigd. Echter is de mat nog steeds vrij vies door dieper gelegen vuil en zijn de haren plat gestampt. Door middel van de staalborstel die men zéér vlak en met de staalharen mee over de mat kamt, komt er nog opvallend veel vervuiling los. (Foto 1-2-3). Op Foto 3 is de losgekomen vervuiling zichtbaar én de haren van de mat zijn weer voller.

TIP - (indien nodig) - Indien de randen van de mat gerafeld zijn (pluizen/losse draden/etc) kunnen de randen met bij.v een aansteker dichtgeschroeid worden. Indien men dit secuur doet, ontstaat er een mooie, strakke rand.

TIP - (Indien nodig) Al het ongelakte kunststof, en soms ook rubbers, ''schuur''/reinig ik met melaminesponzen i.c.m. APC+D. (Wonderspons/Powerspons/Vlekkenspons) Deze sponzen hebben een licht schurende werken die zeer goed bijdraagt aan de reiniging. (Wanneer het kunststof of rubbers vrij nieuw is en/of in goede staat, gebruik ik géén melaminespons!)
Niet alleen wanneer het kunststof een goede reiniging nodig heeft gebruik ik melamine, maar soms is het kunststof niet zo vatbaar voor voeding. Dit kan je herkennen aan kunststof of rubbers dat er duidelijk dof/droog uit ziet, maar wanneer je deze nat maakt leeft de kleur niet echt op. Na het reinigen met een melaminespons is het materiaal vatbaar.
Ook kan het reinigen met melaminesponzen bijdragen aan het mooi egaal maken van het kunststof en rubber. Wanneer er dan een dressing wordt aangebracht dekt deze goed en ontstaan er geen vlekken/oneffenheden.

20180816_162902.jpg...20180816_173453.jpg...20180816_173458.jpg... Foto na uitwrijven



LEDER - Voor het reinigen én voeden van leder zijn er verschillende setjes verkrijgbaar. Mijn voorkeur is om een reiniger te gebruiken en het schone leer daarna weer te voeden met een conditioner. Leder is een mooi materiaal voor in het interieur, maar vraagt ook wel om de nodige aandacht om het netjes en gezond te houden. ;)

* Een voordelige set met een vloeibare reiniger welke men aanbrengt met de borstel om het leer te boenen, een vloeibare conditioner om het leer te voeden en te beschermen welke men aanbrengt met de foam applicator en een drietal MF-doeken om beide producten af te nemen / na te wrijven.

* Beide producten hebben een frisse ledergeur, maar deze is niet storend. (Zoals de vele ''klachten'' in de webshop wel aangeven) De geur van leer is altijd wel in een bepaalde mate aanwezig als het leer gezond is, (iets wat veel mensen juist willen) dus waarom mensen klagen dat het product naar leer ruikt terwijl er bewust is gekozen voor een lederen interieur in hun auto is mij een raadsel. :p)



Stappenplan →
  1. Interieur stofzuigen.
  2. Afnemen met (vochtige) doek.
  3. Auto bij voorkeur in de zon zetten. (Warmte, poriën van het leer open)
  4. Cleaner aanbrengen op de borstel. (Enkele grote druppels)
  5. In kleine cirkels masseren. (Product verdeeld dan ook over de gehele borstel)
  6. In laten werken. (Enkele minuten)
  7. Afnemen met MF-doek.
  8. ...
  9. Conditioner aanbrengen op de Foam Pad. (Enkele grote druppels)
  10. In kleine cirkels in-masseren. (Dunne laag)
  11. Conditioner in laten trekken. (Product heeft tijd nodig om in het leder door te dringen)

Voor het in laten trekken geldt; Liever te lang dan te kort. ;) De dunne aangebrachte laag kan zo in het leer indringen en na enkele uren zal er weinig residu over zijn. Bij voorkeur na het intrekken een tweede laag aanbrengen.

Forester.jpg...GT3.jpg...Leer5050.jpg
S4 Back.jpg...V40.jpg...S4 Leather.jpg



Ongelakt kunststof en rubbers -
 

Bijlagen

  • Overview matten.jpg
    Overview matten.jpg
    275,2 KB · Weergaven: 927
Laatst bewerkt:
Goed bezig! Zal een hoop vragen verminderen :yum
Voor de velgen (althans zo doe ik het) kun je naast kwast, ook een afwasborstel gebruiken voor de bouten en de "liggende delen".
 
  • Leuk
Reactions: Quantoxx
En geweldig werk weer Q! Ik snap dat iedereen een eigen voorkeur heeft voor producten, maar ik zou de EZ Detail GO vervangen door bijvoorbeeld de normale EZ Detail borstel, omdat de GO een enorm dikke stok heeft die vaker niet dan wel tussen de rem en velgbed past.

En je zou het vast niet zo bedoeld hebben, maar het lijkt nu net alsof je de droogdoeken voor het koetswerk ook op de velgen gebruikt. Dat lijkt me niet de bedoeling.
 
  • Leuk
Reactions: Quantoxx
Ik vind de EZ detail GO wel een pak minder goed dan de EZ detail brush. De GO is stijver dan de Brush waardoor deze moeilijker tussen spaken of tussen de velg en de remmerij geraakt. De brush is betere all rounder als je maar 1 borstels koopt vind ik persoonlijk.
 
  • Leuk
Reactions: Jansen
Donders! Wat een reactie al, zeg. :p

Thanx voor de feedback, mensen! Daar kan ik wat mee.

Ik snap dat iedereen een eigen voorkeur heeft voor producten, maar ik zou de EZ Detail GO vervangen door bijvoorbeeld de normale EZ Detail borstel, omdat de GO een enorm dikke stok heeft die vaker niet dan wel tussen de rem en velgbed past.
Ik vind de EZ detail GO wel een pak minder goed dan de EZ detail brush. De GO is stijver dan de Brush waardoor deze moeilijker tussen spaken of tussen de velg en de remmerij geraakt. De brush is betere all rounder als je maar 1 borstels koopt vind ik persoonlijk.

Hier heb ik inderdaad bij zitten twijfelen. De twijfel zat hem tussen de GO en de Brush.
De GO heb ik standaard in m'n emmer zitten omdat ik hier prima mee uit de weg kan. Ik heb in mijn papieren zitten neuzen en heb inmiddels 57 Full Details gedaan en bij 4 daarvan kwam ik het grootste argument tegen omtrent de GO; Te dik om tusen de velg en remschijf/remstofplaat te komen. Dit waren twee Skoda - Octavia's, een Volswagen - UP en een Renault - Clio RS met veeeel te dikke schijven. :p Ik kan er persoonlijk gewoon mee doen wat ik wil doen; Het velgbed boenen.

Maar... All-round gezien is het misschien toch verstandiger om de Brush te adviseren, ondanks de vele klachten over het week worden van het ijzer en het niet kracht kunnen zetten op de steel zoals bij de GO wél kan. Uiteraard zijn er ook veel/meer goede berichten over deze ''klachten''.

En je zou het vast niet zo bedoeld hebben, maar het lijkt nu net alsof je de droogdoeken voor het koetswerk ook op de velgen gebruikt. Dat lijkt me niet de bedoeling.
Fair enough! Maar ik gebruik gewoon een witte droogdoek om ook even de voorzijde van de velg te drogen. De velg is immers al schoon gemaakt en alleen de voorzijde effe snel droogmaken zou dan geen vervuiling op de doek moeten opleveren.

Naast een grote droogdoek (Rapid XL / Silk Dryer XL) adviseer ik ook een kleine Senza Aqua om dingen na te lopen.



EDIT - EZ Detail GO vervangen voor de EZ Detail Brush
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Reactions: Nuttiez en Jansen
Is een afwasborstel niet een beetje hard? Dat zou ik zelf niet op de velgen durven gebruiken.

Hmmm, op zich geen last van en valt mee qua hardheid. Net even gekeken, maar is ook wel een aparte borstel, zachter dan wat er in de keuken ligt. Ooit uit Italie. Maar ik snap je punt. Maar niet meer doen dan.

Daarbij, ik was de auto er niet mee en de velgen krijgen geregeld een hoop te verduren hier. Niet voor niets een AWD zeg maar...
 
Wil niet miepen, maar ik zou de tfr er tussen uit halen, wordt tenslotte toch niet meer verkrijgbaar bij cb.

Eens met @Jeroen. Misschien beter die van Nanolex ofzo. Ook een mooi product en niet duur.

Thanx voor de feedback. :D

Ik ben natuurlijk ook nog niet klaar met de gehele lijst en ook zijn er enkele dingen die twijfel blijven oproepen bij mij. Dus bijv. ook bij de Prewashes. Volgens vele is de AutoGlym HET product als prewash omdat het bij een licht verhouding al helemaal geweldig is én wax-safe. In mijn ervaring is wax-safe ook veelal te slap om de traffic film aan te pakken of stevige vervuiling, maar de TFR werkt blijkbaar als een tiet.

Wanneer ik mij opnieuw in prewashes verdiep, lopen de meningen flink uiteen en kom ik er zelf ook niet meer uit.

Ik was al bezig met de klei-stap, maar ga nu toch maar weer opnieuw in prewashes verdiepen.
 
Zover ik kan lezen is de Nanolex - Prewash sterk in ontvetten en tast de LSP aan.

Maja... zo word het wéér een Prewash-topic, dus ik zal zelf nog even verder koekeloeren en de TFR vervangen voor wat anders.
 
Thanx voor de feedback. :D

Ik ben natuurlijk ook nog niet klaar met de gehele lijst en ook zijn er enkele dingen die twijfel blijven oproepen bij mij. Dus bijv. ook bij de Prewashes. Volgens vele is de AutoGlym HET product als prewash omdat het bij een licht verhouding al helemaal geweldig is én wax-safe. In mijn ervaring is wax-safe ook veelal te slap om de traffic film aan te pakken of stevige vervuiling, maar de TFR werkt blijkbaar als een tiet.

Wanneer ik mij opnieuw in prewashes verdiep, lopen de meningen flink uiteen en kom ik er zelf ook niet meer uit.

Ik was al bezig met de klei-stap, maar ga nu toch maar weer opnieuw in prewashes verdiepen.

Zou het eerst klaarmaken en daarna finetunen, aan de hand van alle feedback.
Pas je het vanavond aan, morgen nog een goede opmerking, kun je weer aanpassen. Dan ben je met kerst nog bezig.

Maar da's mening en tja, wie ben ik...:pensive:
 
:D Snap ik! Echter kan ik niet via het forum de lijst maken en dan simpelweg knippen-en-plakken van/naar Word zonder opmaak te verliezen. Dus, schrijf ik het uit, finetune de boel en plaats het dan.

In feite doe ik nu eigenlijk ook wat je zegt; Ik plaats het, mensen lezen het en geven feedback en daarna kan ik het aanpassen. Tot zover is het de Velgenborstel en daarnaast de Prewash waar sowieso altijd al twijfel over is. (Prijs, verhouding, LSP-safe of niet, drukpomp of HD, enzovoorts) Je zou als gulden middenweg ook gewoon met de Artico Magico kunnen prewashen. :p