• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Beginennde poetser, advies gevraagd

Randy83

Detailing rookie
18 sep 2021
2
15
Hallo iedereen!!

Hierbij stel ik me voor en zal ik meteen met een vraag in huis vallen.

Onlangs heb ik een Audi A4 Avant 2017 zwart metallic gekocht. De auto staat nog bij een vriend van me (importeur) te wachten op de belastingdienst zodat ie op kenteken gezet kan worden.

Ik heb ongeveer 10 jaar een hyundai getz gereden van mij vriendin die altijd gepoetst werd in de wasbox bij een carwash.

De nieuwe auto wil ik graag zelf thuis goed gaan bijhouden en onderhouden qua poetswerk.

De afgelopen tijd heb ik flink zitten lezen op dit forum en heb onlangs een bestelling gedaan bij CC.

Graag zou ik nog wat advies van jullie experts willen hebben wat ik nog mis in mijn setup en wat jullie adviseren qua interval en of mijn gedachtengang goed is.

Ik woon aan het veld. Ook zit er ergens in de nabije omgeving een imker. Resultaat is dat alle auto's in de buurt (en ook alle was die buiten hangt) vrijs snel onder de bijenpoep zit. De auto zit altijd onder van die gele kleine ronde vlekjes of gele streepjes. Hier kan je niets aan doen (buiten verhuizen) maar dat is niet de bedoeling. Ik zal ermee moeten omgaan. Wel zou ik graag willen weten of mijn manier van poetsen voor deze setting goed is.

De audi is op dit moment 3 stappen gepolijst en in de wax gezet.

Ik heb aangeschaft:

- Monello Lancia foam gun
- Artico Magico Snow Foam
- Lavare Shampoo
- Hybrid Ceramic Wax
- Non Ferro Iron Remover
- Washmitt
- Watermagneet
- Diverse doeken
- 2 emmers met grit guard

Ik wil nog gaan aanschaffen:

- Collinite 845 wax
- Een sealer
- Klei
- Detail spray
- Polish

Nu was ik van plan de auto 2x per jaar helemaal onder handen te nemen door eerst af te spuiten met een HD reiniger. Dan in de foam te zetten. Vervolgens weer afspuiten en middels 2 bucket systeem met de washmitt en de shampoo te poetsen.

Vervolgens afdrogen en kleien. Dan in de polish dan de sealer en dan de Collinite wax. Ook de velgen niet te vergeten.

Ik wil vervolgens wekelijks de auto bijhouden door deze af te spuiten met de HD reiniger. In de foam te zetten. Weer afspuiten en wassen met 2 bucket systeem. Vervolgens te drogen en met de Hybrid Ceramic wax te behandelen. Ook hier de velgen doen.

Is dit een goed en realistisch schema of raden jullie iets anders aan en zo ja welke polish, klei, sealer en detail spray adviseren jullie in deze setup.

Ik sta open voor alle adviezen en natuurlijk ook de eventuele onnozelheden die ik me hier bedacht heb

Gr Randy
 

Bijlagen

  • IMG-20210909-WA0007.jpg
    IMG-20210909-WA0007.jpg
    429,1 KB · Weergaven: 124
Welkom op het forum. Je voorgenomen schema klinkt goed en om te beginnen en om bij te houden is dat zeker niet verkeerd. Zelf hou ik de auto’s bijna wekelijks bij met een goede wasbeurt. Heb wel alles in de coating staan maar als je een auto in de Colonite hebt staan is het ook kwestie van bijhouden.
De Bijenpoep komt me bekend voor heb ook een Imker in buurt zitten en auto zit snel onder de gele stippen die er wel makkelijk af te halen zijn.

Je kan op het forum nog veel meer methodes vinden, zelf denk ik altijd dat je je eigen weg met de producten die jezelf lekker vind werken moet vinden gaande weg. Ik zelf ben best dan bepaalde producten van Bilt Hamber maar ook van Gyeon en Nanolex en nog meer merken. Maar gebruik voor het 1 dit en voor het ander weer dat merk. Is kwestie van proberen.
 
  • Leuk
Reactions: Hean en Randy83
Welkom op het forum en gefeliciteerd met de nieuwe aanwinst.

Prima stappenplan al. Wat mij betreft niet eerst afspuiten voor het foamen. Dus direct foamen op een droge auto, zodat de foam minder snel van de auto af loopt en beter het vuil los kan weken. Pas dan afspoelen.

Of je idee qua interval klopt? Dat is lastig te zeggen. Ik denk dat je zo'n vooraf vastgesteld plan zoals je aanhaalt (2 x per jaar een volledige behandeling incl. kleien en waxen) iets minder strak moet hanteren. Het zal er vanaf hangen hoe lang je wax zich gaat houden. Dit hangt van diverse factoren af, zoals gebruik van de auto, of deze buiten, binnen (of overdekt) slaapt, aan wat voor vervuiling deze blootgesteld wordt, etc. Ook voor kleien geldt hetzelfde. Dus gewoon van tijd tot tijd beoordelen wat wel of niet nodig is.
 
Welkom op het forum, Randy. :D

+1 voor de eerder genoemde tips; Auto droog infoamen, tenzij volgescheten met modder, dan even voorspoelen met de tuinslang.
Aanvullend; Na het wassen hoef je niet te drogen als je wilt gaan kleien.

2x per jaar een bescherming aanbrengen is wat spaarzaam. Snap wel hoe je op het idee komt, als je leest dat men 4-5-6 maanden standtijd van een wax aanprijst. (o.a. Collinite - 845)
Je geeft aan dat de auto 3-staps is gepolijst en gewaxed. Als je dit gaat bijhouden met een boostend product, zoals de Hybrid Ceramic wax, kan je de beading en sheeting up-to-date houden en de standtijd van het geheel flink oprekken.
* Let op - Dit is een wetcoat-product en breng je dus aan op een natte auto, niet een droge.
 
  • Leuk
Reactions: Randy83
Hoi Randy en welkom op het forum. Dat is een mooie Audi die je hebt gekocht! En met een zwarte heb je altijd lol vwb schoonmaken! +1 voor alle tips hierboven. Ik ken niet alle producten die je wil gebruiken, maar probeer gewoon uit wat voor jou werkt. Investeer vooral ook in een goede droogdoek. Denk naast het lakwerk ook even aan het glaswerk, de plastic en rubber componenten en niet te vergeten het Interieur! Persoonlijk gebruik ik graag de producten Bilt Hamber, Dodo Juice, Poor Boys en Gyeon. Heel veel plezier met de Audi en het detailen.
 
  • Leuk
Reactions: Randy83
Iedereen bedankt! Helemaal top dit enthousiasme en de gegeven tips. Zat ik toch niet helemaal verkeerd qua gedachtengang.

Hebben jullie ook nog tips welke spullen te gebruiken voor het interieur? Ik heb geen leder maar gewoon stoffen bekleding.

En ook iets speciaals kopen voor het glas zowel binnen als buitenzijde?

Gr Randy
 
Ongelakt kunststof kan je in een dressing zetten, zoals bijv. Poorboys World - Natural Look / Gyeon - Preserve / etc.

Een glasreiniger kan je combineren met bijv. Monello - Disco Duo pads om te boenen en nawrijven kan met papier of bijv. Monello - Vetro Bianco.
Je gebruikt veelal geen product aan de binnenzijde. Je kan de voorruit behandelen met iets simpels als RainX/Kleervue, maar ook een coating is mogelijk. (Vraagt echter wel om veel betere voorbereiding)

Stoffen bekleding kan je beschermen met bijv. Fabric Guard. (Vooraf reinigen)