Hoi Anthonie,
Allereerst van harte welkom op het forum.
Ik waardeer je enthousiasme en dat voor een jongen van 16 jaar, daar zouden veel van jou leeftijdgenoten een voorbeeld aan kunnen nemen.
Zoals ook al door andere detailers is aangegeven, denk ook ik dat je met een budget van € 500,- niet heel ver komt helaas ( ik detail "slechts" hobby-matig en ik heb hier al een veelvoud van uitgegeven ).
Met een redelijke HD , een goede foamgun ( niet zo'n plastic Karcher dingetje ) incl. snow-foam , minimaal 2 goede was-emmers incl. gridguards, een goede wash-mitt en shampoo en een goede droogdoek ( ik gebruik zelf 2 grote droogdoeken en 2 kleine voor 1 auto ) ben je waarschijnlijk al door je budget heen.
Daarmee beschik je dan over de middelen om een auto op de "goede" wijze te kunnen wassen.
Als je ook nog iets van bescherming aan wil brengen ( wat jij waarschijnlijk bedoeld met poetsen ) dan komt daar nog minimaal een reinigingsmiddel ( bijv. Gyeon Prep ) , een leuke wax , applicator-pads en een flink aantal microvezel-doeken bij van goede kwaliteit ( met 3 of 4 doeken ga je het echt niet redden ).
Als ik je een advies mag geven, dan zou ik persoonlijk, om te beginnen, hobby-matig aan de slag gaan om ervaring op te doen en kijken of je het echt leuk vind om te doen.
En als je het dan echt leuk vind dan kan je jezelf nog afvragen of je er ook echt je werk van wilt maken.
Zolang het een hobby is kan je het doen wanneer het jou uitkomt en/of wanneer je er zin in hebt, maar zodra je er je werk van maakt dan wordt het een verplichting.
En ook ik zou je aan willen raden om eens een naar een KvK-startersdag te gaan en je goed te laten informeren wat er allemaal bij komt kijken.
Ook voor mij geldt, dit is niet lullig bedoeld, maar denk er niet te makkelijk over.
Ik wens je in ieder geval veel detail-plezier en veel succes.