• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Beginnend poetser

Twan-v-B

Detailing trainee
16 aug 2018
7
25
Hoi allemaal,

Na een geruime tijd meegelezen te hebben en ook al een account te hebben nu toch maar besloten om uit de comfort zone te treden :p

Mijn naam is Twan, 33 jaar en woonachtig in Utrecht (Leidsche Rijn; wijk 'T Zand).
Ik zelf heb geen rijbewijs. Gek ik weet het ;) maar voor het wassen en poetsen heb ik geen rijbewijs nodig

Nu woon ik samen met mijn vriendin die wel een rijbewijs heeft en hier ook gebruik van maakt voor woon-werk verkeer.
Zij rijdt in onze Lexus CT200h Luxury Line uit 2014.

Helaas heb ik nog geen mooie foto van de Lexus kunnen maken, echter heeft de auto een mooie donkerblauwe / zwarte metallic lak.
Dit is zeer mooi om te zien maar een donkere kleur vergt ook een regelmatig onderhoud merk ik nu (auto is een maand geleden aan ons overhandigd) al.

Ik ben een leek in de poetswereld echter heeft mijn vader mij met de paplepel ingegoten dat de krasstraat uit den boze is, zeker voor de over het algemeen zachte Japanse lak. Onze vorige auto, een IS300 uit 2002, heb ik daarom telkens netjes zelf gewassen en sinds ik mee lees op dit forum heb ik zoveel mogelijk gebruik gemaakt van de kennis die ik op dit forum heb opgenomen.

Ik heb nog geen ervaring met kleien, polijsten en waxen maar die ervaring hoop ik spoedig op te doen. Doordat in deze stappen weinig tot geen water benodigd is kan ik dit wel op de parkeerplaats bij huis doen.

De plek waar ik woon, een Vinex wijk, is tevens een infiltratiezone voor oppervlakte water. Dus de auto op de parkeerplaats wassen is niet mogelijk. Dat is gelijk een mooie uitdaging want de kleur van de auto leent zich wel voor dagelijks of wekelijks naloop werk. Momenteel gebruik ik daar voornamelijk Poorboys World S&W voor, dat geeft een goed resultaat tot op heden. Grotere wasbeurten doe ik in de wasbox in De Meern en zijn afhankelijk van het geduld van mijn wederhelft (zij moet rijden en wachten tot ik klaar ben). Maar deze probeer ik om de week te doen.

Bedankt voor het lezen :) en ik zal spoedig foto's van de CT plaatsen!
 
Welkom Twan. Leuk, een auto poetser zonder rijbewijs.
Die komen we hier minder vaak tegen.

Maar zoals je zelf al aangeeft, je hoeft geen rijbewijs te hebben om te mogen poetsen.
En het is de auto waar je vriendin mee rijdt dus jullie genieten samen van het resultaat.
 
  • Leuk
Reactions: Twan-v-B
Dank voor het welkom allen!

Welkom!
Wat is een water INfiltratiezone?

Voor zover ik begrijp is de hemelwaterafvoer in Leidsche Rijn losgekoppeld van de huishoudelijke waterafvoer. Hierdoor wordt het hemelwater ook minder goed of op een andere manier gefilterd en wil men niet dat er allerlei schoonmaakmiddelen of andere chemicaliën gemengd worden met het hemelwater.

Heb het nooit helemaal goed gesnapt maar het risico op een proces verbaal of boete voor een milieudelict zit ik niet op te wachten :blush:
 
Kijk dat is goed nieuws! Ik heb zelf ook ooit gezocht online en kon ook niet echt iets concreets vinden destijds. Tot op heden maar het zekere voor het onzekere genomen. Bedankt voor de tip!
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Welkom!
Leuke intro

Ik was en poetste ook al auto's voordat ik een rijbewijs had hoor ;)

Ook een beetje t zelfde verhaal... Vaders die altijd met de hand waste...
Auto paar keer per jaar waxten. Etc.
Inmiddels is het bij mij wat uit de hand gelopen
 
  • Leuk
Reactions: Timm en Twan-v-B
Welkom op het forum, Twan!

Als er niets in de APV staat, dan valt er weinig te ''handhaven''. ;)

Bedankt voor het welkom Quantoxx!
Zo kan je het ook zien natuurlijk ;) Soms ben ik te braaf haha

Welkom!
Leuke intro

Ik was en poetste ook al auto's voordat ik een rijbewijs had hoor ;)

Ook een beetje t zelfde verhaal... Vaders die altijd met de hand waste...
Auto paar keer per jaar waxten. Etc.
Inmiddels is het bij mij wat uit de hand gelopen

Heb zo het idee dat het bij mij ook uit de hand gaat lopen...
Ben van plan om in de nabije toekomst de auto met de hand te kleien, polijsten en te waxen.
Durf met een machine nog niet aan plus dat de aanschaf vrij prijzig is.
 
  • Leuk
Reactions: RoyR
Polijsten met een DAP is zo spannend niet hoor, ik zag er ook lichtjes tegenop, maar dat bleek volledig onterecht. :)

Er is bij CarClean in DAP cursus dag, wellicht is die interessant voor je. Anders is er misschien wel een lid hier die het eens samen met je wil doen. Waarschijnlijk bevalt het en dan koop je er alsnog 1. ;)
 
  • Leuk
Reactions: Twan-v-B
Welkom Twan. Ik vraag me wel af hoe je dat uithoudt: telkens als de auto gewassen is, moet je 2 weken wachten voor je er weer iets aan mag doen. ;)
 
  • Leuk
Reactions: Twan-v-B
Van het weekend wat filmpjes bekeken over machinaal polijsten en het ziet er inderdaad wel uit als iets wat ik kan leren :) Dus wie weet in de toekomst!
Ik ga het voorlopig nog even met de hand doen om wat feeling te krijgen met de producten en benodigde kracht.

@Cordoba: In die twee weken tussen een 'grote' wasbeurt besteed ik aandacht aan het interieur en doe ik onderhoudswasjes met Spray & Wipe, dus ik kom de tijd redelijk door. In de huidige situatie zijn de tripjes naar de wasbox nog elke keer leuk voor ons allebei..
 
  • Leuk
Reactions: Cordoba
Eindelijk een redelijke foto kunnen schieten van de CT :blush:

20190707_175958.jpg
 
Geachte poetsers!

Om niet weer een stappenplan topic te openen doe ik mijn vraag even hier:
Na een aantal keer goed wassen en voor de deur bijhouden vind ik het nu tijd worden om een stapje verder te gaan. Ik wil namelijk gaan kleien, polijsten en waxen. Nu de herfst en winter voor de deur staan wil ik de lak wat beter beschermen omdat wassen wat lastiger gaat met de kou.

Wat ik nu doe:
1. Foamen met Monello Artico Snow Foam en een Alta 2000 handfoamer
2. Afspuiten met hogedruk
3. Monello Non Ferro op de velgen
4. Wassen met Poorboys Super Slick & Suds
5. Afspuiten met vlekvrij water
6. Randjes en deurstijlen drogen

Zoals gezegd wil ik de vrouw niet te lang in de wasbox laten wachten (zelf geen rijbewijs). Dus ik wil de nieuw toe te voegen stappen voor de deur doen.

Vraag is of ik de auto bij thuiskomst nog een keer moet afspuiten of een rondje moet doen met Poorboys Spray & Wipe voordat ik ga beginnen met kleien?

7. Kleien wil ik doen met Monello Dolce Verde klei en Poorboys Spray & Wipe
8. Polijsten met Poorboys Prof Polish (zonder korrel) om niet per ongeluk toch iets teveel schade te doen
9. Waxen met Poorboys Natty's Paste Wax Blue of Soft99 Fusso
10. Nabehandelen met Poorboys Black Hole

Dit bovenstaande allemaal handmatig. Hiermee kom ik op vraag 2: Door tijdsgebrek moet ik waarschijnlijk wat tijd tussen deze stappen laten zitten, vaak een nacht buiten staan en een dag rijden tenzij ik in het weekend tijd kan maken. Dan alleen een nacht. Hoe moet ik de auto behandelen tussen deze stappen door?

Deze vraag brengt me dan weer bij vraag 3: Moet ik bij deze stappen onderdelen afplakken? Zo ja, welke en welke tape kan ik hier het beste voor gebruiken?

En vraag 4: hoe vinden jullie mijn stappenplan tot zover?

Alvast bedankt voor jullie input!!
 
Zover ik op de foto kan zien, heeft de Lexus niet echt een polijstbeurt nodig (tenzij je dichterbij wel krasjes ziet). Professional Polish is ondanks de naam, geen polijstmiddel, maar een paint cleaner. Alleen als je bijvoorbeeld de Professional Polish 2 hebt, heb je wel een fijn polijstmiddel.

Als je een glaze als Black Hole gebruikt doe je dit op de 'kale' lak, en vóór het aanbrengen van wax/sealant. Na het polijsten zou ik eerst een rondje met een ontvetter doen om de lak goed te kunnen inspecteren, en ook een betere hechting te krijgen voor je glaze/wax/sealant. De Fusso wax geeft bij redelijk wat mensen vlekken, dus ik vraag me af of dit zo'n geschikte wax is voor een beginner.

En ja, bij het gebruik van PP moet je afplakken. Als je niet zeker weet dat je alle stappen redt op een dag voor de hele auto, moet je je beperken tot die delen die je wel helemaal kunt doen, en dan de resterende delen op een andere dag (na eventueel opnieuw wassen/afspoelen, net wat nodig is).
 
Stap 9 en 10 horen in ieder geval andersom. Een glaze zoals bijvoorbeeld Black Hole breng je aan voor een wax. Deze hoort nog aanwezige krasjes op te vullen en moet dus rechtstreeks op een schone lak aangebracht worden. Op zich biedt deze ook geen bescherming dus als dit als laatste wordt aangebracht dan was je het een volgende keer direct weer van de auto af. Dus eerst glaze en dan wax.

Verder ben ik er persoonlijk voorstander van om met de wielen te beginnen. Zo kan je op de lak gewoon door met foamen, afspuiten, wassen etc. zonder dat er druppels op de lak aan het opdrogen kunnen zijn. Velgen ook niet tot later bewaren omdat je dan eventueel weer vuil op je net gewassen auto zou kunnen krijgen.

Thuis opnieuw afspuiten kan zeker geen kwaad. Een rondje Spray & Wipe zou ook voldoende kunnen zijn. Hangt er helemaal vanaf hoe ver je moet rijden en door wat voor omstandigheden. Ik klei tegenwoordig het liefste een natte auto, dat scheelt ook weer klei-glijmiddel. Dus ik zou zegggen gewoon even afspuiten.

Lastig te zeggen wat je een volgende dag weer opnieuw zou moeten doen zonder vooraf te weten waar je blijft steken. Al zou ik zeggen dat dit stappenplan op een dag te doen zou moeten zijn.

Ik zou zo zeggen dat er op jullie CT200h vrij weinig af te plakken valt.