• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Beginner met Seat Ibiza ST

Rockabilly

Detailing rookie
7 mrt 2019
6
15
Friesland
Hallo poetsers,

Na al een beetje advies te hebben ingewonnen wil ik mij ook even voorstellen.

Jeroen uit Friesland.
Ging altijd door de wasstraat maar de auto wordt niet goed schoon en bescherming is er na 2 weken wel weer af.
Producten in bezit:
Meguiar emmer met grid guard
Witte emmer voor de shampoo
Microvezel handschoen
Microvezel handschoen dreadlocks
Microvezel handschoen voor onderkant
Microvezel velgenstok dreadlocks
Kwastjes voor moeilijke plekjes
Verder bij carclean onderstaande producten besteld:
 
115647
 
  • Leuk
Reactions: teertsniam
Welkom op het forum, Jeroen! :)

Goed dat je het licht hebt gezien. ;)

Vanwaar de deze producten? Ik zie heel veel handpads, verschillende boosters zoals een wetcoat en shampoo met silica, waarschijnlijk iets van een glaze, etc.


Alles staat of valt met een goed was-arsenaal. Grote emmers (veel inhoud) met daarin Grit Guards of vergelijkbaars, juiste shampoo en goede washmitts, droogdoek(en), etc etc.
En dan natuurlijk de juiste methode.
 
  • Leuk
Reactions: Rémon en RoyR
Welkom Jeroen,

Dat begint goed, wat ik mis zijn doeken. Je hebt een droogdoek en een wafel doek. Maar ik mis iets zoals de Monello piccolo nero of de peluche verde.

Wat Quantoxx verder aangeeft wilde ik ook zeggen.

Ik ben in ieder geval ook benieuwd naar foto's van de auto. En als mede Fries, waar kom je vandaan?
 
Welkom Jeroen,

Dat begint goed, wat ik mis zijn doeken. Je hebt een droogdoek en een wafel doek. Maar ik mis iets zoals de Monello piccolo nero of de peluche verde.

Wat Quantoxx verder aangeeft wilde ik ook zeggen.

Ik ben in ieder geval ook benieuwd naar foto's van de auto. En als mede Fries, waar kom je vandaan?

Bedankt voor de tips! Helemaal niet over na gedacht.
Ik heb een Peluche Verde en Piccolo Nero besteld.

Ik woon al 27 jaar met veel plezier in Drachten.

Welkom op het forum, Jeroen! :)

Goed dat je het licht hebt gezien. ;)

Vanwaar de deze producten? Ik zie heel veel handpads, verschillende boosters zoals een wetcoat en shampoo met silica, waarschijnlijk iets van een glaze, etc.


Alles staat of valt met een goed was-arsenaal. Grote emmers (veel inhoud) met daarin Grit Guards of vergelijkbaars, juiste shampoo en goede washmitts, droogdoek(en), etc etc.
En dan natuurlijk de juiste methode.

De Bathe+ is eigenlijk een foutje, ik dacht dat dit een gewone shampoo is. Dus de Bathe+ en Wetcoat zijn eigenlijk een beetje dubbelop.
De WoWo Show n Go wil ik uitproberen. Polijsten zie ik nog niet zo zitten. Mijn vader heeft wel een "Polijst"machine maar ik weet niet of dat werkt. is zoiets: https://www.hbm-machines.com/produc...FfN19f0-Q91cagQxfxsOQatsKM9bqmvhoCt5EQAvD_BwE
Ik ga oneffenheden eerst proberen te verbergen en misschien later weghalen.

Klei setje en wax koop ik lokaal zodat ik de VVV bonnen op kan maken :D
 
Ah, op die manier. Bathe+ en Wetcoat kun je prima gebruiken als boostende producten, dus dit is geen weggegooid geld. ;)

Oef, zo'n machientje... Ik zou de polish/glaze handmatig aanbrengen voorlopig. Proberen - Leren. :p
 
Ah, op die manier. Bathe+ en Wetcoat kun je prima gebruiken als boostende producten, dus dit is geen weggegooid geld. ;)

Oef, zo'n machientje... Ik zou de polish/glaze handmatig aanbrengen voorlopig. Proberen - Leren. :p

Ik heb jouw stappenplan een beetje gevolgd qua aanschaf producten. Kan jij aangeven of ik de volgorde goed heb voor de grote wasbeurten?
De 2 wekelijkse wasbeurten hoeven volgens mij alleen wassen, Wetcoat en Rain-X?
Zomer:
1. Wassen met shampoo
2. Drogen
3. Kleien
4. WoWo's Show N Go
5. Wax
6. Gyeon Wetcoat
7. Rain-X

Winter:
1. Wassen met shampoo
2. Drogen
3. Kleien
4. WoWo's Show N Go
5. Gyeon Wetcoat
6. Rain-X
 
Als ''wasbeurt'' zie ik eigenlijk alleen wassen en onderhouden. Dit is de X-wekelijkse wasbeurt, bijvoorbeeld. Dan kan je denken aan:
  1. Prewash aanbrengen. (pH-neutraal of in ieder geval veilig voor LSP's)
  2. Naden en kieren kwasten.
  3. Afspoelen.
  4. Handwas.
  5. Afspoelen.
  6. Boostend product. (Bathe+ foamen of Wetcoat in mijn geval)
  7. Afspoelen.
Eventueel de bandjes opnieuw een likkie dressing, maar dan moeten de banden niet zeiknat zijn natuurlijk. ;)

In mijn ervaring zal een boostend product ook de werking van je trim-dressing, bandendressing, glasproducten en dergelijke verlegen. Deze hoef je dus zeker niet elke wasbeurt opnieuw te doen.

Stel dat je na enkele maanden denkt; ''Hmm... Ik wil eigenlijk de dressings en dergelijke wel weer een nieuw likkie geven. Oh, en dan kan ik meteen een nieuw laagje wax aanbrengen'' ... Dan zou ik de ''grotere wasbeurt'' meteen omgooien naar een flinke beurt waarbij je alles goed reinigt. (IJzerdeeltjes verwijderen met bijv. Non-Ferro, ongelakt kunststof en rubbers/banden goed schoonmaken met een cleaner of APC, lak kleien en een nieuwe beschermlaag aanbrengen, ruiten reinigen en opnieuw in een product, etc)

Om met regelmaat de gaan kleien en glazen, dat lijkt mij zeker niet nodig. Dus enkele malen per jaar alles goed reinigen om alles voor te bereiden op een nieuw laagje whatever en dit resultaat ga je onderhouden met de regelmatige wasbeurten waarbij je om de zoveel tijd lekker een boostend product aanbrengt om alles fris en fruitig te houden. ;)

Als ''grotere beurt'' zie ik dus goed wassen en reinigen, ter voorbereiding op ''alles effe lekker updaten''. Dan kan je denken aan;
  1. Prewash aanbrengen. (Mag een sterk product zijn om GOED te reinigen)
  2. Afspoelen.
  3. Handwas.
  4. Afspoelen
  5. De-ironizer en andere producten voor bijv. teer/hars/pindakaas/etc sprayen.
  6. Trims afnemen met een cleaner of APC.
  7. Goed afspoelen of zelfs opnieuw een prewash/handwas.
  8. Kleien (Drogen vooraf niet nodig, mag op natte auto)
  9. Goed afspoelen of zelfs opnieuw een prewash/handwas.
  10. Drogen.
  11. ... Auto is nu schoon...
Nu kan je op alle materialen (lak/kunststof/rubber/banden/glas/etc) je producten aan gaan brengen. Hoe/wat/wanneer zal je zelf een beetje feeling voor moeten krijgen. Op je eigen manier, maar met de logica in gedachte. ;)



Als je ooit aan polijsten begint, dan kan je de glaze achterwege laten en permanent de glans maken.