• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Beginnersset voor VW Golf VI 2012

Lennertt

Detailing rookie
24 aug 2015
6
0
Ik ben nieuw in deze wereld. Aan het begin van de winter zou ik een DAP900 willen aanschaffen, om de swirls en lichte krassen te verwijderen en de wagen winterklaar te maken.

Ik wil nu al een bestelling plaatsen, om de kosten niet allemaal ineens te doen. Ik wil dit nu dus handmatig gebruiken, maar de producten in de nabije toekomst ook machinaal gebruiken.

Ik heb een zwarte VW Golf VI van 2012.


Deze stappen heb ik samengesteld na wat lezen op het forum, ik heb er ook nog wat vragen bij die ik er tussen zet:


1. WASSEN
Wassen met DJ MTBW shampoo in combinatie met de Monello Washmit, een maatbeker voor de shampoo te meten en 1 Grit guard met emmer. (In die toekomst koop ik een 2de Grit Guard emmer, voorlopig gaat een gewone emmer voor de shampoo moeten voldoen.)

2. KLEIEN
Hiervoor wil ik de Mothers Wax Kit gebruiken. Hier zit detailspray en een MF doek voor de klei af te nemen in.
EDIT: geen kit meer, maar aparte klei omdat ik de spray&wipe ook al koop.

3. DROGEN
De wagen na het kleien afspuiten met de tuinslang en drogen met de Monello Senza Aqua.
EDIT: De 3 kleine doeken van Senza i.p.v. de grote.

4. CLEANER
Poorboys Professional Polish met Monello hand pad white of black. Zou ik beide pads aanschaffen en testen, of heeft dit absoluut geen nut? Voor welke ga ik dan het beste? De witte is hier de beste voor.
Ik las dat de pad best tussentijds proper gemaakt wordt. Ik wil hier de PB APC voor aanschaffen. Mengverhouding 1:1 om de pads tussentijds proper te maken? Of is dit niet nodig? Verhouding 15:1 is beter, maar kan ook met gewoon dreft.
Moet er bij een chemische cleaner de trims worden afgetaped? Dit is aan te raden als je niet voorzichtig bent.
Ik neem aan dat de cleaner moet worden afgenomen. Hier zou ik een Monello Peluche Verde set voor willen kopen. Hiervoor gebruik ik dan de 1e doek.

5. SEALENT OF WAX
Ik twijfel hier nog tussen de Poorboy EX of EX-P als sealent. Ofwel in plaats van de sealent de Collinite 845 wax. Ik wil ze (nog) niet combineren om de kosten te drukken.
Welke van deze raden jullie aan? Is er één van deze ook op ramen te gebruiken?
Het afnemen hiervan gebruik ik dan ook de 2e doek van de Monello Verde van de set.
EDIT: hier kies ik voor de Collinite 845. Deze kan ook op ramen aangebracht worden indien gewenst.

Voor de ramen te poetsen wou ik PB Spray & Wipe aanschaffen, omdat het ook als detailspray bij het kleien kan gebruikt worden als de Mothers op is.
Om deze aan te brengen wil ik de Monello Disco Duo kopen. Moet je dit hierna afvegen, waarschijnlijk wel als in de naam Wipe staat...? Hiervoor neem ik best een MF doek voor glas neem ik aan.


Het interieur wil ik poetsen met de PB Natural Look Dressing, aanbrengen met de tweede Monello Disco Duo Pad.
Moet dit hierna nog afgeveegd worden met een MF doek? Hiervoor gebruik ik dan de 3e doek van de Verde set.
EDIT: PB NL verdunnen 2:1 met demi water.


Indien er opmerkingen zijn, hoor ik het graag!
 
Je hebt je lekker ingelezen zie ik!

je hebt tenminste een mooi lijstje samen gesteld met allemaal mooi producten!

de washmitt en droog doek zijn heel goed... Maar als je toch nieuw gaat kopen zal ik persoonlijk naar de gyeon variant kijken... Net iets fijner!

Wax sealent zijn beide goed! Ik gebruik zelf graag collinite... Ik weet niet wat voor kleur de golf is... Op de donkere lakken vind ik de 915 weer net iets mooier :)

succes!
 
Hey Lennert,

Ik heb recent 2 á 3 beginnerpakket-adviezen gegeven in andere topics. Jij daarentegen, heb je behoorlijk goed ingelezen!


1. WASSEN
Niks aan op te merken.


2. KLEIEN
Zoals je op het einde van je post aangeeft wil je de Spray&Wipe gaan gebruiken wanneer de spray van Mothers op is. (Mothers Klei Kit (160gr) - €30,-)
Ik kan je aanraden om de losse Monello Klei (250gr - €18,-) te bestellen en de PB's Spray&Wipe in de gewenste hoeveelheid.
Zo heb je méér klei voor je geld en een goede detailerspray die voor onvoorstelbaar veel dingen te gebruiken is.
(Ok, je levert een MF-doekje in, maar je hebt toch al goede uit je Peluche Verde set)



3. DROGEN
Ik spoel ná het kleien de auto eigenlijk nooit af. Wél na het wassen. Daarvoor gebruik ik eveneens de Monello Senza Aqua, maar dan de kleinere variant. (1-2 per auto)
Over de droogdoek van Gyeon kan ik niks zeggen, maar ik geloof dat zij beiden simpelweg goed zijn.


4. CLEANER
Ik breng een cleaner aan met mijn DAP. Dit doe ik op de witte pad en deze heeft een lichte cuttingfactor. De Monello Pads die jij bedoeld zijn, denk ik, de Easy Detailing Finishing Hand Pad - Black en de Easy Detailing Finishing Hand Pad - White. Ik heb hier geen ervaring mee, maar de omschrijvingen lijken op elkaar en geven aan dat ze er voor geschikt zijn.

Ik maak mijn pads, dus de foam pads voor op de DAP, schoon met warm water en Dreft. Dit werkt prima. Ik heb het eigenlijk nog nooit met APC gedaan, maar het lijkt mij dat dit wel kan. Een verhouding van 1:1 lijkt mij wat te puur, ik doe zelfs motorruimtes met minder.
Overigens heb ik de PB's APC+D ook en heb hier met volle tevredenheid de motorruimte en interieur meer schoongemaakt met 1:10. Mooi spul om er bij te hebben, vele doeleinden.

Het afplakken bij het gebruik van een cleaner kan ik zo 1-2-3 niks over zeggen. Het lijkt mij dat dit inderdaad kan vlekken, maar dit weet ik niet zeker.

Een cleaner moet inderdaad worden afgenomen. En de doeken uit de Peluche Verde set zijn uitstekende doeken waar ik vrijwel alles mee doe.
Extra doeken zijn altijd handig, maar is niet noodzakelijk.



5. SEALENT OF WAX
Ikzelf gebruik de Collinite 845. Dit is een hybride wax die veel voordelen heeft; Goede bescherming, lange standtijd, kan je in 2 lagen opbrengen, verwerkt makkelijk, is zuinig in gebruik, veelzijdig en dit alles tegen een scherpe prijs. Prijs-kwaliteit is uitstekend.

Voor het gebruik op ramen kan ik je niets zeggen. Ik heb dit zelf nog nooit geprobeerd omdat het idee van een wax op je ramen niet zo logisch klinkt, maar wie weet.
Ik gebruik voor de ramen simpelweg de Spray&Wipe en als de ramen écht vies zijn dan ontvet ik ze eerst met die APC+D.
Wanneer ik ook nog is een product als Rain-X wil opzetten, dan gebruik ik ook een
ramenreiniger van Dodo Juice.



Om de ramen te poetsen kan je dus simpelweg Spray&Wipe gebruiken. Dit hoef je NIET aan te brengen met een speciale applicator. Je kan dit spul simpelweg op je raam of doek spuiten en met je MF-doekje poetsen/afnemen. Een doek speciaal voor glas vind ik persoonlijk dus overbodig.

Dit vind ik trouwens ook bij het gebruik van een dressing. Hierbij gebruik ik van die goedkope MF-doekjes van de action. Hiermee smeer ik het in en neem het met een andere weer af.
De PB's Natural Look hoor ik goede berichten over.

Gebruik dus je Peluche Verde doeken als zijnde je ''goede'' doeken en die goedkope doekjes als de hoerige doekjes waar je vieze klusjes en simpele klusjes mee doet.


''Dit is mijn uitspraak, daar moet u het mee doen.''

- Rijdend en slechter - De Rijdende Rechter -



Greetz
 
Laatst bewerkt door een moderator:
De Monello Klei is inderdaad goedkoper, maar kan deze geen marring achterlaten? DIk dacht dat dit een medium klei is, en Mothers een zachte. Aangezien ik nog geen DAP heb, wil ik het risico op maaring niet lopen.


Een kleinere droogdoek lijkt me misschien wel makkelijker ja! De grote doek kan 2,5kg water opnemen, dan wordt hij dus al zwaar en onhandig!


Als je de cleaner met de DAP op een witte pad aanbrengt, ga ik ook enkel de witte handpad kopen. Ik denk dat een lichte cutting toch wat meer helpt, of is dit niet omdat het een chemische cleaner is?

Iemand anders een idee als de trim best afgeplakt wordt met gebruik van een cleaner?


De applicators kunnen dan weer uit het lijstje. Scheelt toch alweer 10 euro!


Heeft er misschien iemand ervaring met wax/sealent op de ramen? Ik dacht dat ik hier ergens op het forum over gelezen had, maar ik weet het niet zeker.
 
Ivm de cleaner: zal voor een deel ook afhangen van welke cleaner je wil gebruiken. Ik gebruik Poorboys Professional Polish en hiermee heb ik nog geen problemen gehad met mijn trims (is volgens de omschrijving ook op plastiek, chrome, enz te gebruiken). Daarnaast zal je de cleaner met de hand aanbrengen aangezien je geen DAP hebt. In dat geval lijkt me afplakken wat overkill. Met de hand kan je wel met wat voorzichtigheid de trims ontwijken.

En de witte pad is inderdaad hier het beste voor.
 
Hey Lennert,

Ik heb zelf de Monello Klei en zorg er altijd voor dat ik voldoende Spray&Wipe opspuit. Tot op heden heb ik ook nog geen marring ontdenkt op mijn donkerblauwe auto.

De grote Senza Aqua staat erom bekend dat je een hele sedan er mee kan drogen. Ik heb echter de trio set gekozen omdat ik meer doek had voor mijn geld. Mocht er na het wassen nog wat licht vuil opgedroogd zijn achtergebleven, haal ik dit toch weer weg wanneer ik de hele auto nog effe naloop met Spray&Wipe op mijn doek.

Ikzelf gebruik ook de Pro Polish van PB en heb eigenlijk nog nooit een auto alleen gecleaned. Tot op heden heb ik altijd gepolijst. Maar zoals Oblivion11 aangeeft kan het ook op plastic gebruikt worden en zal het dus hoogstwaarschijnlijk niet vlekken.
Maar, je zou zowiezo de boel kunnen afplakken om gewoon zeker te zijn van enige verontreiniging. Denk hierbij aan het waxen en ook glazen.

Een glaze is trouwens wat ik niet heb opgemerkt in je lijstje. Dit is een stap die, zeker bij handmatig werken, een goede aanvulling zou kunnen zijn.
Een glaze die vaak voorbij komt is de PB's Black Hole voor donkere kleuren en de White Diamond voor lichte kleuren. Zullen overigens allebei prima werken op alle kleuren, maar waarscijnlijk net wat beter op de specifieke kleuren.\
Ikzelf gebruik de Lime Prime Lite - Cleaner Glaze waar dus, net zoals bij de PB-versie, ook al een lichte cleaner in zit.


Wat betreft een wax of sealer op ramen; Ik heb dit ook ergens gelezen, over de Collinite 845 op de ramen. Iemand zou dit testen, maar heb er eigenlijk niks meer over gehoord.
Volgens mij was dit in de Collinite Topic.



Greetz
 
Turtlewax RainKleer... Kost een 10tje uit mn hoofd... En ik vind het nog beter dan RainX.... Ik zou dat gewoon lekker op je ramen smeren ;)
 
Prof polish kun je ook je ramen mee cleanen. Trims zou ik zeker ff aftapen. PB NL look is goed spul ikzelf verdun em 2dl NL look en 1 dl demi water dan is ie egaler aan te brengen.
Als klei gebruik ik Dodo juice supernatural clay fine icm Ddj born slippy deze laatste kun je als concentraat voordelig aanschaffen. Mothers is goede klei maar ik vind die SN clay de meest fijne klei om mee te werken tot nu toe.
 
Let wel op met DJ born slippy. Is zeperig en sommige kleisoorten (inclusief de Mothers) kunnen dar niet tegen en vallen uit elkaar.

Daarnaast zou ik je aanraden meteen wel een DAP900 te kopen als je serieus wilt gaan detailen. Waarom? Omdat VAG lakken (dus ook de Golf GTI) hard zijn en je met de hand 0,0 (nou misschien 0,5) correctie gaat halen en je handen er aan het einde van de dag afvallen. Nu heb je met de SSD nog korting op de DAP.
 
Toch wat aanpassingen doen in mijn bestellijstje dan:

De Mothers klei kit vervangen door gewoon een stuk klei apart (vb. Monello, deze is wel tijdelijk niet leverbaar, misschien DDJ SN clay in de plaats?).
Een grotere bus Spray&Wipe om ook te kleien. Ik las dat deze kan verdunt worden verhouding 1:1 hiervoor.
Ook een lege fles met sprayer kopen dan (3x set van Monello).

Voor te drogen 3 kleinere Senza doeken i.p.v. 1 grote.

Voor de cleaner heb ik nog wat zitten lezen, en ik twijfel nu tussen de PB Prof cleaner, DDJ Lime Prime (Lite) en de Rejuventa. Welke hebben jullie voorkeur?
Dit met de hand aanbrengen nogsteeds, met de witte pad. Ofwel met een MF pad (hangt van het product dat ik kies af).

Omdat je deze pad ook gewoon met dreft kan reinigen, heb ik de APC niet echt nodig. Ik las dat dit wel vaak in het interieur gebruikt wordt. Hoe gebruiken jullie dit? Is dit de moeite om het te bestellen?

Voor wax ga ik toch voor collinite 845 gaan, dan kan ik het ook eens op de ramen proberen.

Voor het interieur PB Natural look, maar dan verdunnen 2:1 met demi water.
 
Ddj lime prime is makkelijker in het gebruik dan de Lime Prime lite versie ,dun aanbrengen is belangrijk dit is een cleaner welke glaze oliën achterlaat.
Af Rejuvinate is ook een cleaner met korrel welke ook glaze oliën achterlaat. Wel in bezit echter nog niet gebruikt maar schijnt makkelijk te verwerken te zijn.
Af Tough Prep paint renovator heb ik wel gebruikt en is erg fijn spul. Ik neem aan dat deze geen oliën achterlaat maar dat weet ik niet zeker. Je leest er weinig over maar ik vind het een aanrader
PB prof polish is een veelzijdige cleaner voor je lak maar bv ook je ramen en "chromen" delen van de auto. Fijn spul om te gebruiken .
 
Ik zal toch zeker wel een grote droogdoek nemen! Ik heb ze beide maar de kleine droogdoeken halen het qua droogvermogeb in de verste verte niet bij de grote!

Ze zijn leuk voor sponningen en dergelijke maar niet on je hele auto mee te doen.
 
APC is ook wel heel handig om er bij te hebben hoor! Denk aan sponningen, kieren... Motorruimte... Elke (beetje) detailer heeft het wel in huis!
 
  • Leuk
Reactions: bros