• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Beginnersvraag mbt waxfrequentie

AutoHenk

Detailing addict
9 jun 2016
53
50
De huidige status is dat ik mijn VW Polo van 2011, maximaal 2 keer per jaar was met Meg's Goldclass, that's it.

Ik probeer mijn leven te beteren en hem minimaal 1x per maand te wassen, en wanneer nodig te beschermen. De eerste stap is gezet, daar ik hem 4 weken geleden heb gewassen, en in de NXT 2.0 heb gezet.
Volgende week wil ik de auto weer wassen, "moet" ik hem nu weer waxen na het wassen? of zal enkel wassen volstaan.
Is het anderzijds aan te raden bijv. Gyeon wetcoat te gebruiken na het wassen volgende week om zo een 4 weken bescherming te geven? of kan ik dit beter laten en hem over een maand weer in de NXT 2.0 zetten.

maw: heeft het "zin" om volgende week weer NXT 2.0 te gebruiken, of zal bijv. Gyeon Wetcoat volstaan of zal de NXT 2.0 zijn werk nog een maand doen om deze vervolgens weer te gebruiken over 4 weken (dus alleen wassen deze keer).

Bedankt!
 
In mijn optiek is NXT niet veel anders dan WetCoat qua bescherming en standtijd. Niks moet en alles mag. Ik zou er lekker mee spelen. De ene keer de NXT erop smeren, andere keer WetCoat gebruiken. Op deze manier kom je erachter welke producten je prettig vindt qua verwerking, standtijd, glans e.d. en je kunt ook nog eens wat anders proberen
 
Of je na het wassen weer moet waxen is afhankelijk van of je je wax de vorige keer goed heb aangebracht en wat voor shampoo je bruikt. Je hebt ook wax onvriendelijke shampoo's.
Persoonlijk trek ik mij niet zo veel aan vd standtijd omdat ik het gewoon leuk vind om te waxen. Ik denk dat het iig zeker geen kwaad kan. Maar zoals je zelf al aangeeft,dat je er niet zoveel tijd aan besteed. zorg dat de voorbereiding goed is en dan zou een wax het makkelijk moeten kunnen houden.
Je ziet het vaak al aan de afstotend heid/duppels.


Edit@ Istnogferrari was me voor
 
Bedankt!

Onderstaand mijn lijstje voor deze wasronde. Klinkt deze een beetje goed?

Exterieur:
- Afspuiten met HD reiniger
- Velgen inspuiten en borstelen met velgenreiniger van de Action :pensive: (geen commentaar ;), als de fles leeg is kijk ik voor wat anders)
- Auto helemaal inspuiten met Monello non Ferro (heeft dit zin? en haal ik hiermee mijn waxlaag weg? deze zit momenteel in mijn te bestellen winkelmandje).
- Afspuiten met HD reiniger
- Auto wassen met Meguiars Goldclass i.c.m Super Thick Wash Mitt
- Afspuiten met HD reiniger
- Auto inspuiten met Gyeon Wetcoat
- Afspuiten met HD reiniger
- Auto drogen met Meguiars watermagnet (of heeft dit geen nut meer door het gebruiken van de wetcoat?)
- Ramen reinigen met Meguiars Glass Cleaner
- Ramen behandelen met Rain X. (is dit de beste keuze? deze zit momenteel in mijn te bestellen winkelmandje).

Interieur:
- Spullen/matten eruit en interieur stofzuigen
- De kunststof delen etc. inspuiten met Poorboys World - All purpose Cleaner & degreaser. (is dit de beste keuze? deze zit momenteel in mijn te bestellen winkelmandje).
- De kunststof delen behandelen met Poorboys world Natural look dressing i.c.m Dodo Juice mister pink.
- Ramen reinigen met Meguiars Glass Cleaner
 
  • Leuk
Reactions: GiuliettaQV
Auto helemaal inspuiten met Monello non Ferro (heeft dit zin? en haal ik hiermee mijn waxlaag weg? deze zit momenteel in mijn te bestellen winkelmandje).

Dit is veilig voor je wac. En of het zin heeft zie je als je het gebruikt ;)

Auto drogen met Meguiars watermagnet (of heeft dit geen nut meer door het gebruiken van de wetcoat?)

WetCoat is geen droogmiddel, je zult nog wel moeten drogen maar er zal echt weinig water op je auto over blijven na WetCoat.

Ramen behandelen met Rain X. (is dit de beste keuze? deze zit momenteel in mijn te bestellen winkelmandje).

Geen ervaring met RainX. Zijn hier veel tevreden over Turtle Wax, zelf erg tevreden over DJ Glass Sealant. Moeilijker aan te brengen maar veel langere standtijd.
 
Hey Henk,

Ik zie dat niemand het nog gezegd heeft, maar mijn eerste advies zou zijn om de NXT te vervangen voor iets waar je wat aan hebt. Denk aan een wax van Collinite, zoals de vloeibare ''845'' of de vaste ''476s''.Waxen kosten iets meer als twee tientjes, de standtijd is enkele maanden en met één fles/pot kan je LANG doen. De verwerking is lekker simpel en je moet redelijk gek doen wil het in de soep lopen. (Oorzaak #1, zoals bij vrijwel elke wax; Te dik gesmeerd. Uitwrijven word dan buffelen)


- Velgen inspuiten en borstelen met velgenreiniger van de Action :pensive: (geen commentaar ;), als de fles leeg is kijk ik voor wat anders)
- Auto helemaal inspuiten met Monello non Ferro (heeft dit zin? en haal ik hiermee mijn waxlaag weg?
- Afspuiten met HD reiniger
Als het goedje van de Action prima zijn werk doet, kan je hem er lekker bijhouden. Echter, de Non-Ferro is een ijzerverwijderaar die als bijkomstigheid ook nog eens een goede reinigende werking heeft. Je zou dus zo-nu-en-dan de boel goed kunnen reinigen + ontijzeren met Non-Ferro, de velgen in de bovenstaande wax zetten en bijhouden met en velgenreiniger. (Maar.. Ik denk niet dat de velgenreiniger van de Acton heel vriendelijk zal zijn voor je wax...)
De Non-Ferro is te her-activeren middels water. Als ik het op de lak gebruik, dan verbruik ik aardig wat product. Een manier om effectiever om te gaan met het product én het verbruik, kan je een paneel enkele sprays geven en vervolgens met een natte washandschoen de boel verdelen en later met wat water enigszins inwrijven.

- Auto drogen met Meguiars watermagnet (of heeft dit geen nut meer door het gebruiken van de wetcoat?)
Door de wetcoat af te spuiten met een HD blaas je het overtollige product weg en verdeel je het. Het spul zal al snel hechten op de lak. Wanneer je vervolgens de hele auto hebt afgespoten en klaar bent, kan je met een open tuinslang de boel afspoelen en in feite 90% van het water van de auto af laten vloeien. Vervolgens kan je de overgebleven plekken drogen.

- Ramen behandelen met Rain X. (is dit de beste keuze? .
Tja, de BESTE keuze is een glascoating, maar dit vergt de nodige voorbereiding, verwerking en kost ook een stukkie meer. De werking is dan ook vele malen langer. Iets simpels als RainX of Rainkleer is dan een prima optie als je het minder drastisch wilt doen.

De kunststof delen etc. inspuiten met Poorboys World - All purpose Cleaner & degreaser. (is dit de beste keuze?
De kunststof delen behandelen met Poorboys world Natural look dressing i.c.m Dodo Juice mister pink.
De APC van Poorboys is wat ik zelf ook gebruik en wat ook mijn voorkeur heeft. Hiermee kan je met een vrij lage verhouding de boel goed schoonmaken. Nadien goed afnemen met een natte doek of afspoelen en dan lekker een dressing zoals Natural Look. Maaarrrr... Natural Look zou ik alleen in het interieur gebruiken. Voor het exterieur zou ik je iets aanraden zoals AutoFinesse - Revive omdat deze zich beter houdt in de open lucht. Regenbuien, wasbeurten en dergelijke kan dit product beter mee omgaan.



Greeeetz
 
Laatst bewerkt:
Bedankt allen!

Het is deze ronde het volgende geworden:

1 100712 Poorboys World - Bio-Degradable All Purpose Cleaner & Degreaser - 946ml
1 102671 Monello - Non-Ferro - Met verbeterde sprayer - 500ml
1 103092 Gyeon - Q²M Wetcoat - 1000ml
1 103651 Rain-X - Rain-X Anti-Regen - 500ml

De volgende ronde worden de Collinite 845, nieuwe pads en doeken.
Mijn laatste bestelling stamde uit 2008, de pads en doeken waren behoorlijk versleten dus die zijn weggegooid;) De NXT 2.0 zal ik dan aan een goed doel schenken :)
 
  • Leuk
Reactions: Istnogferarie
Wat ik je aan zou raden is als je de volgende keer de auto gewassen hebt en ook een behandeling met Non Ferro hebt behandeld, de auto ook te kleien: dan haal je heel veel extra vuil van de lak, wat je met wassen niet weg krijgt. Daarna ontvetten, en dan bescherming (wax/coat) er op zetten, die dan ook veel langer blijft zitten. Een waxlaag kun je dan een volgende keer boosten door een shampoo met toegevoegde wax (carnauba) te gebruiken, en dan hoef voorlopig ook niet opnieuw een waxlaag aan te brengen. Zo hou je het voor jezelf leuk, zonder direct elke wasbeurt veel tijd kwijt te zijn.
 
Maakt het kleien geen swirls/krassen waardoor ik zou moeten kleien na het polijsten?
Er blijven idd altijd spikkeltjes/plekjes zitten na het wassen, maar ik durfde niet te kleien omdat ik in de veronderstelling was dat ik hierna persen moet polijsten.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Je bedoelt polijsten na het kleien. :p

Wanneer jij een vrij milde (zachte) klei gebruikt i.c.m. voldoende glijmiddel, dan veroorzaak je geen rare fratsen. ;) Ik gebruik zelf de Monello - Dolce Verde + Dodo Juice - Born Slippy en heb nog nooit marring of krassen gezien. (Er is zelfs nog zachtere klei, van bijv. Dodo Juice)
 
haha idd, ik bedoelde idd polijsten na het kleien.
Thx voor de product-tip! die gaan mee besteld worden op 1 sept :)

Zou de " Born slippy Clay lube - spray 500 ml voldoende zijn? (ik heb een VW polo)
 
Hier ook de Monello Verde als favoriete klei, en nog nooit iets van marring gezien. Lube die ik gebruik is Poorboys Spray & Wipe die ik verdun tot 1:1.
 
Als je de Born Slippy neemt, kies dan het concentraat. ;) Uit mijn hoofd; €9,00 voor 2,5L glijmiddel. (Kleinste verpakking)

500ml zou genoeg kunnen zijn, maar ik ben zelf altijd lekker gulzig met het glijmiddel en ga dan al snel richting 6-700ml. (Met name als ik een goede lak klei en niet meer ga polijsten)
 
thx voor de tips! ik heb de concentrate in mijn winkelmandje gelegd. kost evenveel als de 500 ml spray, maar is 5 x zoveel. :cool:
 
om de collinite 845 uit te wrijven heb ik de "Peluche Bianco Trio 45x65cm" op het oog.
Is dit een goede keuze om aan mijn arsenaal toe te voegen, of zijn er andere aanraders?

Of de Senza Bordi Trio Edgeless Towels 45x45 CM? (kosten hetzelfde)
 
De Bianco's zijn goede doeken, inderdaad. Net als de Verde'all-round doeken.

De Senza Bordi's zijn edgeless doeken en dit zijn ook fijne doeken, maar mijn voorkeur heeft het om wax af te nemen met wat fluffier doeken, zeg maar. :p Gebruik hiervoor de zijde met de lange vezels, want deze ''snijden'' meer en nemen dus meer op/af.