• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

beginnersvragen

DElswijk

Detailing rookie
30 jan 2019
11
15
Hallo mensen, ik heb wat beginnersvragen, ik hoop dat jullie mij hierbij kunnen hepen.
Ik ben pas net een beetje aan het snuffelen aan deze hobby, dus vergeef me als deze vragen wat dom overkomen :innocent:
Allereerst, ik heb een numatic george gekocht voor het stof in mijn interieur, maar kan ik hier in poorboys apc gebruiken? Ik hoor betere verhalen over Valet Pro Carpet Cleaner, maar betekend dit dat poorboys apc door de george gooien weggegooid geld is?
Ik zie vaak verdunnings vergelijkingen bij producten staan (1:1, 1:5, 1:7 etc.), maar bedoelen ze dat in delen of in percentages? Dus wordt er bij een verdunning van 1:5, 1 deel schoonmaakvloeistof en 5 delen water, of juist 1 van de 5 delen (dus 20%) chemicaliën?
Ik ben ook erg geïnteresseerd in waterless washes aangezien ik geen eigen parkeerplaats of garage heb. Ik zit nu vooral te kijken naar die van poorboys, maar klopt het dat dit geen concentraat is? Hier hoeft dus niets verdunt te worden toch? Ook ben ik erg benieuwd hoe goed de spray & wipe het doet op sterk verontreinigde velgen.
Ik hoop veel van jullie te leren en ik ga binnenkort mijn BMW 728i aanpakken met de waterless wash, dus hier zal ik wel een fotocollage van maken voor op het forum!
 
Allereerst een waterless wash van geen enkel merk is een aanrader bij sterke vervuiling. Een waterlesh wash is bedoeld voor een auto die nauwelijks vervuild is, bijvoorbeeld als een auto alleen een ritje naar een meeting heeft gemaakt, en er dan netjes bij moet staan.

Ik zou geen APC in de George mikken: sommige merken extractors zijn vrij gevoelig voor 'rare' bekledingsreinigers. Ik heb zelf diverse interieurs met de verdunde "interior shampoo van Autoglym" aangepakt, en daar zeer tevreden over. Tegenwoordig heeft het volgens mij een iets andere naam.

Even nagezocht: is nog dezelfde naam.
 
Ik meen dat de meeste APC's flink schuimen in een extractor. Dan kan je beter even verdiepen in specifieke producten die er voor bedoeld zijn. :D

1:1 = 1 deel product / 1 deel water.
1:8 = 1 deel product / 8 delen water.

Meen trouwens wel te herinneren dat bijv. Dodo Juice het anders doet. (Of juist ik) Er word dan uitgegaan van "1 deel van de 8 in totaal".

En zoals gezegd: Waterless wash... Meh, dat zou ik alleen doen als de auto al schoon was en ik de boel effe wil opfrissen ofso. :p In mijn beleving is wassen zonder water vragen om problemen.
 
Laatst bewerkt:
Van Megs is er een niet schuimende APC variant voor in een extractor. Ik heb zelf ook PB carpet cleaner en die valt ook niet tegen.
Waterless wash tja wie weet heeft het voordelen maar zelf denk ik dat water HET belangrijkste is binnen het detailen.
Waarom koop je niet 2 afsluitbare emmers+gritguards en was je de auto bij een wasbox?
 
Ik was zelf erg onder de indruk van de verschillende waterless wash filmpjes op youtube, zeker die van AMMO en Chemical Guys. Jammer dat AMMO niet echt te krijgen is in Nederland, dat spul ziet er erg goed uit. Wat denken jullie trouwens over het exterieur van een auto stoomreinigen en dan de waterless wash erover? Dan is de meeste vervuiling er al af toch?
 
Ik zou geen APC in de George mikken: sommige merken extractors zijn vrij gevoelig voor 'rare' bekledingsreinigers.

Dat heb ik nog nooit gehoord. Gevoelig in welke zin? Ook voor de Carpet Cleaner van Valet pro?

1:1 = 1 deel water / 1 deel product.
1:8 = 1 deel water / 8 delen product

Als je 1:8 verdunt houdt dat toch in dat je één deel product aanvult met acht delen water?
Anders zijn de maten op meerdere spuitflessen (o.a. Monello) ook niet logisch :p
 
Ik doe altijd heet water in George...
Het te behandelen oppervlak spray ik in met verdunde (1:30) Carpet Cleaner, agiteer het met een paardenharen borstel en spoel uit met George.
Werkt naar mijn idee doeltreffender dan wanneer je het sopje in George gooit...
 
  • Leuk
Reactions: Dibbuz
Dat heb ik nog nooit gehoord. Gevoelig in welke zin? Ook voor de Carpet Cleaner van Valet pro?

In die zin dat ik een verhuurder van extractors sprak, die aangaf dat het 2x gebeurd was dat hij een apparaat kapot terug kreeg, doordat er schoonmaakmiddelen gebruikt waren, waar de extractor niet tegen kon. Denk hierbij aan bijvoorbeeld rubberafdichtingen die kapot gaan, waardoor de electromotor watergekoeld werd.
 
Ik gooi wel altijd een beetje Valet pro carpet cleaner in de extractor.

Als ik me niet vergis raad de fabrikant dit ook aan, maar dan hun eigen product natuurlijk.

Hij doet het tenminste nog prima.

Waterless wash is schelden in mijn kerk.
 
In die zin dat ik een verhuurder van extractors sprak, die aangaf dat het 2x gebeurd was dat hij een apparaat kapot terug kreeg, doordat er schoonmaakmiddelen gebruikt waren, waar de extractor niet tegen kon. Denk hierbij aan bijvoorbeeld rubberafdichtingen die kapot gaan, waardoor de electromotor watergekoeld werd.

Ah okee, dan ga ik het risico niet nemen. Dan verdun ik de Valet Pro wel in een spuitflesje en zuig ik het uit met de extractor.
Zou het, als ik het verdun naar 1:80, en hierna ook nog bijspray met de sprayer van de extractor, nog steeds de zelfde (reinigende) werking hebben? Of maakt dat niet uit omdat het product toch al is ingetrokken?
 
@Giltix Voor de Valet Pro Carpet cleaner of je in dit opzicht niet bang te zijn, maar er zijn ook mensen die bijvoorbeeld agressieve APC's voor het huishouden gebruiken (denk aan een merk als HG), en als de combinatie van kunststof/rubber met de chemicaliën in de reiniger niet goed samen gaat kan dat serieuze gevolgen hebben. Overigens als je een geconcentreerd middel in je extractor doet: dit middel éérst verdunnen en dan pas in de extractor gieten: geconcentreerde middelen kunnen nog wel eens vernietigend zijn voor kunststoffen. In het verleden op het werk ooit gehad bij een doseerinstallatie, waar elke 5 weken de kunststofslangen vernieuwd werden (omdat ze anders in week 6 gingen lekken) vanwege een geconcentreerd middel met pH13,5 dat er in zat.
 
  • Leuk
Reactions: Giltix