• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

beginnersvragen

Acc_Focus

Detailing rookie
21 jun 2010
489
0
hello,

na lang meelezen heb ik een paar prangende beginnersvragen,
ik hoop dat de meer ervaren gebruikers mij hiermee kunnen helpen, en me voor men onkunde niet afschieten :cool:

-kan je met machinaal polijsten(laat ons zeggen met ssr3) te lang werken en hierdoor lakschade oplopen? voor zover ik begrepen heb verdwijnt de schuurkorel stilaan en blijft er enkel een soort olie over? maar kan het hierna dan nog kwaad dat je daarmee voortwerkt?

-ik heb heel mijn interieur een goede 2 weken geleden ontvet en gekuist met PB apc en daarna terug op topniveau gebracht met PB natural look, is het nu de bedoeling dat ik elke keer ik men auto proper maak dit herhaal? want ik heb al eens een plekje verwijderd met wat water en hierdoor kreeg ik terug een matte/doffe plek die ik dan maar lokaal terug behandeld heb met natural look.
of kan ik het de volgende keer gewoon afstoffen en natural look herhalen zonder eerst met de apc aan de slag te gaan?

-ikzelf heb een lederen interieur, en ben hier best trots op ook, dus om deze reden zou ik een leder geur willen in de wagen. maar blijven de duurdere geuren(een gliptone of eentje van PB) ook continu in de wagen hangen? ik weet uit men vorige wagens en uit bijna alle wagens van kennissen dat als ze zo een goedkoop hangertje hebben, dit verwijderen, je nog MAANDEN ern de geur waar kan nemen. is dit ook zo met de betere geuren? want zou eventueel wel eens willen afwisselen, winter echte leder geur en in de zomer appeltjes of zo? rofl ik zou dit aanbrengen of een stukje stof dat ik onder men zetel bevestig met een tyrip bandje of zo... dan zit het al zeker niet echt IN het interieur, en hoop ik niet na 3 geuren een kakafonie te hebben.

-hoe slecht is een standaard ruitenwisservloeistof voor je waxlaag? ben momenteel zeer tevreden van een productje dat ik een hele tijd geleden in den Aldi gekocht heb, ruikt lekker en werkt vlotjes/streeploos. maar om je waxlaag echt te behouden moet je dan een bepaald product gebruiken? of is het bij de echte detailers/auto liefhebbers zo dat ze nooit ruitenwisservloeistof gebruiken? (ook niet om zoals mijn super broertje op de autostrade bumperklevers of afstand te houden....1 keer sproeien en ze nemen afstand w^^w )

-heb bij mijn vorige bestelling een flesje rainX bijbesteld. dit werkt dus echt voor de ongelovige onder ons! het zit nu al 4 dagen op mijn wagen en totaal geen regen gezien :D
nee even alle gekheid op een stokje: kan je dit LAYEREN? dus in laagjes aanbrengen? heb de indruk dat dit ook zeer fijne krasje verdoezeld in je ramen, dus mss met een paar lagen dat het ook iets diepere krassen opvult? (let met rainX wel op dat je je padjes waarmee je het aanbrengt/oppoetst ZEER goed reinigt DIRECT na het aanbrengen, had hiermee 1 dag gewacht en men volledige schuimpad-standaard CC foampadje- was opgelost, het viel uit elkaar als je het vastnam, echt wel een leuk gezicht en zeker een aanrader als je van experimenteren houd en een versleten pad thuis hebt liggen + rainX, zeker het proberen waard :p )

-hoe verwijder je wax/sealent/glaze van je wagen?
ik ben nu al een paar weken aan het experimenteren met alles wat mondjesmaat toekomt van CC, eerst had ik enkel vloeibare wax van meguiars, hierover had ik gelezen dat dit na een kleibeurt volledig weg zou zijn, dus een kleibeurt verder is deze verwijderd(?) maar nu ben ik een beetje aan het stoeien met PB white diamond, exP, en de vloeibare wax van meguiars, onder stoeien versta ik dus eens een paneeltje testen, 1of2 laagjes white diamond, 1of2laagjes exP, 1of2laagjes wax en dit eventueel 2 tegen elkaar liggende panelen(deur / gardebou bvb) om dan het verschil te kunnen beoordelen tussen de verschillende combi's
maar binnenkort heb ik verlof en wil ik mijn wagen ineens volledig detailen maar hoe gaan al die oude lagen opvulsel(fillers van de white diamond,) sealants waxen etc er terug af? zonder elke keer terug te moeten kleien(aangezien ik gelezen heb dat dit marring kan geven ben ik hier best behoudzaam voor aangezien ik nog niet in het bezit ben van een dap, probeer ik mijn klei kunsten zoveel mogelijk te beperken,)

-bestaan er middeltjes om het zwarte metaal van je ruiterwisserarm terug op kleur te brengen? deze zijn nu grauw zwart/grijs. en daar ik juist al mijn trims in de trilm restorer gezet heb vallen men ruitenwissers extra hard op 8-o

-hoe veel risico loop je op het ver*$^ùµ$^van je stoffen dak als je dit reinigt met een zeer lichte apc oplossing en een paardenharenborstel(heb deze borstel nog nooit vast gehad of gezien in het echt dus ik weet niet hoe hard/zacht paardenhaar is)?
ik heb de indruk dat je dak bij het minste als een gek gaat pluizen...klopt dit ook? of heb ik teveel angst om het te proberen? ervaringen en voor/na 50/50 pics zijn ZEER welkom $$)


bij deze ga ik het even houden! alvast bedankt voor het eventueel lezen, en nog harder bedankt moest je op 1 van de vragen een antwoord weten en dit ook deelt.
ben een beginnende detailer, ga nooit een pro worden maar semi moet lukken, zeker als ik de bovenstaande vragen beantwoord zie :-b maar heb tevens zoveel schrik om mijn favoriete auto'tje op de een of andere manier pijn te doen :schaam
 
Je kan met een té grove combinatie van pads en polijstmiddel inderdaad door de lak heen gaan. Dus nooit met een té grove combinatie beginnen.

-

Het interieur hoef je niet elke week schoon te maken met APC. Gewoon het interieur afnemen met een doekje volstaat.
Je kan voor het oog het interieur behandelen met PB Natural Look

-

Geur... tsja, ieder z'n ding. Ik ben absoluut géén fan van geurtjes in de auto :-&
Het moet gewoon zo 'natuurlijk' mogelijk ruiken.
Al die zogenaamde geurtjes wekken bij mij altijd het vermoeden op dat men iets te verbergen heeft.... :grinning:
Maar goed, je kan bijvoorbeeld een Gliptone geurhangertje of een Poorboys World geurtje gebruiken. Spray dit ónder de stoel of onder de vloermatjes.

-

Ruitenwisservloeistof stript je waxlaag. Waarom denk je dat vuiligheid van je ramen verdwijnt hierdoor?
Ik probeer zo weinig mogelijk de ruitenwissers en vloeistof te gebruiken. De ramen van mijn auto zijn behandeld met een daarvoor geschikt produkt.

-

Wax/glaze/sealent kun je verwijderen door te kleien of een paintcleaner te gebruiken.
Ook overdoseren van shampoo stript je wax/glaze/sealent.
By the way, een glaze op zich biedt weinig bescherming, een regenbui is al voldoende om deze weg te spoelen....

-

Voor de ruitenwisserarmen, of overspuiten of gewoon behandelen met PB Trim Restorer.

-

Voor het onderhouden van een stoffen dak, gebruik je gezonde verstand. Een reinigingsmiddel opspuiten, inwerken met een zachte borstel en afspoelen met water.
Wel daarna behandelen met een daarvoor geschikt produkt om het weer waterafstotend te maken.

-