• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Begrippenlijst

DKBM

Detailing guru
14 jun 2008
2.144
133
45
Sassenheim
Voor de nieuwkomers onder de detailers gaat er hele nieuwe wereld open op een forum als dit, vol ook met begrippen. Logische begrippen voor ervaren en doorgewinterde detailers, maar misschien voor nieuwkomers nog abacadabra. Zou het niet handig zijn om een soort begrippenlijst te maken? Bij voorkeur met foto's ter verduidelijking, zonder overigens te vervallen in een producten- en/of merkdiscussie welk product te gebruiken, gewoon een soort woordenboek.
Enkele voorbeelden:
- wat zijn swirls?
- wat is marring?
- wat zijn hologrammen?
- enz
Mss zelfs alleen een lijst met begrippen, zonder de mogelijkheid om er direct op te reageren om 'vervuiling' tegen te gaan.

Ik hoor wel wat jullie er van vinden. Geen goed idee? Mij ook best, het kwam zo in me op.
 
Volgens mij hadden we al zoiets. '

Verklaringslijst Meguiar's productbenamingen.

Misschien een idee om dáár je ideeën te plaatsen?

Overigens :)^ idee, aangezien er soms termen voorbij komen, waarvan ik denk: "Huh"? :weetniet

Bedoel je zoiets als onderstaande?:

Wat zijn swirls?
Swirls kan je vergelijken met een spinnenweb: allemaal fijne krasjes in kringvorm. Ze zijn goed zichtbaar onder direct zonlicht of sterk kunstmatig licht zoals straatlampen. Meestal ontstaan deze kringen door je wagen door de wasstraat te rijden, op de verkeerde manier te poetsen of door te agressieve producten te gebruiken. Om swirls te verwijderen moet de wagen gepolijst worden, zodat de laklaag weer egaal is en swirls onzichtbaar worden.

[MOD]Foto niet meer beschikbaar[/MOD]

Wat zijn hologrammen?
Een mooie blinkende wagen uit de zon maar in de zon, enkel maar strepen over het gedeelte wat gepolijst is. Onvakkundig gepolijst wel te verstaan ! Dit bereikt men door op de hoge snelheid of te agressief product te gebruiken bij het polijsten. Met onze vakkennis kan en mag dit NIET gebeuren !

[MOD]Foto niet meer beschikbaar[/MOD]
 
@Patrick,

dit is inderdaad wat ik voor ogen had. Alleen dan niet voor merken, maar voor begrippen. Voor merken zou je het ook kunnen doen, maar volgens mij was/is Meguiar's de meest ondoorzichtige door het gebruik van nummers en de omvang van hun assortiment. En inderdaad met de foto's erbij, want een afbeelding zegt nu eenmaal meer dan woorden. Top!

Ik bedacht er vanmorgen nog een paar: beading, sheeting.
 
We gaan ons best doen! ;) Moet even foto's e.d. bij elkaar gaan zoeken en als ik ze niet heb deze "even" maken :-"
 
Mischien is het wat om als je een topic leest en je komt een begrip tegen welke je onduidelijk is om deze te quoten met het verzoek deze in de begrippenlijst op te nemen
 
Laten we maar eerst even een lijst maken, dan kan ik een topic gaan maken ;)

- Swirls
- Hologrammen
- Marring
- buffermarks/trails

Roept u maar!
 
Het moeten wel termen zijn die ik met foto's o.i.d. kan uitleggen ;) Sommige dingen worden ook door elkaar gebruikt of hebben dezelfde betekenis.
 
is dit draadje ooit nog uitgevoerd?

wellicht handig om een keer te doen aangezien er voor "nieuwelingen" rare woorden voorbij komen...
 
dit zou wel handig zijn ja, zo kwam ik juist het woord Sheeting tegen??? nog nooit van gehoord :weetniet
 
Je hebt beading:

[MOD]Foto niet meer beschikbaar[/MOD]

En sheeting

Alleen de titel klopt niet helemaal, destijds kende ik het begrip 'sheeting' nog niet :schaam

Overigens zit er op de 206 (auto van m'n ex) uit het filmpje de Meguiars M16 getopt met M21 :heart_eyes:

Op het onderstaande filmpje de 206 van m'n pa, alleen behandeld met Meguiars Ultimate Quick Detailer.

 
Curen -> het product op de lak laten zitten, maar waarvoor?
Sheeting
Flake
Passes
Toppen
Beading -> druppels die als kralen op je lak blijven liggen
Swirls -> "krasjes in de vorm van cirkels veroorzaakt door onjuist wassen"
Hologrammen -> rare vervormingen in de toplaag van de lak door het onjuist "polijsten"
Marring -> beschadiging van de lak door kleien
buffermarks/trails

??