• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Full Detail BMW 420D - 2021 - 12.000 km - langeduurverslag

Normaal bij een thriller begint het bij de misdaad, vervolgens wordt de dader opgespoord, en pas dan komt de bekentenis, maar dit topic begint met een bekentenis.:eek:
 
  • Leuk
Reactions: Vlerk
Is ook niet iets in Nederland hoor. Was meer een reactie op Ric's reactie.
Tussen neus en lippen door. Lange neus (pinokkio, dat je schuld bekend) en lage lippen (vul die zelf maar in, is schunnig)
 
  • Leuk
Reactions: Vlerk en Ric325i
Voilà. Het is gebeurd!
210724 Proper.jpg

Hij is proper. Mijn geweten is weer zuiver... :innocent:
 
Gezien mijn feedback van vanmiddag nogal beknopt was, volgt hier het hele verhaal.

Dit was de begininformatie:
210724 BMW 4 01 cockpit 12.163km.jpg

Het is dus een BMW 4 (2 liter - diesel) in oranje ("Sunset Orange") die we hebben sinds januari 2021 met momenteel 12.163km op de teller.

Zo ziet hij eruit in het echt.
210724 BMW 4 01.jpg

Op de achtergrond staat de Audi A3 van mijn buurman die ik enkele jaren geleden al eens heb mogen verzorgen.

Ik ben begonnen met het interieur gronding te stofzuigen en alle oppervlaktes schoon te vegen met wat All Purpose Cleaner van Poorboy's.
210724 BMW 4 08 interieur.jpg

De Ledlenser hoofdlamp is handig om alle vuiligheid te zien, maar kent geen mededogen. :confused:
Het leder heb ik voorlopig nog niet gevoed; enkel schoongemaakt met een microvezeldoek.

Om de ventilatieroosters proper te maken, doe ik nog steeds beroep op onze (stompe) sleutels van het appartement.
210724 BMW 4 11 ventilatierooster.jpg


Voor de ruiten gebruik ik de cleaningkit van Invisible Glass. Dat doet goed zijn werk en vooral het strijkijzer (of het "Reach and Clean Glass Cleaning Tool" zoals zij dat noemen) is onmisbaar om de platte achterruit van de coupé van binnen proper te krijgen.
210724 BMW 4 12 achterruit.jpg


En hoewel ik weet dat mijn inspanningen met de voeten getreden zullen worden, kan ik het niet laten om zelfs de pedalen een grondige schrobbeurt te geven. :oops:
210724 BMW 4 15 pedalen.jpg


Invisible Glass blijkt overigens niet enkel goed om het glas proper te krijgen; ook de cockpit krijg je daarmee streeploos proper.
210724 BMW 4 18 cockpit.jpg


Na het interieur ben ik begonnen met de velgen.
210724 BMW 4 20 bandenreiniging.jpg

Ook daarvoor heb ik in eerste instantie gewoon Poorboys APC gebruikt.

Achteraf heb ik nog even een nabehandeling gedaan met Monello Non Ferro, maar dat bleek nauwelijks effect te hebben.
210724 BMW 4 23 banden non ferro.jpg

Ik heb het product wel eerst overgegoten in een lege fles van Monello want de oorspronkelijke sproeier heeft bij het eerste gebruik al de geest gegeven...

Toen de velgen proper waren, heb ik de Beemer ondergeschuimd met Artico Magico Snow Foam van Monello.
210724 BMW 4 28 foam.jpg

Hoewel ik in mijn laatste post m.b.t. mijn RT beweerde dat ik niet helemaal overtuigd ben van het effect, ben ik toch terug overstag gegaan door de argumenten die ik op YouTube hoor. o_O

Terwijl het schuim (hopelijk) zijn werk deed, heb ik de kiertjes en scharniertjes onder handen genomen met een Valet Pro Detailing Brush en opnieuw APC van Poorboys.
210724 BMW 4 30 kieren.jpg
Het is dus geen toeval dat ik hiervan altijd een familiefles van 3.780 ml koop.

Wellicht de laatste vierwielige Beemer van mijn liefste echtgenote die hiermee uitgerust is.
210724 BMW 4 31 tankklep.jpg


Ook de scharnieren krijgen dan een grondige beurt.
210724 BMW 4 32 scharnieren.jpg

Gezien deze wagen doorgaans door de Wasstraat gaat, moet ik van de gelegenheid gebruik maken.

Dit was de eerste keer dat ik een auto waste met Meguiars Gold Class Car Wash en dat bevalt mij prima.
210724 BMW 4 33 wassen.jpg

In combinatie met de Microfiber Madness Incredimit Wash Mit geeft dit een fijn schuimend sopje dat erg vlot over de lak gaat en m.i. goed reinigt.
Die handschoen heb ik overigens al enkele jaren en daar ben ik erg tevreden over. Dat ding doet nog steeds zijn werk en vertoont geen gebruikssporen. Een aanrader dus!.

Wat geen aanrader is, is de magische tuinslang van Hozelock.
210724 BMW 4 34 tuinslang.jpg

Het concept is prachtig, maar de uitvoering erg teleurstellend. D.i. al de 3de slang die stuk gaat, dus daar is nog veel ruimte voor kwaliteitsverbetering.
Daarna schoot ook de Gardena slang nog een paar keer van zijn koppeling, dus daar heb ik flink wat tijd mee verloren. :mad:

Voor het fijne werk is de Microfiber Madness wash mitt te groot en gebruik ik de Monello wash mitt.
210724 BMW 4 37 wassen.jpg

D.i. trouwens ook een zeer degelijke washandschoen die al jaren meegaat.

De motorruimte was na 12.000 km wat bestoft, maar niet echt vuil.
210724 BMW 4 38 motorruimte.jpg

Daar ben ik op het einde gewoon even overheen gegaan met de rest van het zeepsop.

Vooraleer ik met wax begon, heb ik de Vier nog even gekleid, maar dat bleek niet echt nodig.
210724 BMW 4 40 kleien.jpg

Zo zag mijn klei eruit nadat ik de voor- & achterkoffer en het dak gedaan had. Nauwelijks vervuiling dus. Ik had bij de vorige BMW ook al gemerkt dat zij bij levering echt wel proper zijn.
Deze keer heb ik overigens voor het eerst de Poorboys Spray & Wipe gebruikt als glijmiddel en dat beviel mij prima. Dit wordt dus de vervanger van de Meguiars Quick Detailer. Het product van Meguiars doet ook goed zijn werk, maar is nogal duur in gebruik.

Het drogen van de wagen heb ik gedaan met de onnavolgbare Microfiber Madness Dry Me Crazy Drying Towel en daarna met de Poorboys Waffle Weave Drying Towel.
210724 BMW 4 41 drogen.jpg

Tussendoor heb ik de kieren drooggeblazen met mijn Vac 'n Blo.

Die Vac 'n Blo deed ook zijn werk in de kofferruimte.
210724 BMW 4 43 stofzuigen.jpg

Wel belangrijk om de slang aan het andere uiteinde van de stofzuiger te bevestigen, want anders loopt het fout. :mask:

En dit was de tussenstand:
210724 BMW 4 45 tussentijdse show off.jpg


Gezien het begon te regenen, heb ik de wagen binnen in de wax gezet.
210724 BMW 4 52 wax.jpg

Ik gebruik nog steeds de Meguiars NXT Generation Tech Wax 2.0 vloeibaar. En gezien de hoeveelheden die ik gebruik, zal dat nog wel een paar jaar zo blijven.

Omdat het zo lekker ruikt, heb ik de motorruimte nog even in de Autoglym Vinyl & Rubber Care gestoken.
210724 BMW 4 55 motorruimte.jpg


Ik vraag me af wat een garagist denkt als hij zo'n motorruimte ziet.
210724 BMW 4 56 motorruimte proper.jpg


En gezien banden, net zoals sla, niet zonder dressing kunnen, heb ik de Waxaddict Slicks Tyre Dressing er nog even bijgehaald.
210724 BMW 4 58 bandendressing.jpg

Mijn echtgenote vraagt zich ondertussen wel af waar de washandjes uit de badkamer naartoe gaan... :p

Ik was het bijna vergeten, maar om af te ronden, heb ik de dubbele uitlaat in chroom ook nog eens schoongewreven.
210724 BMW 4 64 uitlaat.jpg


Gezien het nog steeds aan het regenen was, vond ik het niet aangewezen om nog een echte show off te doen. Ik heb de Beemer dan maar meteen te slapen gezet bij zijn kleine, oudere broer.
210724 BMW 4 68 parking.jpg

Ik vraag mij eigenlijk af waarom ik die nummerplaten steeds verberg. :neutral:

Vanmorgen was het weer beter geschikt voor een echte show off.
210725 BMW 4 01 show off.jpg


210725 BMW 4 02 show off.jpg


210725 BMW 4 04 show off.jpg

Deze rooster heeft voor de lancering van de 4 veel ophef gemaakt.

210725 BMW 4 05 show off linkerzijde.jpg

Een mooie lijn ... als zeg ik het zelf.
210725 BMW 4 11 show off.jpg


210725 BMW 4 09 show off achterzijde.jpg


210725 BMW 4 15 linkerzijde.jpg


210724 BMW 4 66 cockpit.jpg

En dit is wat we natuurlijk het meest zullen zien als we onderweg zijn. (Wellicht met iets hogere cijfers...)
In het verslag over de vorige 4 van mijn vrouw zei ik in post #42 dat BMW 40 jaar hetzelfde dashboard gehad heeft. Daar is nu wel een einde aan gekomen.

Weer een langer verslag dan voorzien, maar als je tot hier geraakt bent, toon je alleszins aan dat je echt geïnteresseerd bent! ;)
Bedankt!
En dit wordt vervolgd...
 
Die 4 heeft echt wel mooie lijnen als ik hem zo zie :heart_eyes: maar die grill vindt ik nog altijd maar niks. Maar het is dan weer wel iets van deze tijd
 
  • Leuk
Reactions: Vlerk en RoyR
Wat een heerlijk uitgebreid verslag! Ik heb er van genoten. De 4-serie heeft 1 van de mooiste lijnen binnen het BMW segment wat mij betreft. En die grill,….ach ja…..ik moet er ook aan wennen…
 
  • Leuk
Reactions: Vlerk
Weer een heer-lijk verslag weer om te lezen, met prachtige foto's, een talent!

De Vierer staat er weer he-le-maal super bij! Die kleur is fenomenaal, de grill vind ik zelf niet meer storend. Een hele mooie auto is het, alleen bij het zij-aanzicht klopt er aan de achterkant iets niet helemaal voor mij. Teveel massa vanaf de C-stijl tot de kont.

Neemt niet weg dat het een geweldige en mooie auto is!
 
  • Leuk
Reactions: Vlerk
Prachtig verslag wederom zowel in woord als in beeld. :cool:
Ik deel de algemene mening dat het een prachtige auto is in een prachtige kleur. Ook dat de lijnen helemaal geslaagd zijn, maar dat de grill inderdaad in ieder geval nog even wennen is. Nieuwe tijden...
 
  • Leuk
Reactions: Vlerk