• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Bella's puistjes...

Jenkins

Detailing rookie
2 sep 2012
25
2
Enkele weken geleden heb ik de witte Ford Ka van mijn vrouw een detail beurt gegeven.
Dit oefenstuk heeft mij genoeg overtuigd van;
a) de kwaliteit van de producten van CarClean
b) de uitleg van het team van CarClean
c) mijn eigen beginners-detailkwaliteiten
d) het enorme plezier en voldoening bij het zien van het gedetailed object!

Ik ben nu wat kritischer wezen kijken naar de lak van onze Bella Bianca en zie dat er toch al wat swirls aanwezig zijn.
Maar daarvan weet ik dat die in 1 dagje DAPpen verdwenen zijn.

Erger vind ik de steenslag op haar knappe neus. Om wat perspectief te geven heb ik geprobeerd om een mini schroevendraaiertje erbij te fotograferen.
(Wederom alles met m'n telefoon)

Steenslaga.webp


Steenslagb.webp


Steenslagc.webp


Steenslagd.webp


Net met Tim overlegd hoe ik nu het beste verder kan.
Nu dat ik de gaten heb opgevuld met laagjes verf, is het beter om die verf eerst een paar weekjes te laten uitharden (bij gebrek aan een UV lamp).
Daarna ga ik met de 3M Trizact schuurset, die ik zojuist heb besteld, aan de slag.
Als de bultjes zijn vlak geschuurd kan ik de motorkap gaan polijsten met de Monello Mezzo op oranje, daarna afmaken met Finezze op wit.

Dus voor nu dit aangekondigd projektje.

Mochten jullie nog tips & tricks hebben; die hoor ik graag.
 
Hey Jenkins, dit topîc blijf ik volgen, steeds weer handig om te zien hoe je het oplost, en de foto's maken alles ook veel duidelijker, succes !!
 
turboke zei:
Hey Jenkins, dit topîc blijf ik volgen, steeds weer handig om te zien hoe je het oplost, en de foto's maken alles ook veel duidelijker, succes!

Dank je wel, Turboke. Maar het zal eentje van 'n lange zit worden...
De verf wil ik eerst laten uitharden.
Dus de komende weken zal er op het gebied van steenslagherstel weinig spannends gebeuren.

:weetniet
 
Hetgeen niet betekent dat ik blijf stil zitten!
Morgen ga ik mijn Blanke Schoone kleien.
Als voorberreiding heb ik haar vandaag 1x gefoamed, daarna met Monello shampoo gewassen.
Daarna afgespoeld en gedroogd.

Daarna ben ik met de IronX aan de slag gegaan.
Oef... Ik dacht dat ze best wel schoon was... Viel dat even tegen! Kijk zelf maar.

1e keer motorkap besproeid;
DSC_0031.webp


Na even wachten begon de horror;

DSC_0036.webp



Ook 1 velg gedaan.
De Alfa zag er uit alsof een baby had overgegeven nadat ie zich tegoed gedaan had aan rode kool.
Bah!
Wist niet dat er zóveel vervuilend metaal in de lak vast zat.

Maar mooi dat het er nu voor een groot deel uit is. Al die harde troep komt nu niet in m'n klei.
En daarmee wordt er minder lak beschadigd tijdens het kleien.

Wordt vervolgd.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Mijn ervaring is dat het wetsanden aanzienlijk makkelijker gaat als de lak een dag of 2 droog is,dus nog niet volledig uitgehard. Bij volledig uitgeharde lak bestaat ook de kans (eigen ervaring) dat de lak los breekt/springt van het oppervlak.
 
Dat merkte Tim ook op, aan de telefoon.
Nadeel kán echter zijn da,t bij het polijsten daarna, de pad + polijstpasta het net opgevulde en nog niet uitgeharde putje uitholt.
Dus dat je weer opnieuw kunt beginnen met invullen met lak.

De tips van jullie beiden ga ik nu gebruiken doordat ik niet 6, maar 2 of 3 weken wacht met opschuren en polijsten.
Zo hoop ik het beste van beide werelden te kunnen combineren.
 
Wat je kan doen is de plekjes gewoon te wetsanden en na het sanden de opgevulde plekjes (blijven zichtbaar) met rond uitgeknipte tape af te plakken,polijsten en de laatste hit,als de wetsanding sporen weg zijn, het "stickertje'' verwijderen. Laatste hit en klaar. Zelf wetsand en polijst ik gewoon naar een dag of 2/3. Beetje met beleid,dat wel.
 
Afplakken met ronde smurftape bedoel je?
Hmmm, dat klinkt zo simpel dat ik het zelf had kunnen bedenken..
Goeie tip!!
Als alles goed loopt, krijg ik morgen de bestelling binnen.
Morgen vroeg beginnen met kleien.
Als tante Post dan 's middags komt, kan het wetsanden beginnen.

:ja
 
Vanmiddag heeft de pakketdienst m'n Carclean bestelling van gisteren afgeleverd.
Mét een kleine verrassing erbij!

Het 3M schuursetje ziet er eigenlijk heel eenvoudig uit;
v5j1n8.webp

(let links en rechts van het pakket op de 2 verfpuntjes)

Vóór behandeling:
zldsub.webp

Ná behandeling:
2hg7ko7.webp


Nog 'n puntje, vóór behandeling:
24y4s38.webp

En erna:
1dzyc3.webp


De matte plekjes werden met wat Monello Mezzo en een MF doekje weg gewerkt.
Ik nam de gok om zonder afplakken met de groene pad en Mezzo de motorkap te doen.
Was ook hard nodig!
Bij goed licht vallen de slechte polijstacties van de vorige detailer op:

sdejx1.webp

2wpum2w.webp


En erna:
nf5tmw.webp


6yzl7o.webp
 
Thanks!
:ja

Ik geef toe dat ik het toch weer spannend vond om met de DAP over haar lak te gaan.
Maar als je zonder begeleiding (m.u.v. de tips op dit forum!!!) tot zo'n goed resultaat kunt komen,
dan blijken de DAP900 en de polijstspullen van Monello gewoon zeer gebruiksvriendelijk.

Morgen ga ik het afmaken met de Finale en dan in de PoorBoy White Diamond zetten.
 
Zeer netjes gedaan! :-)^
Toevallig vorig weekend ook bezig geweest met het schuren van bijgetipte steenslag, in mijn geval op de voorbumper (motorkap komt later aan de beurt), nadeel bij steenslag op gespoten kuststof bumpers is dat er bij de kratertjes soms wat kunststof ophoog steekt....bij het schuren komt er dus soms weer wat zwarte kunststof tevoorschijn omdat dit hoger ligt...erg irritant. ]-0
 
Ai.
Mijn bumper heeft exact ook zo'n steenslagpunten.
Schijnbaar moeten die eerst worden vlakgeschuurd vóór het opvullen met lak...
 
Op de 1 of andere manier moeten inderdaad die opstekende delen verwijderd worden, anders krijg je het nooit goed (telkens je schuurt komt het zwart weer tevoorschijn voordat je de boel vlak hebt kunnen schuren)
Wat de beste manier is om dit nu precies te doen, vlakschuren, afschrapen met een mesje, iets anders....? :weetniet
Ik heb er in elk geval al op gezweet en op gevloekt...:(
 
Zo Jenkins, mag ik u bij deze feliciteren voor het prachtresultaat !!! Ikzelf rijd ook met een witte wagen, heb ook enkele putjes, en weet nu hoe het in zijn werk gaat om het probleem mooi op te lossen, thx voor de uitvoerige bijdrage !:cool
 
Dank u, Turboke.
Ik ben er zelf ook zeer content mee.

Laat ik dit ook nog melden;
bij het schuren van de lakpuntjes heb ik de Monello detail spray als smeermiddel gebruikt.
Dus het schuurpapier nat maken en daarna pas heel voorzichtig gaan schuren.
Voor deze kleine dingen heb ik zelfs alleen een "blaadje" van het 2000 grid schuurpapierbloempje gebruikt.
 
Ik kan er moeilijk een nieuw topic voor beginnen, zal dus mijn vraag maar hier stellen; Moet het "bijstippen" van lak bij een bepaalde minimumtemperatuur gebeuren ? Het is momenteel ong. 13 graden in de garage, is dat voldoende ? Bij voorbaat dank voor de reply's.