• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Bescherming voor de winter

Jordyboy1992

Detailing chief
10 mei 2018
222
88
Beste Forumleden,

Afgelopen voorjaar heb ik voor het eerst mijn Ford Fiesta 2 staps gepolijst.

Stappenplan:
Foamen(monnelo snow foam)
wassen met 2 emmer systeem(monello lavare)
kleien(monello klei+detail spray)
2 staps polish met dap900(mezzo+orange cutting pad, finale+white polishing pad)
volledig nagelopen met gyeon prep.
wax aanbrengen(fusso coat dark) met vlekken.

Velgen:
volledig behandeld met monello non ferro+ EZ detail brush(velgen moesten toch gewisseld worden winter/zomer)
vervolgens nagelopen met Supernatural Tar & Glue Remover.
afspoelen
kleien(monello klei+detail spray)
1 staps polish (monello finale met uni cone black)
wax aanbrengen(poorboys wheel sealant)

Omdat ik zelf een nieuw woning aan het bouwen ben, is het er niet echt van gekomen om de auto continu te onderhouden.
Hij is regelmatig gewassen (met 2 emmer systeem) maar nu echt al een aantal maanden niet. Dus het lijkt me tijd om de Fiesta weer een goede beurt te geven.

Wat adviseren jullie mij om te doen? ik wil graag sowieso een nieuwe wax laag er opzetten. Heb een klein potje dodo juice purple haze pro aangeschaft.
Moet ik dan persee polijsten om de auto weer goed te kunnen beschermen? Of voldoet een middel zoals Poorboys world strip down?

Ik wil graag de auto netjes beschermen voor het slechte weer, maar niet alles uit de kast halen om de auto weer "perfect" te krijgen.
Helaas heb ik daar weinig tijd voor en met het slechte weer opkomst voelt het ook niet heel erg nuttig. (dus of 1 staps polijsten of met een wax verwijderaar aan de gang)
Toch wil ik zorgen dat er een goede bescherming is, zodat het vuil er ook weer makkelijk afgaat etc.

Ik zit te twijfelen aan het volgende->

Winterbescherming 1(goed)
Foamen(monnelo snow foam)
wassen met 2 emmer systeem(monello lavare)
kleien(monello klei+detail spray)
1 staps polish met dap900(finale+white polishing pad)
volledig nagelopen met gyeon prep.
wax aanbrengen(dodo juice purple haze)

Vervolgens in de winter bij houden met regelmatig wassen en de wax boosten met ?? tips van harte welkom!

Winterbescherming 2(sneller)
Foamen(monnelo snow foam)
wassen met 2 emmer systeem(monello lavare)
wax verwijderen(poorboys world strip down)
wax aanbrengen(dodo juice purple haze)

Vervolgens in de winter bij houden met regelmatig wassen en de wax boosten met ?? tips van harte welkom!

Velgen
deze velgen probeer ik nu gewoon te wassen en gaan er over een tijdje af voor me winter velgen.
Winter velgen behandeling ik eerst zoals boven staat voor ze erop gaan.

Tussen deze stappenplannen zit behoorlijk tijd verschil lijkt me, wat adviseren jullie? En hoe lang doe je ongeveer over allebei de stappenplannen?
Omdat ik niet heel vaak dit gedaan heb, vind ik tijd moeilijk in te schatten, dus is het ook moeilijk te plannen! Daarom deze vraag.

Jullie mening en advies is van harte welkom!
Bedankt alvast!

Groetjes Jordy
 
Vind dit een heel interessante vraag en topic.
Om het simpel te houden: jij kiest zelf nog altijd hoeveel tijd je erin wil investeren. Polijsten laat je liever achterwege. Het is zo dat een schoon oppervlak voor de langste standtijden zorgt. Persoonlijk zou ik als ik jou was het polijsten dan achterwege laten en dan na de winter of wanneer je terug meer tijd hebt de wagen dan polijsten.

Als je dan voor de 2e optie gaat zou ik het dan wel in een andere volgorde aanpakken:

1. Foamen + afspuiten
2. De stripdown gebruiken + afspuiten
3. Wassen 2 emmer methode
4. Eventueel ontvetten met Prep. Is weinig werk en zorgt voor een betere hechting van je wax.
5. Waxen


Optioneel zou je nog kunnen kleien omdat de wagen na verschillende maanden niet gewassen te zijn wel contaminatie zal hebben die met het wassen niet zal verwijderd worden.
Na kleien wordt er meestal gepolijst, maar dat is dan weer geen standaard. Je kan perfect ook gewoon kleien zonder te hoeven polijsten, wel milde klei gebtuiken dan.

Kwestie keuze van wax:
Ik ken de Dodo Purple zo niet, maar mss kun je voor een iets duurzamere wax kiezen zoals de Collinite 845 of de 476. Mss is een sealant/wax combo een optie?


Kwestie wax boosten kun je eventueel doen met Gyeon Wetcoat, ofwel na een wasbeurt de Bathe+ foamen, of ook de Gyeon Cure aanbrengen is een optie. 3 verschillende werkmethodes maar allemaal geven ze een 4-6 weken bescherming als standalone produkt.
 
  • Leuk
Reactions: Jordyboy1992
Hey Jordy :D

Persoonlijk zou ik kiezen voor een ''WinterPrep'' waarbij je de auto weer lekker opfrist middels polijsten en vervolgens in een goede wax o.i.d. zet. Dit kost uiteraard meer tijd, maar je hebt ook meer én langer resultaat.

Bij Optie #1 is het dus een uitgebreidere aanpak, maar dan heb je ook wat. Als je met een finishing-combi zoals Finale - Wit al resultaat boekt (omdat je lak niet al te hard is en er geen grote defecten zijn) dan zou ik dat zeker doen. Zo behaal je nog wat hoogglans en je lak is schoner. Mijn keuze zou niet vallen op de Purple Haze (Waarschijnlijk ook niet eens de Pro-versie) omdat ik daar de standtijd niet heel bijzonder van vind, maar als je de bescherming bijhoud middels Wetcoats of shampoo met toevoegingen, dan moet je een eind kunnen komen. ;)

Bij Optie #2 kan ik nog niet echt mijn persoonlijke ervaring delen. Ik ken namelijk de Stript Down nog niet uit persoonlijke ervaring of de ervaringen van enkele veteranen hier op het forum. :D


In beide gevallen zou ik de bescherming onderhouden met de eerder genoemde producten. In mijn geval is dat Bathe+ foamen, maar wetcoats zoals Gyeon - Wetcoat / Monello - Aquafobia zouden mijn volgende keus zijn.
In mijn ervaring gaan beide producten lang genoeg mee om zelf zónder onderliggende wax nog prima bescherming te bieden.
 
@M3fan - Over het polijstgedeelte zijn we ook wel eens, denk ik . :) Normaliter wil ik goed de winter in en daarna goed de zomer in. Vandaar de Winter-ZOmerPreps. Maja, je moet er maar zin in hebben natuurlijk.
 
@M3fan bedankt voor je reactie!
Het is inderdaad zo, dat ik uiteindelijk zelf bepaal hoeveel tijd ik er in stop. Maar het gaat mij vooral omdat ik het goed genoeg doe. Omdat ik er nog weinig ervaring mee heb, weet ik niet wat wel werkt en niet zeg maar.

ik kan wel tijd willen besparen nu, maar dan ben ik later met het “gewoon” onderhouden weer meer tijd kwijt. Daarnaast door slechte bescherming weer meer kans op swirls etc. Dus opzich sta ik wel open om te polijsten, maar dat wordt dan zoals gezegd 1staps omdat ik echt zwaar polijsten nog niet nodig vind. Als dit dus echt beter is, (1 staps polijsten). Kies ik er liever voor dan de vlugge methode. Maar ben gewoon benieuwd na beide, omdat ik de vlugge methode mischien over een tijdje wel eens toe moet passen omdat het kwa tijd echt niet gaat.

“1. Foamen + afspuiten
2. De stripdown gebruiken + afspuiten
3. Wassen 2 emmer methode
4. Eventueel ontvetten met Prep. Is weinig werk en zorgt voor een betere hechting van je wax.
5. Waxen”

Wat is de reden dat je eerst de strip down adviseerd en daarna wassen?
Prep heb ik idd ook staan dus kan makkelijk nadien. Alleen vraag ik me dus af, hoeveel sneller zou deze snelle methode zijn dan 1 staps polijsten er tussen door? Fiesta is niet zo groot he. Zeker als ik ook gewoon zou kleien, is het polijsten het enige kwa meer werk.

De purple haze pro heb ik eenmalig gebruikt op de wagen van me ouders en vond hem heel fijn verwerken! Maar ik vermoed, niet dat deze heel lang blijft zitten. Maar heb der dus niet echt opgelet, daarom dacht ik gebruik hem eens op me eigen fiesta. Dan kan ik de stand tijd een beetje in de gaten houden.
Maar zoals je zegt spreekt me de Collinite 845 wel aan, heb even gekeken en de reviews zijn erg goed. Hoe verwerk je deze vloeibare wax het beste? Heb nog een nieuwe disco nero van monello liggen en ook nog een nieuwe easy detailing finishing hand pad van monello ligge. Of is met de dap met wax pad nog beter?

Ga zo even kijken na de wax boosters. Heb aquafobia nog zowat nieuw staan. Die kan ik misschien eerst beter gewoon eens gebruiken.
 
@Quantoxx bedankt voor je reactie.

Ik denk dat een “winterprep” ook mijn voorkeur begint te krijgen. Het gaat er mij om, dat ik op langer termijn het meeste plezier ervan heb. Heb niet de tijd om tussen door de auto te gaan “schrobben”, wil graag dat het wassen makkelijk gaat!
Ik heb deze post bewust gedaan, omdat ik vrijdag middag/avond en zaterdag ochtend/middag tijd heb. Snachts kan ik mijn fiesta in de garage zetten, dus kan ik wassen+kleien vrijdag doen en zaterdag de rest. Vorige keer had ik alles in een dag gepropt en dat is niet leuk. Ik wil ontspannen kunnen hobbyen aan de auto en niet als een gek te werk gaan

Wat voor wax adviseer jij om te gebruiken? Heb gelukkig maar een klein potje purple haze, dus kan die ook voor anders wagens gebruiken! Zeker met de winter lijkt het me verstandig om een wax te gebruiken die goed blijft. Wat vind jij bijv. van de collinite 845 die m3fan adviseerd?

Ik heb nog aquafobia staan, had niet on de gate dat dit ook een booster is. Deze zou ik dus kunnen gebruiken.
De andere die je noemt ga ik even na kijken voor later!
 
Swirls zijn niet te vermijden, uiteraard streven we ernaar zo weinig mogelijk last van te hebben.
Een 1 stap polijsten kan perfect. Alleen zal je diepere defecten er niet mee weg krijgen. Wel krijg je een mooi schoon oppervlak om je wax op te zetten voor de langste standtijd. Uiteindelijk is de keus aan jou.

De collinite 845 is echt goed. Gewoon met een disco nero aanbrengen, laten curen, swipetest doen en afnemen. Colli 845 verwerkt echt makkelijk. Dun smeren. Ik hou mijn waxpad tegen mijn fles, draai mijn fles om, dan heb je soort ronde vlek met wax. Daar begin ik mee op een paneel tot er geen wax meer afkomt. Tis wat uitproberen. De 845 wel eerst in warm water leggen en goed schudden. Wax moet dus vloeibaar zijn.

Als je de acquafobia hebt zou ik gewoon die gaan gebruiken.
 
Swirls zijn niet te vermijden, uiteraard streven we ernaar zo weinig mogelijk last van te hebben.
Een 1 stap polijsten kan perfect. Alleen zal je diepere defecten er niet mee weg krijgen. Wel krijg je een mooi schoon oppervlak om je wax op te zetten voor de langste standtijd. Uiteindelijk is de keus aan jou.

De collinite 845 is echt goed. Gewoon met een disco nero aanbrengen, laten curen, swipetest doen en afnemen. Colli 845 verwerkt echt makkelijk. Dun smeren. Ik hou mijn waxpad tegen mijn fles, draai mijn fles om, dan heb je soort ronde vlek met wax. Daar begin ik mee op een paneel tot er geen wax meer afkomt. Tis wat uitproberen. De 845 wel eerst in warm water leggen en goed schudden. Wax moet dus vloeibaar zijn.

Als je de acquafobia hebt zou ik gewoon die gaan gebruiken.
Inderdaad swirls zijn niet te voorkomen, maar een goede bescherming is het halve werk lijkt me! Ik ga de fiesta vrijdag/zaterdag dan toch meteen goed aanpakken!
Dan weet ik zeker dat het goed is:)

Dan ga ik de collinite 845 meteen even bestellen. Ga deze dan ook echt voorlopig gebruiken, vele maken er een hobby van om spullen in de kast te zetten als verzameling. Dat is alleen niet mijn hobby, het kost geld genoeg en wil spullen hebben die ik echt gebruik! Na de winter ga ik dan toch de purple haze er een keer opzetten om te vergelijken.

bedankt voor je hulp!
 
  • Leuk
Reactions: Timm
@M3fan hoe lang moet de collinite 845 in warm water liggen? Had hem denk 5 min in redelijk warm water liggen en werd niet helemaal vloeibaar! En hoe warm mag het water zijn?

Heb ondertussen de auto gewoon gewassen en van binnenuit gedaan. Ga nu stap voor stap de auto in etapes aanpakken. Want in een keer lukt me niet kwa tijd. Had dat advies eens gekregen op een van me eerste forum posts!
 
Zal het eens testen voor de fun moet het echt volledig vloeibaar worden? Nee er kwam net gewoon vloeistof uit, had ff geschud maar was niet helemaal vloeibaar! Werkte verder echt top! Heel makkelijk te verwerken en na 10 min perfecte swipetest. Toen afgenomen en dat ging ook super soepel! Motor kapje is nu weer perfect en mega gladde lak
 
Aah duidelijk! Dan heb ik het goed gedaan. Volgende keer iets mis iets langer laten liggen. Maar er kwam gewoon product uit dus!

Bedankt voor je advies! Ben tot nu toe zeer tevreden over de verwerking etc van de wax!
 
Laatst bewerkt door een moderator:
  • Leuk
Reactions: M3fan
Ik ga voor deze winter de volgende combinatie gebruiken:

Menzerna Power Lock
en daarna aftoppen met
Collinite 845
 
  • Leuk
Reactions: M3fan
Ik ben benieuwd normaal gebruikte ik alleen de 845. Hoelang heb jij gewacht met het aanbrengen van de 845 nadat je de power lock had aangebracht?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ze spreken bij de combo Powerlock/Colli 845 een minimum van 3u tussen. Dus eerst de Powerlock aanbrengen ( 30min curen, ik loop gewoon gans de auto rond en begin dan met afnemen waar ik begonnen was). Daarna dus 3u tussen voor je de eerste laag Collinite 845 aanbrengt.
Na mijn volgende wasbeurt breng ik nog een tweede laag Colli 845 aan.
 
  • Leuk
Reactions: Assel
Dankjewel voor het advies M3fan
Hier kunnen we iets mee.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
  • Leuk
Reactions: M3fan